Tipspromenad och en helg till ända


Igår var det söndag kväll och den där känslan fanns där igen. Inte den allra värsta sortens söndagsångest som nästan tar över hela kroppen, men den där lågmälda, ständigt närvarande känslan som ligger och skaver lite under ytan. Idgår var den varit extra påtaglig. Kanske för att helgen faktiskt varit bra. Kanske för att man hunnit känna lite balans och då blir kontrasten till måndagen ännu tydligare.

Samtidigt försöker jag påminna mig själv om att helgen faktiskt varit fin och att vi fått mycket gjort utan att jag känt mig helt dränerad efteråt. Det känns som att min utmattning ändå varit lite mer i balans, även om det verkligen varierar från dag till dag. Ena veckan kan man känna sig nästan som vanligt och nästa vecka slår tröttheten till som en vägg igen. Det är svårt att förklara för någon som inte upplevt det själv, hur mycket energi som går åt bara till att fungera normalt.



APT på måndagar borde förbjudas
Idar väntar APT på jobbet, och bara tanken på det gör mig trött. Vi jobbar redan långa pass och ibland känns det verkligen som att arbetsgivare glömmer bort hur mycket energi det faktiskt kräver att hålla ihop en hel arbetsdag. När man redan går på reservenergi blir varje extra timme enormt påtaglig. Jag kommer nog aldrig förstå varför man lägger APT på en måndag. Det är ju nästan det sämsta möjliga alternativet. Hela veckan ligger fortfarande framför en och man hinner knappt återhämta sig från helgen innan det är dags att köra igång på högvarv igen. Det hade varit så mycket mer rimligt att lägga det på en torsdag. Då hade man åtminstone bara haft fredagen kvar innan helg. Nu känns det mest som att veckan börjar med ett energiminus.

Balkongfix och grillpremiär
Men mitt i allt det där har helgen ändå innehållit många små fina saker. Jag har fixat lite mer med blommorna på balkongen och det börjar faktiskt kännas riktigt mysigt där ute nu. Det är något speciellt med den här tiden på året när man börjar göra ordning uteplatser och balkonger igen. Lite jord under naglarna, nya blommor och känslan av att sommaren faktiskt är på väg. Vi hade också grillpremiär i helgen, och det känns nästan som ett officiellt startskott för den varmare årstiden. Det spelar egentligen ingen roll vad man grillar – bara doften av grill och att kunna sitta ute gör så mycket för humöret. Det är sådana där små saker som ändå hjälper en att landa lite i nuet.

Tipspromenad med Lotta
Igår gick vi också Korpens tipspromenad och Lotta var med. Det var riktigt svåra frågor den här gången, sådär så man ibland bara fick stirra på alternativen och chansa lite halvt desperat. Men jag lyckades ändå få 8 av 12 rätt och BQ fick 7 av 12, så jag känner mig ändå ganska nöjd. Nu återstår det att se om det leder någonstans i tävlingen och om det kanske blir något pris. Man vet ju aldrig. Det är ändå lite charmigt med sådana där små lokala tävlingar där man går omkring och funderar på frågor samtidigt som man får frisk luft och vardagsmotion utan att tänka så mycket på det.



Kastanjemannen – bättre än väntat
Vi har också börjat följa Kastanjemannen på Netflix. Jag tycker faktiskt den är bättre än vad jag trodde från början. Mörk, obehaglig och ganska spännande utan att kännas för överdriven. BQ är inte riktigt lika såld än, men jag tror kanske att han kan ändra sig ju fler avsnitt vi ser. Vissa serier behöver några avsnitt innan man verkligen fastnar. Det är också lite mysigt att ha en serie tillsammans att följa på kvällarna. Särskilt när vardagen annars mest känns som jobb, måsten och försök att få energin att räcka till.

Nedräkning till sommaren
Nu är det bara tre veckor kvar tills barnen går på sommarlov. Det känns helt galet att det redan är så nära. Och tre veckor efter det går jag och BQ på semester. Bara tanken på semester känns nästan overklig just nu, men samtidigt väldigt välbehövlig. Man märker också att barnen börjar bli större och att sommarloven förändras. Det är märkligt det där med barn i Izzys ålder. Hon vill inte vara på fritids längre, vilket man ju verkligen kan förstå. Samtidigt undrar man lite vad det egentligen är meningen att de ska göra hela dagarna istället. Delvis för stor för vissa saker men fortfarande för liten för att vara helt självständig hela sommaren. Hon brukar gå på sommarkollo en vecka och vi får väl se hur hon känner inför det i år. Hon är ju i en känslig ålder nu och fyller 13 i höst. Det märks att mycket förändras både i humör, tankar och behov av frihet. Det är nog en ålder där man både vill vara stor och liten samtidigt.

Så trots söndagsångesten har det egentligen varit en fin helg. Vi har fått saker gjorda, hunnit umgås och haft små stunder som ändå betyder mycket. Balkongblommor, grillpremiär, tipspromenad och en ny serie att följa. Det är kanske just sådant man får försöka hålla fast vid när måndagen känns tung.

Och någonstans där framme väntar ändå sommaren.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Ledig fredag och känslan av helg


Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig – men ändå precis så som man behöver. Den här veckan bytte jag bort min lediga tisdag mot fredag istället, och det visade sig faktiskt vara ett riktigt bra beslut. Att vakna upp till en extra ledig fredag gav en mjuk känsla av lugn redan från morgonen, som om helgen började lite tidigare än vanligt. Ibland är det just de små förändringarna i vardagen som gör störst skillnad. En ledig fredag. En promenad i regnet och solen. Ett lugnare tempo. Och känslan av att faktiskt hinna andas lite. Regnet hängde i luften och vi blev tämligen blöta under promenaden, både jag och fyrbenta sällskapet. Men det gjorde ingenting. Det finns något fint i de där stillsamma stunderna när regnet smattrar mot regnjackan, skorna blir genomvåta och världen känns lite ångsammare än annars.



Långpromenad med fina Lotta
Igår fredag och idag lördag tog jag en ordentlig långpromenad tillsammans med Lotta bara hon och jag. Vädret har varit helt okej igår, med solen som tittade fram stundtals och gav den där härliga känslan av vår som sakta håller på att bli sommar. Idag har det däremot regnat större delen av dagen och vi blev verkligen dygnsura under promenaden. Kläderna var blöta, skorna likaså och pälsen såg ganska bedrövlig ut när vi kom hem. Men trots det var det faktiskt riktigt skönt att komma ut. Det finns något lugnande med regn och långa promenader när man ändå inte har några tider att passa. På tidig kväll igår hade vi dessutom en härlig middag ute på balkongen. Det är något speciellt med årets första middagar utomhus – även om det fortfarande är lite svalt i luften så känns det verkligen som att sommaren är på väg. Ljuset stannar kvar längre om kvällarna, fåglarna hörs överallt och allt känns lite lättare.

Det är sådana här dagar jag vill stanna kvar i lite längre. Inga stora planer eller måsten, bara lugna promenader, god mat och fint sällskap. Ibland är det faktiskt de enklaste stunderna som blir de allra bästa minnena.

Små saker som gör dagen lite extra mysig
Jag unnade mig också och köpte chai latte igår som verkligen är så gott. Små saker i vardagen kan faktiskt göra väldigt mycket för känslan av ledighet och lugn. Jag gick dessutom ner på stan i lugn och ro igår– en dag då jag egentligen annars skulle ha jobbat. Det gav verkligen en extra känsla av ledighet. Att kunna göra några ärenden utan stress och utan känslan av att behöva skynda sig direkt efter jobbet var så skönt. Man märker verkligen hur mycket lugnare allt känns när man faktiskt har tid att bara strosa runt och ta saker i sin egen takt. Det är också något väldigt mysigt med de här dagarna när jag är ledig samtidigt som BQ jobbar hemifrån, vilket han också gjorde igår.

Det blir ett lugn hemma på ett speciellt sätt, även om han arbetar. Och igår var även Izzy ledig från skolan, så hela dagen fick en sådan där mjuk och harmonisk känsla som man gärna vill spara lite extra länge.



Sommarfynd till garderoben
Bellis och jag har dessutom fyndat lite nya plagg till sommaren på Sellpy och Vinted. Jag ska visa våra fynd sedan! Det är faktiskt väldigt praktiskt nu när vi nästan har samma storlek. Jag har oftast XS eller S, medan hon har XXS och XS – men hon kan även ha vissa plagg i S och jag kan ibland ha XS. Det gör att om något inte passar henne perfekt så kan jag ofta använda det istället, och tvärtom. Det blir både smidigt och roligt att kunna dela garderob på det sättet. Hon behöver dessutom fylla på sin sommargarderob lite efterhand, så då känns det extra bra att kunna hitta fina plagg begagnat ibland. Självklart köper vi inte bara second hand, men vi gillar att variera oss och blanda nytt med begagnat.

Därför gillar vi second hand
Det finns många fördelar med att handla second hand. Dels kan man göra riktigt fina fynd till bra priser, men det känns också som ett mer miljövänligt sätt att handla. Kläder får längre livslängd istället för att bara användas kort tid, och man bidrar till mindre onödig konsumtion. Dessutom är det alltid lite extra kul att hitta unika plagg som kanske inte finns kvar i vanliga butiker längre. Jag tänker också att vissa plagg som kostar 100 till 1500kr som nytt kan man fynda till bra kvalité även på seconhand.
Jag har beställt en klänning från Vila via Vinted som jag tänkt man kan ha på midsommarafton. Kommer göra sig snyggt till mitt kopparfärgade hår får jag för mig. Klänningen är den här från VILA – viMalina L/S Maxi Dress


Från Höga Kusten och stugaren i fjol 
Längtan till Höga Kusten
Just nu längtar vi lite extra mycket till vår semester på Höga Kusten. Vilka glada och härliga minnen vi har därifrån. Det handlar egentligen inte bara om själva resan, utan om hela upplevelsen. Den fantastiska omgivningen, lugnet, naturen och den mysiga stugan vi hyrde gjorde att vi fullständigt älskade stället. Det var en sådan plats där man verkligen kunde koppla av och bara vara. Det känns dessutom som att det fortfarande finns så mycket kvar att upptäcka där uppe. Höga Kusten har något speciellt – och vi ser verkligen fram emot att få återvända och utforska ännu mer.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler



När hemmet behöver vara en viloplats


Att arbeta med människor tar energi
Jag arbetar med barn varje dag. Det är ett arbete jag bryr mig om och lägger mycket av mig själv i. Men det många inte ser är hur mycket energi det också kräver — mentalt, känslomässigt och socialt. För 3,5 år sedan blev jag sjukskriven för hjärntrötthet/utmattning. Även om det har blivit bättre sedan dess känner jag fortfarande att det måendet kommer och går i perioder. Vissa perioder fungerar livet ganska bra och energin räcker längre. Andra perioder känns det som att kroppen och hjärnan går på sparläge igen. Som att allt blir tyngre, ljud högre och intryck svårare att sortera. När arbetsdagen är slut är jag ofta fortfarande “på”. Hjärnan fortsätter sortera ljud, intryck, samtal, konflikter och behov långt efter att jag gått hem. Samtidigt lever jag fortfarande med hjärntrötthet och en känslighet för stress och för många intryck.
Det gör att sådant som andra kanske upplever som småsaker kan bli väldigt stora för mig. Ljudnivåer. Många människor. Ständiga samtal. Att behöva vara social. Att aldrig riktigt få tystnad.


Det handlar inte bara om besök hemma
Jag vill också vara tydlig med att det här inte bara handlar om att mitt barn vill ha kompisar hemma. Det kan lika gärna handla om mina egna vänner, middagar, afterwork, släktträffar eller familjedagar. Sådant som egentligen är trevligt och som jag innerst inne vill orka med mer av. Men ibland finns inte orken där. Det handlar inte om ovilja. Inte om att jag inte tycker om människor. Inte om att jag inte vill umgås. Utan om att energin helt enkelt inte alltid räcker till. Det är kanske det som är svårast att förklara för andra — att man kan vilja något och samtidigt inte orka det.
Längtan efter lugn
Ibland längtar jag bara efter lugn. Efter att få komma hem och bara vara med min familj utan fler intryck, fler röster eller fler människor runt omkring mig. Och ändå kan det väcka skuld. För samtidigt vill mitt barn gärna ha kompisar hemma. Då kommer tankarna: Är jag självisk? Är jag tråkig? Tänker jag bara på mig själv? Men sanningen är att återhämtning inte är egoism. Jag älskar att ha Lotta eller Bella hemma hos oss. Fast det kan ibland också inleda till stress då det också blir krav på en då man har hund hos sig. Fast mestadels underbart, hund piggar verkligen upp. Lotta är ju min favorit, fast jag är stormförtjust i Bella också. Fast Lotta känner av mig i alla lägen och anpassar sig. Kolla bara på henne nedan vilket lugn hon vill ge mig där. Saknar henne, men hon kommer imorgon och stannar över helgen ❥

När hjärnan säger stopp
Att vara utmattad handlar inte om att man inte tycker om människor. Det handlar inte om att man inte älskar sitt barn eller vill att hen ska ha vänner och ett tryggt hem att vara i. Det handlar om att kroppen och hjärnan ibland säger stopp långt innan viljan gör det. Idag hade min dotter en kompis hemma. De skrattade, flamsade och hade roligt tillsammans — precis så som barn ska få göra. Jag är glad att hon har vänner, glädje och trygghet omkring sig. Men samtidigt blev min hjärna helt överbelastad.
Det som för andra kanske bara låter som vanliga barnskratt och liv hemma kan för någon med hjärntrötthet kännas som att hela systemet kraschar. Efteråt blev jag sängliggande. Helt slut. Med en känsla av att bara vilja gömma mig från alla ljud och intryck. Och det är svårt att förklara för någon som inte själv upplevt det. För på utsidan kanske det ser ut som att man “överreagerar”. Men på insidan känns det som att hjärnan inte orkar ta emot en enda sak till.
Att hela tiden pressa sig själv
Många som lever med hjärntrötthet blir experter på att pressa sig själva för länge. Man biter ihop. Orkar lite till. Säger ja fast energin egentligen redan är slut. Och till slut märks det i hela livet — i tålamodet, sömnen, känslorna och relationerna. Jag tror att fler behöver förstå att gränser inte alltid handlar om ovilja. Ibland handlar de om överlevnad och återhämtning. Det borde vara okej att säga: “Jag behöver lugn idag.” Inte för att man älskar sin familj mindre. Utan för att man försöker hålla ihop sig själv också.


Vad man kan göra som familj
Jag tror också att det här är något man behöver möta tillsammans som familj. För när någon lever med utmattning eller hjärntrötthet påverkas ofta hela vardagen — inte bara den som är sjuk. Det viktigaste är kanske att försöka förstå varandra istället för att döma varandra.- Våga prata om vad som faktiskt tar energi.
- Planera vissa dagar för vila och andra för socialt umgänge.
- Hjälpas åt hemma så inte allt ansvar hamnar på en person.
- Respektera när någon säger att hjärnan behöver lugn, även om det inte syns utanpå.
För barn behöver också se att vuxna får sätta gränser och ta hand om sitt mående. Små lösningar som kan göra stor skillnad.
Kanske kan lösningen ibland vara:
- Bestämda kompisdagar
- Lugna kvällar utan besök
- Att kompisar ibland är hos någon annan
- Att den vuxna som har mer energi tar större ansvar de dagarna
- Eller bara att få en stunds tystnad innan man orkar vara social igen
Små saker kan göra stor skillnad. Ingen familj fungerar perfekt hela tiden. Men mycket blir lättare när man känner att man är ett team — inte mot varandra, utan med varandra. Hur gör ni i samma situation, hur har ni hanterat er stress eller utbrändhet? Ska ärligt erkänna att då jag korrektur läste blogginlägget så brast jag ut totalt i gråt. Jobbigt, men samtidigt nyttigt att skriva av sig. För mig och även för andra i samma situation.

√ En förklaring till mitt mående
√ Läs mer om Utmattningssyndrom på 1177
√ Mitt svar från Magnetröntgen
√ Diskutbiktning – Magnet svar




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Det är ute med skinny jeans




Nu har jag varit hemma hela den här veckan med ett huvud fullt av bomull, en taggtråd i bröstet och klädnypa fastspänd på näsan typ. Ja för att dra det till en rolig liknelse. Jag valde då att sminka mig och fixa mig lite idag för att bara ta några bilder. Jag har Izzys jeans på mig, hon vill inte ha dem längre fast de är relativt nya. Man får inte ha skinny jeans på sig längre säger de på hennes skola tydligen. Men -Varför då i allsin dar frågar jag då?!. Det svarade hon inte på utan det är SÅ MAMMA! Jaha okej då, då får jag ta över dina jeans då. De blir lite korta åt mig, men det gör ju inget nu när vi går mot sommaren. Samt tog min top som Izzy kallar mig för en maräng då jag har den på mig. Ja den kanske faktiskt får en att tänka på maräng!


Minus på storleks-etiketten i nacken, samt den sketna stolen som vi glömmer kasta hela tiden 
Nu tar vi fredag gott folk!
Jag är sjukskriven t.o.m onsdag nästa vecka. Fast på måndag och tisdag har vi PUD. Vilket då kommer innebära att vi sitter inne de dagarna. Så mitt mål är att vara tillbaka på jobbet på måndag. I morgon tänkte jag försöka haka på BQ och Izzy som tänkte åka till grannstaden och Lager 157 blandannat. De behöver båda två lite baskläder och då uppebarligen behöver Izzy nya jeans. Ja, eftersom man INTE får använda skinny jeans, det är ute! Jag sa då till henne att det är ju märkligt att de säger så i skolan eftersom de säljer sådana jeans för fullt i butikerna. Jag älskar skinny jeans i alla fall och speciellt med hög midja. Tumme upp till mig då som uppenbarligen köpte mig själv ett par jeans fast jag köpte dem åt henne från början.

Tycker sådant här är så tröttsamt. Vem bestämmer att vissa saker ska vara inne och inte? Alla vårdnadshavare har inte råd att köpa nytt efter skapande trender som råder hela tiden. Speciellt inte när vissa trender skapas just på en viss skola (bland eleverna alltså) trots att det inte är ”ute”. Nä där har jag inte sagt sista ordet. Hon får minsann ha byxorna i alla fall. Det är ju bra att jag ändå kan ha dem så nya jeans inte bara ligger i garderoben.

Vill ni dansa loss lite så tipsar jag om denna härliga musikvideon. Den ger fredagsfeeling! ( Ja udda startbild på klippet då, opps! )




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Isolerad, Lockdown och var snäll mot andra!




Verkligen så känner jag mig isolerad och det ska jag också fortsätta att vara. Varit i kontakt med vårdcentralen igen och pratat med en jättebra doktor där. Hon har sjukskrivit mig t.o.m onsdag nästa vecka och mår jag inte bättre då så får jag en läkartid. Det var fler som mår jättedåligt i pollen nu berättade hon att jag var inte den första som de sjukskrivit. Jag ser och hör er i mitt tidigare inlägg om detta. Tack för alla TIPS, ni är så fina. I mitt fall handlar det om att jag mår inte såhär dåligt varje säsong. Förra året mådde jag inte såhär och den gick ganska obekymrat förbi. Därför så är jag inte aktuell för vaccination och sådant som ni tipsar om. Fast jag ska absolut ta upp det med dr igen. Nu anser de att jag ska vänta ut det till sjukskrivningen.

Vad menar jag med Isolearad och Lockdown då?



