Köttfärspaj med tomat Viktväktarna
”Innehåller Receptlänk från Viktväktarna”



Middagstips
Igår till middag gjorde vi en jättegod köttfärspaj med tomater och (oliver), vi hoppa oliver då vi inte är så förtjusta i det.
Pajdegen blev sådär krispig och god man vill och smakerna satt verkligen där.
6 portion = Hela receptet
Points = per portion: 10Receptkälla Köttfärspaj med tomat och oliver
Ingredienser
- Cottage cheese, naturell 4% 150 g
- Margarin flytande 80% 60 g
- Vetemjöl 2½ dl
- Grahamsmjöl ½ dl
- Lök 1 st, gul
- Vitlök 1 klyfta
- Margarin flytande 80% 1 tsk
- Nötfärs 10% 400 g
- Fraiche 5% 2 dl
- Chilisås, tomat ½ dl
- Kalvfond 1 msk
- Japansk soja ½ msk, kinesisk
- Soltorkade tomater i olja, avrunna 8 st
- Oliver i saltlag 12 stor(t)/stora, gröna
- Cocktailtomater ½ ask(ar)
- Ost 17% 1 dl, riven/rivet
- Sallad 75 g
Gör Så Här
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda samman cottage cheese, margarin, vetemjöl och grahamsmjöl. Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter. Förgrädda i 10 minuter.
Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp en stekpanna med margarin och fräs lök och vitlök glansigt. Vänd ner färsen och stek den klar. Tillsätt fraiche, chilisås, fond och soja. Låt sjuda upp.
Låt soltorkade tomater rinna av. Strimla dem och skär oliverna i mindre bitar. Rör ner i färsen.
Fyll upp pajskalet med färsröran. Skiva tomater och lägg över. Strö över ost. Ställ in i ugn ca 30-35 minuter. Servera med sallad.

√ Mer recept från sweetwordsbymirre – Viktväktarna



Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept
Hård basketboll mot munnen!



Dagen startade tidigt idag, redan klockan 7. Det var tajm för Izzy att gå till tandläkaren. I våras fick hon en hård basketboll mot munnen i hög fart så kliniken har kontrollerat hennes tänder efter slaget. Det jag stör mig på då är att ingen personal på skolan berätta det utan endast hon själv. Hennes ena tand fick en touch efter smällen och blev lös. Det var tredje gången vi var tillbaka nu och allt såg bra ut med tänderna. Förutom en blåsa som var precis vid den tanden. Hon ska på återbesök igen redan nästa vecka för att se om det är tillfällig blåsa eller om det är efter smällen. Hon har haft besvär med ilningar efter den smällen också, men det har också blivit bättre.

Alltid viktigt att boka in tid för kontroll när man får ett slag eller fall mot munnen. Även om det känns som lätt så ska man kontrollera det. Det kan bli problem i efterhand annars.


Åt så smarrig god och sund mat som BQ laga i söndags. Köttet långkokt med egengjord sås med timjan och rotfrukter till. Kändes så skönt och milt för magen. 
Det var inte en påse jag föredrar
Igår tog jag en långpromenad till vårt Dollarstore för jag ville köpa lite smått och gott där. Det vart en hårsnodd med rosett, hårklämma och 2 nagellack. Jag testa att måla med den orange i går kväll, men tycker inte att den var något vidare, så det var lite flopp köp. Lacket åkte bort direkt igen. Izzy tyckte de var jättefina så hon får dem då istället. Hårsnodden och klämman däremot var toppen. När jag var där skulle jag ju sedan gå 45 minuter hem igen så jag köpte mig en mindre tygpåse just för jag tänkte ha den till jobbet för att ha min matlåda i framöver. Perfekt storlek, samt den var utan tryck trodde jag.

När jag gått en bit och skulle bytta arm för påsen. JA, då såg jag texten på den. Jisses jag hade aldrig köpt den påsen om jag sett det. Slarv av mig att ej se, men men nu är den köpt. Samt det är ju i ögon fallande och miljötänk i det. Man undrar ju dock om alla påsar har det trycket. Dessutom tycker jag att de borde lägga texten uppåt och inte neråt som det var. Annars hade jag ju sett det!

➤ Tycker nu att det är hiss eller diss på själva texten/slogan på påsen?



Härligt att köra på och få energi!
Igår körde jag rätt hårt träning, gick 1½ timmas rask promenad och gick sedan ner i gymmet på crosstrainer i högt tempo i 30 min. Det kändes bra, för märker att jag orkar mer och mer, är inte lika trött. Idag har jag inte kört något än annat än promenad med Lotta i lagom temp. Ska ut och gå en rask långpromenad med henne strax. Ska bara låta det gå rätt intervall efter att hon var ut sist. Då passar jag på med ett blogginlägg tills dess tänkte jag.

➤ Har ni börjat jobba än, eller har ni semester?


MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG
√ Mer Blogginlägg från sweetwords



Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept
Är Stitch för barnslig?



Idag har Izzy haft sin kompis här hela dagen. De är två pärlor det två tillsammans. Tryggt och umgås på ett fint och bra sätt. Tror inte att man säger leker längre då de är 12 år ❥ De var ner till Holmen vid oss och bada mitt på dagen. Ja, jag och BQ var såklart också med. Fastän jag bada inte, nu är jag badkruka igen. Mot kvällningen sedan då det var dags för middag så grilla vi kött och hade sallad och potatisgratäng till. Vi åt den på balkongen när solen var framme, jättemysigt. När vi ätit klart så öppna sig himlen och det vräkte ner.


