• Julshow, kopparfärg och vinterkräksjuka!

    Ja nu är det ett tag sedan man skrev igen, det har varit lite mycket här. Det är fortsatt mycket med min mamma, men vi ska ner dit nu en av julhelgerna, så vi får styra upp lite då. Innan dess ska vi ha julfirande och koppla av och ledigt från jobbet. Jag gick på ledighet igår torsdag den 18:e december och är ledig t.o.m 6:e januari. Jag starta julledigheten med en ny färgtouch på mitt hår. Det är mer kopparfärgat nu utan att vara rött, mer åt brunt. Det är dock blonda nyanser i också samt en lätt färgtoning över i kopparfärg. Jag klippte faktiskt det också runt 2 – 2,5cm kortare.

    Blev ju sönderklippt som hasat efter fortsatt

    Minns ni i somras att jag tyckte min förra frisör hade klippt sönder mitt hår. Jag bytte ju därför frisör sedan i september. Nu efter två frisörbesök har nu det hackiga i håret försvunnit och vi klippte det då lite kortare just därför. Jag har också kommit fram till att jag tycker om mitt hår mer då det är den längden som är nu. Det blir tjockare och det är snyggare för det blir inte lika platt som mitt hår blir då jag får ut längd på det. Jag har så många fina hårstrån, samt tjockt hår och det blir då bara att det lägger sig som en tung hård massa om jag har för långt. Jag har gett det en ärlig chans nu. Både min frisör och jag sa att jag ska inte ha för långt hår, jag trivs aldrig i det ändå.

    Ni kan se en före bild här nedan där håret skiftar i lite olika färger, men färgen har ändå hållit sig bra på åtta veckor. Det blir ju också så, med tanke på mitt utgångsläge då jag var typ platinablond innan, och solblekt, samt haft kallblond touch på håret.

    Kusinträff på restaurang

    Vi har även vid LUCIA haft kusinträff med BQ,s kusiner och deras respektive och barn. Vi samlades upp på en lokal restaurang här i stan som är omtalad och populär. Mycket trevligt och roligt att få träffas då man inte ses så ofta. Det var på nypen att jag inte kunde haka på då vinterkräksjukan slog till hos oss. Det var en vecka med mycket jobbiga toalettbesök och en mage som kändes som kolsyrepatron typ. Det gick dock tillsist och det var som sagt toppentrevligt.

    Jag hann jobba 1½ vecka efter magsjukan och nu är jag som sagt julledig. Det är så gulligt, vissa av barnen och vårdnadshavarna ger så söta fina gåvor. Även med fina kort med personliga rader, de är så underbara. Vi har i alla fall hunnit baka lussebullar. Tänkte julbaka lite med Izzy nu dagarna innan julafton här. Köpte ansjovis idag tills jansons. Ett TIPS, för de tar slut i affärerna nu!

    Julshow och så stolta föräldrar

    I torsdags var det dags för JULSHOW med Izzy,s kör. De har övat hela hösten innför detta framträdande. Det var förskoleklass, låg och mellanstadiet i kommunens olika skolor som hade övat in detta. Det var runt 60 barn med. Det är Izzy och hennes kompis O som är med på detta. Hon var så nipprig innan konserten, eller de bägge var det. Hon hitta heller ingen tröja att sätta på sig, för hon ville inte ha en julklänning på sig. Det sluta med att hon låna en fin tröja av mig som glittrar. De var så fina båda två. Det är så man får stanna upp nu när man inser att hon har mina kläder på sig och de sitter bra.

    Det var så fint att se deras teater och julshow, samt det var många som var där och titta. Så jag är imponerad av dem att de fixa det så bra som de gjorde. Det var riktigt bra ordnat och jag önskar att jag hade kunnat lagt ut något videoklipp eller så, men det går ju inte.

    MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS

    Mer från ➜  sweetwordsbymirre 

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    0
  • Det är händelserikt minsann!

    Ja det händer mycket på en månad, så även på en vecka. Det har varit en hel del som hänt här sedan jag skrev sist. Till att börja med fick vi V I N T E R för nästan en vecka. Det var så härligt och sprakande sådär man vill det ska vara. Vi fick ha den kvar ett tag och det var också väldigt vackert och soligt väder också. Det är fortsatt minusgrader nu, men det ska vända redan på torsdag igen tror jag med plusgrader. Det suger tycker jag, det blir så mycket smutsigare och tråkigare väder då. Imorgon ska det vara fortsatt minusgrader och soligt, det blir en härlig dag

    Fast vinter och väglag för ju också med sig en del tråkigheter också, HÄNG MED ska jag berätta!