Isolerad och Lockdown – Varför då?
JA isolerad är ju jag den är ju inte så svår att lista ut. Fast jag är ute lite varje dag ändå för att känna efter. Det är också måttligt höga till höga halter vereviga dag här framåt så man får bara GILLA läget ett tag. Kollegorna är så förstående, men ändå känner man sig som om att man sviker och att det snackas om en. Inte från de närmsta kollegorna, det tror jag verkligen inte. Fast vet ni, låt dem SNACKA då. De kan gärna få byta med mig får vi se hur kaksiga de blir då. Då kanske det inte vore så roligt då i slutändan och de hade då förstått det bättre.

Lockdown – Vem eller vilka är det?
Jo vet ni våra centrala skolor i kommun har ställts på Lock Down och eleverna är isolerade inne på skolorna. Dessutom två förskolor i närheten får inte heller lämna gården. Jag vart ju såklart jätteorolig då jag får ett sms om det i morse. Jag vill typ springa till skolan för att få komma till Izzy och krama henne och skydda henne. Två elever har sett en person stryka runt på skolan med ett vapen i handen som alltså tagit sig in på skolan. I vilken skola det gäller fanns först inga uppgifter om. Utan alla har satts på Lockdown tills vidare. Jag min oroliga skäl då ringer på klasstelefonen för jag måste få höra om Izzy mår bra. Jag får då en upptaget ton och ett sms där det står – Skriv sms.



Vad visar det sig vara då?
Jag får då ett jättefint svar av läraren att Izzy mår bra. Hon sitter här med mig och har nationellt prov i matte skriver han. Nu några timmar senare har vi fått bekräfat att man tagit personen ifråga som då hade strykit runt på högstadie och gymnasieskolan. Båda de skolorna är väldigt nära Izzys skola. Han hade inte ett riktigt vapen utan ett leksaksvapen. Det går läsa mer om här i fall ni vill veta mer ➜ Polisinsats Avblåstes ➜ Skolor inryms, det måste ju vara en person som inte mår så bra. Eller så ser man för mycket på serier och youtube så man vill pranka. Jag gick in på aftonbladet och där står det också, likaså på TV 4 och SVT. Klart när sådant här uppmärksammas är det alltid triggande.

Nu vill jag bara att hon ska komma hem från skolan. Samt det finns ju också obehagskänslor då hon ska börja på den skolan i höst.

Sluta vara elaka mot varandra
Man ska vara rädda om varandra. Vi bråkar och vill förstöra för varandra för mycket. Det förekommer för mycket mobbing både i skolor och vuxenvärlden. Varför kan inte ALLA snälltolka istället. Varför inte tänka såhär, kan jag säga det här eller sårar det? Du, ja du varför har DU så svårt för det? Jag skulle medvetet inte vilja såra någon bara för att må bra själv. Just sådana här gånger inser man att det finns vettigare saker att göra ❥ Jag brukar tänka så att om jag säger det här så kommer det såra den personen. Tänker jag JA då, helt enkelt då säger man det inte. Det krävs ingen vidare rymdforsknig för det.

När man för höra att en kollega sagt elakt om en annan kollega till mig och hånat på dennes bekostnad. Då snackar vi låg nivå. Hur vuxna är vi då egentligen? När jag får undertoniga pikar på nätet om mig och min blogg, så lågt. Sedan tänker jag om någon skulle göra samma mot ditt barn skulle du säkert agera och konfrontera. JA JUST det, såra inte då! För det gäller alla oavsett vuxen som barn.

Vad ful du är, du är verkligen ful!
När ens barn får ett sms där det står att hon är ful, har fult hår och alltid fula kläder då kan man gå i taket. För det första stämmer det inte för fem öre. Hon är en väldigt vacker tjej med alltid bra kläder. Eller när jag också ser att det skrivs pikar om mig här och där. Eller att jag får reda på saker. Då känner man faktiskt stor ORO. Vart är vi på väg. Ingen verkligen INGEN är bättre än någon annan. Strunta i att pika du är inte bättre själv om du fortsätter mobba och kritisera andra.






Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