Tjejerna har på sig Izzys klänningar från Pomp de Lux, älskar dem. Påminner om barnen i Bullerbyn! 

Klänningarna är lite oversize i storlek så hon kan fortfarande ha dem, vilket är roligt! 
Ska jag skicka tillbaka den igen?
Jag tycker att just i den här åldern så är det så olika hur snabbt de blir ”tonåringar” och inte. Jag har sett på Izzys klasskamrater så är vissa redan sådär att de ska ha korta kjolar, korta shorts, push-up bh och urringat. Vilket jag själv kan tycka är märkligt att man som föräldrar redan godkänner. För mig är man fortfarande barn, samt man växer fortfarande. Man behöver inte visa upp sina bröst redan som 11 och 12 åring. Det är inte alls i närheten av hur Izzy är. Det är alla konton på instagram som barnen blir påverkade av.

Allt sådant med närhet från motsatt kön förutom dem hon känner är bläee tycker Izzy. Med det sagt så tycker hon även att när man klär sig så, då ha det med det att göra. Hon är inte ”kär” i någon skolkamrat och har inga problem med att ha tröjor eller väskor med tryck av någon favoritkaraktär. Hon har på sin höjd emellanåt en top som man skymtar midjan lite. Samt allt är ju också beroende på att det är jag som köper kläderna åt henne.

Hon kommer älska sin nya ryggsäck
Nu är det ➜ STITCH som gäller och det är fler som har kläder eller något med honom på har jag sett. Jag har överraskat henne med att köpa en ny skolryggsäck med honom på. Fast nu har jag nästan ångrat mig faktiskt. Tänk om de kommer reta henne för den väskan?! Är den för barnslig för en flicka som är snart 12 år och ska börja 6:an? Hon kommer bli överlycklig och älska den. Jag vill dock inte att hon ska bli retad för att hon har en ryggsäck med en karaktär på. Som den varit nu har hon haft en blommig ryggsäck, men den är trasig nu!

➤ Hur tänker ni, tror ni att det kommer bli hiss eller diss i skolan bland kompisarna?


MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG
√ Mer Blogginlägg från sweetwords



Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept
Pälsdjursallergi – 2 vackra vovvar



Jag och Izzy har en till semesterdag och då har vi valt att ha en fyrbent nattgäst (Lotta) tills i morgon ❥. Hon är ju så go, en enormt vacker och fin vovve. Nu när hon skulle komma till oss så är hon nyklippt och fin mellan tassar och baktill (som man kallar hundens byxa) där pälsen växer som mest. De gör alltid så, vill lämna ifrån sin vovve i bästa skick. Vi har svalare väder idag, men det växlar mellan soligt och mulet.



Är trots allt delvis allergisk!
Tyvärr reagerar jag lite allergiskt mot ➜ vovven Lotta ❥ ibland mer och ibland mindre. Jag tål strävhårig päls bättre, så ➜ drevern Bella ❥ reagerar jag inte på. Fast det går nog bättre och bättre ju mer vi har henne. De som äger henne har också två katter, så misstänker att det är katthår med i pälsen också. Det handlar ju om hundens mjäll och hudlager man reagerar på, det är olika från hund till hund. Därför är det en lott för mig om vi skulle skaffa egen hund. Ja, i fall att jag skulle reagera på den eller inte. Fast skulle vi skaffa egen hund så blir det en labrador, det har jag ju ägt och haft en. Tur att vi har turen och ha tillgång till dessa två fina vovvar. När jag har Lotta får jag äta histaminer så går det bättre, samt ta huvudvärkstabletter om det behövs.

Har ni någon allergi och behöver ni medicinera?


MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG
√ Mer Blogginlägg från sweetwords



Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept
När man vill åka tillbaka



Ja du jag däcka lite när vi kom hem från Höga Kusten. Jag vet inte om det är luftombytet eller att det varit så varmt och man också har sovit sämre i värmen. I gårkväll och idag har jag i alla fall kommit igång med min träning igen, vilket är skönt. I stugan fick jag ju till raska powerwalks på en timma i stort sett varje kväll. Det var en sval runda där med skugga nästan hela vägen och en mer sval havsluft. Jag saknar de kvällarna vi hade där. Middag ute på altan, kunna doppa sig när man ville, samt att powerwalken var ovanligt unika med sval luft trots värmen. Man hade så vackra vyer överallt. Suck ta mig tillbaka så skulle man njuta ännu mera nu när man vet om allt.



Leonberger, åska och sällskap
Idag fick jag Izzy med mig på min raska powerwalk på förmiddagen. Jag gick medans det var uppehåll, och det var väldigt klibbigt. Det skulle behövas lite åskskurar så man får skönare luft. Nu har jag även kört crosstrainern en halvtimma i vårt gym, så nu är jag genomtränad idag. Nu ser jag fram emot att duscha och bli lite sval och känna mig fräsch för första gången idag, haha. Izzy älskar ju hundar som ni vet, JA det gör jag med. Vi har en granne som har en Leonberger och den är så förtjust i Izzy. Vi har följt den vovven sedan den var valp, nu är den 6 år. Så fin och snäll vovve. När vi kommer och går från porten eller exempelvis parkeringen så vill han direkt fram till Izzy. Han är ju inte heller liten så man måste vara beredd ❥


MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG
√ Mer Blogginlägg från sweetwords



Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept