• Kanske blir det Höga Kusten i sommar?!

    Sjukstugan fortsätter och jag är fortsatt hemma från jobbet. Jag får sådan nackvärk jämt då jag är och har varit sjuk så jag är däckad på flera sätt just nu. Jag hoppas kunna gå jobba på onsdag, men det visar sig i morgon eftermiddag. Det har också varit väldigt kallt här den senaste veckan. I helgen har vi haft minus 21 grader, och det är kallt för att vara i mellan Sverige. Det kallaste jag varit med om här, det är minus 24 grader tror jag. Jag har precis suttit och kikat på kommande semester för oss. Vart vi ska åka och det lutar igen åt att åka till Höga Kusten. Jag har pratat med uthyraren om det finns ledigt, väntar svar. Har ni ej sett då vi var där kan jag visa er lite bilder

    HÄNG MED!

    Vår vistelse på Höga Kusten

    Vi älskar ju Väst och Östkusten, men förra sommaren valde vi att åka till ➜ Höga Kusten, ett minne vi gärna tänker tillbaka på. Vi hyrde stuga vid ett ställe som heter ➜ Dalsro stugor och som ligger rätt långt upp vid Höga Kusten. Det finns så mycket att se och göra där. Bara själva omgivningarna. Vi åkte bland annat ut på ➜ Ulvön vid ett tillfälle. Vi tänkte också att besökt ➜ Burgersnbeer, och ➜ Friluftsbyn det blev inte så det kommer nog bli av denna gången i så fall om vi åker dit.

    Varför inte var för att det var så otroligt varmt den veckan över 30 grader hela veckan, så man besökte i stället fler fina badstränder, bland annat ➜ Norrfällvikens – Storsands Havsbad. På boendet finns det möjlighet till att fiska, åka ut med båt. Man har egen brygga och tillgång till badmöjligheter precis där vi bor. Möjligheter till långa promenader precis utanför stugan.

    Här kan man se våra blogginlägg från Höga Kusten

    1 Vår vistelse på Höga Kusten, (skrolla förbi de två första bara)

    2 Fler från vår vistelse på Höga Husten

    Tidigt att tänka på semester redan, ja kanske. Fast det är det inte, för stugorna och sommaridyllen blir uppbokade jättetidigt. Öst och Västkusten, de stugorna bokas redan i början av året har jag märkt. Jag vet inte ens om denna stugan är ledig, jag väntar svar i från stuguthyraren.

    Välkommen åter Jag ser fram emot att höra från er igen

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    0
  • En dag kvar på Höga Kusten

    Hej Kära Bloggläsare

    Ja nu vill jag packa ihop denna resa lite och alla inlägg från Höga Kusten. I morgon åker vi hem och det är faktiskt skönt, samtidigt som man kommer sakna det här väldigt mycket. Friheten som är här, närheten till vackra naturen och avkopplingen man känner då man är här. När man kommer hem får man massa måsten igen och man smyger sig närmare att semestern snart kommer ta slut. För BQ tar semestern slut på söndag och han får invänta när han kan ta semesterdagar nästa gång.

    Jag har semester i två veckor till från måndag. Då gäller det att fortsätta att slappna av och ta hand om sig så man känner den där ledigheten man behöver. Samtidigt som det är viktigt att fortsätta med sina rutiner så man på sikt också lätt fasar sig åter tillbaka när semestern är slut. Jag tycker det ska bli skönt att komma till min träning igen. Här har jag fått gå raska powerwalks på kvällen då det inte varit så varmt som mitt på dagen. De har grymt bra stigar här runt om stugan som man skulle kunna gå hur långt som helst. Jag har gått runt 1 timma varje kväll.

    Stugan har ingett just det lugnet man önskat sig

    Den här platsen och den här stugan har verkligen gett oss den avkopplingen som man vill åt och som man önskat sig också. Känslan varje morgon då man kliver upp och äter frukosten till den vackra naturen runt om sig. Närheten till naturen som också gör att man lyckats tänka undan det som annars tynger en. Det kommer jag att sakna så mycket. Det finns så många små platser här vid stugan som man kan gå undan vid då man känner att man vill tänka på annat. Det är svårare att kunna då vardagen sätter igång igen. Jag ser heller inte fram emot hösten alls, vill faktiskt inte jobba kvar där jag är nu. Det är mer hälsosamt för mig att jobba med annat yrke. Jag kan tala om varför i ett annat inlägg någon gång, men tycker inte att detta inlägg ska handla om det.

