Café Orkide i Norberg – Izzy Tipsar




Halli hallå, idag hade jag tandläkartid vid Grannkommun Norberg och då tog Izzy och jag bussen dit för att besöka de trevliga butiker de har där. Vi åkte direkt efter Izzy slutat skolan. Jag har ju ledig tisdag som alltid. Det gick bra hos tandläkaren. Jag har haft två fördjupningar (små pytte gropar) i två tändar som inte jag påverkat själv eller som heller inte är något fel. Tandläkaren ville vid undersökningen jag gjorde för ett par veckor sedan att vi skulle fylla igen dem för att det inte skulle komma in bakterier och skapa problem. Det fick jag då en tid för som var idag. Efteråt (lite bakvänt men men) Tog Izzy och jag en fika på Café Orkidee i centrum.

Häng med ska jag berätta om våran utflykt och trevliga ställen man kan besöka där!



Elsa Anderssons Konditori
Elsa Anderssons Konditori en pärla i västmanland: Konditoriet har jag känt till sedan jag flyttade hit för 25 år sedan. Det är ett café som startades den 7 maj 1916. Otroligt nog fastän ➜ Elsa Anderssons Konditori är så populärt ställe så brann cafeét ner till grunden för några år sedan och det var visst mordbrand. Cafeét brann ner 2015 och byggdes upp och var färdigt igen i aug 2017. Jag gillar cafeét extra mycket för de har lokala råvaror och de bakar i sitt egna bageri. Frågar du mig så är deras sortiment rena drömmen. De brukar ha säsongstema på sina produkter och priset är lite högre men det är värt det för det är en extra upplevelse då man äter av deras bakverk i alla fall om du frågar mig.

Café Orkide – Izzy Tipsar
Istället för att fika på det omtalade Elsas café den här gången så fika vi på ett annat fint fik. Vi valde istället fiket ➜ Café Orkide som ligger nära Elsa Anderssons, men som inte alls är lika dyra. De har supergott och fint utbud och man blir lika nöjd där. De är själva bagare och vi känner också dem som äger det. Väldigt gott fikabröd och fiket är väldigt trevligt inrett. Jag notera att de hade jättegott utbud på glass. Det blir därför en vända dit i sommar och smaka deras glassutbud. Fräscht, tilltalande och omfamnade. Ja så vill jag beskriva det fiket och kan verkligen TIPSA er att besöka det! Detta är Izzys favoritcafé och hon tycker att de har godaste chockladbollarna ❥

Vi besökte även andra ställen då vi var i Norberg, Jag ska berätta vilka





Tre trevliga gårdsbutiker
Abrahamsgården, hjärtat av Norberg: Abrahamsgårdens Konsthantverk & Diversehandel i Norberg har historia bakom sig ända sedan 1400 talet. Där finns massor av fina konsthantverk. Det var mysigt att gå runt i gårdsbutiken och titta. På ➜ Abrahamnsgården kan man gå hur länge som helst och man kan hitta på den ena gobiten efter den andra. Man har även öppnat en ➜ Pasta-restaurang i anslutning till butiken där man har lokala råvaror. Här tillverkar man kravmärkt pasta av dalvete från ➜ Widichs Gård i Gustafs, 40 minuter från Abrahamsgården.

Villa Rutgården: Här är ett Bed & Breakfeast, väldigt idylliskt och mysigt. Man vill ta fram den lantliga och mysigt skandinaviska stilen på rummen. Ett ställe att verkligen trivas på. Extra mysigt är också att de har en lantlig och vacker gårdsbutik. Här säljer man all möjlig inredning och fina detaljer du kommer att gilla. Det luktar väldigt gott då man går in i butiken. ➜ Rutgården.

Klockargården: Nästa ställe som vi besökte var ➜ Klockargården. Ett familjeföretag som har funnits sedan 1988. Produkterna i butiken de säljer är handgjorda med extra känsla för detaljer. Man har också tänkt till med hudvårdsprodukterna i butiken för att kunna tänka extra på att vårda vår hud på bästa sätt. I går då vi var där så hade de även loppis utanför och det lockade många att ta sig dit. I butiken kan man hitta allt från dektoration, hudvård, djurvård till dofter och ljus. Mycket trevlig butik som fick ögonen att stanna till på många grejer i butiken.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Vårig helg och Plantering




Jaha nu var den här fina våriga helgen redan slut. Vi har söndagskvällen kvar en snutt innan det är måndag morgon igen. Jag öppnar imorgon, det brukar kunna vara lite gråt och missnöje då det varit lov innan och barnen varit lediga. Då har de vant sig vid att vara hemma. Fast jag förstår dem, jag kan känna samma kvällen innan när man exempelvis haft semester. Samt söndagen är ju alltid lite söndagsångest på på sitt sätt. För oavsett om man tycker om sitt jobb så trivs man ändå alltid bäst att vara ledig och hemma. Ja förstå vad jag menar, man behöver jobba det säger jag inte att jag inte vill. Ähh jag ger upp det, kort och gott det är alltid lite söndagsvånda på söndagar.

HÄNG MED ska jag berätta lite mer om helgen och hundplaner!

Planterat i vårt växthus
I helgen har jag och Izzy planterat lite, vi har planterat grönsaker och örter i vårat fina växthus på vår balkong. Förra året var vi lite sena och vänta in i maj och då växte endast krassen. Får se i år då, samt vi har också läst på än bättre vilka planteringar vi skaffat som trivs i kruka och växthus. Paprika har vi också planterat från paprika-kärnor. Får se vad det blir av allt. Krassen är ju ett säkert kort, de brukar ju alltid växa, t.o.m på hushållspapper har jag hört. Förra året plantera vi morötter och gurka också, men de tog sig inte. Vi ska köpa balkongblommor också, men det går vänta några veckor till, tänkte när vi fått ny lön.



Nämen ska vi skaffa hund?
Ja, planen är så framöver, men vet inte vilket tids eller årsintervall vi pratar om. Jag vill ha hund och då ska vi inte tala om HUR MYCKET Izzy vill det. Det finns flera faktorer som gör att det måste klaffa rätt på många plan så det är inte att bara skaffa. Jag kan stapla upp vad vi behöver tänka på

Tankar som snurrar i mitt huvud
- Det måste vara en mellan storlek för att jag har mitt nackproblem
- Jag älskar labrador, men de kommer vara för starka och stora
- Izzy har kikat ut någon blandras som heter jackrador
- Vill inte ha de klassiska mellanraserna (ingen faller mig i smaken)
- Därför så kikar vi även på blandras (Lotta är blandras och är ju världens goaste)
- BQ kan inte ha hund på jobbet så vi måste veta Izzys schema så hon kan ta ut efter skolan
- Jag kan inte ha med på jobbet såklart (jobbar på förskola)
- BQ kan inte ha hund med på jobbet de har allergikrav
- Ja, hon börjar ju högstadiet nu, då är det nog längre dagar
- Vi behöver då en som tar ut vovven på en långpromenad mitt på dagen
- Vi måste ha typ 2 månader minst för att vänja in hunden i början
- Det måste då bli på vår semester som vi får omlotta
- Då måste det också då finnas valpar just den tiden

Tiden får utvisa hur det blir och när det blir. Förhoppningsvis inom de närmaste eller närmsta åren. Jag älskar ju allt med labrador, samt deras spår och sök man kan utföra i skogen. Så det tar emot att få inse att de är för stora. Visst man kan träna bort att de inte drar i kopplet, men det är ändå en stor hund att hantera oavsett. Ja, det finns jaktlabrador, men då kommer det för mycket jakt in igen. Visst, det går att träna jakten genom att spåra, söka i skogen. Så en jaktlabbe och en mindre tik är inte att utesluta.



Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Lumene och IsaDora




Jag är väldigt noga med huden och att den ska få den behandling som man behöver. Huden behöver återfuktning, solskydd och näring. Vi alla har olika behov och svarar olika bra på olika produkter. Jag har använt allt från dyra produkter till produkter från exempelvis Normal. De har varit bra på olika sätt. Jag kommer alltid tillbaka till Lumene och IsaDora av någon anledning. Det finns bra och sämre produkter även där. Nu är det vår och vi går mot sommaren. Därför tänkte jag tipsa om bra produkter från IsaDora och Lumene som också är bra för huden med SPF-skydd. En av produkterna jag berättar om nu är dock en produkt som inte fungerat för mig och tänkte då också berätta varför jag inte tycker det.

HÄNG MED ska jag berätta



Nordic-C Glow Cream SPF30
Här måste jag göra stor tumme upp på Lumene ➜ Nordic-C Glow Cream SPF30, en produkt som återfuktar. Krämen ökar även din lyster och skyddar huden från den skadliga effekten som solens UV-strålar har. För att få lyster av produkten har man tillsatt Vitamin C, hjortron och yaluronsyra. Ämnen som ljusreflekter och ger lyster. Jag tycker att det känns direkt då man får den på sig att det är en mjukgörande och lystergivande produkt.

Lumene-Retinol Facial Oil
Här har vi en olja från Lumene som tillför den där föryngrade lystern du vill ha på huden. En ansiktsolja som gör huden väldigt len och slät. ➜ Berry Pre-Retinol Facial Oil innehåller bär som havtorn, lingon och hjorton från Norden. Jag tyckte direkt då jag haft den på att den gjorde huden mer jämn och mjuk och man får ett fint lyster. Den här produkten kommer jag abolut att köpa igen.



IsaDora – Glow Face Primer
Jag vill ha en bas med solskyddsfaktor men också som ger ett glow. Jag som då är känslig i huden har alltid kunnat använda IsaDoras produkter och tyckt dem är bra. Jag har därför använt mig utav ➜ IsaDora-Glow Face Primer, en lystergivande och återfuktande primer. Att den har SPF 50 är ju jättebra nu när vårsolen är här. Den ger en silkeslen lystergivande nyans i huden. Det får jag nog hålla med om. Det finns även en matt primer i samma serie som heter Matte Face Primer. Jag har inte använt den jättelänge, men än så länge känns det som en bra produkt i mina sminkrutiner.

IsaDora CC + Cream Foundationrer
Jag har använt ➜ IsaDora CC + Cream Foundation några gånger. Den enligt beskrivning ut huden som en primer. Den är även grön till färgen för att ta bort rött pigment och rodnader i huden. Det blir en fuktkräm, primer, foundation och SPF i ett. Huden får ett snyggt lyster och som också ger ett snyggare resultat på din make-up. Jag håller tyvärr inte helt med om det. Den gröna färgen blir en ljust ljus grön nyans på huden som man också kan skymta. På mig blir den också torr och kakig och gör inte alls den effekt som de beskriver. Fast alla har vi olika hud och den kanske jättebra på någon annan. Eller så har inte jag så röd hud så det behövs en sådan här produkt på mig helt enkelt.



Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Hoppa På Tåget – Scarf / Slips / Buff




Här är jag och hälsar på mamma och pappa i Oskarshamn. Jag sitter på nybyggda bryggor i Havslätt. Jättefin badplats och fin stad. Oskarshamn är ju min hemstad och jag saknar den varje dag då jag inte är där i hjärtat. På sommaren är Oskarshamn verkligen DEN SOMMARSTADEN. ❥ Jag vill illustrera detta tema med mig vid bryggan och scarfen som också är en buff.

Hoppa på Tåget, som helt enkelt är: Ordet – Scarf / Slips / Buff

Vilket tåg kör man med den här gången? Hur mycket utrymme behöver lokföraren för att allt ska få plats? Det här var väl inte särskilt svårt? ja, jag ramla på en fotoutmaning inne hos ➜ Åke, där det varje lördag är olika utmingar som man ska tolka och skicka in fotobidrag till hans sida. Det kommer sedan röstas på vilken bild som vinner.

Gör er klar för fler destinationsresor.
28 Mars – Valfritt4 April – Påskpynt11 april – Scarf / Slips / Buff- 18 april – Vårbäck
- 25 april – Vårblomma.
- 2 maj – Sköna Maj.
- 9 maj – Din bästa Möbel.
- 16 maj – Djur.
- 23 maj – Sköna Pingst.
- 30 maj – Redskap.



Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Havslätt badplats, Skor från Bagheera




Ja, nu har man jobbat en dag igen efter vi kom hem från Oskarshamn och man kommer in i det snabbt. Man får alltid jobba upp det lite igen med barnen då man varit borta, men så är det för alla. Att jobba på förskola är A och O att vara en närvarande pedagog. Jag hade också en hel del att göra på mina planeringstimmar så dagen räckte precis till för att hinna med allt. Efter jobbet var Izzy och jag (som för övrigt var med mig på jobbet idag) till Intersport, Bagheera bland annat för att kika på skor till henne och mig. Hon behövde även en vindjacka nu när det blir varmare och varmare. Samt en som hon kan ha en fleecetröja under om hon fryser.

Vi hitta både jacka och skor. Jag köpte mig de här rosa skorna ovan från Bagheera. Super-sköna skor som man bara kan dra på sig. Skon heter ➜ Flow – Bagheera och är en sko man kan ha både inomhus och utomhus. Skon har en sula med dämpning för att den ska vara extra skön för fot och kropp. Materialet i sulan anpassar sig också efter foten för ytterligare en extra komfort. Jag är nöjd och Izzy köpte liknande fast svarta.





Favorit badplatsen Havslätt
Såklart försökte vi även få till kvalitetstid i Oskarshamn då vi var där och inte bara vara hemma hos mamma och pappa. Ja förstå mig rätt det är också kvalitetstid, men läser ni tidigare inlägg förstår ni vad jag menar. När vi vinkat av mamma och pappa så åkte vi en sväng och sög in det fina vädret som var då vid min favorit badplats ➜ Havslätt By The Sea, där har man varit mycket genom åren. Jag bodde väldigt nära där då vi bodde i huset i Kolberga som jag skrev om i tidigare blogginlägg ➜ Nu är vi äntligen i Oskarshamn, underbart! Här finns både café, restaurang och glassbar, så TIPS är att boka övernattningar där. Kika ni i fronten på typ alla bilder så syns Gotlandsfärjan med på dem. På fler av bilderna kan ni också se ➜ Blå Jungfrun – Nationalpark.




En bit bakom färjan kan ni se Blå Jungfrun som skymtar som en liten bula 




Verkligen en sommaridyll – Havslätt
På ➜ Havslätts Camping, möter man en superhärlig badplats med nybyggda fräscha bryggor. Man ser bara glittrigt vatten och vackra vyer runt om hela området. Man kan boka både stugor, glamping tält och campingplatser. Det finns allt man kan önska sig och även roliga utmaningar som femkampsbanor och äventyr i en skog nära campingen. Dessutom ligger det bra till så man har nära till centrum till nöjeslivet men även till shopping och vimlet. Jag är inne på att hyra stuga där för några nätter i sommar när vi åker ner igen till Oskarshamn.



Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