Årsresumé 2025




Nu är året snart slut, mindre än en vecka kvar tills vi entrar 2026. Jag känner väl egentligen ingen stress över det, mer än att man inser att åren och tiden går väldigt fort. Jag brukar ju göra en årsresumé och så även i år. Ni som följt mig länge känner nog igen allt detta. Fast jag har fått många nya följare som inte läst min blogg sedan 1 år tillbaka. Ni kan säkert tycka att det är kul att se lite händelser från mitt 2025. Jag har också kortat ner det så det inte ska vara för övermäktigt blogginlägg.

Årsresume gjorda av mig (hittar ingen för 2022)
- 2020 – Årsresume i frågor
- 2021 – Årsreumé
- 2023 – Sammanfattning
- 2023 – Våra resor
- 2024 – Årsresumé
- 2025 Årsresumé (senaste)

HÄNG MED



Januari – 2025
2023 uppmärksamma jag en knöl i mitt vänstra öra som jag undersökte mig för. Jag fick ingen direkt hjälp av det på vårdcentralen så jag gjorde en egenremiss till hudkliniken i Falun. Tiden gick och jag tänkte ej mer på det, men när örsnibben sedan börja bli blåfärgad blev jag orolig. Tre månader senare fick jag tid till hudkliniken och det vart ju ett äventyr i sig

Läs mer om det här, det krävdes faktiskt en operation av örsnibben ➜ Missfärgad fläck vart operation
/ Läs mer om mitt ➜ JANUARI HÄR



Februari – 2025
Vår tvättmaskin gick sönder och mitt i när en av oss i familjen fick springmask. Det vart ett enormt högtryck på tvättandet i tvättstugan. Det sluta med att vi köpte alla vitvaror nya, så tvättmaskin, spis, kyl/frys och diskmaskin.
/ Läs mer om mitt ➜ FEBRUARI HÄR


Urnsättning för Svärmor ❥

LEDSAMT OCH ALLTID OFÖRBERETT
Ledsamt nog så gick svärmor bort på sjukhuset i februari efter en tids försämring i sitt mående. Begravning vart för henne rätt snabbt efter, väldigt fin sådan ändå trots sorgearbetet. I maj vart det urnsättning när det inte var kallt i marken längre!
/ Saknaden är stor ❥Gör det fint vid graven. En fjäril och ängel !



Fortsättning Resumé





Mars 2025
Underbara LOTTA kom in i vårt liv. Min kollega Sussanas hund. Vi börja med att gå promenader med henne då Lotta är en väldigt osäker räddningshund från början. Vi fick jobba upp förtroendet för henne. Hon ville inte ens hälsa först på oss då vi kom dit, samt såg osäker ut. Numera vet ju ni som följer min blogg att hon ÄLSKAR oss ❥ Hon har en egen kategori på min blogg ➜ Lotta
/ Läs mer om mitt ➜ MARS HÄR



April 2025
Jag öppnar upp mig om hormoner och förklimakterie. En tankebana som många av oss kvinnor har och som också ger oss många hjärnspöken. Det är jobbigt att tampas med. Jag tycker att man är lite som när man börja få bröst, börja få mens och när man var tonåring. Många sådana hjärnspöken och tankar kommer tillbaka. Man vill inte inse att man åldras, man vill inte inse många andra saker som faktiskt har med åldrandet att göra! Oavsett vilket så tycker jag att ni ska läsa blogginlägget för det är mer än detta jag pratar om.
/ Läs mer om mitt ➜ APRIL HÄR

Kroppen är förändrad och man känner inte igen sig i alla lägen. Jag ser då jag är naken att jag är smal och det syns att jag tränar. Härligt kan man tycka. Fast ändå när jag testar en outfit här hemma på morgonen innan jag går till jobbet ser jag att allt sitter bra och jag känner mig tillfreds. Trots det så ser jag bara det som jag hakar upp mig på och ser det som egentligen inte finns i andras ögon, men i mina ögon syns det. ➜ Receptkälla Hormonell och förklimakteriet
När man är för självkritisk ❥



Maj 2025
Inget märkvärdigt händer egentligen. Det börjar bli varmare ute och vi gör goda middagar, jobbar och livet flyter på. Det som är något att kunna nämna är att det är Afterwork med jobbet som jag hakade på. Det är alltid trevligt om man hamnar med rätt sällskap. Det gjorde jag också. Lottas matte bland annat.
/ Läs mer om mitt ➜ MAJ HÄR



Juni 2025
Nu börjar det bli mer och mer SOMMAR och man kämpar på i slutspurten innan semestern. För att det inte ska bli så mycket att skriva så kan jag stapla upp lite vad det är vi gjorde
- Midsommar på jobbet
- Midsommarfirande
- Tripp till Oskarshamn
- Izzy tar sitt första dopp för sommaren
- Izzy slutar 5:an
Läs mer om mitt ➜ JUNI HÄR

Klicka er till höger eller vänster på pilarna ser ni alla foton i galleriet

Juli 2025
Nu var det dags för SEMESTER och det var den bästa och mest avkopplande semester jag någonsin varit på tillsammans med mina två hjärtan. vi åkte till HÖGA KUSTEN och hyrde en stuga fär för en vecka där vi hade tillgång till egen brygga, båt, samt kunde bada hur ofta vi ville.
/ Läs mer om mitt ➜ JULI HÄR

Klicka er till höger eller vänster på pilarna ser ni alla foton i galleriet
Här kan ni läsa om våran tid på Höga Kusten
- Framme vid Höga Kusten och Dalsostugor
- Norrfällsvikten – Storsands havsbad
- Dannero Travbana
- En dag på Ulvön
- Mjöloms Tunnbröd och Skulebergets havscamping
- Paradisbadet Örnsköldsvik
- En dag kvar på Höga Kusten



Augusti 2025
Inget mer märkvärdigt än så att allt sätter igång igen. Vardagen, rutiner och jobb/skola. Här är bild på mig på min första dag efter semestern där vi startar med två P U D dagar. Vi får även en två kollegor förskollärare N och resurs J som börjar hos oss. Två andra kollegor slutar, en blir poolvikarie och en får inte vara kvar. Det blir till att börja jobba upp sig igen så man får en fungerande vardag tillsammans som nya för varandra. Det tar alltid sin tid.
/ Läs mer om mitt ➜ AUGUSTI HÄR



September 2025
Jag påbörjar min process för att gå över till mer mörkt hår från mitt superblonda hår. Mitt hår började bli trasigt och det var för poröst som blond. Ville därför inte blondera det igen. Jag byter även frisörsalong då jag tycker att min andra frisör inte lyssnat på mig på slutet. Hon har känts lite snäsig och snorkig. Denna färg som nya frisören kallade den”Bianca Ingrosso” färg fick starta övergången till mitt numera kopparfärgade hår. Vi har sammanlagt också fått klippa 2dm för att det skulle bli friskare och fräschare igen.

Jag och Lena överraska även vår gemensamma vän Madde efter att hon fyllt 40 år med att komma oanmält hem till henne ➜ Överraskning Madde 40 år. Planerna smeds tillsammans med hennes sambo.
/ Läs mer om mitt ➜ SEPTEMBER HÄR

Här nedan kan ni se hår-prosessen







Oktober 2025


Vår gamla bil, såldes på en vecka på bilfirman. Vi köpte även den här ny 2023 – Hyundai TUSCON PLUG-in Hybrid 


Två härliga händelser på en och samma månad. Vi besöker Åkerblads Hotel och Gästgiveri som en höstlovsresa tillsammans. Jättehärligt och så avkopplande. Andra händelsen är att vi skaffar oss en spretans ny Wolkswagen ID 7 – Elbil, sjukt nöjda med den!
/ Läs mer om mitt ➜ OKTOBER HÄR

Klicka er till höger eller vänster på pilarna ser ni alla foton i galleriet



November 2025
Här är det endast Izzy som ska hyllas. Hon fyller nämligen 12 år. Hon börjar bli stor och börjar sedan högstadiet till hösten 2026. Det är för mig helt otroligt, jag inser det knappt själv. Det är mycket som händer också som man hela tiden tänker men oj kommer det redan? Fast NEJ det är precis som det ska vara. Vår fina IZZY börjar bli stor.
/ Läs mer om mitt ➜ NOVEMBER HÄR



December 2025
En tuff månad, men även härligt med jul. Tuff för jag ramlar och slår handlöst i backen på stenhård isgata så jag slår sönder mig ganska ordentligt. Har fortfarande öm armbåge/arm efter det. Samt jag åker på vinter-kräksjukan och blir ordentligt dålig. Både jag och min ena kollega J åker på det, Jisses så hemskt och VIDRIGT det är. Min mamma blir också sämre i sitt mående, men har fått ny medecin nu som hjälper henne med det biopolära och manin. Vi är i fortsatt utredning för att se hur snabbt pågående demens hon har när nya medecinen hjälper. Pappa är gammal, men hankar sig fram.
/ Läs mer om mitt ➜ DECEMBER HÄR

Härligt är att det är många extra lediga dagar och det är underbart med JUL

GOD FORTSÄTTNING


Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS
Mer från ➜ sweetwordsbymirre

När vi softar i mellandagarna!

