• Våra resor

Reseguide – Utflyktsmål på Gotland

Glad Sommar Kära Bloggvänner

Jag fortsätter med att T I P S A om platser vi besökte då vi var på Gotland sommaren 2020. Det är så härligt att minnas tillbaka på. Samt ska ni till Gotland i sommar så kan jag mer än gärna föreslå dessa ställen att besöka. Vi längtar tillbaka dit och hade gärna åkt dit i sommar. I sommar väntar andra äventyr för oss. Fast för den delen kan vi tipsa vidare till er när vi var där. Perfekt sommar att minnas tillbaka på

HÄNG MED!

Surflogiet vid Tofta Strand

När vi var en dag på Tofta strand så gick jag gick över 1 km strandpromenad och kikade in Surflogiet som ligger vid södra Tofta. Superläckert måste jag säga. Där kan man bo precis vid stranden och samtidigt ha stranden, bar och mat precis runt knuten. Man får även guidade visningar och får efter det sedan följa med ut på vattnet för att surfa. Det är ingen enkelhet för man får ligga på hästens sängar i logiet. Man har även tillgång till att bada bastu. De är väldigt omtalade och marknadsfört sig populära med sina tälthotell.

Skulle absolut kunna tänka mig att bo där för några nätter.

Leva Kungslador utanför Visby

En annan utflykt var till LEVA Kungslador utanför Visby 1,5km från vår stuga. Vilket toppenfint ställe, precis i min smak att gå strosa och kika vid. Det är ett stenugnsbageri, restaurang, gårdsbutik och ljuvlig trädgård. De hade även en äventyrslekpark som tösen tyckte var toppenkul. Fikat var gott, omgivningen var underbar och plånboken dammar igen.

Herta badstrand – Perfekt för barnfamiljer!

En dag styrde bilen på morgonen till Herta badstrand. Den ligger 6 mil bort från stugan vi hyrde. Vi ville se och bada även på den stranden efter att vi hört så mycket bra om den. Vi körde vägen via Hemse dit. Herta badstrand om man jämför med Tofta strand och Ljugarns badstrand var det bättre ordnat att det fanns toalett och även en liten butik där förnödenheter man kan tänkas behöva vid stranden fanns. På alla platser finns det glassförsäljning.

Vi gillade Herta väldigt mycket och på Gotlands sida så klassas den som den barnvänligaste badstranden. Det är långgrunt och en bredare strand. Bellis var överlycklig också, en strand där man kunde gå plocka snäckor. Hon hade en påse med sig och fick ihop väldigt många. Ja väldigt söt och går runt med min kofta. Men då man badat och vinden ligger på är det kallt faktiskt.

Herta får stor tumme upp av oss hela familjen.

Gumbalde Gårdskrog i Stånga

När vi var nöjda av Herta så kände vi att det kurrade i magen och då sökte jag på google på ställen nära där vi var. Vi fann då Gumbalde Gårdskrog. Vi fastnade för lunchmenyn. Dock var vi lite sena så kom dit 14:10. De var så justa att vi fick för lunchpris i alla fall. Alltså jag kan bara säga att jag vart såld. Maten var gudomligt god. Det var härlig omgivning på ute-serveringen med utsikt mot golfbanan.

Maten fick högsta betyg och vi är glada att vi valde att äta här.

Stånga Kyrka, den vackraste jag någonsin skådat!

När vi ätit klart tog vi en promenad till Stånga Kyrka. Det var väl värt ett besök för det var verkligen den vackraste kyrka jag någonsin sett. Jag gick in där först själv. Kom utifrån en klibbig och varm luft och öppnar dörren till kyrkan och möts av sval luft och av detta. Kyrkan spelade skön välkomstmusik för besökarna. Kolla alla detaljer inne och utanpå kyrkan, vackert.

Helt klart värt ett besök, för den är så vacker.

Chockladstallet – Chokladhantverk

På hemvägen stannade vi till i Lindarve och vid chocklad tillverkningen – Chockladstallet. De tillverkar all choklad i ett gammalt stall på gården. Det fanns massor av fin choklad. Bellis tjöt rakt ut när hon såg klackskor som var tillverkat av choklad. Bellis fick välja en choklad hon ville ha och BQ ville ha den andra. Det var coolt då man gick in där för man möttes verkligen av chokladdoften. Charmigt där är också att man får möjlighet att träffa deras kullar med lammungar. Just nu hade de inga lammungar, men Bellis fick träffa och klappa fåren ändå.

Perfekt avslut på kvällen – Tofta strand

Vi avslutade dagen och kvällen med solnedgång på Tofta Strand. BQ frågade om vi skulle åka fota solnedgången vid Tofta strand. Såklart hade jag inget emot det. Det tog ungefär en timma från vi kom dit att solen gick ner. Alltså folk var badtokiga tror jag, det var flera stycken som var i kl 21 på kvällen och det var iskalla vindar. Bellis och pappa BQ lekte leker i sanden medan jag gick och fotade och även inväntade solnedgången. Jag följde solen ner och det var läckert faktiskt, plopp så var den plötsligt borta.

Mer från  sweetwordsbymirre

Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

sweetwordsbymirre.se

• Tipshörnan

Återanvänd gamla bestick – Unikt vindspel!

Ett sommarprojekt åt er

Här har jag fotat själva helheten lite snett. Den är inte sne, det är ett viktigt moment i framställandet att tyngden är rätt så det inte hänger snett.

Vill man kan man ju på förhand spraymåla besticken också om man är lite sugen på mer färg. I vårt fall var det egentligen det naturella och att man även får rosteffekten på vindspelet.

Risken med att spraymåla är ju att färgen kommer skavas av på sikt. Fast vid det laget kanske man tröttnat på det och kommit på nya ideér så det är bara att låta fantasin flöda på.

Använd din fantasi med gamla grejer

Man kan göra mycket på gamla grejer som man inte tänker på. Här på denna länken som ett exempel har man gjort ⭆ Krokar på en träbit av bestick, det tycker jag var kreativt. Här tänkte jag visa vår ampeln det gör ju faktiskt inget om det blir rostigt, då blir det ju bara än mer effekt. Hur inspirerad blir man inte av de tipsen de visar här ⭆ återanvända gamla bestick. Vi kan skapa mycket kreativt och snyggt om vi bara sätter fantasin till. Vem trodde att man skulle kunna skapa en så fin dekoration av ringar, ståltråd och bestick.

Tillbehör

• Ståltråd att fästa med
    • Gamla bestick, gafflar och skedar
    • Tre stålringar i olika storlekar

Gör så här

• Häng-dekorationen är med 3 st ringar i 3 storlekar som är gjorda hål i för att kunna knyta fast varje bestick med ståltråd.
    • Besticken har också fått håll i änden för att ståltråden ska kunna fästa snyggt.
    • Dekorationen blir sedan i tre lager då största ringen är nertill och minsta upptill då såklart.
    • Knyt fast ringarna i varandra så att det bildas olika våningar
    • Viktigt att fördela tyngden på besticken så man får ampeln att hänga rakt då den är klar.
    • Ett tips är att fästa halva mängden bestick då ni hängt upp
    • Fäst sedan fler ståltrådar upptill i översta ringen som du sedan fäster ihop så du på det sättet skapar en hängare/krok och häng upp den på ett lämpligt ställe i din trädgård eller på din balkong.