Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

  • Falkudden, minnen och sommarvärme

    Sommarkollage från Falkudden och By kyrkogård med handplockade blommor, bad och fina sommarminnen.

    Idag har varit en sådan dag som innehållit lite av allt. Vi har plockat sommarblommor, besökt Falkudden och njutit av några timmar vid vattnet i det fina vädret. En dag fylld av både eftertanke och fina stunder tillsammans, som fått mig att stanna upp lite extra och uppskatta det som verkligen betyder något. Man kan lätt fastna i ett ekorrhjul av söndagsångest, men idag gjorde vi faktiskt något fint av dagen ändå

    Handplockad sommarbukett med prästkragar och ängsblommor på väg till By kyrkogård.
    En stund på bryggan vid Falkudden i det fina sommarvädret.
    Utsikt över Dalälven vid Falkudden med klippor, grönska och lugnt vatten.

    Falkudden och flera minnen

    Vi tog en utflykt till By kyrkogård för att titta till svärfars grav. På vägen dit stannade vi flera gånger för att plocka blommor längs vägkanten. Det blev en fin sommarbukett med prästkragar och andra ängsblommor som fick följa med till graven. Det är alltid speciellt att åka dit. Saknaden finns fortfarande kvar, även om tiden går. Samtidigt tycker jag om att stanna upp en stund, tänka tillbaka och minnas. Att få sätta dit blommor som vi själva plockat kändes extra fint och personligt. Efter besöket åkte vi vidare till Falkudden som ligger alldeles i närheten. Jag har skrivit om platsen tidigare här på bloggen. Du kan läsa mer om Falkuddens Camping här och det är verkligen ett ställe som vi gärna återvänder till. Det är något särskilt med Falkudden. Kanske är det utsikten över Dalälven, den långa bryggan eller bara det lugn som infinner sig så fort man kommer dit. Oavsett vad det är så trivs vi väldigt bra där.

    Vi passade på att bada och njuta av det fina vädret. Sjön låg nästan spegelblank och sommarvärmen gjorde att det var svårt att motstå ett dopp. Det blev ett fint avslut på dagen, även om den började i eftertanke och saknad. Det som gjorde dagens besök lite extra känslosamt var att det faktiskt var svärfar och hans sambo som en gång tipsade oss om campingen på Falkudden. De berättade hur fint det var där och de hade verkligen rätt. Tyvärr finns varken svärfar eller hans sambo kvar i livet. Därför kändes det på något sätt extra betydelsefullt att avsluta utflykten just där.

    Första doppet var lite kyligt men väldigt skönt i sommarvärmen.
    Det var svårt att motstå ett dopp i värmen.
    Sommarfika vid Falkudden med kaffe, bullar och vattenmelon.
    Lång brygga vid Falkudden med utsikt över Dalälven en solig sommardag.

    Kvällens tankar efter Falkudden

    När vi kom hem bytte jag om och körde ett träningspass. Svetten bara rann och det märks verkligen att sommarvärmen har kommit nu. Men det blev ett riktigt bra pass och precis vad jag behövde. Ändå känner jag mig lite låg ikväll. Jag tror att det är en kombination av flera saker. Besöket vid graven väckte många minnen och känslor, men jag tror också att jag börjar bli ganska trött och verkligen längtar efter semester nu. Det är fortfarande två och en halv vecka kvar innan det är min tur att gå på ledighet och just nu känns det faktiskt längre än vanligt. Samtidigt försöker jag tänka att allt är relativt. När jag väl går på semester har många andra redan haft sin ledighet eller börjar så smått återvända till jobbet. Jag kommer få njuta av sommaren när den värsta semesterhetsen börjar lägga sig lite.

    Och det finns faktiskt mycket att se fram emot. Vi ska till Åsengården utanför Mora några nätter innan BQ slutar sin semester. Innan dess väntar ju Höga Kusten, där startar vi vår semester. Bara tanken på det gör att de sista arbetsveckorna känns något lättare. Men först ska de där två och en halv veckorna klaras av. Nu tänker jag krypa upp i soffan och låta dagens alla intryck landa lite. Vissa dagar innehåller både saknad, tacksamhet och framtidslängtan på samma gång. Idag har varit precis en sådan dag.

    Bloggens bilder är mina egna fotografier
    Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
    för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    2
  • Midsommarfirande på förskolan och hemma

    Dekorerad midsommarstång under ett midsommarfirande som inledde en lugn och avkopplande midsommarhelg.
    Dekorerad midsommarstång under ett midsommarfirande som inledde en lugn och avkopplande midsommarhelg.

    Midsommarafton är över för den här gången och jag känner mig så tacksam över alla fina stunder som den har bjudit på. Både på jobbet och hemma har det blivit ett firande som passat oss perfekt. Midsommar är en av de högtider som jag tycker allra mest om. Det är något speciellt med ljusa sommarkvällar, blomsterkransar, jordgubbar och alla fina traditioner som hör till. Samtidigt behöver ett firande inte vara stort eller avancerat för att bli minnesvärt. I år fick jag uppleva både ett mysigt midsommarfirande på förskolan tillsammans med barnen och en lugn och stillsam midsommarafton hemma. Precis den kombinationen visade sig vara helt rätt för oss. Här kommer en liten tillbakablick på årets midsommar.

    Mysigt midsommarfirande på förskolan

    På jobbet hade vi ett mysigt midsommarfirande för de barn som var på plats. Vi samlades kring vår lilla midsommarstång där barnen fick dansa, sjunga och ha roligt tillsammans med oss pedagoger. Som en extra somrig överraskning bjöds det på glass med jordgubbar och strössel, något som uppskattades av både stora och små. Det är alltid så härligt att se barnens glädje under sådana här traditioner. För många barn är midsommar en spännande tradition med sånger, dans och gemenskap. Det är så roligt att få se hur de deltar på sitt eget sätt, vissa dansar för fullt medan andra hellre tittar på och sjunger med. Det viktigaste är att alla får vara med utifrån sina egna förutsättningar

    Vädret var dessutom på vår sida och bidrog till den härliga sommarkänslan. Sådana dagar påminns man om hur mycket glädje som kan rymmas i de små sakerna.

    Dekorerad midsommarstång under ett midsommarfirande som inledde en lugn och avkopplande midsommarhelg.

    Fina gåvor och omtänksamma hälsningar

    Något som också värmer lite extra är de fina gåvor och kort som vi pedagoger får från barnen och deras vårdnadshavare inför sommaren. Jag blir alltid lika förvånad över hur omtänksamma människor kan vara. De fina orden på korten värmer länge och är något man kan plocka fram och läsa igen när vardagen känns lite extra intensiv. Det behöver inte vara något stort eller dyrt för att betyda mycket. Ofta är det just de personliga korten och barnens egna teckningar som berör allra mest. Att någon har tagit sig tid att skriva några vänliga ord eller lämna en liten sommarhälsning betyder väldigt mycket. Det är sådana stunder som får en att känna sig uppskattad och påminner om varför man trivs så bra med sitt arbete.

    Efter ett intensivt läsår är det också ett fint sätt att avrunda terminen innan semestern tar vid.

    En lugn midsommar precis som vi behövde

    I år valde vi att fira midsommar på egen hand, och det var faktiskt precis vad vi behövde. Jag känner mig ganska trött just nu, framför allt mentalt, och har inte riktigt energi för så mycket socialt umgänge på fritiden. BQ har också haft mycket på jobbet under en längre period. Han behövde också få möjlighet att vila och ladda om. Därför kändes det extra skönt att få en lugn midsommar tillsammans. Vi gick ner till Holmen för att titta när midsommarstången restes, vilket alltid är lika mysigt att se. Att samlas kring stångresningen känns som en fin tradition och precis som förra året var vi på plats för att följa förberedelserna inför firandet. Här kan du läsa mer om förra årets midsommarfirande.