Unna mig en chai latte i vår tassimomaskin som BQ fick i julklapp av mig 


Juldagen som igår är alltid lite seg dag på något sett, det händer inte så mycket. Fastän vi gjorde en hel del ändå. Jag träna bland annat, känns bra efter en dag som julafton innebär. Vi har tvättat två omgångar tvätt, samt spelat nya sällskapsspel som Izzy fått. Vi gick även en långpromenad jag och BQ, det var skönt. Långpromenaden ledde till att vi var till svärmors grav och tände ett ljus och även rensa och gjorde det fint där. I dag på mellandagsrean var Izzy ner på stan med en kompis och kika där. Hon fick presentkort i julklapp och ville se och kika om hon kunde hitta något. Hon köpte sig en jättefin blå plyschdress. Jag kika också när vi var ner men jag hade inte ögonen på något på rean. Inget tilltala mig. Jag såg däremot ett par snygga jeans på Vero Moda jag velat ha, men jag avstod.


Jullov tillsammans
Det är redan fredag också, redan dag två efter julafton, det går för fort. Underbart är att ha BQ hemma dessa dagar så vi får bonusledigt på grund av julen. Han blir sedan ledig direkt efter nyår då vi åker ner till mina föräldrar i Oskarshamn. Det är dags för det nu, vi behöver åtgärda och feja med saker där. Samt såklart hälsa på dem, det är såklart en stor viktig del i allt också. Mysigt såklart också att Izzy har jullov och vi är alla tillsammans. Hon och jag får ju extra lediga dagar eftersom att jag är ledig i stort sett hela tiden då hon också är ledig. Skolan börjar igen 12:e januari, så jag jobbar tre dagar som hon fortfarande har jullov.

Nu ska jag ta en promenad, sedan köra ett pass på crosstrainern, så man känner att man följer sina rutiner


Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS
Mer från ➜ sweetwordsbymirre
Red Velvet Cake & Vår Julafton


Red velvet Cake
På julafton vart vi bjudna på en jättegod tårta som kallas för Red Velvet Cake. En omtalad och god tårta som verkligen kunde leva upp till den nyfikenheten man haft över den.
Den är mjuk och god i konsistensen och av frostingen som man gör.
6-8 portion = Hela receptet
Receptkälla Red Velvet Cake


Ingredienser
Röda chokladbottnar
1,5 dl mjölk (3% fett)
0,5 msk vinäger av valfri sort
75 g mjukt, rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 ägg
1-2 msk röd karamellfärg
1,5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3,75 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
0,75 tsk vinäger av valfri sort
0,75 tsk bikarbonatwhipped cream cheese frosting
300 g kylskåpskall färskost
3 dl kylskåpskall vispgrädde
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsockerGör så Här
- Sätt ugnen på 175 grader (över- och undervärme) och fodra din springform med diameter på 20 cm med bakplåtspapper.
- Blanda ihop mjölk med 0,5 msk vinäger i ett glas. Låt stå i minst 10 minuter.
- Vispa ihop smör och strösocker krämigt i en bunke. Tillsätt 1 ägg i taget och vispa mellan varje ägg.
- I en annan skål blandar du kakao, färg och vaniljsocker. Bland väl tills du har en jämn smet. Häll sedan lite färg i taget i äggsmeten och vispa noga så att allt blandas väl med elvisp.
- Tillsätt mjölkblandningen, mjölet och saltet. Vänd ihop till en jämn smet med slickepott. I en liten skål blandar du ihop vinägern och bikarbonaten (denna blandning kommer att bubbla och fräsa lite) och har i detta i resten av smeten. Vänd ihop till en jämn smet.
Gör Så Här Forts
- Häll upp smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 45-60 minuter eller tills den är helt genomgräddad.
- Låt kakan svalna något innan du stjälper upp kakan upp och ner på ett galler och låter den svalna helt innan du delar den. När kakan svalnat kan du börja med frostingen.
- Vispa ihop färskost och vispgrädde krämigt med elvisp. Tillsätt florsocker och vaniljsocker. Vänd försiktigt ihop detta till en jämn frosting med slickepott.
- Skär bort eventuell topp på kakan så att din kaka blir helt rak, spara det bortskurna till dekorationssmul.
- Dela kakan i tre delar. Varva med frosting i tunna lager och täck tårtan med den frosting som blir kvar. Dekorera med kaksmulor. Låt tårtan stå i kylen i minst 30 minuter innan servering.







