Midsommarfirande på förskolan och hemma




Midsommarafton är över för den här gången och jag känner mig så tacksam över alla fina stunder som den har bjudit på. Både på jobbet och hemma har det blivit ett firande som passat oss perfekt. Midsommar är en av de högtider som jag tycker allra mest om. Det är något speciellt med ljusa sommarkvällar, blomsterkransar, jordgubbar och alla fina traditioner som hör till. Samtidigt behöver ett firande inte vara stort eller avancerat för att bli minnesvärt. I år fick jag uppleva både ett mysigt midsommarfirande på förskolan tillsammans med barnen och en lugn och stillsam midsommarafton hemma. Precis den kombinationen visade sig vara helt rätt för oss. Här kommer en liten tillbakablick på årets midsommar.

Mysigt midsommarfirande på förskolan
På jobbet hade vi ett mysigt midsommarfirande för de barn som var på plats. Vi samlades kring vår lilla midsommarstång där barnen fick dansa, sjunga och ha roligt tillsammans med oss pedagoger. Som en extra somrig överraskning bjöds det på glass med jordgubbar och strössel, något som uppskattades av både stora och små. Det är alltid så härligt att se barnens glädje under sådana här traditioner. För många barn är midsommar en spännande tradition med sånger, dans och gemenskap. Det är så roligt att få se hur de deltar på sitt eget sätt, vissa dansar för fullt medan andra hellre tittar på och sjunger med. Det viktigaste är att alla får vara med utifrån sina egna förutsättningar ♥

Vädret var dessutom på vår sida och bidrog till den härliga sommarkänslan. Sådana dagar påminns man om hur mycket glädje som kan rymmas i de små sakerna.





Fina gåvor och omtänksamma hälsningar
Något som också värmer lite extra är de fina gåvor och kort som vi pedagoger får från barnen och deras vårdnadshavare inför sommaren. Jag blir alltid lika förvånad över hur omtänksamma människor kan vara. De fina orden på korten värmer länge och är något man kan plocka fram och läsa igen när vardagen känns lite extra intensiv. Det behöver inte vara något stort eller dyrt för att betyda mycket. Ofta är det just de personliga korten och barnens egna teckningar som berör allra mest. Att någon har tagit sig tid att skriva några vänliga ord eller lämna en liten sommarhälsning betyder väldigt mycket. Det är sådana stunder som får en att känna sig uppskattad och påminner om varför man trivs så bra med sitt arbete.

Efter ett intensivt läsår är det också ett fint sätt att avrunda terminen innan semestern tar vid.







En lugn midsommar precis som vi behövde
I år valde vi att fira midsommar på egen hand, och det var faktiskt precis vad vi behövde. Jag känner mig ganska trött just nu, framför allt mentalt, och har inte riktigt energi för så mycket socialt umgänge på fritiden. BQ har också haft mycket på jobbet under en längre period. Han behövde också få möjlighet att vila och ladda om. Därför kändes det extra skönt att få en lugn midsommar tillsammans. Vi gick ner till Holmen för att titta när midsommarstången restes, vilket alltid är lika mysigt att se. Att samlas kring stångresningen känns som en fin tradition och precis som förra året var vi på plats för att följa förberedelserna inför firandet. Här kan du läsa mer om förra årets midsommarfirande.





Promenader, kubb och en enkel midsommarmeny
Utöver stångresningen har vi tagit flera promenader tillsammans med Lotta och bara njutit av det fina sommarvädret. Sommarvädret visade sig dessutom från sin fina sida, vilket gjorde det extra härligt att vara ute. Det är något speciellt med midsommar när naturen är som allra grönast och dagarna känns nästan oändligt långa. Vi passade också på att spela kubb, vilket verkligen hör sommaren till. Det blev några riktigt trevliga omgångar där vinnarskallarna tittade fram lite lagom mycket. Jag ska kanske inte avslöja vem som vann flest matcher, men det blev både skratt och några mindre lyckade kast längs vägen. Lotta verkade också uppskatta de lugna dagarna med extra promenader, mycket nosande och massor av uppmärksamhet ♥

Hur var ert midsommarfirande iår?



Bloggens bilder är mina egna fotografier
Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Kommentarer
Annika
Firade med barn o barnbarn 🙂
Ingen stång eller så.
Lunchade tillsammans o hängde en bit in på em.
🥳
★ Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv ★
Låter som du fick en riktigt fin midsommar. Extra roligt när man kan fira med barnen. Visst blir man glad av uppskattning.
Karoleen
Fint att fira midsommar på förskolan också. Ge alla barnen en fin tradition 😊 Kan tänka mig att alla barn inte har möjlighet att fira en lugn och mysig midsommar. Man vet ju aldrig riktigt vad som händer hemma, elker vad som firas eller inte. ❤️
Vi hade också en lugn midsommar själva, det var likadant för oss, vi behövde lugn och ro och samt mysiga vyer!
Glad midsommar!
corkystyle
Jag firade inte midsommarafton. Det blev en lugn dag då jag var på bio dagen innan. Men vi hade fint väder hela dagen. Igår så trodde jag att vi skulle få åska men det fick vi inte men det skulle behövas. Sov med öppet fönster inatt då jag annars inte skulle kunna sova med mitt kedjetäcke. Däremot fick vi jordgubbar och grädde efter middagen på midsommarafton.
marianne
Håller med, det är något visst med midsommarfirande,så fint ordnat att barnen fick fira med kompisar och personalen på förskolan, och roligt att vara med i förberedelser när stången skulle kläs och resas.
Jag firade så som jag brukar, så på ett sätt känns det som dagen bara gick förbi som vliken dag som helst. Men vi hade en trevlig lunch.
Angelica Elversson
Oh så glad man blir av att läsa att ni firade så med barnen. Så himla fint och lite lyx för er alla. Så fint med gåvor. Ni är guld värda det som jobbar på så med barnen! <3
Ibland behöver man extra vila och ta det lugnare, även om det är midsommar och det är helt okej!
Vi brukar sitta ensamma normalt sett och det är som vilken dag som helst, då vi annars varit hos mina svärföräldrar men tyvärr är dem inte med oss längre.. Men så detta året har vi ett par som flyttat till Växjö, så vi firade med dem, men tog det lugnt och pratade massa och kollade midsommarstång och sådant! 🙂 jag är nöjd 🙂
Golden
Midsommar är en fin högtid och i år blev det dessutom så jättefint väder.🤗