    Promenader, kubb och en enkel midsommarmeny

    Utöver stångresningen har vi tagit flera promenader tillsammans med Lotta och bara njutit av det fina sommarvädret. Sommarvädret visade sig dessutom från sin fina sida, vilket gjorde det extra härligt att vara ute. Det är något speciellt med midsommar när naturen är som allra grönast och dagarna känns nästan oändligt långa. Vi passade också på att spela kubb, vilket verkligen hör sommaren till. Det blev några riktigt trevliga omgångar där vinnarskallarna tittade fram lite lagom mycket. Jag ska kanske inte avslöja vem som vann flest matcher, men det blev både skratt och några mindre lyckade kast längs vägen. Lotta verkade också uppskatta de lugna dagarna med extra promenader, mycket nosande och massor av uppmärksamhet

    Hur var ert midsommarfirande iår?

    Bloggens bilder är mina egna fotografier
    Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
    för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    3
  • Oxfilé Surprise – Lyxig med Viktväktarna

    Oxfilé Surprise med sallad och hasselbackspotatis

    Gott TIPS – Oxfilé Surprise

    • Oxfilé Surprise är ett klassiskt recept från Viktväktarna som passar perfekt när man vill laga något lite lyxigare utan att det blir alltför komplicerat. Den möra oxfilén toppas med en krämig ostblandning och serveras tillsammans med hasselbackspotatis och en fräsch sallad.
    • Det här receptet på Oxfilé Surprise passar lika bra till helgmiddagen som till en festligare vardagskväll. Kombinationen av den smakrika oxfilén, den krämiga toppingen och de gyllene potatisarna gör rätten både mättande och elegant.

    4 portioner = Hela receptet
    Points per portion = 4

    √ Receptkälla Oxfilé surprise Viktväktarna

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre

    Ingredienser

    • Potatis 1200 g
    • Rapsolja 1 msk
    • Oxfilé 8 skiva(or), á 125 g
    • Margarin flytande 80% 1 tsk
    • Ost riven 17% 1½ dl, lagrad
    • Cashewnötter 20 st
    • Fraiche 5% 2 dl
    • Schalottenlök 2 st
    • Vin, rött 4 dl
    • Vatten 1 dl
    • Kalvfond 4 msk
    • Tomatpuré 1 msk
    • Majsstärkelse (redning) 1 msk

    Gör Så Här

    • Sätt ugnen på 225°. Skala och skär potatisen i tunna skivor men, inte helt igenom. Lägg potatisen med den skårade sidan upp i en ugnsfast form. Pensla med olja och sätt in formen mitt i ugnen ca 45 minuter.
    • Krydda filén med salt och peppar och bryn den helt i margarin i en het stekpanna hastigt. Lägg köttet på ett ugnssäkert fat, låt svalna. Rör ihop ost, hackade nötter och 1 dl fraiche. Skala och finhacka löken. Koka lök tillsammans med vin, vatten, kalvfond och tomatpuré ca 5 min.
    • Vispa ner såsreding utrört i lite vatten. Smaka av med peppar. Hit går det bra att förbereda. Skiva upp köttet i åtta skivor och lägg oströran på köttet. Stek i mitten av ugnen tills innertemperaturen är 58°, ca 10 minuter om köttet önskas rosa. Värm såsen och vispa ner 1 dl fraiche.
    • Servera köttet med såsen, hasselbackspotatis och sallad.

    Bloggens bilder är mina egna fotografier
    Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
    för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    7
  • Rabarbersirap – enkelt recept på hemgjord sirap

    Hemgjord rabarbersirap – perfekt till bubbelvatten, drinkar och desserter.

    Rabarbersirap

    Hemgjord rabarbersirap är ett enkelt sätt att ta vara på sommarens rabarber. Sirapen får en härligt syrlig och söt smak som passar lika bra i bubbelvatten och drinkar som ringlad över glass, yoghurt eller färska bär. Rabarbersirap är ett enkelt och gott sätt att ta vara på sommarens rabarber. Med sin fina balans mellan syra och sötma passar den perfekt att blanda med bubbelvatten, använda i drinkar eller ringla över glass, yoghurt och färska bär. Den vackra rosa färgen gör dessutom sirapen till ett uppskattat inslag på sommarens fikabord.

    Att koka egen rabarbersirap kräver bara några få ingredienser och resultatet blir en smakrik sirap som kan användas på många olika sätt. Oavsett om du vill göra en svalkande sommardryck eller ge extra smak åt dina desserter är hemgjord rabarbersirap ett utmärkt val. I det här receptet får du steg för steg lära dig hur du kokar en enkel och god rabarbersirap hemma. Perfekt att blanda med bubbelvatten eller ringla över yoghurt, kvarg och färska bär.

    Ingredienser

    • 500 g rabarber
    • 5 dl vatten
    • 1 dl strösocker

    Gör så här

    1. Skär rabarbern i bitar och lägg i en kastrull tillsammans med vattnet.
    2. Koka upp och låt sjuda i cirka 15–20 minuter tills rabarbern mjuknat.
    3. Sila av vätskan.
    4. Tillsätt sockret och rör tills det löst sig.
    5. Koka ytterligare några minuter.
    6. Häll upp på väl rengjord flaska och förvara i kylskåp.

    Tips! För en variant med lägre sockerhalt kan strösockret bytas ut mot ett sötningsmedel som tål upphettning. Då kan både kalorier och ViktVäktar-Points bli lägre.

    Näringsvärde (ca)

    Med strösocker

    • 12 kcal per msk
    • 24 kcal per 2 msk
    • 0–1 ViktVäktar-Points per msk
    • 1 ViktVäktar-Point per 2 msk

    Med sötningsmedel

    • 2 kcal per msk
    • 4 kcal per 2 msk
    • 0 ViktVäktar-Points per msk
    • 0 ViktVäktar-Points per 2 msk

    Värdena är ungefärliga och kan variera beroende på val av socker eller sötningsmedel

    Bloggens bilder är mina egna fotografier
    Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
    för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    4
  • Sabaton biljetter, mysig fika och REA-köp

    Sabaton biljetter, fika på Gula Vilan och REA-fynd under sommarlovet

    Jakten på Sabaton biljetter kom att bli betydligt mer dramatisk än vi hade räknat med. Men dagen idag bjöd också på mysig fika, REA-fynd och värdefull egentid med Izzy. Idag har jag och Izzy haft en riktigt mysig dag tillsammans på hennes sommarlov. ❤️ Vi tog en sväng på stan för att kika på rean och gjorde faktiskt några riktigt bra fynd. Jag hittade tre plagg som fick följa med hem och Izzy hittade ett par snygga svarta byxor i viskos som hon blev jättenöjd med. Det är alltid lite extra roligt när man hittar sådant man verkligen tycker om till ett bra pris.

    Efter shoppingrundan passade vi på att ta en fika på det nyöppnade caféet Gula Villan. Vilket mysigt ställe! Härlig atmosfär, gott fika och en lugn miljö där vi kunde sitta och prata en stund. Sådana här dagar uppskattar jag verkligen. Att få lite egentid med Izzy under hennes sommarlov är guld värt. I morgon och på torsdag väntar jobb igen, så det kändes extra skönt att få njuta av dagen tillsammans. Som jag skrivit om tididare så är det värt att få minnen för livet, här skrev jag om ett minne för livet då Izzy var i Vässarö

    Kollage från Gula Vilan med caféets gula hus, fikadisken, bakverk och en mysig fikastund tillsammans med Izzy.

    Sabaton biljetter som höll mig vaken

    Som många inte vet så älskar Izzy gruppen Sabaton. När biljetterna till deras kommande konsert släpptes igår ville vi självklart försöka få tag på biljetter direkt. Tyvärr gick det inte riktigt som planerat. I stressen att hinna köpa biljetter innan de tog slut trodde jag att jag hade kommit in på den officiella biljettsidan. Men utan att jag märkte det hamnade jag istället på en andrahandsmarknad för biljetter. Jag borde kanske ha reagerat på att priset var högre än väntat, men när det gäller populära artister där biljetterna säljer slut snabbt blir man lätt stressad och blir lite för godtrogen.

    När BankID-signeringen kom genomförde jag köpet och betalade ungefär 2 400 kronor. Efteråt började jag läsa mer om företaget och upptäckte att det handlade om andrahandsbiljetter. Jag såg dessutom flera recensioner från personer som berättade att biljetterna ibland inte levereras förrän samma dag som konserten – eller i vissa fall inte alls. Jag blev minst sagt orolig och sov faktiskt riktigt dåligt efteråt. Dessutom framgick det inte alls på sajten att det var andrahands-biljetter utan det såg helt normalt ut.

    Kollage från Gula Vilan med caféets gula hus, fikadisken, bakverk och en mysig fikastund tillsammans med Izzy.
    Jag igår och idag, idag i nya fynden och igår i regnjacka

    Vi fick pengarna tillbaka

    Som tur var började vi läsa på om vilka rättigheter man har som konsument inom EU. Vi kontaktade företaget via mejl och hänvisade till våra rättigheter. Vi läste också att man i vissa fall kan anmäla företag till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag. Många företag vill undvika sådana ärenden och väljer därför ibland att lösa situationen direkt med kunden. Idag fick vi ett glädjande besked – köpet hävdes och pengarna betalades tillbaka. Puh! Vilken lättnad!

    Viktigt vid köp av konsert biljetter

    Den här händelsen blev verkligen en nyttig påminnelse för oss. Mitt allra bästa tips är att alltid gå via artistens officiella hemsida för att hitta godkända biljettförsäljare. Kontrollera alltid vilken sida du hamnar på innan du genomför ett köp och var extra uppmärksam om priserna verkar ovanligt höga. När biljetter till populära artister släpps är det lätt att bli stressad och vilja vara snabb för att inte missa chansen. Då är det också lätt att missa viktiga detaljer. Ta därför några extra sekunder och kontrollera att du handlar från rätt företag. Det kan spara både pengar, oro och en hel del huvudvärk.

    Kollage från Gula Vilan med caféets gula hus, fikadisken, bakverk och en mysig fikastund tillsammans med Izzy.

    Vilka rättigheter har man?

    När det gäller konsertbiljetter är reglerna lite speciella. Många blir förvånade när de upptäcker att den vanliga ångerrätten oftast inte gäller för evenemang med ett bestämt datum. Det finns dock flera situationer där du som konsument ändå kan ha rätt till återbetalning.

    Däremot kan du i vissa fall få tillbaka pengarna om:

    • Evenemanget ställs in.
    • Evenemanget flyttas till ett annat datum.
    • Det skett ett felaktigt köp eller vilseledande marknadsföring.
    • Företaget inte levererar den biljett eller tjänst som utlovats.
    • Konsumentlagstiftning eller särskilda EU-regler ger rätt till återbetalning.

    För andrahandsbiljetter kan reglerna se annorlunda ut beroende på hur försäljningen har gått till och vilka villkor som gäller. Därför är det alltid viktigt att läsa villkoren noggrant innan man genomför ett köp.

    Sabaton biljetter, fika på Gula Vilan och REA-fynd under sommarlovet

    Nu är Sabaton biljetter säkrade!

    Efter allt strul har vi nu beställt våra biljetter via Tickster istället och känner oss mycket tryggare med köpet. Det var verkligen en lättnad när allt ordnade sig till slut och vi kunde lägga oron bakom oss. Nu kan vi istället fokusera på det roliga. Izzy är överlycklig över att vi faktiskt fick tag på biljetter och hon längtar redan till konserten. Sabaton är ett av hennes absoluta favoritband, så det här kommer garanterat att bli ett minne för livet för henne. ❤️ Jag däremot kan inte gå på konserter längre för höga ljudet av olika anledningar. Vi är dock lite inne på att boka in oss på något hotell i Tällberg samtidigt då konserten är i Leksand. Då kan jag få en SPA-kväll medans de är på konsert.

    Vilka är Sabaton?

    Sabaton är ett svenskt heavy metal-band från Falun som bildades 1999. Bandet är känt för sina låtar med historiska teman som handlar om krig, slag och historiska personer. De har fans över hela världen och är särskilt populära för sina energifyllda liveframträdanden. Några av deras mest kända låtar är ”Primo Victoria”, ”Carolus Rex”, ”The Last Stand” och ”To Hell and Back”. För många fans är en Sabaton-konsert en upplevelse man sent glömmer. Nu ser vi fram emot konserten och är glada över att våra Sabaton biljetter äntligen är säkrade.

    Jag är inte lika stort fan av Sabaton som Izzy och BQ, men roligt att dem ska gå på en konsert som för dem är en dröm

    Bloggens bilder är mina egna fotografier
    Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
    för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    3