Midsommarfirande på förskolan och hemma




Midsommarafton är över för den här gången och jag känner mig så tacksam över alla fina stunder som den har bjudit på. Både på jobbet och hemma har det blivit ett firande som passat oss perfekt. Midsommar är en av de högtider som jag tycker allra mest om. Det är något speciellt med ljusa sommarkvällar, blomsterkransar, jordgubbar och alla fina traditioner som hör till. Samtidigt behöver ett firande inte vara stort eller avancerat för att bli minnesvärt. I år fick jag uppleva både ett mysigt midsommarfirande på förskolan tillsammans med barnen och en lugn och stillsam midsommarafton hemma. Precis den kombinationen visade sig vara helt rätt för oss. Här kommer en liten tillbakablick på årets midsommar.

Mysigt midsommarfirande på förskolan
På jobbet hade vi ett mysigt midsommarfirande för de barn som var på plats. Vi samlades kring vår lilla midsommarstång där barnen fick dansa, sjunga och ha roligt tillsammans med oss pedagoger. Som en extra somrig överraskning bjöds det på glass med jordgubbar och strössel, något som uppskattades av både stora och små. Det är alltid så härligt att se barnens glädje under sådana här traditioner. För många barn är midsommar en spännande tradition med sånger, dans och gemenskap. Det är så roligt att få se hur de deltar på sitt eget sätt, vissa dansar för fullt medan andra hellre tittar på och sjunger med. Det viktigaste är att alla får vara med utifrån sina egna förutsättningar ♥

Vädret var dessutom på vår sida och bidrog till den härliga sommarkänslan. Sådana dagar påminns man om hur mycket glädje som kan rymmas i de små sakerna.





Fina gåvor och omtänksamma hälsningar
Något som också värmer lite extra är de fina gåvor och kort som vi pedagoger får från barnen och deras vårdnadshavare inför sommaren. Jag blir alltid lika förvånad över hur omtänksamma människor kan vara. De fina orden på korten värmer länge och är något man kan plocka fram och läsa igen när vardagen känns lite extra intensiv. Det behöver inte vara något stort eller dyrt för att betyda mycket. Ofta är det just de personliga korten och barnens egna teckningar som berör allra mest. Att någon har tagit sig tid att skriva några vänliga ord eller lämna en liten sommarhälsning betyder väldigt mycket. Det är sådana stunder som får en att känna sig uppskattad och påminner om varför man trivs så bra med sitt arbete.

Efter ett intensivt läsår är det också ett fint sätt att avrunda terminen innan semestern tar vid.







En lugn midsommar precis som vi behövde
I år valde vi att fira midsommar på egen hand, och det var faktiskt precis vad vi behövde. Jag känner mig ganska trött just nu, framför allt mentalt, och har inte riktigt energi för så mycket socialt umgänge på fritiden. BQ har också haft mycket på jobbet under en längre period. Han behövde också få möjlighet att vila och ladda om. Därför kändes det extra skönt att få en lugn midsommar tillsammans. Vi gick ner till Holmen för att titta när midsommarstången restes, vilket alltid är lika mysigt att se. Att samlas kring stångresningen känns som en fin tradition och precis som förra året var vi på plats för att följa förberedelserna inför firandet. Här kan du läsa mer om förra årets midsommarfirande.





Promenader, kubb och en enkel midsommarmeny
Utöver stångresningen har vi tagit flera promenader tillsammans med Lotta och bara njutit av det fina sommarvädret. Sommarvädret visade sig dessutom från sin fina sida, vilket gjorde det extra härligt att vara ute. Det är något speciellt med midsommar när naturen är som allra grönast och dagarna känns nästan oändligt långa. Vi passade också på att spela kubb, vilket verkligen hör sommaren till. Det blev några riktigt trevliga omgångar där vinnarskallarna tittade fram lite lagom mycket. Jag ska kanske inte avslöja vem som vann flest matcher, men det blev både skratt och några mindre lyckade kast längs vägen. Lotta verkade också uppskatta de lugna dagarna med extra promenader, mycket nosande och massor av uppmärksamhet ♥

Hur var ert midsommarfirande iår?



