Lotta,  Min Vardag,  Mirres Foto

Tipspromenad och en helg till ända

Igår var det söndag kväll och den där känslan fanns där igen. Inte den allra värsta sortens söndagsångest som nästan tar över hela kroppen, men den där lågmälda, ständigt närvarande känslan som ligger och skaver lite under ytan. Idgår var den varit extra påtaglig. Kanske för att helgen faktiskt varit bra. Kanske för att man hunnit känna lite balans och då blir kontrasten till måndagen ännu tydligare.

Samtidigt försöker jag påminna mig själv om att helgen faktiskt varit fin och att vi fått mycket gjort utan att jag känt mig helt dränerad efteråt. Det känns som att min utmattning ändå varit lite mer i balans, även om det verkligen varierar från dag till dag. Ena veckan kan man känna sig nästan som vanligt och nästa vecka slår tröttheten till som en vägg igen. Det är svårt att förklara för någon som inte upplevt det själv, hur mycket energi som går åt bara till att fungera normalt.

APT på måndagar borde förbjudas

Idar väntar APT på jobbet, och bara tanken på det gör mig trött. Vi jobbar redan långa pass och ibland känns det verkligen som att arbetsgivare glömmer bort hur mycket energi det faktiskt kräver att hålla ihop en hel arbetsdag. När man redan går på reservenergi blir varje extra timme enormt påtaglig. Jag kommer nog aldrig förstå varför man lägger APT på en måndag. Det är ju nästan det sämsta möjliga alternativet. Hela veckan ligger fortfarande framför en och man hinner knappt återhämta sig från helgen innan det är dags att köra igång på högvarv igen. Det hade varit så mycket mer rimligt att lägga det på en torsdag. Då hade man åtminstone bara haft fredagen kvar innan helg. Nu känns det mest som att veckan börjar med ett energiminus.

Balkongfix och grillpremiär

Men mitt i allt det där har helgen ändå innehållit många små fina saker. Jag har fixat lite mer med blommorna på balkongen och det börjar faktiskt kännas riktigt mysigt där ute nu. Det är något speciellt med den här tiden på året när man börjar göra ordning uteplatser och balkonger igen. Lite jord under naglarna, nya blommor och känslan av att sommaren faktiskt är på väg. Vi hade också grillpremiär i helgen, och det känns nästan som ett officiellt startskott för den varmare årstiden. Det spelar egentligen ingen roll vad man grillar – bara doften av grill och att kunna sitta ute gör så mycket för humöret. Det är sådana där små saker som ändå hjälper en att landa lite i nuet.

Tipspromenad med Lotta

Igår gick vi också Korpens tipspromenad och Lotta var med. Det var riktigt svåra frågor den här gången, sådär så man ibland bara fick stirra på alternativen och chansa lite halvt desperat. Men jag lyckades ändå få 8 av 12 rätt och BQ fick 7 av 12, så jag känner mig ändå ganska nöjd. Nu återstår det att se om det leder någonstans i tävlingen och om det kanske blir något pris. Man vet ju aldrig. Det är ändå lite charmigt med sådana där små lokala tävlingar där man går omkring och funderar på frågor samtidigt som man får frisk luft och vardagsmotion utan att tänka så mycket på det.

Kastanjemannen – bättre än väntat

Vi har också börjat följa Kastanjemannen på Netflix. Jag tycker faktiskt den är bättre än vad jag trodde från början. Mörk, obehaglig och ganska spännande utan att kännas för överdriven. BQ är inte riktigt lika såld än, men jag tror kanske att han kan ändra sig ju fler avsnitt vi ser. Vissa serier behöver några avsnitt innan man verkligen fastnar. Det är också lite mysigt att ha en serie tillsammans att följa på kvällarna. Särskilt när vardagen annars mest känns som jobb, måsten och försök att få energin att räcka till.

Nedräkning till sommaren

Nu är det bara tre veckor kvar tills barnen går på sommarlov. Det känns helt galet att det redan är så nära. Och tre veckor efter det går jag och BQ på semester. Bara tanken på semester känns nästan overklig just nu, men samtidigt väldigt välbehövlig. Man märker också att barnen börjar bli större och att sommarloven förändras. Det är märkligt det där med barn i Izzys ålder. Hon vill inte vara på fritids längre, vilket man ju verkligen kan förstå. Samtidigt undrar man lite vad det egentligen är meningen att de ska göra hela dagarna istället. Delvis för stor för vissa saker men fortfarande för liten för att vara helt självständig hela sommaren. Hon brukar gå på sommarkollo en vecka och vi får väl se hur hon känner inför det i år. Hon är ju i en känslig ålder nu och fyller 13 i höst. Det märks att mycket förändras både i humör, tankar och behov av frihet. Det är nog en ålder där man både vill vara stor och liten samtidigt.

Så trots söndagsångesten har det egentligen varit en fin helg. Vi har fått saker gjorda, hunnit umgås och haft små stunder som ändå betyder mycket. Balkongblommor, grillpremiär, tipspromenad och en ny serie att följa. Det är kanske just sådant man får försöka hålla fast vid när måndagen känns tung.

Och någonstans där framme väntar ändå sommaren.

Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

5

Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

Kommentarer

  • dixiwonderland.com

    Men va mysigt med tipspromenad 😀 Va skönt att ni bara har 3 veckor kvar till semester! Jag kommer gå på semester från hundarna i Juli men jobbar ju alltid med mina sociala medier så helt ledig blir man aldrig tyvärr.

      • Golden

        Mysigt med tipspromenad. Söndagsångest hade jag aldrig men så jobbade jag ju inom vården med tider både morgon, dag, kvällar, helger och någon gång natt med under ett tag.
        Nu har jag all annan jobbig ångest istället …

        Var själv hemma som 13 åring på sommarlovet… bad om det, avskydde fritids så gick inte alls mycket.
        Jag o syrran fick vara hemma. Funkade hur bra som helst så som vi gjorde… sen hade ju mamma o pappa semester 4 veckor med ju!

        Väntar lite till med att köpa mina sommarblommor till altanen, behöver bli varmare ute först. Sen ska det bli många blommor, älskar det !

          • Golden

            Vi fick lite enkla småsaker som skulle skötas på dagen, inne och i trädgården samt att hunden skulle tas hand om.
            Ett litet tips kanske..
            Sen var det ju helt annorlunda på 80- talet, då gick vi ju fortfarande hem till varandra o frågade om vi skulle hitta på något.
            Samt att vi var mer till att hitta på något även själva än de är idag.

  • Petra

    Söndagsångest är jobbigt ja all jäkla ångest är tuff .

    Ja inte lätt för Izzy med tonåren o allt ❤️mkt hormoner som börjar hoppa runt i kroppen

    Apt på en måndag är inte ok enligt mig

    Önskar en fin start på veckan

    • sweetwordsbymirre

      ja det är hemskt de dagarna då de kommer med APT. Samt ja tonåren det är en speciell tid precis då man startar i det som hon gör nu i höst, fast ja hon är ju där redan handlar ju bara om månder ifrån.

  • marianne

    Ni har verkligen utnyttjat helgens ledighet, kul med tipspromenaden tillsammans, så fint vid sjön där, vad är det för sjö?
    ATP borde förbjudas helt och hållet 🫣 de jag varit på har inte gett ett dugg, det har mer kännts som en anledning att slippa jobba den tiden.
    Så fint att du fått ordna med blommorna på balkongen också.
    Izzy blir tonåring, tiden försvinner fort, ena foten i vuxenvärlden och andra är kvar i barndomen, det är inte en lätt tid för någon av er, kan jag tänka, men hon verkar vara en lugn och förståndig tjej.

    • sweetwordsbymirre

      Ja hon är lugn och förståndig så pålitlig så, mest att jag känner att det blir ensamt för henne.Det är Dalälven =D jättefint där. Ja APT är hemskt de dagar då de kommer, samtidigt som de såklart är gynsamma också arbetsmässigt utöver, det är de långa dagarna bara.

  • Blondina

    Har aldrig varit mycket för tipspromenad men mysigt ändå 🙂 Älskar att inreda så att fixa på balkongen är ju super kul! 😀

  • Karoleen

    Söndagsångest låter väldigt trist och som et dåligt slut på en mysig helg. Har en kompis som ofta har söndagsångest och det gör att han inte kan njuta av helgen, vilket jag tycker känns otroligt kämpigt. Önskar att ingen behövde känna det! Och jag förstår vad du menar med APT på måndag, det är ju en väldigt konstig tanke, börja veckan med extramycketjobb, istället för att ta det lite senare. Mycket märkligt, är det kanske något ni kan prata om och flytta för nästa gång? Har aldrig själv haft APT, men vad jag har hört kan de både hjälpa och vara en otrolig tidsförlust.

    Kul att du gillar Kastanjemsnnen, gillade den skarpt och såg om den igen med min man. Sen läste jag också boken. Så snart ska jag se säsong 2 har jag tänkt, men vi har inte haft tid än. 😊

    • sweetwordsbymirre

      Ja extremt konstigt att man sätter APT på en måndag, man ska ju orka. Vi har tagit upp det, men det ändras inte tyvärr.Ja det är en bra serie, roligt att det är lite weird också med kastanjerna

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *