Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

  • Hotell Bergmästaren och ta bort gips

    Nu kom vi till dagen D och F Y R A veckor har gått kan ni tänka er?! Ja det var dags för Izzy idag att ta bort sitt gips. Vi fick inte ihop livspusslet riktigt då BQ är iväg med jobbet i tre dagar och är bortrest. Samt det gick inga bra tåg eller bussförbindelser som skulle passa till den tiden som Izzy hade inbokad idag. Jag försökte omboka tiden till en annan dag den här veckan för att det skulle passa bättre. Det gick inte boka om. Dels för att hon behöver ta bort gipset och clipset i armen så fort som möjligt på den fjärde veckan. Samt de lyckades inte omboka någon annans tid som de också försökte med. Alltså att någon annan skulle ta vår tid och vi deras den här veckan. Vi fick därför lösa allt på annat vi!s

    Häng med ska jag berätta!

    Home Hotel Bergmästaren i Falun

    För att få ihop livspusslet så skjutsade BQ mig och Izzy till Falun igår efter vi slutat jobba. Jag och Izzy checkade in på ➜ Home Hotel Bergmästaren som en trevlig avkopplande myskväll kvällen innan gipsborttagningen. Det är ett centralt hotell som bara ligger tio minuters gångväg till sjukhuset. Ett trevligt nyrenoverat hotell som också har frukost, fika och middagsbuffé som ingår i priset då man bokar. Innan BQ åkte vidare i går kväll så stanna han kvar och åt av den middagsbuffén som vi också då åt. Han fick ju då betala för sin buffé utöver. Middagsbuffén var absolut bra och vi vart nöjda. Frukosten var också bra och Izzy och jag kände oss nöjda med vår vistelse på hotellet innan vi begav oss vidare till lasarettet idag för att ta bort gipset.

    Dags att ta bort gipset och Falu centrum

    Sedan efter vi checkat ut och lämnat bagaget i bagagerummet på hotellet (fick vara kvar där tills vi skulle ta bussen hem) så gick vi en promenad till Falu Lasarett där Izzy hade en bokat tid klockan 08:30. Hon var cool och visade inte så mycket nervosistet. Jag var mer nervös, men försökte att inte visa det så mycket. Väl på plats och vi fått komma in så klippte de först upp gipset. Efter det kom doktorn in som då skulle ta bort clipset i armen som hållt handleden rätt, ja förutom gipset då. Hon fick smärtstillande av mig 1 h innan som de ordinerat att vi skulle ge henne.

    Sedan fick hon andas in lustgas i 2 minuter för att clippset vuxit fast lite i huden. Allt gick bra, såklart gjorde det ont då de tog ur clipset, men hade ju varit värre om hon inte fått lustgas. Hon reagera såklart lite på lustgasen, men det försvann snabbt. Handen hade läkt som den ska och nu är det små små steg framåt med lätta småbelastningar i 6 till 8 veckor innan hon klassas som ”återställd”. När vi fick vara kvar en stund på rummet efter att allt var klart så började hon gråta när vi var ensamma. Då släppte allt. Hon fick också en piggelin av dem, det var nog väldigt gott. Hennes kommentar var så söt – Allt hade varit så mycket värre och jobbigare om du inte hade varit med mamma  ❥

    En sväng ner på stan i Falun

    När Izzy sedan kände sig på benen igen så gick vi ner och kika i centrum i Falun och gallerior där medans vi vänta in vår buss. Hon fick välja vad hon ville efter och då ville hon ta en fika på Espresso House. Hon fick även välja sig ett nytt klädesplasgg då hon vuxit ur flera kläder. Fast hon fastna inte för något trots att vi kolla i flera butiker så vi får prova igen någon annan dag. Fullt förståligt att man inte har lust när man precis tagit bort gipset.

    Äntligen är gipset borta och nu hoppas vi att det fortsätter att gå bra. Armen ser ju ganska läskig ut nu efter ha haft gips i en månad. Den är torr, smalare och huden är sprucken. Såret där clipset suttit ser lite grötigt ut. Jag har en bild på det för att ha att jämföra med, men vill inte lägga ut det här.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen ❥

    0
  • En lättsam helg tillsammans

    Nu har vi kommit till söndag igen och en ny arbetsvecka väntar. Jag jobbar bara måndag den här veckan. Det är ju som vanligt min lediga tisdag eftersom jag jobbar 75%. Det som gör att jag bara jobbar måndag sedan efter det är att Izzy ska ta bort sitt gips på onsdag. Jag vill sedan att hon är hemma från skolan sedan på torsdagen, så det blir två dagars vabb. Fredagen är ju sedan en röd och ledig dag för det är första maj. I fredags efter jobbet så åkte Izzy och jag och kika runt lite vid butiker. Vi köpte med oss dessa fina ➜ Solcellslampa Lotuslilja från Dollarstore. De lyser så fint på vår balkong när det mörknat. Vi har även hunnit med fler grejer i helgen!

    Häng med ska jag berätta!

    En tripp till Hedemora

    Vi kände för att bara ta en liten kort utflykt och då åkte vi till grannkommun Hedemora. Det för att de har två stycken Erikshjälpen där. Jag köpte mig ett par jättefina jeans i bra kvalité. Vi köpte även ett musikspel (brädspel) till Izzy och en träningströja till BQ. Efter det tog vi oss till ➜ Wienerkonditoriet i Hedemora. Ett trevligt fik som har det man önskar när man är fikasugen. Ett fik som startades upp redan 1923. Ägarna har skiftat sedan dess och är numera i nya lokaler och sedan februari 2020 driver Malin Olenius cafét och är nu ensam ägare till Wienerkonditoriet.

    När vi gick runt och kika i butikerna såg jag även snygga skor vid skoaffären Lundströms skor och det var dessa två sandaler ➜ RIEKER, Sandal med remmar och den andra ➜ RIEKER, Sandaler med remmar. Ja de heter så båda två och jag älskar dem båda två. Funderar skarpt på att köpa någon av dem.

    Blomsterstugan i Hedemora och Strömshaga Burkar

    Vi gick sedan in på ➜ Blomsterstugan Hedemora för de har så mycket snyggt där. Jag gillar att de har nischat sortiment med både kläder, inredening och blommor. Jag hade kunnat shoppat loss massor där inne. Någon av kjolarna, klänningen ➜ Milli linneklänning camel eller ➜ kjolen Flower Dream Ballerina Skirt och müsliburken hade jag lätt kunnat köpt. Det fanns även burkar för knäckebröd, kaffe, te etc. Burkarna kommer från märket ➜ Strömshaga, så snyggt att ha på bänken hemma några av dem! Jag hade kunant haft flera av kjolarna, både prickiga, kjolarna som är rosa och den ljusare beige. Dock kostar det ju alltid en slant så det får vi se framåt sommaren om jag kan köpa någon av dem.

    Ny jacka och liten Bella

    Däremot köpte sig BQ en ny vårjacka från ➜ Micah Reco Jacket – Tuxer och den är mycket snyggare på än jag fångat den på bild. Han är jättefin i den och gör sig snygg till ett par snygga jeans som exempel. Kika på länken, tycker att jackan gör sig mer rättvis där. I dag söndag har vi även haft lilla Bella här över dagen. Minns ni sist vi hade henne vart det ju liten fadäs. Hon hoppa upp och knyckte mat från bordet. Därför har vi nu satt för en löstagbar grind för köket då vi äter. Det gjorde henne mycket lugnare. Hon satt vid grinden och titta då vi åt, men hon blev inte alls lika stressad och fokuserad på mat Ni kan läsa om det här ➜ En tjuvaktig skata minsann! Hon var mycket mer gosig och tillfreds nu. Sist vi hade kände jag nästan att jag inte ville låna henne mer i fall det skulle vara sådär stressat och fokuserat kring maten.

    Nu ska vi säga godnatt till Izzy och sedan kika på sista avsnittet av nya säsongen med ➜ Harry Hole på Netflix

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen ❥

    0
  • Ett försök med Hello Fresh

    BQ fick hem erbjudande från ➜ Hello Fresh där ett visst antal middagar var på 40%, vi hoppa på det den här gången för att vi känner att vi kört fast lite på vad vi ska äta. Istället för viktväktarna är det då kaloriunderskott på maten istället. Ja, med andra ord så räknar vi kalorier istället. De har middagarna ligger på Hello Fresh kategori ”Kalorisnålt”. För någon som undrar så äter inte Izzy den maten, hon får annan. Jag lagade också deras Granola idag och den ville hon såklart smaka, den vart bra. Vi har kört med Hello Fresh fler gånger förrut och jag gillar deras upplägg!

    Häng med ska jag berätta!

    Prydligt och snyggt Hello Fresh

    Vi har som sagt använt oss av Hello Fresh tidigare och varit nöjda med dem. På sikt blir det dyrt och därför har vi pausat emellanåt också. Det jag gillar är själva upplägget att man kan bestämma hur ofta man vill ha leverans. Man kan välja hur många portioner och middagar man vill ha. När man får hem matleverans är det snyggt paketerat i olika miljövänliga påsar som har en siffra på som motsvarar rätt recept. Det är måttanpassade påsar i varje separat påse efter vad som står i ingredienserna, allt mycket tydligt och klart. Dessutom skapar det ett häfte som de personligen skriver ens namn på där alla recepten finns med.

    Snyggt och prydligt och enkelt att förstå, utan tveksamheter.

    Kycklingbowl och Granola

    Idag stod det kycklingbowl och Granola att göra på menyn på receptlistan. Ja nåväl man får välja vilka man vill, men det var dem jag gjorde idag. Receptet på Hello Fresh,s ➜ Kycklingbowl finns på att se här, mycket god. Snabb och enkel att göra och det blir 4 matlådor för oss. Jag gjorde även deras ➜ hemmagjorda Granola, också lyckad. I morgon blir det en annan rätt, kan berätta om de rätterna i ett annat blogginlägg framöver.

    Fotobomb från dagen

    Idag har ju jag min lediga dag och då hade jag Lotta här en sväng. När Izzy kom hem efter skolan så följde hon med på en promenad med henne. Visst är de söta båda två i härliga solens strålar. Det har ju varit 17 plus grader idag. Superhärligt, nu är det verkligen VÅR som kommit. Efter det lämna vi hem Lotta till sina ägare. Vi åkte och handla och åt sedan god mat i solen på balkongen. Vi har även hämtat ut vår nya matta som kommit idag till vardagsrummet. Det vart finfint, ska visa er i något annat blogginlägg, det passar ju ej att visa i detta.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    0
  • Hoppa På Tåget, Front Pro och skräp!

    Nu var det redan helg och lördag igen, man önskar att det inte ramlar på så fort som det gör. På torsdagar har vi utflyktsdag med barnen och den här veckan var vi i skogen och plocka skräp och stötta naturen. Det är en årlig aktivitet där vi tillsammans med barnen deltar i Håll Sverige RentsSkräpplockardagarnas kampanj för en renare miljö. Under kampanjetiden går vi ut i vårt närområde och plockar skräp, samtidigt som vi pratar om varför det är viktigt att ta hand om naturen. Vi avsluta även vid återvinningsstation där vi visa vart det skräpet skulle sorteras vi hitta.

    Genom aktiviteten får barnen en ökad förståelse för nedskräpning, återvinning och hur vi alla kan bidra till en hållbar framtid. Det blir lärorikt och meningsfullt där vi kombinerar rörelse, samarbete och miljömedvetenhet.

    Häng med ska jag berätta om fler grejer

    Front Pro – Fästingsäsongen startar

    Det är knappt så jag vill skriva ordet FÄSTING ens och heller ej tänka på det. Fast vi måste och nu är säsongen igång och man måste skydda och kolla sig. Man måste kolla sig vareviga dag och skydda sig bäst man kan. Så även hunden måste skyddas, igår gav jag Lotta ➜ fästingmedlet Front Pro som ägare Susanna säger är riktigt bra.

    Front Pro är en tuggtablett för hundar som ska ge ett 30 dagars skydd mot fästingar och loppor. Redan efter 8 timmar då hunden fått tabletten så skyddar den mot loppar. Efter ”48 timmar” så har hunden fått ett bra skydd mot även fästingar. Den ger ett skydd för att loppar inte ska kunna kläcka ägg och fästingar att angripa. I samma serie, tillverkare finns även ➜ Frontline spot-on-droppar du har på i nacken som heter frontline. Vissa föredrar den och vissa föredrar tabletten.

    Hoppa på Tåget, som helt enkelt är: Ordet – Vårbäck

    Här var jag och Lotta ut på morognpromenad i morse  Det var ISKALLT ute, men solen sken och värmde oss till viss del. Ja Lotta brydde sig ju inte, hon frös inte. Vi har ingen snö eller is kvar så långt ögat kan nå så färgerna vid vårbäcken får istället symbolisera att det är VÅR hos oss nu. Muggen visar sedan att jag tog en varm ryckande mugg te i min superfina mugg jag köpt från MIO för att värma oss efter morgonrundan.

    Vilket tåg kör man med den här gången? Hur mycket utrymme behöver lokföraren för att allt ska få plats? Det här var väl inte särskilt svårt? ja, jag ramla på en fotoutmaning inne hos ➜ Åke, där det varje lördag är olika utmingar som man ska tolka och skicka in fotobidrag till hans sida. Det kommer sedan röstas på vilken bild som vinner.

    Gör er klar för fler destinationsresor.

    • 28 Mars – Valfritt
    • 4 April – Påskpynt
    • 11 april – Scarf / Slips / Buff
    • 18 april – Vårbäck
    • 25 april – Vårblomma.
    • 2 maj – Sköna Maj.
    • 9 maj – Din bästa Möbel.
    • 16  maj – Djur.
    • 23 maj – Sköna Pingst.
    • 30 maj – Redskap.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    0
  • Kryddig Kycklinggryta – Viktväktarna

    Smakrik Gryta

    Nu var det dags att dela med sig av veckans gryta för matlådor igen. Den här veckan blev det en kycklinggryta med Tikka Masala som en smakbas. Mycket god gryta som hade goda smaker och var perfekt som matlåda.

    Vi valde att ha pärl couscous till istället för ris, mycket gott. Enligt originalreceptet så ska det vara fullkornsris.

    Skillnaden på pärlcouscous och fullkornsris points mässigt är oftast väldigt liten eller ingen alls. Fullkornsris ger däremot mer fiber och mättar ofta lite bättre.

    4 portion = Hela receptet
    Points = Per portion: 7

    Receptkälla – Kryddig kycklinggryta

    Ingredienser

    • Basmatiris okokt (100% fullkorn) 2 dl
    • Kycklingbröstfilé 600 g
    • Lök 1 st, gul
    • Rapsolja 1 msk
    • Vitlök 2 klyftor
    • Tomatpuré 1 msk
    • Tikka masala, utan socker 1 tsk, tikka masala
    • Ingefära 1 tsk, malen
    • Gurkmeja 1 tsk
    • Chilipulver ½ tsk
    • Vatten 1 dl
    • Fraiche 5% 2 dl
    • Pak choi 2 st

    Gör Så Här

    1 Koka ris enligt anvisning på förpackning.

    2 Strimla kyckling och finhacka gul lök.

    3 Värm hälften av oljan i en panna och stek lök och kyckling.

    4 Blanda ner pressad vitlök, tomatpuré, kryddor, vatten och fraiche. Koka upp och låt sjuda ca 5 minuter. Smaka av med salt.

    5 Dela pak choi i kvartar.

    6 Hetta upp resterande olja i en panna och stek pak choi tills den börjar bli mjuk och har fått fin färg. Salta lätt.

    7 Servera kycklinggrytan med ris och pak choi. Strö över chili flakes om du gillar lite hetta.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen ❥

    0