Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

  • Ugnsbakad tacogratäng med cottage cheese

    Ibland är det enklaste just det som är det allra godaste. Här är just ett sådant recept där det är just så. En enkel och proteinrik tacogratäng som passar perfekt till vardagen. Kryddig nötfärs, grönsaker och krämig cottage cheese gratineras i ugnen till en riktigt god middag med låga points och mycket smak. Ett lättare alternativ till klassisk tacogratäng, men fortfarande lika krämig och smakrikt.

    • Antal portioner: 4
    • Points per portion: 5
    • 300–350 kcal per portion

    Ingredienser

    • 500 g nötfärs 5%
    • 1 gul lök
    • 1 paprika
    • 1 liten zucchini
    • 1 påse tacokrydda utan socker
    • 200 g krossade tomater
    • 200 g cottage cheese
    • 1 dl riven lättost
    • Sallad till servering

    Gör så här

    1. Sätt ugnen på 200°C.
    2. Stek lök och färs tills färsen fått färg.
    3. Tärna och tillsätt paprika, zucchini, krossade tomater.
    4. Krydda med tacokrydda
    5. Lägg allt i en ugnsform
    6. Klicka över cottage cheese och toppa med lättost.
    7. Gratinera 15–20 minuter

    Ibland kan det blir lite vätska efter att den varit i ugnen då zucchini gärna släpper ut mer vätska, men det är bara låta rinna av.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    6
  • När hemmet behöver vara en viloplats

      
    Att arbeta med människor tar energi


    Jag arbetar med barn varje dag. Det är ett arbete jag bryr mig om och lägger mycket av mig själv i. Men det många inte ser är hur mycket energi det också kräver — mentalt, känslomässigt och socialt. För 3,5 år sedan blev jag sjukskriven för hjärntrötthet/utmattning. Även om det har blivit bättre sedan dess känner jag fortfarande att det måendet kommer och går i perioder. Vissa perioder fungerar livet ganska bra och energin räcker längre. Andra perioder känns det som att kroppen och hjärnan går på sparläge igen. Som att allt blir tyngre, ljud högre och intryck svårare att sortera. När arbetsdagen är slut är jag ofta fortfarande “på”. Hjärnan fortsätter sortera ljud, intryck, samtal, konflikter och behov långt efter att jag gått hem. Samtidigt lever jag fortfarande med hjärntrötthet och en känslighet för stress och för många intryck.


    Det gör att sådant som andra kanske upplever som småsaker kan bli väldigt stora för mig. Ljudnivåer. Många människor. Ständiga samtal. Att behöva vara social. Att aldrig riktigt få tystnad.


    Det handlar inte bara om besök hemma


    Jag vill också vara tydlig med att det här inte bara handlar om att mitt barn vill ha kompisar hemma. Det kan lika gärna handla om mina egna vänner, middagar, afterwork, släktträffar eller familjedagar. Sådant som egentligen är trevligt och som jag innerst inne vill orka med mer av. Men ibland finns inte orken där. Det handlar inte om ovilja. Inte om att jag inte tycker om människor. Inte om att jag inte vill umgås. Utan om att energin helt enkelt inte alltid räcker till. Det är kanske det som är svårast att förklara för andra — att man kan vilja något och samtidigt inte orka det.


    Längtan efter lugn


    Ibland längtar jag bara efter lugn. Efter att få komma hem och bara vara med min familj utan fler intryck, fler röster eller fler människor runt omkring mig. Och ändå kan det väcka skuld. För samtidigt vill mitt barn gärna ha kompisar hemma. Då kommer tankarna: Är jag självisk? Är jag tråkig? Tänker jag bara på mig själv? Men sanningen är att återhämtning inte är egoism. Jag älskar att ha Lotta eller Bella hemma hos oss. Fast det kan ibland också inleda till stress då det också blir krav på en då man har hund hos sig. Fast mestadels underbart, hund piggar verkligen upp. Lotta är ju min favorit, fast jag är stormförtjust i Bella också. Fast Lotta känner av mig i alla lägen och anpassar sig. Kolla bara på henne nedan vilket lugn hon vill ge mig där. Saknar henne, men hon kommer imorgon och stannar över helgen


    När hjärnan säger stopp


    Att vara utmattad handlar inte om att man inte tycker om människor. Det handlar inte om att man inte älskar sitt barn eller vill att hen ska ha vänner och ett tryggt hem att vara i. Det handlar om att kroppen och hjärnan ibland säger stopp långt innan viljan gör det. Idag hade min dotter en kompis hemma. De skrattade, flamsade och hade roligt tillsammans — precis så som barn ska få göra. Jag är glad att hon har vänner, glädje och trygghet omkring sig. Men samtidigt blev min hjärna helt överbelastad.


    Det som för andra kanske bara låter som vanliga barnskratt och liv hemma kan för någon med hjärntrötthet kännas som att hela systemet kraschar. Efteråt blev jag sängliggande. Helt slut. Med en känsla av att bara vilja gömma mig från alla ljud och intryck. Och det är svårt att förklara för någon som inte själv upplevt det. För på utsidan kanske det ser ut som att man “överreagerar”. Men på insidan känns det som att hjärnan inte orkar ta emot en enda sak till.


    Att hela tiden pressa sig själv


    Många som lever med hjärntrötthet blir experter på att pressa sig själva för länge. Man biter ihop. Orkar lite till. Säger ja fast energin egentligen redan är slut. Och till slut märks det i hela livet — i tålamodet, sömnen, känslorna och relationerna. Jag tror att fler behöver förstå att gränser inte alltid handlar om ovilja. Ibland handlar de om överlevnad och återhämtning. Det borde vara okej att säga: “Jag behöver lugn idag.” Inte för att man älskar sin familj mindre. Utan för att man försöker hålla ihop sig själv också.


    Vad man kan göra som familj


    Jag tror också att det här är något man behöver möta tillsammans som familj. För när någon lever med utmattning eller hjärntrötthet påverkas ofta hela vardagen — inte bara den som är sjuk. Det viktigaste är kanske att försöka förstå varandra istället för att döma varandra.

    • Våga prata om vad som faktiskt tar energi.
    • Planera vissa dagar för vila och andra för socialt umgänge.
    • Hjälpas åt hemma så inte allt ansvar hamnar på en person.
    • Respektera när någon säger att hjärnan behöver lugn, även om det inte syns utanpå.


    För barn behöver också se att vuxna får sätta gränser och ta hand om sitt mående. Små lösningar som kan göra stor skillnad.

    Kanske kan lösningen ibland vara:

    • Bestämda kompisdagar
    • Lugna kvällar utan besök
    • Att kompisar ibland är hos någon annan
    • Att den vuxna som har mer energi tar större ansvar de dagarna
    • Eller bara att få en stunds tystnad innan man orkar vara social igen


    Små saker kan göra stor skillnad. Ingen familj fungerar perfekt hela tiden. Men mycket blir lättare när man känner att man är ett team — inte mot varandra, utan med varandra. Hur gör ni i samma situation, hur har ni hanterat er stress eller utbrändhet? Ska ärligt erkänna att då jag korrektur läste blogginlägget så brast jag ut totalt i gråt. Jobbigt, men samtidigt nyttigt att skriva av sig. För mig och även för andra i samma situation.

    √ En förklaring till mitt mående

     Läs mer om Utmattningssyndrom på 1177 

    √  Mitt svar från Magnetröntgen

    Diskutbiktning – Magnet svar

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    8
  • När man väcker lusten tillbaka

    Pheew nu var måndagen gjord efter att man varit sjukskriven. Det är också en rivstart in i verksamheten igen. Vi har PUD och har suttit stor del av dagen med målplaner och annat planerande som måste göras. Man blir verkligen supertrött i huvudet av det och nacke och huvud skriker efter en hel dag. Fast tycker att vi fick mycket gjort och vi som ska bli nya arbetslaget till hösten fick prata lite om våra känslor och tankar. Alltid pirrigt då man ska bli nya kollegor igen. Den här veckan jobbar jag t.o.m onsdag sedan tar jag mig lite långledigt, det blir skönt. Man blir också extra trött då man varit sjukskriven, så är det ju.

    Motivationen kommer tillbaka

    Nu knoppar det väldigt mycket ute och det på gott och ont såklart. Det är ju såklart väldigt vackert och det är den här årstiden som egentligen är mest tacksam att ta fram kameran och ut och fotografera. Inspirationen finns också där och jag vill bara ut och fota. Då kommer också bloggintresset tillbaka åter. Jag känner att jag haft en väldig bloggsvacka som inte jag tagit mig ur. Fast nu då jag varit hemma och vabbat samt varit sjukskriven så kom den tillbaka. Jag fick reflektera över mycket. Hunnit laga mer maträtter och fick fota bilder etc. Bloggsvackan kanske inte ni märkt av för jag har trots allt bloggat. Fast jag har inte haft samma lust till det. Inte känt mig så peppad och motiverad.

    Främst vill jag att mer och mer intresse för fotograferandet ska komma mer och mer åter. För jag älskar verkligen det och är också duktig på det. Nu den senaste tiden har jag inte gett mig den äran att få känna så.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    11
  • Lågkalori lövbiffsgryta – Viktväktarna

    Middagstips

    Söndagens middag och även matlådor för de kommande dagarna blev en god lövbiffsgryta på mitt eget vis. Tog de råvaror som jag hade hemma i kylskåpet.

    Praktiskt och smidigt men även väldigt gott. Kan varmt rekomendera detta recept. Vill man ha hetta i går det ju alltid få till det med egna smaker.

    4 portioner = Hela receptet
    Points =Per portion: 4-6

    Per portion (utan ris/pasta):
    cirka 250–320 kcal

    Ingredienser

    400–500 g lövbiff
    2 paprikor
    1 stor gul lök
    2 färska tomater
    2 dl krossade tomater
    1 msk tomatpuré
    1 dl Flora 4% grädde
    1 dl vatten
    1 tsk paprikapulver
    Salt och svartpeppar
    Ev. vitlök/chili
    Sprayolja eller väldigt lite olja

    Gör Så Här

    Strimla lövbiffen tunt.
    Stek köttet snabbt på hög värme med minimal mängd fett. Ta upp.

    Fräs lök och paprika tills de mjuknar.
    Rör ner tomatpuré.
    Häll i krossade tomater, hackade tomater, vatten och lättgrädde.

    Krydda och låt småputtra 10 minuter.
    Lägg tillbaka köttet sista 2–3 minuterna.

    Servera med blomkålsris eller kokta grönsaker och garnera med färska örter.

    TIPS: För att hålla det ännu lägre i kalorier och points: Servera med blomkålsris eller kokta grönsaker. Använd max 5% matlagningsgrädde istället för lättgrädde. Fyll ut med extra paprika, zucchini eller champinjoner. Det går smaksätta med vilka kryddor du vill. Det här blir fortfarande krämigt tack vare tomatpurén och lättgrädden. Det gör den mycket lättare än en klassisk lövbiffsgryta.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    1
  • ChopChop, Lager 157 och Sellpy

    Som jag skrev i tidigare inlägg så var planen att ta oss till Borlänge som igår för att handla på Lager 157. Främst var det fokus på basplagg åt Izzy och BQ. Jag ville också kika på en klänning jag sett där för att se hur den var i verkligheten mot vad man ser på nätet. Det är enormt mycket kläder på Lager 157 och hade man haft spenderarbyxorna på sig skulle man ju kunnat shoppat otroliga mängder. Jag behöver ett par nya ”snygg” sandaler till sommaren. Inte för jag tänkt köpa dem där, men fokus var att kika på Kupolen för att kolla efter det.

    Minns ni att jag tipsa er om ➜ RIEKER, Sandaler med remmar från Din Sko. Jag provade dem igår och faktiskt så var dem inte så sköna. I alla fall inte på min fot. De klämde för mycket på sidorna och var lite för oföljsamma eller vad man ska säga i materialet då man gick med dem. De var enormt snygga, men inget köp för mig, så får leta vidare.

    Vad köpte vi på Lager 157 då?

    Lager 157 och lite missnöjd

    Vi åkte direkt till lager 157 då vi var på plats i Borlänge. Jag gick direkt och kika på klänningen som jag åkte dit för ➜ Klänningen Gabrielle, snygg! Fast vet ni, jag fastnade inte för den. Storlek s var för ledig vid bysten så det såg för pulsig ut. Då prova jag storlek xs och den satt bra och som den skulle. Fast näe det blev inget köp trots att den är fin. Jeansen som Izzy köpte var  ➜ Mid waist wide jeans ”Optiwide och hon var jätefin i dem. Jag hade gärna köpt ett par till mig i ➜ färgen grey, fast nä hade inte shopping sug. Varför? jo för jag ska till frissan i slutet av maj och har varit sjukskriven nu. Så kändes inte som jag bör shoppa. Tror att jag kommer tacka mig själv för det sedan.

    Det blev ett par ➜ Denim shorts ”Ayden” åt Izzy och BQ köpte sig ➜ Slim jeans ”Slimmy” och tröjan  ➜ Boxy sweat tee ”Gunnar”, för mig vart det bh och trosor ➜ Soft lace bra ”Lou Lace” ett set i vitt och ett i blått. Vi köpte även strumpor alla tre och BQ boxerkalsonger till sig.

    Dessa outfit är Izzys förutom kjolen i mitten den är min!, en tröja till också som jag tvättat, den syns nedan!

    Selly och ChopChop

    Vi fick även kläderna från Sellpy igår, vi köpte det ni ser ovan. Det var också en blå omlott-kofta i samma blåa färg som kommer matcha med kjolen till mig. Dock stank den enormt mycket av sköljmedel så den åkte i tvättmaskinen för att sköljas igenom. På skolavslutningen ska Izzy således ha toppen och kjolen. Kommer göra sig fin till ett par fina skor, ex dessa från ➜ DIN SKO, Sandaler med remmar och matcha med en jeansjacka till. Samt ha lockar i håret och lite mascara, toppen fin kommer hon att bli. Tishan är också söt.

    Här ser ni outfit som var tänkt tillsammans

    Mycket bra och Nytt med Sellpy

    Den här gången vart jag lite besviken på Sellpy, har jag faktiskt inte varit innan. Dels för den ena koftan stank så enormt mycket sköljmedel. Det kan ju dock inte dem rå för. Fast jag kryssar alltid i nytt eller mycket bra skick av det jag beställt. Alla plagg var bra förutom den tröjan jag visar separat. Den är ni vet som en blöt katt efter duch. Fast tänker att de har såklart tvättat innan de postat till Sellpy. Jag har också tvättat om den i tvättmaskins handtvätts proram i hop om att den luktat av sig något. Därför tänkte jag igår också att jag kan använda en mjuk borsta och ruffa upp den lite så blir det nog bra efter jag tvättat. Det gjorde jag idag också då den torkat och då vart den mycket bättre.

    Likaså kan jag visa Izzy i sina kläder sedan vid skolavslutningen om outfit nu inte ändrar sig längst vägen

    T I P S : Dock stinker den sköljmedel fortsatt. Fick tips av BQ att spraya koftan i ett jämnt lager över hela med ➜ Activa Bio Dezodor – Boiotekonologisk spray, som egentligen är till för att bryta ner ”dåliga” lukter. Lukter som exempelvis rök, mögel, urin, kräks etc. Han sa att jag kan prova att spraya med den sprayen som vi har hemma. Efter det tvättar man den i ett milt snabbprogram på 40 grader utan centrifug med Activa Bio Sportwash Ja för så mycket stinker tröjan faktiskt av sköljmedel, jag överdriver inte. Det kan bryta ner doften. Han jobbar ju i kembranschen så misstänker att det är precis rätt.

    Det jag känner är att denna borde nästan ha gått till återvinning. För när jag skickat in kläder har vissa gått till återvinning för den varit smutsig på en pyttefläck. Trots tvättad. Det är det som gör att beställningen denna gången tar ner betyg att inte vara Mycket Bra eller Nytt. Det borde stått att den luktar väldigt mycket sköljmedel eftersom vissa kan vara allergiska och jag är väldigt känslig för skäljmedel. Egentligen borde jag sänt den åter.

    Nu har jag mjukat upp den med borste så den ser bättre ut, finns ingen förebild på hur den var innan!

    Lunch vid ChopChop – Mycket starkt

    Till lunch stanna vi sedan och åt på ➜ ChopChop det var Izzys önskan. Hon ville så gärna ha Sushi. Vi vart nöjda med maten, bortsett från att BQ missa att en av hans tre menyer han valt var ”STARK” och ja det var verkligen starkt för hans panna och ögon börja rinna. Innan vi åkte hem sedan tog vi oss varsinn mjukglass. Ja årets första, och den är alltid extra mumsigt god då. Jag är ju extra svag för noisette och mjukglass.

    Det var vår LÖRDAG det och det var igår. Vad har ni gjort?! Nu har vi nyss hämtat hit lilla Bella som får vara här med oss över dagen. Mysigt värre ju

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    Välkommen åter 

    Jag ser fram emot att höra från er igen 

    1