Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

  • En utflykt till Café Bull och Tugg

    Trevlig Måndag Kära Bloggläsare

    I går (söndag) åkte vi till ➜ Café Bull och Tugg utanför Hedemora som en liten utflykt. Tycker om hela idén med cafét och tanken de förhåller sig till för att hålla ner priserna på det som erbjuds. Smart affärsidé som jag faktiskt tror på. Det ligger utanför Hedemora ute på landet. Fast under tiden vi var där var det ström på folk hela tiden. Sist vi var där var vi där med BQ,s bror och hans fru. I går var det vi tre som var dit.

    Café Bull och Tugg utanför Hedemora

    Så otroligt charmigt och fint ställe, ➜ Café Bull och tugg ligger idylliskt på landet vid Dalälven. Här möts man direkt av den där lantliga känslan som man verkligen vill åt. Det har precis blivit nyöppnat också för de öppnade upp i nyrenoverad lada nu i påskas. De har öppet onsdag, torsdag och söndag. På torsdagar till klockan 19, perfekt tanke. Även att de har söndagsöppet då många inte hittar andra café som är söndagsöppna när man inte bor i storstäderna. Deras affärsidé är verkligen briljant och det var heller inte dyrt att fika där. Ack så charmigt ställe ❥

    Jag tog en tallrik de hade som hette sommartallrik en lätt sund lunch, BQ tog en god större macka och Bellis tog fika.

    Fick tips om närliggande loppis

    Efter vi fikat så åkte vi 5 minuter bort och till en loppis som vi såg skyltat om på cafét. Vi hade inte tänkt köpa något, men vi tycker det är roligt att gå på loppis. Det var väldigt mycket prylar och penaler på loppisen. Fastän alla pengar skulle gå till skolorna i Tanzania. Vi shoppade lite i alla fall och det var bland annat en flytväst åt BQ. Det fanns mestadels porslin tyckte jag, men även spel, böcker och heminredning. Det skulle även plocka upp kläder och tyger framöver så man får återkomma om man vill åka dit igen. Vi har också rensat undan sådant vi tänkte vi kan åka och lämna in dit.

    Nu kör vi sista veckorna slutspurten innan semestern

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    2
  • Cheescake Viktväktarna

    Gott på Sommaren

    De flesta av oss gillar cheesecake och jag tycker det är kanon att bjuda på just på sommaren för den är svalkande och lite syrlig.

    Jag hoppade över gelatinbladen utan gjorde cheescaken på mer klassiskt vis och lät den stå i frysen. Det kan man ju göra som man själv vill, det är smaksak. Men har du gelatinbladen så ska du ha den i kylen. Har du inte är det i frysen som gäller.

    10 portioner = Hela receptet
    Points = per portion: 6

    ➜ Receptkälla Cheesecake med hallon och ingefära Viktväktarna

    Ingredienser

    • Digestivekex 12 st
    • Lättmargarin 40% 75 g
    • Ingefära 1 tsk, malen
    • Gelatinblad 4 st
    • Färskost 4% 250 g
    • Fraiche 5% 2 dl
    • Citron 1 st
    • Sötströ 85 g
    • Hallon 150 g

    Gör Så här

    Lägg digestivekex i en stor plastpåse, förslut den och krossa dem sedan noga med en kavel. Smält margarinet och blanda det sedan med de krossade digestivekexen och den malda ingefäran. Tryck sedan ner smeten i botten av en springform (22 cm). Ställ formen i kylen i 1 timme. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter tills de mjuknar. Häll av vattnet och pressa ut eventuell överflödig vätska. Blanda färskosten och crème fraiche i en skål tills det blir en jämn smet. Tillsätt rivet skal från en halv citron, 2 matskedar pressad citronsaft och sötningsmedel.

    Smält det uppmjukade gelatinet i en liten kastrull på låg värme under omrörning. Ta kastrullen från värmen och vispa ner en klick av ostblandningen tills allt blandats. Blanda ner kastrullens innehåll i resterande ostblandning.

    Släng gärna i några bär också i ostblandningen så blir det en snygg effekt sedan då du ska äta den sedan. Häll upp fyllningen på kexbottnen. Låt stå i kylen eller frysen i minst 3 timmar eller tills den stelnar. Ta försiktigt ut kakan från formen och dekorera med hallon eller som jag med jordgubbar och spara lite digestivekex att strö över för extra god touch.

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre – Viktväktarna

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    0
  • När sensommaren blir lite tuff

    Hej Kära Bloggläsare

    Ja tänk i morgon är det midsommar och man får en dag extra ledigt. Några som startar sin semester från nu, de som har tidig semester. Än jobbar jag 2½ vecka till, fastän det går fort. En av veckorna ska jag vara på jobbet på en tom avdelning och göra klart inför hösten, så det är således 1½ vecka till med barnen. Vi har påbörjat redan nu och förberett. Det är en lång lista på vad som vi anser ska göras. Vi har två veckor på oss att få det klart. Vi ska byta ut många saker så det är bara att köra på med andra ord.

    Trevlig Sommar på fönstret måla jag idag på vår entrédörr

    Visa varandra uppskattning

    Fler barn slutar också, vi har 7 barn som vi släpper vidare till nästa avdelningen. Det är blandade känslor, så är det alltid. Fastän på något sett är det också fina känslor, för man vet att man har jobbat mycket med den läroplan som är målsättningen och då känns det också rätt att släppa dem vidare för nästa steg och års-grupp. Några barn har också gått på semester och börja med det redan förra veckan. De är så rara och ger lite gåvor och visar uppskattning till oss. Man förväntar sig inget, men det är klart att det är roligt då man får en uppskattning tillbaka av barnen och vårdnadshavarna.

    Två nya kollegor till hösten

    I går hade vi midsommarfirande med barnen och barnen fick dansa kring midsommarstången. Efteråt sedan fick barnen glass och fick kika på film efter maten. Det var uppskattat och det kändes väldigt lyckat. Nu slutar två kollegor till mig den här och nästa vecka på just min avdelning. Till sensommaren och hösten när man är tillbaka efter semestern så får jag och min kollega M två nya kollegor samt åtta nya barn. Det är blandande känslor kring det också för det blir mycket nytt, men tillslut jobbar man ihop sig tillsammans. Fast jag misstänker att jag kommer att vara väldigt trött den första tiden. Dessutom nu när man släpper i väg så pass många barn och får 8 nya. Ja, då blir det ju mer ”småbarns avdelning” eftersom de större slutar.

    Det finns alltid en förklaring!

    Ni undrar kanske varför två kollegor slutar?! det är så enkelt att vi haft 2 tillfälliga vikarie i väntan på en förskollärare som inte kunnat börja jobba förrän efter semestern. Varför vi behöver ny förskollärare är för att vår har blivit mammaledig. Samt den andra vikarien har också varit tillfällig vikarie i väntan på att en resurs ska börja till hösten. Samt att vi kommer behöva resurs till hösen, därför börjar hon hos oss. Yrket jag jobbar i är det också stor åtgång på personal, de kommer och går. Det kommer bli en tuff start till hösten med fler olika led, men jag hoppas och tror att det kommer att vara och bli bra i slutändan.

    Det tar mycket energi bara med massa nytt, men jag är glad över att ena kollegan är kvar.

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    1