Bloggens bilder är mina egna fotografier
Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Stuga vid vattnet – därför väljer vi det


När vi planerar våra semestrar bokar vi nästan alltid en stuga vid vattnet. Många tror kanske att det beror på att vi älskar att bada och spendera dagarna i vattnet, men sanningen är faktiskt en annan. För mig handlar det om något mycket djupare än så. Jag är uppvuxen i en kuststad och har haft havet som en naturlig del av min vardag sedan jag var liten. Kanske är det därför jag känner ett särskilt lugn när jag har vatten omkring mig. Det finns något rogivande i ljudet av vågorna, doften av salt havsluft och den öppna horisonten som får mig att må bra.

Varför en stuga vid vattnet ger mig lugn
Kanske är det uppväxten vid kusten som gjort att jag känner så här. Jag växte upp i Oskarshamn och även om jag trivs där jag bor idag kan jag fortfarande sakna närheten till havet och kustlivet. Det är något speciellt med att ha havet som en naturlig del av vardagen. Om du inte känner till Oskarshamn kan du läsa mer om staden och dess vackra skärgård här. Kanske är det bara en del av min personlighet. Vad anledningen än är känner jag mig alltid mer avslappnad när havet finns i närheten. Därför fortsätter vi att leta efter en stuga vid vattnet när det är dags för semester. För mig handlar det om helheten – närheten till havet, kustmiljöerna och möjligheten att tillbringa dagarna på det sätt som jag trivs bäst.



Stuga vid vattnet för en badkruka
Det kanske låter motsägelsefullt, men jag är faktiskt ganska mycket av en badkruka. Jag är sällan den första som hoppar i vattnet och kan tveka länge innan jag tar ett dopp. Därför är det inte badmöjligheterna som är den största anledningen till att jag vill bo nära vatten. Istället älskar jag att bara sitta och titta ut över havet. Att lyssna på måsarna, känna vinden mot ansiktet och doften av havet ger mig en känsla av lugn och avkoppling som är svår att beskriva. Jag behöver egentligen inte mer än så för att trivas. Att sitta på en brygga eller promenera längs strandkanten ger mig ofta mer än ett dopp i havet. Kanske är det därför en stuga vid vattnet passar mig så bra, trots att jag inte är den största badentusiasten.

Sandstränder framför insjöar
Om jag får välja mellan hav och insjö väljer jag nästan alltid havet. Sandstränder, öppna vyer och den speciella känslan som kustmiljöer ger tilltalar mig betydligt mer. Det betyder inte att insjöar inte kan vara vackra, för det kan de verkligen. Men för mig finns det något alldeles särskilt med havet som jag inte hittar någon annanstans. Det känns öppnare, friare och mer levande. Kanske är det den ständiga rörelsen i vattnet eller de långa vyerna mot horisonten som gör skillnaden. Oavsett årstid tycker jag att havet har en speciell dragningskraft. Även en mulen dag kan en promenad längs stranden ge mig mer energi än många andra platser i naturen. Dessutom vem älskar inte sand mellan tårna från en badstrand? Jo det gör jag?!



Jag älskar inte att sola
I ett tidigare inlägg skrev jag om solning och brun utan sol, och ni vet redan att jag inte är den som gärna ligger timmar i solen för att bli brun. Du kan läsa det inlägget här om du vill veta mer om mina tankar kring brun utan sol. Jag har faktiskt aldrig varit den som ligger still på stranden en hel dag. Efter en stund vill jag göra något annat, oavsett hur fint vädret är. Jag tycker mer om att läsa en bok, ta en promenad, fotografera eller upptäcka nya platser i området där vi semestrar. Jag tror också att vi alla kopplar av på olika sätt. För vissa är en dag på stranden den perfekta semestern, medan jag trivs bättre när dagarna får innehålla lite variation. Det viktigaste för mig är att känna mig ledig och kunna göra det som känns bra för stunden.

Promenader längs kusten ger energi
För mig är en stuga vid vattnet mer än bara ett boende. Det är en plats där jag kan koppla av, njuta av utsikten och ladda batterierna. Något av det bästa jag vet på semestern är att ta långa promenader längs strandpromenader och kuststråk. Att få motion samtidigt som man njuter av vackra vyer är svårslaget. Landskapet förändras hela tiden och varje promenad känns unik. Det är också ett fantastiskt sätt att rensa tankarna och bara vara i nuet en stund. När det gäller Oskarshamn saknar jag också stadspulsen som är där, det är en sommarstad och på sommaren är sommarstäder svårslagna.

