Krispig Sallad – Viktväktarna


Krispig rissallad med viktväktarna
Här är en fräsch och krispig rissallad i riktig Viktväktar-stil – mättande, smakrik och samtidigt låg i Points. Perfekt både som lunch och middag, och extra smidig att göra som storkok till veckans matlådor. Jag gjorde en lite större sats än vad som stod i receptet och fick ihop hela 7 portioner, vilket känns riktigt lyxigt att ha färdigt i kyl och frys. Salladen har en härlig kombination av fräscha och goda smaker som passar så fint tillsammans. Den krämiga dressingen binder ihop allt på bästa sätt.

Jag gillar särskilt att den känns både lätt och mättande samtidigt, utan att bli tung. Det är verkligen en sådan där rätt som bara blir godare efter en stund i kylen när smakerna fått sätta sig ordentligt. En enkel, fräsch och väldigt god måltid som passar lika bra till vardag som när man vill ha något lite extra gott men ändå lättlagat. Perfekt när man vill äta smart utan att kompromissa med smaken.

- 300–350 kcal per portion
- Med kyckling: 5 Points/portion
- Med räkor: 4 Points/portion
- Recept för 4 portioner
Ingredienser till 4 portioner
- 3 dl kokt jasmin- eller basmatiris (gärna kallt)
- 1 röd paprika, fint tärnad
- 1 gurka, tärnad
- 3 salladslökar, skivade
- 2 morötter, rivna
- 150 g edamamebönor
- 150 g kycklingfilé eller räkor
- 1 dl färsk koriander eller persilja
- 1 msk rostade sesamfrön
Dressing
- 2 msk japansk soja
- 1 msk risvinäger eller limejuice
- 1 tsk sesamolja
- 1 tsk honung eller sötningsmedel
- 1 vitlöksklyfta, pressad
- Lite riven ingefära
Gör så här
Koka riset och låt svalna helt för extra krispig sallad. Blanda alla grönsaker, ris och protein i en stor skål. Vispa ihop dressingen. Häll över dressingen och toppa med sesamfrön och färska örter. Viktväktar-tips Byt till blomkålsris för ännu lägre Points. Räkor eller kycklingbröst håller rätten extra points-snål. Extra crunch: tillsätt strimlad rödkål eller sockerärtor.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Kommentarer
★ Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv ★
Så gott det låter, perfekt att laga. Ser ut att kunna bli bra i matlåda också.
sweetwordsbymirre
Ja blir jättebra till matlådor
marianne
Det låter gott, och praktiskt att laga mycket så det räcker till lunchlåda också.
Kanske jag använder receptet till grund, jag försöker undvika både ris och bönor.
sweetwordsbymirre
Det går ju ta annat än bönor och ris, går ju blanda lite hur man känner
marianne
Ja visst, jag har redan en ide´ 🙂
Catarina Larsson
Hej
Brukar inte denna typ av sallad rostas i ugn, eller vad gör den krispig?
Mvh
Catarina
sweetwordsbymirre
Jo man kan göra båda, denna är inte i ugn. Men det kan du ju göra ändå =D. Denna är tanken att man också ska kunna äta både varm som kall.
Hannas krypin
Bra tips! Den där rätten låter riktigt god. Den vill jag testa, jag gillar ju kyckling så det känns som en bra kombo. Just räkor vill jag inte spara efter upptining då de är mer känsliga.
sweetwordsbymirre
Jag föredrar också kyckling och perfekt som matlåda för ett par dagar. Tycker absolut du ska testa