Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

  • Någon har fyllt år – Midsommarbarn

    Veckan har gått i ett svep och jag har hunnit med en hel del. Fast först vill jag tacka er alla för alla kommentarer angående min SJ-Biljett och kostnaden jag åkte på ändå. Den fakturan är betald nu och jag lägger den helt åt handlingarna. För att svara på hur det fungerar så är det så att jag måste omboka ny resa innan avgång annars förlorar den sitt värde och då har man bara en skuld. Kort och gott alltså tycker Sj. Jag kan fortfarande tycka att man blir lurad, men så är det i alla fall. Ni kan läsa om det ➜ Blir så less på Sj här!

    Nu är tanken om inget förändras tänkt att vi ska ut och resa igen och åka till Oskarshamn i påsk, så jag hoppas på det. Har även hunnit med powerwalks, promenader och träning i det fina vårvädret som är. Vissa dagar har det varit kallt. Vi hade otroligt regnväder en dag med hagel t.o.m!

    Någon har fyllt år – Midsommarbarn

    Ja nu var det ju så att någon fyllt år och det är jag minsann. Jag fyllde år i torsdags och det firades av mina två hjärtan BQ och Izzy samt på jobbet. På jobbet fyllde även ett barn också år samtidigt så det firade vi så både han och jag fick lite extra. De andra pedagogerna och barnen sjöng för oss. Alla barnen ställde sig upp, så gulligt. Samt det bjöds på en stor bricka med olika frukter, samt popcorn. Så mysigt och rart.

    Av BQ och Izzy fick jag blommor, gott lakritsgodis från ➜ LAKRIDS BY BÜLOW . Otroligt god lakrits, som man får äta med andakt och en bit då och då bara, annars blir det lite väl lyxigt. Samt en parfym som jag luktat på som luktar himmelskt gott. Det hade BQ snappat upp att jag sagt och köpte den åt mig. Den heter ➜ Euphoria magnetic elixir – Calvin Clein

    Nu blev du Emma Stone mamma!

    Sedan idag var det då dags för att gå till frisören och se vad man kunde göra. Vi kom i alla fall fram till att 1dm behövdes klippas bort. För jag har faft så extremt blondt hår innan och då fäster inte färgen lika bra på de partierna som är torra och porösa efter det längre. Nu har det vuxit ut så pass mycket friskt hår att vi kunde klippa upp det så pass mycket så det torra försvann. För då tog ju både uppklippningen och förkortning på längden bort det. Mitt krav var att jag måste kunna sätta upp håret, vill inte alltid ha ”samma” frisyr.

    Jag kommer också kunna fortsätta att underhålla håret med ➜ Wellas Colourmask Caramell glaze för att det ska hållas snyggt. Det för att bevara färgen att se snygg ut, men även för att glesa ut på färgning och även vårda håret hela tiden.

    Jag valde denna bild nedan som inspiration på färg och längd, visst var det likt. Det var t.o.m så Izzy sa, men MAMMA det ser ut ut som dig! Det är skådespelaren ➜ Emma Stone. Att jag ser ut som henne det vet jag inte, men ser drag och likheter. Lite samma hudton, ansiktsform, kindben och som Izzy sa ÖGONEN mamma!

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    0
  • Hoppa På Tåget – Fotoutmaning

    Hoppa på Tåget, som helt enkelt är: Ordet Valfritt.

    Vilket tåg kör man med den här gången? Hur mycket utrymme behöver lokföraren för att allt ska få plats? Det här var väl inte särskilt svårt? ja, jag ramla på en fotoutmaning inne hos Åke, där det varje lördag är olika utmingar som man ska tolka och skicka in fotobidrag till hans sida. Det kommer sedan röstas på vilken bild som vinner.

    Text till bilden : Här är jag på min semester vid Höga Kusten sommaren 2025. Har precis tagit ett kvällsdopp och sitter nu och njuter i kvällssolen. Det har varit en väldigt varm dag och kvällsdoppet var ett måste och så härligt att ha stugan att tillgå till det. Vi befinner oss vid Fucke som tillhör Ullånger i Kramfors Kommun

    Gör er klar för fler destinationsresor.

    • 28 Mars – Valfritt
    • 4 april – Påskpynt.
    • 11 april – Scarf / Slips / Buff
    • 18 april – Vårbäck
    • 25 april – Vårblomma.
    • 2 maj – Sköna Maj.
    • 9 maj – Din bästa Möbel.
    • 16  maj – Djur.
    • 23 maj – Sköna Pingst.
    • 30 maj – Redskap.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    0
  • Kyckling- och zucchinipanna Viktväktarna

    Gott till lunch

    Nu var det dags för att få ihop ett kok till matlådor. Här svepte jag ihop en gryta/panna med kyckling och zucchini.

    Många goda smaker och till servering är gott med gurkstavar och smulad fetaost.

    4 portion = Hela receptet
    Points = Per portion: 2

    Receptkälla – Kyckling- och zucchinipanna

    Ingredienser

    • Kycklingbröstfilé 500 g
    • Lök 1 st, röd
    • Zucchini 1 medelstor
    • Spiskummin 1 msk
    • Oregano 1 msk
    • Chilipulver 1 msk
    • Cayennepeppar 1 krm
    • Olivolja 3 tsk
    • Vitlök 3 klyftor
    • Majs 3 dl
    • Svarta bönor, konservburk avrunnen
    • Krossade tomater 2 förp
    • Salladsost (feta) 10% 50 g
    • Koriander 4 msk

    Gör Så Här

    1 Strimla kyckling, hacka lök och tärna zucchini.

    2 Blanda ihop kryddorna och blanda drygt 1 tsk av dem med kycklingbitarna och lite salt.

    3 Värm 1 tsk olja i en stor panna och stek kycklingen tills den är genomstekt. Lägg undan kycklingen och värm upp 2 tsk olja i pannan. Stek löken ca 5 minuter tills den mjuknat. Riv ner vitlök och blanda ner resterande kryddmix, låt steka med hastigt under omrörning. Tillsätt zucchini och majs och låt det steka med några minuter.

    4 Blanda ner kycklingen, sköljda och avrunna bönor och krossade tomater. Koka upp och låt sjuda ca 5 minuter.

    5 Servera toppat med smulad ost och hackad koriander.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    0
  • Blir så less på SJ

    Min favoritmugg jag fått av Izzy i morsdag-present

    Det är inte ofta som jag blir arg, men det vart jag igår. Om ni minns så åkte ju vi på en tre dagars resa till helsingfors med Tallink Silja Line  ➜ Hur ska ni ha det Tallink Silja. Läs det inlägget så förstår ni vad jag menar, orkar inte förklara allt det igen. Kortfattat sagt så verkade det som om att Izzy hade behövt ett pass för att få åka med båten. Vi behöver då omboka till ett tidigare tåg för att göra ett provisoriskt pass till henne i Stockholm. Då våra tågbiljetter till Stockholm inte var omboknings eller återbetalningsbara så behövde vi ta den smällen och jag valde då att boka nya OMBOKNINGSBARA biljetter till ett tidigare tåg så vi skulle hinna göra ett pass åt henne. När det sedan visar sig att vi inte behöde det efter svar av Tallink på morgonen så avbokar jag mina tågbiljetter.

    Allt låter rimligt va?

    Så otrevlig och nonchalant personal!

    I går får jag en faktura från SJ på en betalningspåminnelse på mina tågbiljetter, VA?! Jag hade ju avbokat dem? Jag erkänner att jag missat att jag bokat ombokningsbara biljetter, jag tänkte i allt fippel att det var återbetalningsbara. Fast jag avbokade ju biljetterna? Fast visst då ombokningsbara biljetter innebär inte det att man ska kunna nyttja de biljetterna på samma resa någon annan gång? Näe utan jag hade valt att avboka på ett sätt så jag valde att avboka ombokningsbara biljetter men ha skulden kvar på 800kr? Hur kan man ha sådant system? SÅKLART hade jag inte valt att avboka om jag visste det?! Ingen vill väl ha en skuld kvar på något man aldrig kan nyttja eller?

    Jag kommer inte nyttja SJ,s tjänster längre

    Jag måste erkänna att jag fattar inte helt vad de säger. Tycker det verkar jättekonstigt att man har en skuld kvar efter något man inte nyttjat och som man dessutom avbokat. Var någonstans är det rimligt att jag fortsatt ska ha en skuld kvar? Jag har ringt dem tre gånger om detta och ingen av dem säger något som är vettigt. Dessutom har de också mage att ge mig betalningspåminnelse på en faktura som kommer till minafakturor.sj eller vad det hette.

    Jag förklarade då för den första jag ringde till att är det rimligt att man som köpare av biljett och när man sedana avbokar ska förstå att man ska logga in på en sida och kolla om man har en faktura?!. Svaret jag fick är att det är min skyldighet att ha koll på fakturor och inte deras. Jag kommer inte åka med SJ på bra länge och jag vill typ bara höta med näven åt dem, fy så fula kryphål.

    Det är orimligt!

    TVI VALE på er SJ rent ut sagt, Fast för er är det ju skitsamma, ni får ju era pengar och jag får bara framställas som dum! Någon som vet varför man kan få en skuld på något man avbokat och inte åkt på ?! Jag förstår fortfarande inte faktiskt fast de tror de förklarar! Enligt dem blir biljetten som en ej återbetalningsbar biljett då man avbokar en ombokningsbar biljett? Fast hur i allsindagar ska man veta det? Vad är då ombokningsbar? Hur gör man då? Hur ska man då avboka en ombokningsbar biljett? Ringa dem eller?! Ombokningsbara hör ni ju på namnet att man bör kunna nyttja en gång till.

    Min schemalagda tisdag

    På tal om annat så har det ju varit fina härliga dagar i helgen och så även i måndags, eller ja igår. Vi hade fruktstund ute med barnen på förmiddagen. Visst är det härligt fruktfat jag gjorde till dem. Allt ser så mycket godare ut då man lägger upp det sådär. Det smakar också mycket godare då man äter det ute. Det kommer snart bli mer och mer möjligheter att äta mellis och så ute med barnen framöver. Vi har även fått en grillstation på sidan av gården så vi ska kunna grilla ute. Det får man ta en fin vårdag innan det blir sommar och hetta.

    Idag har det varit tisdag och min schemalagt lediga dag igen. Samt jag har fått lite nytta gjort. Nu är sisa maskinen igång med tvätt. Snart har man tvättat undan det mesta igen. Har även gått långpromenad och även rivit av ett flåsigt träningspass, var helt slut efteråt.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept !

    ”Jag kan redigera mina foton i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen ❥

    0
  • Nivea Soft Kräm – En favorit

    NIVEA Soft – En bestående favorit

    En återställande produkt som vi använt i flera år är NIVEA Soft Kräm. Jag använder den ofta efter dusch i ansiktet. Den känns så fukt återgivande och ger en len yta. Den tillför också vitamin E och ger upp till 48h fukt åt huden. Produkten är vegansk och fri från animaliska ingredienser. En universal produkt som passar till alla hudtyper. På Izzy som är ”tonåring” ja för att vara exakt fyller hon det i november, men jag räknar henne som det nu. De får ju lite kvesor och finnar emellanåt. Hon har inte speciellt mycket, men den fungerar jättebra då. Hon får den återfuktning hon behöver.

    Det gäller också att inte ha för tung/tjock kräm för att det ska bli för mastigt för huden. Jag tycker att den här produkten är toppen som en återfukting mot huden som för mig som jag sa när man har duschat och vill ha återfuktning direkt. Något som är bra är att det finns även samma kräm med UV-skydd. Därför toppen att kunna tillsätta före och efter en dag på stranden. Som dessutom återfuktar huden även på sommaren!

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept !

    ”Jag kan redigera mina foton i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen ❥

    0