    Alltid skönt att knyta ihop säcken

    Jag kommer sakna det här med att vi är tillsammans och hittar på saker. Närheten till varandra och spontant planera utflykter. Vi har verkligen haft det jättehärligt här tillsammans och detta kommer jag tänka tillbaka på många gånger i höst och vinter. Jag måste säga att Höga Kusten är verkligen en av de vackraste platser jag varit på. Det är ett annat lugn här på något vis. Människorna är så trevliga och tillmötesgående. Jag skulle gärna flytta hit. Vi skojade lite lätt om att vi skulle köpa den här stugan och ha som vår sommarbostad. Det skulle dock inte vara aktuellt då vi sällan får en hel semester tillsammans då våra två yrken krockar lite där. Skulle man ha det som sommarbostad skulle man ju behöva bo här minst 4 till 6 veckor.

    Nu ska vi starta denna fredagen och se om vi helt enkelt är kvar här vid stugan och myser eller om vi åker till någon strand, vi hörs igen när vi är åter hemma i Dalarna igen.

    Borta Bra Men Hemma Bäst

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    2
  • En dag på Ulvön – Höga Kusten

    Hej Kära Bloggläsare

    Idag har vi gått upp i otta för att ta tidiga färjan och båtkedjan ➜ m/f Ulvön över till Ulvön. Den gick redan klockan 8:30, så vi åkte från stugan 7:20 tiden. Man åkte från Köpmanholmarna. Båtens turtider som vi valde var då avgång 8:30 och hemgång vid 15:00. Det var faktiskt lite för lång dag i denna värmen ska jag ärligt erkänna. Värmen gör sitt till och man orkar inte göra allt som ➜ Ulvön har att locka oss till. Jag vet faktiskt inte om det är just därför som gör att ön inte imponera helt fullt på mig så som det hyllats till på förhand.

    Häng med ska jag tala om för er vad jag menar

    Jaopp, jag har bränt mig på näsan, armar och nacken, samt även framtill. Så idag vart det lång tunn klänning och noga med solkrämen. Det är jag annars också, men än nogare. Man kan inte vara nog försiktig. Jag är inte flackig som det ser ut vid halsen och neråt. Det är lite sämre kvalité på kortet just där så ni vet. Min selfiekamera fotar sämre foto, trots att det är grym kamera för övrigt, lite synd.

    Ulvön mitt i Höga Kustens Hjärta

    Mitt i Höga Kusten i Örnsköldsviks Skärgård ligger Ulvön. Ulvön ligger på den norra sidan av ön. Det är faktiskt så att Ulvön är två öar. Ulvön är nog mest känd för surströmming och har tillverkats på ön i över hundra år. Det finns ett 40-tal som lever och bor permanent på ön. På sommare är det fler som bor där och har sommarstugor. På ön finns restauranger, några butiker, hotell, vandrarhem, ett musem och lite loppis här och var. Det är gamalt bevarat och idyllen och skärgården är så vackert som Höga Kusten kan förväntas vara.

    Det var inte helt så som man tänkt sig

    Jag är ju uppvuxen på Östkusten och varit runt mycket där och även sett mycket av Västkusten. Därför tror jag att jag hade förväntat mig lite mer serviceutbud och butiker på ön än det var. Samt det var för varmt för att man ska orka gå runt på alla vandringsleder och göra allt som erbjuds på ön just nu. Det fanns trampbåtar som man kunde hyra och betala för. Möjlighet till att bada lite här och där vid kustbandet. Vilket såklart var jättehärligt, det finns även ett poolområde där. Som tyvärr var stängd idag för pumpen fungerade inte som den skulle. Natur och skärgården är ju det som gör hela upplevelsen då man åker över. Fast ändå tycker jag inte att ön lever upp till det som den hyllas till.

    Ulvö Konditori – Hamnens Café

    Innan vi tänkte ta lunch var det ett måste att svalka sig och vi valde då att ta en fika på ➜ Ulvö Konditori, hamnens konditori. Ett café som säljer nybakat varje dag. Fanns hur mycket gott som helst och svala läskande drycker, likväl som varma drycker. Personalen var jättetrevliga och tillmötesgående. Det cafét tycker jag man ska kika in till om man åker över till Ulvön. Man satt väldigt fint och såg ut över den vackra skärgården där i hamnen. En servitris var t.o.m så trevlig att hon lånade ut sitt egna solskyddskräm till mig och Izzy då det var slutsålt på ön och vi missa att ta med vårt.

    Alma Gränd och Bistro Ruben

    Det finns några kioskvagnar på några ställen där de säljer glass och såklart vart det en glass i denna hettan som är. Lunch tog vi på restaurangen ➜ Alma Gränd då det var Izzy som ville det. Ska jag ärligt erkänna hade jag hellre ätit på en annan reataurang ➜ Bistro Ruben som såg lite trevligare ut. Fast vi vart mätta och nöjda efter lunchen trots att vi fick vänta rätt så länge på maten. Det var för lite personal som var där och mycket ätande gäster. Fast för oss gjorde det inget att vi fick vänta, för vi kom undan från solen en stund.

    Svalka sig med dopp krävdes ju också för att orka den tiden som vi var där innan det var dags för färjan att åka hem igen klockan 15. Direkt vi kom åter så tog vi direkt ett dopp vid vår brygga och nu har man det härligt igen här på plats vid stugan.

    Naturen är det man åker dit för

    Min anledning till att jag inte tycker ön lever upp helt till det man trodde är att jag tycker inte det var så märkvärdiga butiker och försäljning på plats. Jag tror att det är äventyren med att vandra och se naturen som är det man åker dit för. Det vi såg av ön var ju naturen och skärgården magisk. Fast vi har lika magisk natur och omgivningar vid stugan vi hyr, så ja tror att det också kan vara en anledning. I morgon var det tänkt att vi skulle till friluftsbyn, men alltså det är för varmt. Därför kommer vi ta en ledig och avkopplande dag vid stugan. Ja, om vi inte ändrar oss i morgon, det kommer ni i vilket fall få se här, för jag visar er ju våra dagar här.

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    2
  • Dagen på Höga Kusten – Dannero Travbana

    Hej Kära Bloggläsare

    Idag har vi mestadels varit i stugan och tagit det väldigt soft. Vi har doppat oss då och då i vattnet då man kännt att man måste svalka sig, vilket är ganska ofta. Det är så skönt för man är så sval efterpå. Det är något helt annat mot när man är vid stranden. Då är man ju mestadels antingen och solar eller är i vattnet. Här gör man annat som vi exempelvis och spela kubb. När man var varm sedan gick man och doppa sig, det är skön känsla tycker jag.

    Vi har varit ute mycket idag och trots att jag smort in mig med solskydd 50+ så har jag lyckats bränt mig på armar, nacke och framtill vid urringningen. I morgon ska vi till Ullvön och kommer vara ute stor medpart av dagen. Därför kommer jag sätta på mig en tunn klänning med ärm och den är lite täckande så jag inte bränner mig mer. Man ska vara rädd om sig, så man inte utsätter sig för mer sol än man måste. Jag hoppas att jag lyckas undvika att bränna mig mer imorgon i alla fall.

    Kvällen avslutades med trav

    Vi avslutade kvällen med trav på travbanan Dannero utanför Kramfors. Travbanan heter ➜ Arena Dannero, en mindre travbana fast väldigt mysig. Det var avkopplande och skönt. Vi hittade även en skuggplats och kunde ha det skönt där tillsammans och tippa på hästar via ATG-appen. Vi vann inga stora summor, men det var roligt ändå. På Arena Dannero har man även en travskola där man annordnar kurser för barn och ungdom, men även för ungdom och vuxen. Värt ett besök måste jag säga och jag hoppas att vi kommer att åka till Höga Kusten igen och då är det nog inte omöjligt att vi kommer ta en travkväll igen. Det var nämligen något som Izzy tyckte var väldigt roligt. Ja nåväl, man kan ju kika på trav nära oss med.

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    1
  • Framme vid Dalsro och Höga Kusten

    Vad som lockar vid vår vistelse vid Höga Kusten

    Nu har vi idag åkt 40 mil och kommit fram till Höga Kusten och en stuga vi hyrt där. Det är verkligen så idylliskt och fint som vi verkligen känner att vi behöver. Ställe som vi är vid heter ➜ Dalsro stugor och som ligger rätt långt upp vid Höga Kusten. Det finns så mycket att se och göra här. Bara själva omgivningarna. Vi har tänkt åka ut på ➜ Ulvön så vackert där vad det verkar. Finns mycket att utforska och se och äta där. Vi kommer nog också att besöka ➜ Burgersnbeer och sedan kika ut vad vi kan göra som Izzy kan tycka är roligt där de tipsar om för ➜ barnen på Höga Kusten. På boendet finns det möjlighet till att fiska, åka ut med båt.

    Vi har en egen brygga och badmöjligheter precis här vi bor. Vi har även tänkt vandra också i den mån det går, Fast det är ju väldigt varmt nu och då får man se främst vad Izzy orkar. Högt upp på en vandringsled och fina utsikten vid Skuleberget finns det ett ➜ café som säljer våfflor bland annat, det kan nog locka henne. Såklart kommer vi även leta rätt på fina badplatser, vi kommer helt enkelt ha det gött.

    Det finns fler möjligheter att tillgå

    Jag kan inte annat säga att detta ställe är verkligen så vackert och vad mer kan man önska sig. Utanför finns också fina vägar att kunna gå raska promenader vid. Det har jag varit iväg på ikväll när värmen började lägga sig. Jag kom upp i en 50 minuters promeand, det ånga om mig efter det. Ja ni kan ju gissa vad jag gjorde efter det, jo jag tog mig ett kvällsdopp. I morgon lutar det nog åt att besöka ➜ Norrfällsviken och havsbadet Storsand, ja vi får se vad det kan bli. Det ska vara varmt varje dag vi är här enligt prognsen, så vi finner nog saker att göra.

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    2