Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

  • Svensk moussaka – Viktväktarna

    Gott middagstips

    Här är en av de godaste rätter jag ätit, den var faktiskt helt perfekt och är en favorit hemma hos oss. I det här receptet har viktväktarna valt att göra en svensk touch på mousska och bytt ut vissa ingredienser.

    Moussaka är som originalrecept en rätt som har ursprung från främst Grekland,  Då använder man bland annat aubergine och lammfärs i receptet. Rätten förekommer även vid Medelhavet och Mellanösten.

    Här gör man en svenska variant

    4 portioner = Hela receptet
    Points = per portion: 2

    Ingredienser

    • Potatis 800 g, mjölig
    • Rapsolja 2 tsk
    • Lök,2 st, gula
    • Margarin flytande 80% 1 tsk
    • Nötfärs 10% 300 g
    • Tomater, krossade 1 förp
    • Tomatpuré 1 msk
    • Vitlök 1 klyfta
    • Köttbuljongtärning 1 st
    • Basilika 1 tsk, torkad
    • Ost riven 17% 1 dl

    Gör Så Här

    Sätt ugnen på 225°. Skala och skiva potatisen i tunna skivor. Lägg i en plastpåse med olja och salt och blanda runt. Lägg över i en ugnsfast form. Sätt in i ugn tills potatisen nästan är mjuk, ca 30 minuter. Skala och hacka lök. Hetta upp margarin i en stekpanna och bryn löken tillsammans med färs. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, pressad vitlök, buljongtärning och basilika. Smaka av med salt och peppar. Småkoka såsen under lock 10-15 minuter. Bre köttfärssås över potatisen, strö över osten och gratinera i mitten av ugnen ca 15 minuter.

    Servera med sallad.

    Receptkälla ➜ Svensk Moussaka Viktväktarna

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre – Viktväktarna

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    7
  • Som att vara instängd!

    Vilket härligt väder det varit mestadels nu denna sköna start på maj, inte sant? Man har fått lite sol på sin vinterhud och man har fått tanka energier. Dock mår jag väldigt dåligt i allergin nu. Jag får så många olika symptomer och det går inte vara ute för mig just nu i långa stunder. I fredags och i går var jag sängliggande i stort sett hela dagen för jag får värk i kroppen och astman gör sig påmind. Ja, för att inte tala om huvudvärken man får av det. Har man inte pollenallergi kan man heller inte förstå hur kämpigt det är att ha det. Vi med svår allergi får pina oss igenom detta till pollen känner sig färdig för ett tag. Jag fick telefontid till vårdcentralen idag, fick rådfråga med dem vad man kan göra!

    Det är ju faktiskt skolavslutning snart

    Har varit i kontakt med vårdcentralen och de anser att jag måste byta till annan histamin-medicin som ska vara effektivare. De anser att jag måste duscha varje kväll, inte vädra, ha överkast på etc. Så JA man kan göra mycket för att det ska bli bättre. Dessutom så ska jag kontakta fysioterapeut för att se vad man kan göra åt nacken och huvudvärken. Ja, eftersom den nackutlösta huvudvärken triggas av allergi huvudvärken. Ja det är ett sjå allt med detta. I morgon har jag min lediga dag och då tänkte jag testa att ge mig ut på en rask promenad för att se om jag mår bättre eller inte i allergin. Jag hoppas att jag ska kunna gå jobba igen på onsdag eller på torsdag.

    På tal om annat så har jag och Izzy nu suttit och beställt kläder för hennes skolavslutning. Hon fick välja själv och det kommer att bli bra, snygg outfit. Även då så passa jag på att beställa åt mig också några plagg. Jag kan visa sedan då de kommer och är på plats. Jag valde att beställa mig några ljusblåa plagg, det kan göra sig snyggt till mitt kopparhår.

    Har ni pollenallergi och har ni köpt er något nytt till sommaren som stundar framöver?

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    0
  • KaffeK och Sköna Maj

    Nu var det då maj, så härligt! Maj kom också med riktigt fint sommarväder. Jag hörde på Nyheterna att igår hade Oskarshamn mätt upp till 28 grader, förvånar mig inte. Därför att Oskarshamn brukar kunna komma upp i höga temperaturer. Här har det inte varit så varmt, men varmt och härligt i alla fall. Jag och Lotta var ut på en långpromenad med min kompis Emelie på morgonen idag innan det skulle bli för varmt. Härligt att få snacka loss över en timma som kändes som 15 minuter, det är så det ska vara. Jag har också njutit av vår kaffemaskins chailatte idag också. Vi fick hem en ny beställning igår på nya smaker som BQ beställt från ➜ KaffeK, hett tips. Vi är jättenöjda med dem och varit med alla de smaker vi beställt från dem.

