Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

  • Biofrost – Smärtstillande gel

    ” Inlägget innehåller reklam från smärtstillande gelen Biofrost”

    Tack för all omtanke i tidigare blogginlägg, det värmer. Samt JA jag håller också helt med er i det ni skriver. Man ska se över sig själv först innan man tror sig veta hur andra har det. Läget med mamma är fortsatt inte bra, men det är stabilt och hennes värden blir sakta till det bättre. Vad det innebär får man se när det stabiliserats till normalvärde. Innan hon åkte in till akuten hade hon farliga värden som i vanliga fall tyder på blodförgiftning eller njurbäcken-inflammation. De har kontroll på det och inget tyder på det nu. Fast hennes njurar är påverkade av kraftig undernäring efter så mycket tappad vätska från magsjuka och urinvägsinflammation. Vi får ta dag för dag och se det possitivt att hon svarar bra på antibiotikan!

    Häng med ska jag berätta om en bra produkt för smärtlindring som vi alltid har här hemma – BIOFROST

    Biofrost Relif för muskelvärk

    Biofrost Relif med kylande smärtstillning: En produkt som jag fortsatt använt sedan jag var sjukskriven för min nacke är ➜ Biofrost Relif smärtlinde gel som kyler. Det är en medicinsk produkt som lindrar för de ändamål som är tänkt. Gelén påskyndar själva återhämtningen och är bra för cirkulationen. Tanken är att man smörjer in det ömma området och efter 10 minuter smörjer man på ett nytt lager. Fyra gånger om dagen kan man upprepa detta för att nå bästa resultat. Kyla har en bevisad effekt att fungera som smärtlindring. Kylgel användas ofta inom idrotten då det minskar ömhet och smärta i muskler efter fysisk aktivitet.

    Främst är produkten avsedd för

    • Muskler och ledvärk
    • Nack och ryggvärk
    • Artrit och Artros värk
    • Reumatiska besvär

    Biofrost Active – Cold Heat Gel

    Biofrost Relif med dubbelverkande effekt: Här har vi den andra gelen i samma serie som har en dubbelverkande effekt. Gelen har en effekt av att både kyla och värme för att lindra smärtan och återhämta muskelspänningar. Biofrost vill kalla den dubbelverkande smärtstillning. Det är lätt att använda ➜ Biofrost Active, du masserar ut en klick på det området som behöver smärtstillas. På samma sätt som med relif så upprepar du detta efter 10 minuter för bästa smärtlindring. Kall och varm effekt tillsammans har bevisats vara effektiv mot smärta.

    GOD FORTSÄTTNING

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS

    Mer från ➜  sweetwordsbymirre 


    0
  • Sämsta starten på 2026

    Det vräker ner snö här och det är röd och gul flagg för att ge sig ut i trafiken just dit vi ska. Samt min mamma mår heller inte bra, hon har hög feber och mår dåligt i magen. Så vi kan därför inte åka ner just nu. Hon är matt och vill bara sova. Istället har vi styrt upp så Hemtjänsten kommer dit på tätare besök och kollar till dem. Även Hemsjukvårdens sjuksköterska har varit dit idag och kollat till henne. Mamma har fått vätska i buken som hon inte lyckas kissa ur sig, eventuellt för urinvägsinfektion tror dem. Hon har därför fått kateter samt påse på magen som de kommer och tömmer och även spolar in och rengör henne flera gånger per dag. Mamma har även fått stark antibiotika i tablettform. JA, eftersom hon inte gick med på att följa med in och få intravenöst. Tappra försök av oss döttrar, hemsjukvården och samtalsvis via läkaren.

    De gör istället tätare kontroller och kollar så hon mår bra. Om hon blir sämre har hon godkänt att de tar med henne till sjukhuset. De kommer kontrollera även sent i kväll och i natt. Där är vi nu och jag är såklart väldigt knäckt och känner att jag snart faller samman.

    Jag är inte en skurk jag är en vanlig dotter!