    Det sa bara duns i backen

    I torsdags förra veckan hade vi utflyktsdag med barnen på min avdelning. Vi gick till en fotbollsplan där de har en liten mindre backe de kan åka pulka och madrass vid. Det vart en mysig utflykt och väldigt uppskattat av barnen. Ni ser ju vädret var ju strålande fint och man mådde bara bra. Ja, tills jag skulle gå hem från jobbet så vände det. Jag gick från jobbets parkering och skulle bara gå över vägen tills nästa trottoar så dunsa jag rakt i gatan helt handlöst.

    Mina tackar går såklart till min nacke att jag måste försöka hålla den så rakt det bara gick. Det gör nog att jag slår mig ännu hårdare. Jag slår väldigt hårt i armen och handleden, samt höft och ena låret. Jag reser mig upp och inser då också att min glasmatlåda jag hade i en påse sprack och låg och skramla. När jag sedan börjar gå iväg hemåt känner jag att det gör hemskt ont och jag är lite orolig över hur det gått. Jag kommer i alla fall hem och efter det har jag haft värk. I början var värken i låret värst, det gjorde att jag inte kunde böja låret eller sätta mig helt.

    Jag tog mig i alla fall till Intersport och köpte mig nya Runsafe Sportgrip, alltså btoddar för raska promenader och löpning på vintern. Nu snart en vecka senare har viss värk klingat av men det sitter kvar i arm och handled fortsatt. Man får vara glad att jag inte bröt något eller slog sönder huvudet.

    Kalas för vår 12 – åring

    I helgen har vi haft kalas för Izzy som fyllde 12 år i söndags. Vi bjöd hem en skara som vi tänkt och det var ett jättetrevligt kalas. Vi har bakat, men tårtan är från ICA,s sortiment. Den var otroligt god och hon var nöjd med sitt firande och såklart över dem som kom. Hon fick fina presenter av dem alla och tänk nästa år blir hon tonåring och till hösten börjar hon högstadiet. Idag var min schemalagt lediga dag och igår och idag är de dagar som jag kunnat gå raskt igen efter vurpan jag gjorde. Jag tog mig ut på en härlig rask promenad vid skogen och mer mot landet. Det var jätteskönt, såklart är man lite harig nu efter vurpan att man ska missa någon hal fläck. Det är också viktigt att man vågar igen så man inte blir rädd för att gå ut och gå. För motion är inget som jag kommer sluta med, så det kändes bra att jag kom iväg idag.

    MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS

    Mer från ➜  sweetwordsbymirre 

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    0
  • Snart stundar högstadiet

    Alltså jag FATTAR inte att min dotter eller vår fina Izzy går i 6:an och börjar högstadiet till nästa höst. Hur är det möjligt att tiden går så fort. Jag fällde tårar när jag fick se hennes skolfoto häromdagen, så fin hon är och så stor hon blivit. Vi kan ha varandras kläder hon och jag, och det är också ett tecken på att hon inte har barnstorlek längre utan kan använda xs och s i mina kläder. Jag var på utvecklingssamtal med hennes lärare förra veckan och det går väldigt bra för henne också. Det är småsaker som behöver jobbas på bara. Tyvärr kommer hennes mentor sluta nu efter årskiftet. Sådär i slutet av en årskurs, det är väldigt synd. Vår Izzy tycker också det är väldigt tråkigt, t.o.m så hon blev ledsen. Hon känner sig väldigt trygg med henne.

    När det gäller hennes läxor så går jag bet numera kan jag säga, de är väldigt svåra. Det var t.o.m så BQ fota en matteläxa idag för att rådfråga med en kollega som är vass med sådant. För BQ kunde inte förklara för henne rätt så hon skulle förstå.

    Nu startar Izzys månad

    Det är så vackra färger ute nu och det går så väldigt fort också. Man hinner inte njuta lika mycket av det som man vill. Visst jag är ute och går varje dag. Fast då är siktet inne mer på motion än att jag går och njuter av alla färger. Jag notera i går i alla fall att det var väldigt mycket löv som låg på marken. Då stanna jag upp som hastigast och fota det när solen låg på också. Det är vackert på sitt sätt och tänk att vi går in i november snart, nästa helg måste det bli va? Det är Izzy,s månad som vi säger eftersom att det är då hon fyller år också.

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    0
  • Hård basketboll mot munnen!

    Dagen startade tidigt idag, redan klockan 7. Det var tajm för Izzy att gå till tandläkaren. I våras fick hon en hård basketboll mot munnen i hög fart så kliniken har kontrollerat hennes tänder efter slaget. Det jag stör mig på då är att ingen personal på skolan berätta det utan endast hon själv. Hennes ena tand fick en touch efter smällen och blev lös. Det var tredje gången vi var tillbaka nu och allt såg bra ut med tänderna. Förutom en blåsa som var precis vid den tanden. Hon ska på återbesök igen redan nästa vecka för att se om det är tillfällig blåsa eller om det är efter smällen. Hon har haft besvär med ilningar efter den smällen också, men det har också blivit bättre.

    Alltid viktigt att boka in tid för kontroll när man får ett slag eller fall mot munnen. Även om det känns som lätt så ska man kontrollera det. Det kan bli problem i efterhand annars.