    KaffeK vilken lyx i vardagen

    Här är det verkligen dit du ska vända dig för att få tag i det kaffe och de smaker du önskar dig. Det finns inte bara kaffe utan även te och chocklad. Vi äger en Tassimo och den fick BQ av mig och Izzy i julklapp. Han vart överlycklig för han var inte alls beredd på att få den julklappen. Företaget ➜ KaffeK har funnits sedan 2011 och då i Danmark. Först hette man kaffekapslen men bytte sedan 2025 namnet till det nuvarande. Syftet är att hitta gott kaffe till bra pris. Favoriten du söker finns där och man binder inte upp sig. Man köper helt enkelt det man själv har behovet till och själv vill handla. Kaffe heter också samma på danska och kaffeK heter man för att hedra det gamla namnet kaffekapslen.

    Nu till veckans bloggutmaning – Hoppa På Tåget !

    Hoppa på Tåget- Sköna Maj

    Ja, SKÖNA MAJ för mig är verkligen körsbärsblom. Det tycker jag är det som brukar vara i full blom just i maj. Så även i år och jag förevigade fina bilder då jag var på väg på för att möta upp Emelie. Ja lilla Lotta hon vänta in mig tålmodigt. Maj är ju tyvärr också den månaden som pollenallergin är precis som allra värst. Jag har mått dåligt den senaste veckan till och från. Idag har det fungerat bättre vilket också var härligt så jag kom ut på rask promenad och fick träffa min kompis.

    Vilket tåg kör man med den här gången? Hur mycket utrymme behöver lokföraren för att allt ska få plats? Det här var väl inte särskilt svårt? ja, jag ramla på en fotoutmaning inne hos ➜ Åke, där det varje lördag är olika utmingar som man ska tolka och skicka in fotobidrag till hans sida. Det kommer sedan röstas på vilken bild som vinner.

    Gör er klar för fler destinationsresor.

    • 28 Mars – Valfritt
    • 4 April – Påskpynt
    • 11 april – Scarf / Slips / Buff
    • 18 april – Vårbäck
    • 25 april – Vårblomma.
    • 2 maj – Sköna Maj.
    • 9 maj – Din bästa Möbel.
    • 16  maj – Djur.
    • 23 maj – Sköna Pingst.
    • 30 maj – Redskap.

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen ❥

    0
  • Sommarpaj Viktväktarna

    Somrig middag

    Här är ett tips på en väldigt somrig paj. Jag själv reagerade lite på att det skulle vara färskpotatis som garnering, men det är väldigt fräscht, somrigt och gott.

    Snart kommer också färskpotatisen till butikerna så spara detta recept. Väldigt gott att ha ex till midsommar!

    LÅT ER SMAKAS!

    8 portioner = Hela receptet
    Points = per portion: 8

    Ingredienser

    • Grahamsmjöl 2 dl
    • Vetemjöl 1½ dl
    • Cottage cheese, naturell 4% 100 g
    • Margarin flytande 80% 100 g
    • Färskost 7% 200 g
    • Kvarg naturell 1% 2 dl
    • Vitlök 2 klyfta(or)
    • Salladslök 2 st
    • Färskpotatis 500 g
    • Rapsolja 2 msk
    • Senap (dijon) 2 msk
    • Rädisor 10 st, 1 knippe
    • Lök ½ st, röd/röda
    • Gräslök ½ knippe

    Gör Så Här

    Sätt ugnen på 200°. Blanda samman mjöl, cottage cheese och margarin och tryck ut i en pajform. Ställ gärna kallt ca 30 min.

    Grädda sedan i ugn ca 15-20 min. Låt det bli kallt. Koka potatis och låt den svalna. Blanda färskost, kvarg, vitlök och hackad salladslök, smaka av med salt och peppar.

    Bred ut det i pajskalet. Halvera potatisen och blanda med olja och senap. Lägg dem i pajskalet. Garnera med rädisor, rödlök och gräslök.

    √ Sommarpaj med potatis

     Mer recept från sweetwords

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    0