    Både mamma och pappa är ju också väldigt infektionskänsla, viktigt att man är frisk då man ska besöka dem. Just nu nyser jag lite mer än jag brukar, samt har fått munsår och det kliar i halsen. Samt både jag och Izzy har samma, samt huvudvärk till och från. Det är säkert inget mer än att man är inte i sina rutiner och man lägger sig senare, så även hon. Fast jag vet inte ändå om jag hade vågat besöka dem nu. Man blir ju extra nojig då eftersom läget är som det är. Dock känner man sig lite grisig speciellt när man pratar med vissa som ifrågasätter varför man inte åker ner. Vi har verkligen fått den piken och gliringarna nu flera gånger. Trots att det är 40 mil att åka, 80 mil sammanlagt. Det är ledigt man måste ta ut. Man har skola, vardag, jobb osv. Det är inte bara att åka ner tyvärr. Dessutom är vi TRE systrar också. Hon har två systrar, mina mostrar bor i samma stad.

    Jag skulle ju också åkt ner nu, nu är det inte mitt fel utan det är VÄDRETS FEL!!!!!!!! Vi har tagit ledigt för att åka ner, men det GÅR INTE NU, OK?!!??!!!?!! När ska man sluta dömma andra och städa vid sin egen dörr istället!

    GOD FORTSÄTTNING

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS

    Mer från ➜  sweetwordsbymirre 

    0
  • Gott Nytt År

    Årets SISTA dag och nyårsafton tänka sig. Vi tre firar själva här hemma idag. Vi gör nästan alltid det på nyår, vi tycker om det. Det sitter kvar lite sedan vi hade hund, då flydde vi alltid på nyår till en stuga och bodde där hela nyårshelgen. Vi har ätit tre – rätters meny. Samt spelar bingolotto. Jag dock har lite svårt för det programmet egentligen. Det är för klämkäckt för mig, skulle bara exempelvis varit bara Daniel som programledare. Fast det är såklart smaksak. Det är i vilket fall som helst roligt att spela då det är själva bingoraderna. De andra två hos mig håller också med i hur jag tycker. Så just nu är det uppehåll innan treans bingo kommer då sätter jag mig här en stund och skriver ett blogginlägg.

    Går det åka trots snöoväder?!

    Många av er som frågat och JA vi har fått tillbaka vår bil och 5000kr fattigare av att de bytt däcket efter punkteringen vi fick. Så för den sakens skulle ska det inte möta några hinder att åka till mamma och pappa i Oskarshamn. Nu prata jag med syrran idag som pratat med hemtjänsten och som det verkar ha mamma åkt på någon form av magåkomma. Så jag vet inte hur det blir nu, vi kan inte åka ner då i så fall. Samt vädrets makter är också lite emot oss. Som det ser ut nu kommer det att snöa ganska mycket också längst vägen. Oskarshamn ska få väldigt snöigt väder som det ser ut nu. Dock spelar det ju inte så stor roll för då är vi ju framme.

    Dagens prognos längst vägen ser vädret inte helt körvänligt ut. Det kan dock ändra sig redan tills i morgon, samt tills på fredag. Man lär därför hålla utkik hela tiden. Fast jag är nog rätt inställd på att det inte går att åka, det är liksom inte meningen känns det som. Det har ju krånglat redan med en massa saker för att undertonigt tala om det för oss redan.

    GOD FORTSÄTTNING

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS

    Mer från ➜  sweetwordsbymirre 

    0
  • Yoghurtdessert – Viktväktarna

    Enkel Dessert – Mums!

    Att göra enkla recept i köket det uppskattas alltid. Det behöver inte vara för övermastigt. Här är ett gott recept på en bär och yoghurtdessert som man varvar i glas. Det kommer gillas av alla i familjen.

    Gott som nu till nyårsmenyn. Med tanke på det kan man byta ut digestivekexen mot pepparkakor om man önskar få mer juligt!

    2-4 portion = Beroende på glasets storlek
    Points = Per portion: 2 – Hela receptet 7

    Fler recept

    Ingredienser

    • 1 – 0,5 msk honung (flytande)
    • 2-4 digestivekex
    • 3 dl grekisk yoghurt
    • Blåbär och hallon
    • Även jordgubb eller melon går bra

    Gör Så Här

    Krossa diegestivekexen. Blanda samman kexen med honung. Det går värma i micron också om man önskar. Det blir knaprigare konsistens.

    Ta fram lämpligt stora glas och lägg kakmixen i botten. Varva sedan med yoghurt, bär och kaxmix. Smula sedan kex ovanpå desserten

    Det är här jag tycker att kammixern du skapat är lite godare om den är lite ljummen.

    Färdig att servera!

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre – Viktväktarna

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    0
  • Otursligan i farten

    Ja, alltid händer det saker som ger EXTRA utgifter då det precis varit (är) jul och är också i slutet av året. Eller snarare början av nytt år, tycker att det alltid kommer sammlingsfakturaror då. Det felar aldrig för oss. Kommer ni också ihåg ni som följer mig vet att vi haft lite bestyr den senaste tiden med otursutgifter som inte skulle ha behövt blivit. Det vart i köket att ett rör krångla. Vi fick en som lurade oss på Plick. Eller det kanske jag inte har skrivit om?! Ja nåväl vi blev lurade där på 1300kr.

    Vad hände nu då, JO HÄNG MED!

    Ja vad ska man säga om den saken?

    Som säkert överallt i landet så hade ju vi också storm. Den var också så rejält att vid ett tillfälle då jag och Izzy gick till affären så våra fötter lite från marken. Samt Izzy fick massa grus i ögonen som samtidigt blåste hårt in i ansiktet så hon vart ledsen skruttan . Det vart flera träd som bröts av efter en kväll och natt med hård storm. Kolla på bilderna ovan så ser ni vilka stora träd som blåst sönder och gått av helt från rötterna. Ett träd rasa rakt över vår fina belysta älg som står i en lekpark. Det ser så groteskt ut då trädet ligger över älgen sådär. Man vart ledsen då man såg det.

    Vi får sedan för oss dagen efter på lördagen då allt öppnat igen att börja rensa och köra julklappspapper och kartonger och det vi hade till återvinningen. Tyvärr kom vi på det för sent så tippen hann stänga. Vi fick istället åka runt till olika återvinningsstationer i stan och slänga på vanliga ställen där man brukar slänga flaskor, kartonger och papper. Det som är i denna stad i centrum i alla fall är att folk verkar inte veta hur man slänger för det ligger och dräller kartonger, papper och sönderkrossat glas runt om där man ska slänga var gång man åker där.

    Kört över krossat glad förmodligen?!

    När vi åkte den dagen så valde vi att inte köra in där för det såg så skräpit ut och vi körde vidare. När vi åkte till nästa ställe så såg det lika för gräsligt ut där. Så vi åkte därifrån med. Där behöver man åka in en liten sväng för att se. För att garantera att man inte kör in i glas där, det kan man inte. Jag kom sedan på att vi har en återvinningsstation nära vid mitt jobb så vi åkte dit. Där såg det väldigt städat och snyggt ut. Samt det var ingenting som låg och drällde runt där.

    Efter det har bilen stått och idag MÅNDAG, då BQ skulle pendla till sitt jobb hann han komma ungefär 1½ mil sedan kände han att han fått punktering på ett däck. Ja lätt att räkna ut att fömodligen körde vi ändå över krossat glas när vi körde runt och leta. Eller att det låg trasiga delar lite här och var efter stormen som var.

    Får ett sms klockan sju på morgonen

    Idag klockan sju på morgonen får jag ett sms av BQ där det står – Jag står vid macken och väntar på bärgaren. – Han kommer om en timma, sedan måste vi ta oss till grannkommun. De hade avtal med den bilfirman, så därför behöve man bärga dit. Det ställer ju direkt till problem såklart. Dels för att de hade inte däcket som behövdes hemma så BQ kunde ej följa med vid bärgningen. Samt vi måste också ta oss dit i morgon om den blir klar och däcket hunnit kommit.

    Problem nummer TVÅ är att blir bilen inte klar och däcket inte kommer i morgon så kanske vi inte kommer iväg till Oskarshamn. För det är nyårsafton på onsdag, stängt på torsdag och sedan är det tänkt vi ska åka. Vi har också bokat stuga som vi måste avboka i så fall senast torsdag. Alltså jag orkar inte med alla dessa motgångar hela tiden, fy och tvivale. Sluta peka finger åt oss hela tiden!!!!!! Samt inte nog med det, däcket kostar 5000kr. Försäkringsbolaget täcker bärgningen, men inte däcket, GAHHH!!! varför täcker det inte, jo för man måste tydligen komma upp över 5000kr, jag fattar inte allt.

    GOD FORTSÄTTNING

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS

    Mer från ➜  sweetwordsbymirre 

    0