    Åt så smarrig god och sund mat som BQ laga i söndags. Köttet långkokt med egengjord sås med timjan och rotfrukter till. Kändes så skönt och milt för magen.

    Det var inte en påse jag föredrar

    Igår tog jag en långpromenad till vårt Dollarstore för jag ville köpa lite smått och gott där. Det vart en hårsnodd med rosett, hårklämma och 2 nagellack. Jag testa att måla med den orange i går kväll, men tycker inte att den var något vidare, så det var lite flopp köp. Lacket åkte bort direkt igen. Izzy tyckte de var jättefina så hon får dem då istället. Hårsnodden och klämman däremot var toppen. När jag var där skulle jag ju sedan gå 45 minuter hem igen så jag köpte mig en mindre tygpåse just för jag tänkte ha den till jobbet för att ha min matlåda i framöver. Perfekt storlek, samt den var utan tryck trodde jag.

    När jag gått en bit och skulle bytta arm för påsen. JA, då såg jag texten på den. Jisses jag hade aldrig köpt den påsen om jag sett det. Slarv av mig att ej se, men men nu är den köpt. Samt det är ju i ögon fallande och miljötänk i det. Man undrar ju dock om alla påsar har det trycket. Dessutom tycker jag att de borde lägga texten uppåt och inte neråt som det var. Annars hade jag ju sett det!

    Tycker nu att det är hiss eller diss på själva texten/slogan på påsen?

    Härligt att köra på och få energi!

    Igår körde jag rätt hårt träning, gick 1½ timmas rask promenad och gick sedan ner i gymmet på crosstrainer i högt tempo i 30 min. Det kändes bra, för märker att jag orkar mer och mer, är inte lika trött. Idag har jag inte kört något än annat än promenad med Lotta i lagom temp. Ska ut och gå en rask långpromenad med henne strax. Ska bara låta det gå rätt intervall efter att hon var ut sist. Då passar jag på med ett blogginlägg tills dess tänkte jag.

    Har ni börjat jobba än, eller har ni semester?

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    3
  • Är Stitch för barnslig?

    Idag har Izzy haft sin kompis här hela dagen. De är två pärlor det två tillsammans. Tryggt och umgås på ett fint och bra sätt. Tror inte att man säger leker längre då de är 12 år De var ner till Holmen vid oss och bada mitt på dagen. Ja, jag och BQ var såklart också med. Fastän jag bada inte, nu är jag badkruka igen. Mot kvällningen sedan då det var dags för middag så grilla vi kött och hade sallad och potatisgratäng till. Vi åt den på balkongen när solen var framme, jättemysigt. När vi ätit klart så öppna sig himlen och det vräkte ner.

    Tjejerna har på sig Izzys klänningar från Pomp de Lux, älskar dem. Påminner om barnen i Bullerbyn!
    Klänningarna är lite oversize i storlek så hon kan fortfarande ha dem, vilket är roligt!

    Ska jag skicka tillbaka den igen?

    Jag tycker att just i den här åldern så är det så olika hur snabbt de blir ”tonåringar” och inte. Jag har sett på Izzys klasskamrater så är vissa redan sådär att de ska ha korta kjolar, korta shorts, push-up bh och urringat. Vilket jag själv kan tycka är märkligt att man som föräldrar redan godkänner. För mig är man fortfarande barn, samt man växer fortfarande. Man behöver inte visa upp sina bröst redan som 11 och 12 åring. Det är inte alls i närheten av hur Izzy är. Det är alla konton på instagram som barnen blir påverkade av.

    Allt sådant med närhet från motsatt kön förutom dem hon känner är bläee tycker Izzy. Med det sagt så tycker hon även att när man klär sig så, då ha det med det att göra. Hon är inte ”kär” i någon skolkamrat och har inga problem med att ha tröjor eller väskor med tryck av någon favoritkaraktär. Hon har på sin höjd emellanåt en top som man skymtar midjan lite. Samt allt är ju också beroende på att det är jag som köper kläderna åt henne.

    Hon kommer älska sin nya ryggsäck

    Nu är det ➜ STITCH som gäller och det är fler som har kläder eller något med honom på har jag sett. Jag har överraskat henne med att köpa en ny skolryggsäck med honom på. Fast nu har jag nästan ångrat mig faktiskt. Tänk om de kommer reta henne för den väskan?! Är den för barnslig för en flicka som är snart 12 år och ska börja 6:an? Hon kommer bli överlycklig och älska den. Jag vill dock inte att hon ska bli retad för att hon har en ryggsäck med en karaktär på. Som den varit nu har hon haft en blommig ryggsäck, men den är trasig nu!

    Hur tänker ni, tror ni att det kommer bli hiss eller diss i skolan bland kompisarna?

    MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG

     Mer Blogginlägg från sweetwords

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    3