Våra resor

Falkudden, minnen och sommarvärme

Sommarkollage från Falkudden och By kyrkogård med handplockade blommor, bad och fina sommarminnen.

Idag har varit en sådan dag som innehållit lite av allt. Vi har plockat sommarblommor, besökt Falkudden och njutit av några timmar vid vattnet i det fina vädret. En dag fylld av både eftertanke och fina stunder tillsammans, som fått mig att stanna upp lite extra och uppskatta det som verkligen betyder något. Man kan lätt fastna i ett ekorrhjul av söndagsångest, men idag gjorde vi faktiskt något fint av dagen ändå

Handplockad sommarbukett med prästkragar och ängsblommor på väg till By kyrkogård.
En stund på bryggan vid Falkudden i det fina sommarvädret.
Utsikt över Dalälven vid Falkudden med klippor, grönska och lugnt vatten.

Falkudden och flera minnen

Vi tog en utflykt till By kyrkogård för att titta till svärfars grav. På vägen dit stannade vi flera gånger för att plocka blommor längs vägkanten. Det blev en fin sommarbukett med prästkragar och andra ängsblommor som fick följa med till graven. Det är alltid speciellt att åka dit. Saknaden finns fortfarande kvar, även om tiden går. Samtidigt tycker jag om att stanna upp en stund, tänka tillbaka och minnas. Att få sätta dit blommor som vi själva plockat kändes extra fint och personligt. Efter besöket åkte vi vidare till Falkudden som ligger alldeles i närheten. Jag har skrivit om platsen tidigare här på bloggen. Du kan läsa mer om Falkuddens Camping här och det är verkligen ett ställe som vi gärna återvänder till. Det är något särskilt med Falkudden. Kanske är det utsikten över Dalälven, den långa bryggan eller bara det lugn som infinner sig så fort man kommer dit. Oavsett vad det är så trivs vi väldigt bra där.

Vi passade på att bada och njuta av det fina vädret. Sjön låg nästan spegelblank och sommarvärmen gjorde att det var svårt att motstå ett dopp. Det blev ett fint avslut på dagen, även om den började i eftertanke och saknad. Det som gjorde dagens besök lite extra känslosamt var att det faktiskt var svärfar och hans sambo som en gång tipsade oss om campingen på Falkudden. De berättade hur fint det var där och de hade verkligen rätt. Tyvärr finns varken svärfar eller hans sambo kvar i livet. Därför kändes det på något sätt extra betydelsefullt att avsluta utflykten just där.

Första doppet var lite kyligt men väldigt skönt i sommarvärmen.
Det var svårt att motstå ett dopp i värmen.
Sommarfika vid Falkudden med kaffe, bullar och vattenmelon.
Lång brygga vid Falkudden med utsikt över Dalälven en solig sommardag.

Kvällens tankar efter Falkudden

När vi kom hem bytte jag om och körde ett träningspass. Svetten bara rann och det märks verkligen att sommarvärmen har kommit nu. Men det blev ett riktigt bra pass och precis vad jag behövde. Ändå känner jag mig lite låg ikväll. Jag tror att det är en kombination av flera saker. Besöket vid graven väckte många minnen och känslor, men jag tror också att jag börjar bli ganska trött och verkligen längtar efter semester nu. Det är fortfarande två och en halv vecka kvar innan det är min tur att gå på ledighet och just nu känns det faktiskt längre än vanligt. Samtidigt försöker jag tänka att allt är relativt. När jag väl går på semester har många andra redan haft sin ledighet eller börjar så smått återvända till jobbet. Jag kommer få njuta av sommaren när den värsta semesterhetsen börjar lägga sig lite.

Och det finns faktiskt mycket att se fram emot. Vi ska till Åsengården utanför Mora några nätter innan BQ slutar sin semester. Innan dess väntar ju Höga Kusten, där startar vi vår semester. Bara tanken på det gör att de sista arbetsveckorna känns något lättare. Men först ska de där två och en halv veckorna klaras av. Nu tänker jag krypa upp i soffan och låta dagens alla intryck landa lite. Vissa dagar innehåller både saknad, tacksamhet och framtidslängtan på samma gång. Idag har varit precis en sådan dag.

Bloggens bilder är mina egna fotografier
Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.

Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

2

Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

Kommentarer

  • Golden

    Saknaden och sorgen går aldrig över. Sorgen blir annorlunda med tiden och saknaden finns alltid ihop med fina och roliga minnen…

    Underbara dagar nu

  • dixiwonderland.com

    Pratade om detta med en vän igår. Under Midsommar så fick vi äntligen sommarvärmen och jag sa att nu börjar den jobbiga perioden. Den när hjärnan går på semester för väret är semesterväder men man har fortfarande 3 veckor kvar att jobba. Jag tycker det är så jobbigt. Även om jag älskar mitt jobb så längtar jag efter att få vara ledig och inte ha några tider att passa. Så jag förstår verkligen din känsla. Ni verkar också ha mycket roligt att se fram emot under er semester så försök hålla ut de sista veckorna fina du 🥰

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *