Jordgubbspaj – Viktväktarna




MISSA INTE MINA ANDRA RECEPT
√ Receptkälla Viktväktarna smulpaj med nektariner
√ Mer recept från sweetwords


Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept
Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Det är ute med skinny jeans




Nu har jag varit hemma hela den här veckan med ett huvud fullt av bomull, en taggtråd i bröstet och klädnypa fastspänd på näsan typ. Ja för att dra det till en rolig liknelse. Jag valde då att sminka mig och fixa mig lite idag för att bara ta några bilder. Jag har Izzys jeans på mig, hon vill inte ha dem längre fast de är relativt nya. Man får inte ha skinny jeans på sig längre säger de på hennes skola tydligen. Men -Varför då i allsin dar frågar jag då?!. Det svarade hon inte på utan det är SÅ MAMMA! Jaha okej då, då får jag ta över dina jeans då. De blir lite korta åt mig, men det gör ju inget nu när vi går mot sommaren. Samt tog min top som Izzy kallar mig för en maräng då jag har den på mig. Ja den kanske faktiskt får en att tänka på maräng!


Minus på storleks-etiketten i nacken, samt den sketna stolen som vi glömmer kasta hela tiden 
Nu tar vi fredag gott folk!
Jag är sjukskriven t.o.m onsdag nästa vecka. Fast på måndag och tisdag har vi PUD. Vilket då kommer innebära att vi sitter inne de dagarna. Så mitt mål är att vara tillbaka på jobbet på måndag. I morgon tänkte jag försöka haka på BQ och Izzy som tänkte åka till grannstaden och Lager 157 blandannat. De behöver båda två lite baskläder och då uppebarligen behöver Izzy nya jeans. Ja, eftersom man INTE får använda skinny jeans, det är ute! Jag sa då till henne att det är ju märkligt att de säger så i skolan eftersom de säljer sådana jeans för fullt i butikerna. Jag älskar skinny jeans i alla fall och speciellt med hög midja. Tumme upp till mig då som uppenbarligen köpte mig själv ett par jeans fast jag köpte dem åt henne från början.

Tycker sådant här är så tröttsamt. Vem bestämmer att vissa saker ska vara inne och inte? Alla vårdnadshavare har inte råd att köpa nytt efter skapande trender som råder hela tiden. Speciellt inte när vissa trender skapas just på en viss skola (bland eleverna alltså) trots att det inte är ”ute”. Nä där har jag inte sagt sista ordet. Hon får minsann ha byxorna i alla fall. Det är ju bra att jag ändå kan ha dem så nya jeans inte bara ligger i garderoben.

Vill ni dansa loss lite så tipsar jag om denna härliga musikvideon. Den ger fredagsfeeling! ( Ja udda startbild på klippet då, opps! )




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Kyckling- och potatisgratäng


Middagstips
En enkel och god potatisgratäng i enlighet med viktväktarna som både är och känns nyttigare då man tagit bort grädden och använder istället vitt matvin och vatten för att få fram krämigheten under tiden i ugnen. Processen kallas vinbakas och osten och cocktailtomaterna tillsammans med örtkryddorna tar ju fram de rätta smakerna.
/ SMAKLIG MÅLTID
4 portioner = Hela receptet
Points = per portion: 2Ingredienser
- Kycklingbröstfilé 600 g
- Potatis 800 g
- Lök 1 st, röd
- Oregano 2 msk, hackad
- Basilika 1 msk, hackad
- Vatten 2 dl
- Matlagningsvin, vitt 2 dl
- Grönsaksbuljongtärning 2 st
- Vitlök 1 klyfta(or)
- Cocktailtomater 250 g
- Ost riven 17% 1 dl
Gör Så Här
Sätt ugnen på 200°. Strimla kyckling. Skala och skiva potatis. Skala och finhacka lök. Varva kyckling, potatis och lök i en ugnsfast form. Strö över oregano och basilika. Blanda vatten och vin. Smula ner buljongtärningarna och pressa i vitlök. Häll över gratängen. Halvera tomaterna och fördela över gratängen. Krydda med salt och peppar. Strö över ost. Ställ in i ugnen ca 40 minuter.
Anteckning: Vill du ha mer sås, öka mängden vin och vatten.

√ Mer recept från sweetwordsbymirre




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Isolerad, Lockdown och var snäll mot andra!




Verkligen så känner jag mig isolerad och det ska jag också fortsätta att vara. Varit i kontakt med vårdcentralen igen och pratat med en jättebra doktor där. Hon har sjukskrivit mig t.o.m onsdag nästa vecka och mår jag inte bättre då så får jag en läkartid. Det var fler som mår jättedåligt i pollen nu berättade hon att jag var inte den första som de sjukskrivit. Jag ser och hör er i mitt tidigare inlägg om detta. Tack för alla TIPS, ni är så fina. I mitt fall handlar det om att jag mår inte såhär dåligt varje säsong. Förra året mådde jag inte såhär och den gick ganska obekymrat förbi. Därför så är jag inte aktuell för vaccination och sådant som ni tipsar om. Fast jag ska absolut ta upp det med dr igen. Nu anser de att jag ska vänta ut det till sjukskrivningen.

Vad menar jag med Isolearad och Lockdown då?



Isolerad och Lockdown – Varför då?
JA isolerad är ju jag den är ju inte så svår att lista ut. Fast jag är ute lite varje dag ändå för att känna efter. Det är också måttligt höga till höga halter vereviga dag här framåt så man får bara GILLA läget ett tag. Kollegorna är så förstående, men ändå känner man sig som om att man sviker och att det snackas om en. Inte från de närmsta kollegorna, det tror jag verkligen inte. Fast vet ni, låt dem SNACKA då. De kan gärna få byta med mig får vi se hur kaksiga de blir då. Då kanske det inte vore så roligt då i slutändan och de hade då förstått det bättre.

Lockdown – Vem eller vilka är det?
Jo vet ni våra centrala skolor i kommun har ställts på Lock Down och eleverna är isolerade inne på skolorna. Dessutom två förskolor i närheten får inte heller lämna gården. Jag vart ju såklart jätteorolig då jag får ett sms om det i morse. Jag vill typ springa till skolan för att få komma till Izzy och krama henne och skydda henne. Två elever har sett en person stryka runt på skolan med ett vapen i handen som alltså tagit sig in på skolan. I vilken skola det gäller fanns först inga uppgifter om. Utan alla har satts på Lockdown tills vidare. Jag min oroliga skäl då ringer på klasstelefonen för jag måste få höra om Izzy mår bra. Jag får då en upptaget ton och ett sms där det står – Skriv sms.



Vad visar det sig vara då?
Jag får då ett jättefint svar av läraren att Izzy mår bra. Hon sitter här med mig och har nationellt prov i matte skriver han. Nu några timmar senare har vi fått bekräfat att man tagit personen ifråga som då hade strykit runt på högstadie och gymnasieskolan. Båda de skolorna är väldigt nära Izzys skola. Han hade inte ett riktigt vapen utan ett leksaksvapen. Det går läsa mer om här i fall ni vill veta mer ➜ Polisinsats Avblåstes ➜ Skolor inryms, det måste ju vara en person som inte mår så bra. Eller så ser man för mycket på serier och youtube så man vill pranka. Jag gick in på aftonbladet och där står det också, likaså på TV 4 och SVT. Klart när sådant här uppmärksammas är det alltid triggande.

Nu vill jag bara att hon ska komma hem från skolan. Samt det finns ju också obehagskänslor då hon ska börja på den skolan i höst.

Sluta vara elaka mot varandra
Man ska vara rädda om varandra. Vi bråkar och vill förstöra för varandra för mycket. Det förekommer för mycket mobbing både i skolor och vuxenvärlden. Varför kan inte ALLA snälltolka istället. Varför inte tänka såhär, kan jag säga det här eller sårar det? Du, ja du varför har DU så svårt för det? Jag skulle medvetet inte vilja såra någon bara för att må bra själv. Just sådana här gånger inser man att det finns vettigare saker att göra ❥ Jag brukar tänka så att om jag säger det här så kommer det såra den personen. Tänker jag JA då, helt enkelt då säger man det inte. Det krävs ingen vidare rymdforsknig för det.

När man för höra att en kollega sagt elakt om en annan kollega till mig och hånat på dennes bekostnad. Då snackar vi låg nivå. Hur vuxna är vi då egentligen? När jag får undertoniga pikar på nätet om mig och min blogg, så lågt. Sedan tänker jag om någon skulle göra samma mot ditt barn skulle du säkert agera och konfrontera. JA JUST det, såra inte då! För det gäller alla oavsett vuxen som barn.

Vad ful du är, du är verkligen ful!
När ens barn får ett sms där det står att hon är ful, har fult hår och alltid fula kläder då kan man gå i taket. För det första stämmer det inte för fem öre. Hon är en väldigt vacker tjej med alltid bra kläder. Eller när jag också ser att det skrivs pikar om mig här och där. Eller att jag får reda på saker. Då känner man faktiskt stor ORO. Vart är vi på väg. Ingen verkligen INGEN är bättre än någon annan. Strunta i att pika du är inte bättre själv om du fortsätter mobba och kritisera andra.






Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Paj med medelhavsgrönsaker


God paj
Här är en jättegod köttfärspaj, tips är dock att krydda den lite mer då den behöver mycket smaker. Aburgine och paprikan suger åt sig en del av smaken och därför behöver man krydda pajen lite extra. Den var i alla fall jättegod och kan varmt rekommendera den!
6 portioner = Hela receptet
Points = per portion: 4
√ Receptkälla ➜ Köttfärspaj med medelhavsgrönsaker – Viktväktarna
√ Mer recept från sweetwordsbymirre – Viktväktarna
Ingredienser
- Sojabönor, konserv 100 g
- Grahamsmjöl 1 dl
- Margarin 80% 25 g
- Vatten 1 msk
- Lök 1 st, gul
- Nötfärs 5% 500 g
- Rapsolja 2 tsk
- Tomatpuré 2 msk
- Kalvfond 1 msk
- Vatten 1 dl
- Timjan 1 tsk, torkad
- Dragon 1 tsk, torkad
- Aubergine 1 st
- Paprika 2 st
- Ägg 3 st
- Matlagningsbas 4% (typ Milda mat) 2½ dl
- Ost 12%, riven 1 dl ( vi använder så mager vi hittar)
Gör Så Här
Sätt ugnen på 200°. Lägg skölja och avrunna bönor i en mixer tillsammans med mjöl, margarin och vatten och kör ihop till en deg. Kavla ut till en tunn pajbotten mellan två bakplåtspapper. Lägg över och tumma in den i en pajform. Nagga med gaffel och grädda 10 minuter i ugn. Sänk därefter värmen till 175°.
Hacka lök. Stek tillsammans färsen i lite av oljan. Tillsätt tomatpuré, fond och vatten. Låt puttra samman några minuter. Krydda med salt, peppar, timjan och dragon. Lägg över i pajskalet. Tärna aubergine och paprika och stek i resterande olja några minuter. Lägg över på färsen.
Vispa ihop ägg, matlagningsgrädde och ost. Häll över i pajskalet och grädda ca 30 minuter.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