Vi fira julen som tradition tillsammans med BQ,s brorsa hans fru och hennes två barn. Samt även fler släktingar. Vi åt god julmat som flesta gör på julafton. Spela julklappsspelet eller tomtespelet som vissa kallar det. Där jag faktiskt valde att ta ett av vår egen julklapp då jag ville ha de röda temuggarna, (ni ser dem nedan), så fina. Ska nog köpa fler så vi har 4 eller 6 stycken. Izzy valde ett paket som innehöll en massagepistol och BQ valde ett paket som visa sig innehålla två pack av extra fina servetter i stor pack.

Man ger ju alltid chansen att de ska få ta de paket man själv köpt, men då man ser att de är kvar då väljer man ju det om det finns kvar. Vi köper bara paket åt de mindre barnen, i detta fall blir det till Izzy. Vi andra byter julklappar just i julklappsspelet som sagt då!



Tomtespelet och få det man vill ha!
Ska ärligt erkänna att massagepistolen köpte vi också och den var dyrare än det som vi skulle köpa för. Ja, de andra valde också sina egna paket, vilket då ledde till att vi också gjorde det, fniss. Vi valde också att man inte fick ta av varandra, men man hade rätt att byta paket av dem som fanns kvar om man ville. Servetterna var inte från oss, utan det hade någon annan köpt.

Vi hade en jättetrevlig och mysig julafton, precis så man vill den ska vara. Vi kika på kalle Anka, Svensson Svensson. Samt spela spel, åt god mat och fika tills det var dags att åka hem då vi börja bli för mätta och trötta. När vi kom hem ville Izzy spela en av sina julklappar, nämligen Rappa Kalja. Ett nostalgiskt spel minsann. Känner ni igen det, någon som spelat?

Hur fira ni er jul? och vet ni vi fick SNÖ!, Fick ni? ❥





Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS
Mer från ➜ sweetwordsbymirre
Gör Det Själv – Hårrosett




Jag och Izzy var ner på stan för vi ville köpa någon nåraccessoar att ha till julafton. Det gick snabbt att hitta för Izzy, hon hitta en hårsnodd som såg ut som en tomteluva. Jag ville istället ha en rosett som är en hårsnodd eller klämma. Jag ville också ha en röd. Det fanns svarta, rosa, vita. Väldigt snyggt, men det ville jag inte ha nu. Jag ska ha en röd juklänning på mig och vill då ha en röd rosett där jag ex fäster upp halva håret efter jag lockat det. Det fanns verkligen inga så jag gav upp, fastän då gick vi förbi blomsteraffären och jag fick en idé

HÄNG MED!



Gör Det Själv – Hårrosett
Jag tänkte då att man kan gå in på blomsteraffären och köpa löst av sidenband på rulle. Det fanns många att välja bland, men jag ville ha tomteröd eftersom klänningen också är det. Det var en klänning jag köpte förra året och det är den här → Röd Julklänning. Det kommer göra sig snyggt med att ha rött sidenband till den.

Du behöver detta för en lyckad rosett
- Sidenband
- Hårnålar
- Vass Sax
- Hjälpmedel att knyta rosetten med
- En liten ögla bakom rosetten att fästa nålarna i


I mitten ser ni öglan som ni sedan fäster hårnålarna med så rosetten sitter fast. Den petar ni in bakom rosetten sedan så den ej syns! 
Då sätter vi igång
Börja med att styla ditt hår som du vill ha det och sätt upp den hårupsättning du ska ha sedan. Jag testade i den befintliga frisyr jag redan hade idag. Nästa steg är att knyta till en rosett och välj sedan att knyta med långa band så du sedan kan knyta så stor rosett du vill ha. I mitt fall på bilderna är rosettens band för långa, men det är som sagt på julafton jag ska ha rosetten så jag kommer göra om den då och bestämma mig för hur långa banden ska vara.

Knyt rosetten exempelvis runt en rak smal saltkvarn eller något för att kunna knyta en snygg rosett. Dra sedan rosetten så att den är spänd och klar. Varför det är bäst att göra så är också för att få en ögla i mitten av rosetten som du sedan kommer använda dig av för att fästa fast den med hårnålar. Du klipper sedan så långa band du vill ha på rosetten. Snyggt är att klippa ändarna snett eller som ett uppånedvänt V i mitten för att få en effekt på banden. Du fäster öglan på baksidan (den som var runt saltkvarnen) med hårnålar och stoppar bakom rosetten när du sätter fast den i håret så den sedan inte syns. Du får korrigera och trixa tills rosetten sitter som du vill ha den. Efter det är det klart.

Det något enklare sättet är att be någon annan knyta en rosett på dig och inte skapa en egen rosett själv. Dock skulle det inte fungera på mitt hår, jag har så tjockt hår så den skulle bara glida ur. Därför är mitt TIPS mer optimalt. Hur mitt blev sedan får ni se på JULAFTON när jag visar min färdiga outfit.


Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS
Mer från ➜ sweetwordsbymirre

Julkänslor och Wellas färginpackning




Det är svårt att förstå att det är JULAFTON på onsdag. Jag känner inte direkt nå julkänslor för det. Det är inte alls juligt. Man ser att man har julklappar under granen. Det är julpyntat hemma, och tomtar uppsatta. Fast jag är nog lite för fast vid att jag vill att det ska vara snö och kallt och minusgrader då det är jul. För att pynta och vintra till det extra har jag gjort mer FROSTIGT tema på bloggen. Det känns lite kallt, den känslan man vill ha nu när det är” ”HARKEL” vinter ute.



Ska du byta hårfärg varje frisörbesök
Nej, det ska jag inte. Jag har verkligen varit så blond att man måste färga det först lite mörkare än man tänkt för att se hur mycket håret suger åt sig av färgen. Gången innan denna så la vi åter igen mörkare för att se hur mycket av färgen som åter igen stannat kvar. Nu såg vi hur mycket och vi har nu gått tillbaka till ganska snarlik min egen hårfärg. Fast vi har då lagt i en färgtoning som sköljs ur efterhand (runt 20 tvättar) i koppar för att pimpa till det lite snyggare. Vill jag inte ha kopparfärgat efter det är det bara att inte ha i det nästa gång jag ska till frissan. Nu trivdes jag dock väldigt bra i det, och vill nog hålla fast vid det. Skulle kännas lite färglöst annars. Jag kommer fortsatt använda färginpackning mellan frisökbesöken för att vara skonsam mot håret.


Wella Color Fresh
Färginpackningen jag använder är ➜ Wella Color Fresh, ett skonsamt val. En färginpackning som ger en unik och fin färg på håret utan att förstöra håret. Ett perfekt sätt att göra mellan frisörbesöken. Wella föreslår att man använder produkten en gång i veckan för att få det bästa resultet för att hålla efter färgen. Färginpackningen förstärker och förnyar färgen. Har vårdande egenskaper. Färgen bleknar ur gradvis och är alltså inte en permanent hårfärg utan en temporär. I mitt fall kommer jag nog behöva blanda med 2/3 ➜ Copper Glow och 1/3 av den som heter ➜ Chocolate Touch för att det inte ska bli för kopprigt. Fast det får vi helt enkelt se, man får testa sig fram.

Min frisör fråga mig nu om jag kommer vilja bli blond igen framöver. Som det känns nu kommer jag inte det. Mitt hår var så torrt och poröst, samt jag hade alltid en så mörk utväxt eftersom att jag är ganska varm mörk i mig själv. Hon sa också det att hon tyckte inte att jag ens skulle tänka i de banor nu. För skulle jag det, så är risken att mitt hår går av. Det är skonsammare att gå från blond till mörk än tvärtom. Dessutom har jag ungefär sammalnagt sedan jag bytt frisör fått klippa av 1½dm för att få bort allt slitet.


Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

MISSA INTE ANDRA LÄNKTIPS
Mer från ➜ sweetwordsbymirre
















