Hur är ni? Måste ni också ha vatten nära på semestern eller trivs ni lika bra mitt i skogen? Jag älskar båda, som hundmänniska älskar jag lugnet i skogen också. Så är nog lite av båda!



Bloggens bilder är mina egna fotografier
Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Tipspromenad och en helg till ända


Igår var det söndag kväll och den där känslan fanns där igen. Inte den allra värsta sortens söndagsångest som nästan tar över hela kroppen, men den där lågmälda, ständigt närvarande känslan som ligger och skaver lite under ytan. Idgår var den varit extra påtaglig. Kanske för att helgen faktiskt varit bra. Kanske för att man hunnit känna lite balans och då blir kontrasten till måndagen ännu tydligare.

Samtidigt försöker jag påminna mig själv om att helgen faktiskt varit fin och att vi fått mycket gjort utan att jag känt mig helt dränerad efteråt. Det känns som att min utmattning ändå varit lite mer i balans, även om det verkligen varierar från dag till dag. Ena veckan kan man känna sig nästan som vanligt och nästa vecka slår tröttheten till som en vägg igen. Det är svårt att förklara för någon som inte upplevt det själv, hur mycket energi som går åt bara till att fungera normalt.



APT på måndagar borde förbjudas
Idar väntar APT på jobbet, och bara tanken på det gör mig trött. Vi jobbar redan långa pass och ibland känns det verkligen som att arbetsgivare glömmer bort hur mycket energi det faktiskt kräver att hålla ihop en hel arbetsdag. När man redan går på reservenergi blir varje extra timme enormt påtaglig. Jag kommer nog aldrig förstå varför man lägger APT på en måndag. Det är ju nästan det sämsta möjliga alternativet. Hela veckan ligger fortfarande framför en och man hinner knappt återhämta sig från helgen innan det är dags att köra igång på högvarv igen. Det hade varit så mycket mer rimligt att lägga det på en torsdag. Då hade man åtminstone bara haft fredagen kvar innan helg. Nu känns det mest som att veckan börjar med ett energiminus.

Balkongfix och grillpremiär
Men mitt i allt det där har helgen ändå innehållit många små fina saker. Jag har fixat lite mer med blommorna på balkongen och det börjar faktiskt kännas riktigt mysigt där ute nu. Det är något speciellt med den här tiden på året när man börjar göra ordning uteplatser och balkonger igen. Lite jord under naglarna, nya blommor och känslan av att sommaren faktiskt är på väg. Vi hade också grillpremiär i helgen, och det känns nästan som ett officiellt startskott för den varmare årstiden. Det spelar egentligen ingen roll vad man grillar – bara doften av grill och att kunna sitta ute gör så mycket för humöret. Det är sådana där små saker som ändå hjälper en att landa lite i nuet.

Tipspromenad med Lotta
Igår gick vi också Korpens tipspromenad och Lotta var med. Det var riktigt svåra frågor den här gången, sådär så man ibland bara fick stirra på alternativen och chansa lite halvt desperat. Men jag lyckades ändå få 8 av 12 rätt och BQ fick 7 av 12, så jag känner mig ändå ganska nöjd. Nu återstår det att se om det leder någonstans i tävlingen och om det kanske blir något pris. Man vet ju aldrig. Det är ändå lite charmigt med sådana där små lokala tävlingar där man går omkring och funderar på frågor samtidigt som man får frisk luft och vardagsmotion utan att tänka så mycket på det.



Kastanjemannen – bättre än väntat
Vi har också börjat följa Kastanjemannen på Netflix. Jag tycker faktiskt den är bättre än vad jag trodde från början. Mörk, obehaglig och ganska spännande utan att kännas för överdriven. BQ är inte riktigt lika såld än, men jag tror kanske att han kan ändra sig ju fler avsnitt vi ser. Vissa serier behöver några avsnitt innan man verkligen fastnar. Det är också lite mysigt att ha en serie tillsammans att följa på kvällarna. Särskilt när vardagen annars mest känns som jobb, måsten och försök att få energin att räcka till.

Nedräkning till sommaren
Nu är det bara tre veckor kvar tills barnen går på sommarlov. Det känns helt galet att det redan är så nära. Och tre veckor efter det går jag och BQ på semester. Bara tanken på semester känns nästan overklig just nu, men samtidigt väldigt välbehövlig. Man märker också att barnen börjar bli större och att sommarloven förändras. Det är märkligt det där med barn i Izzys ålder. Hon vill inte vara på fritids längre, vilket man ju verkligen kan förstå. Samtidigt undrar man lite vad det egentligen är meningen att de ska göra hela dagarna istället. Delvis för stor för vissa saker men fortfarande för liten för att vara helt självständig hela sommaren. Hon brukar gå på sommarkollo en vecka och vi får väl se hur hon känner inför det i år. Hon är ju i en känslig ålder nu och fyller 13 i höst. Det märks att mycket förändras både i humör, tankar och behov av frihet. Det är nog en ålder där man både vill vara stor och liten samtidigt.

Så trots söndagsångesten har det egentligen varit en fin helg. Vi har fått saker gjorda, hunnit umgås och haft små stunder som ändå betyder mycket. Balkongblommor, grillpremiär, tipspromenad och en ny serie att följa. Det är kanske just sådant man får försöka hålla fast vid när måndagen känns tung.

Och någonstans där framme väntar ändå sommaren.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Ledig fredag och känslan av helg


Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig – men ändå precis så som man behöver. Den här veckan bytte jag bort min lediga tisdag mot fredag istället, och det visade sig faktiskt vara ett riktigt bra beslut. Att vakna upp till en extra ledig fredag gav en mjuk känsla av lugn redan från morgonen, som om helgen började lite tidigare än vanligt. Ibland är det just de små förändringarna i vardagen som gör störst skillnad. En ledig fredag. En promenad i regnet och solen. Ett lugnare tempo. Och känslan av att faktiskt hinna andas lite. Regnet hängde i luften och vi blev tämligen blöta under promenaden, både jag och fyrbenta sällskapet. Men det gjorde ingenting. Det finns något fint i de där stillsamma stunderna när regnet smattrar mot regnjackan, skorna blir genomvåta och världen känns lite ångsammare än annars.



Långpromenad med fina Lotta
Igår fredag och idag lördag tog jag en ordentlig långpromenad tillsammans med Lotta bara hon och jag. Vädret har varit helt okej igår, med solen som tittade fram stundtals och gav den där härliga känslan av vår som sakta håller på att bli sommar. Idag har det däremot regnat större delen av dagen och vi blev verkligen dygnsura under promenaden. Kläderna var blöta, skorna likaså och pälsen såg ganska bedrövlig ut när vi kom hem. Men trots det var det faktiskt riktigt skönt att komma ut. Det finns något lugnande med regn och långa promenader när man ändå inte har några tider att passa. På tidig kväll igår hade vi dessutom en härlig middag ute på balkongen. Det är något speciellt med årets första middagar utomhus – även om det fortfarande är lite svalt i luften så känns det verkligen som att sommaren är på väg. Ljuset stannar kvar längre om kvällarna, fåglarna hörs överallt och allt känns lite lättare.

Det är sådana här dagar jag vill stanna kvar i lite längre. Inga stora planer eller måsten, bara lugna promenader, god mat och fint sällskap. Ibland är det faktiskt de enklaste stunderna som blir de allra bästa minnena.

Små saker som gör dagen lite extra mysig
Jag unnade mig också och köpte chai latte igår som verkligen är så gott. Små saker i vardagen kan faktiskt göra väldigt mycket för känslan av ledighet och lugn. Jag gick dessutom ner på stan i lugn och ro igår– en dag då jag egentligen annars skulle ha jobbat. Det gav verkligen en extra känsla av ledighet. Att kunna göra några ärenden utan stress och utan känslan av att behöva skynda sig direkt efter jobbet var så skönt. Man märker verkligen hur mycket lugnare allt känns när man faktiskt har tid att bara strosa runt och ta saker i sin egen takt. Det är också något väldigt mysigt med de här dagarna när jag är ledig samtidigt som BQ jobbar hemifrån, vilket han också gjorde igår.

Det blir ett lugn hemma på ett speciellt sätt, även om han arbetar. Och igår var även Izzy ledig från skolan, så hela dagen fick en sådan där mjuk och harmonisk känsla som man gärna vill spara lite extra länge.



Sommarfynd till garderoben
Bellis och jag har dessutom fyndat lite nya plagg till sommaren på Sellpy och Vinted. Jag ska visa våra fynd sedan! Det är faktiskt väldigt praktiskt nu när vi nästan har samma storlek. Jag har oftast XS eller S, medan hon har XXS och XS – men hon kan även ha vissa plagg i S och jag kan ibland ha XS. Det gör att om något inte passar henne perfekt så kan jag ofta använda det istället, och tvärtom. Det blir både smidigt och roligt att kunna dela garderob på det sättet. Hon behöver dessutom fylla på sin sommargarderob lite efterhand, så då känns det extra bra att kunna hitta fina plagg begagnat ibland. Självklart köper vi inte bara second hand, men vi gillar att variera oss och blanda nytt med begagnat.

Därför gillar vi second hand
Det finns många fördelar med att handla second hand. Dels kan man göra riktigt fina fynd till bra priser, men det känns också som ett mer miljövänligt sätt att handla. Kläder får längre livslängd istället för att bara användas kort tid, och man bidrar till mindre onödig konsumtion. Dessutom är det alltid lite extra kul att hitta unika plagg som kanske inte finns kvar i vanliga butiker längre. Jag tänker också att vissa plagg som kostar 100 till 1500kr som nytt kan man fynda till bra kvalité även på seconhand.
Jag har beställt en klänning från Vila via Vinted som jag tänkt man kan ha på midsommarafton. Kommer göra sig snyggt till mitt kopparfärgade hår får jag för mig. Klänningen är den här från VILA – viMalina L/S Maxi Dress


Från Höga Kusten och stugaren i fjol 
Längtan till Höga Kusten
Just nu längtar vi lite extra mycket till vår semester på Höga Kusten. Vilka glada och härliga minnen vi har därifrån. Det handlar egentligen inte bara om själva resan, utan om hela upplevelsen. Den fantastiska omgivningen, lugnet, naturen och den mysiga stugan vi hyrde gjorde att vi fullständigt älskade stället. Det var en sådan plats där man verkligen kunde koppla av och bara vara. Det känns dessutom som att det fortfarande finns så mycket kvar att upptäcka där uppe. Höga Kusten har något speciellt – och vi ser verkligen fram emot att få återvända och utforska ännu mer.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler



När man väcker lusten tillbaka




Pheew nu var måndagen gjord efter att man varit sjukskriven. Det är också en rivstart in i verksamheten igen. Vi har PUD och har suttit stor del av dagen med målplaner och annat planerande som måste göras. Man blir verkligen supertrött i huvudet av det och nacke och huvud skriker efter en hel dag. Fast tycker att vi fick mycket gjort och vi som ska bli nya arbetslaget till hösten fick prata lite om våra känslor och tankar. Alltid pirrigt då man ska bli nya kollegor igen. Den här veckan jobbar jag t.o.m onsdag sedan tar jag mig lite långledigt, det blir skönt. Man blir också extra trött då man varit sjukskriven, så är det ju.





Motivationen kommer tillbaka
Nu knoppar det väldigt mycket ute och det på gott och ont såklart. Det är ju såklart väldigt vackert och det är den här årstiden som egentligen är mest tacksam att ta fram kameran och ut och fotografera. Inspirationen finns också där och jag vill bara ut och fota. Då kommer också bloggintresset tillbaka åter. Jag känner att jag haft en väldig bloggsvacka som inte jag tagit mig ur. Fast nu då jag varit hemma och vabbat samt varit sjukskriven så kom den tillbaka. Jag fick reflektera över mycket. Hunnit laga mer maträtter och fick fota bilder etc. Bloggsvackan kanske inte ni märkt av för jag har trots allt bloggat. Fast jag har inte haft samma lust till det. Inte känt mig så peppad och motiverad.

Främst vill jag att mer och mer intresse för fotograferandet ska komma mer och mer åter. För jag älskar verkligen det och är också duktig på det. Nu den senaste tiden har jag inte gett mig den äran att få känna så.






Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter