När man väcker lusten tillbaka




Pheew nu var måndagen gjord efter att man varit sjukskriven. Det är också en rivstart in i verksamheten igen. Vi har PUD och har suttit stor del av dagen med målplaner och annat planerande som måste göras. Man blir verkligen supertrött i huvudet av det och nacke och huvud skriker efter en hel dag. Fast tycker att vi fick mycket gjort och vi som ska bli nya arbetslaget till hösten fick prata lite om våra känslor och tankar. Alltid pirrigt då man ska bli nya kollegor igen. Den här veckan jobbar jag t.o.m onsdag sedan tar jag mig lite långledigt, det blir skönt. Man blir också extra trött då man varit sjukskriven, så är det ju.





Motivationen kommer tillbaka
Nu knoppar det väldigt mycket ute och det på gott och ont såklart. Det är ju såklart väldigt vackert och det är den här årstiden som egentligen är mest tacksam att ta fram kameran och ut och fotografera. Inspirationen finns också där och jag vill bara ut och fota. Då kommer också bloggintresset tillbaka åter. Jag känner att jag haft en väldig bloggsvacka som inte jag tagit mig ur. Fast nu då jag varit hemma och vabbat samt varit sjukskriven så kom den tillbaka. Jag fick reflektera över mycket. Hunnit laga mer maträtter och fick fota bilder etc. Bloggsvackan kanske inte ni märkt av för jag har trots allt bloggat. Fast jag har inte haft samma lust till det. Inte känt mig så peppad och motiverad.

Främst vill jag att mer och mer intresse för fotograferandet ska komma mer och mer åter. För jag älskar verkligen det och är också duktig på det. Nu den senaste tiden har jag inte gett mig den äran att få känna så.






Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Det är ute med skinny jeans




Nu har jag varit hemma hela den här veckan med ett huvud fullt av bomull, en taggtråd i bröstet och klädnypa fastspänd på näsan typ. Ja för att dra det till en rolig liknelse. Jag valde då att sminka mig och fixa mig lite idag för att bara ta några bilder. Jag har Izzys jeans på mig, hon vill inte ha dem längre fast de är relativt nya. Man får inte ha skinny jeans på sig längre säger de på hennes skola tydligen. Men -Varför då i allsin dar frågar jag då?!. Det svarade hon inte på utan det är SÅ MAMMA! Jaha okej då, då får jag ta över dina jeans då. De blir lite korta åt mig, men det gör ju inget nu när vi går mot sommaren. Samt tog min top som Izzy kallar mig för en maräng då jag har den på mig. Ja den kanske faktiskt får en att tänka på maräng!


Minus på storleks-etiketten i nacken, samt den sketna stolen som vi glömmer kasta hela tiden 
Nu tar vi fredag gott folk!
Jag är sjukskriven t.o.m onsdag nästa vecka. Fast på måndag och tisdag har vi PUD. Vilket då kommer innebära att vi sitter inne de dagarna. Så mitt mål är att vara tillbaka på jobbet på måndag. I morgon tänkte jag försöka haka på BQ och Izzy som tänkte åka till grannstaden och Lager 157 blandannat. De behöver båda två lite baskläder och då uppebarligen behöver Izzy nya jeans. Ja, eftersom man INTE får använda skinny jeans, det är ute! Jag sa då till henne att det är ju märkligt att de säger så i skolan eftersom de säljer sådana jeans för fullt i butikerna. Jag älskar skinny jeans i alla fall och speciellt med hög midja. Tumme upp till mig då som uppenbarligen köpte mig själv ett par jeans fast jag köpte dem åt henne från början.

Tycker sådant här är så tröttsamt. Vem bestämmer att vissa saker ska vara inne och inte? Alla vårdnadshavare har inte råd att köpa nytt efter skapande trender som råder hela tiden. Speciellt inte när vissa trender skapas just på en viss skola (bland eleverna alltså) trots att det inte är ”ute”. Nä där har jag inte sagt sista ordet. Hon får minsann ha byxorna i alla fall. Det är ju bra att jag ändå kan ha dem så nya jeans inte bara ligger i garderoben.

Vill ni dansa loss lite så tipsar jag om denna härliga musikvideon. Den ger fredagsfeeling! ( Ja udda startbild på klippet då, opps! )




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Havslätt badplats, Skor från Bagheera




Ja, nu har man jobbat en dag igen efter vi kom hem från Oskarshamn och man kommer in i det snabbt. Man får alltid jobba upp det lite igen med barnen då man varit borta, men så är det för alla. Att jobba på förskola är A och O att vara en närvarande pedagog. Jag hade också en hel del att göra på mina planeringstimmar så dagen räckte precis till för att hinna med allt. Efter jobbet var Izzy och jag (som för övrigt var med mig på jobbet idag) till Intersport, Bagheera bland annat för att kika på skor till henne och mig. Hon behövde även en vindjacka nu när det blir varmare och varmare. Samt en som hon kan ha en fleecetröja under om hon fryser.

Vi hitta både jacka och skor. Jag köpte mig de här rosa skorna ovan från Bagheera. Super-sköna skor som man bara kan dra på sig. Skon heter ➜ Flow – Bagheera och är en sko man kan ha både inomhus och utomhus. Skon har en sula med dämpning för att den ska vara extra skön för fot och kropp. Materialet i sulan anpassar sig också efter foten för ytterligare en extra komfort. Jag är nöjd och Izzy köpte liknande fast svarta.





Favorit badplatsen Havslätt
Såklart försökte vi även få till kvalitetstid i Oskarshamn då vi var där och inte bara vara hemma hos mamma och pappa. Ja förstå mig rätt det är också kvalitetstid, men läser ni tidigare inlägg förstår ni vad jag menar. När vi vinkat av mamma och pappa så åkte vi en sväng och sög in det fina vädret som var då vid min favorit badplats ➜ Havslätt By The Sea, där har man varit mycket genom åren. Jag bodde väldigt nära där då vi bodde i huset i Kolberga som jag skrev om i tidigare blogginlägg ➜ Nu är vi äntligen i Oskarshamn, underbart! Här finns både café, restaurang och glassbar, så TIPS är att boka övernattningar där. Kika ni i fronten på typ alla bilder så syns Gotlandsfärjan med på dem. På fler av bilderna kan ni också se ➜ Blå Jungfrun – Nationalpark.




En bit bakom färjan kan ni se Blå Jungfrun som skymtar som en liten bula 




Verkligen en sommaridyll – Havslätt
På ➜ Havslätts Camping, möter man en superhärlig badplats med nybyggda fräscha bryggor. Man ser bara glittrigt vatten och vackra vyer runt om hela området. Man kan boka både stugor, glamping tält och campingplatser. Det finns allt man kan önska sig och även roliga utmaningar som femkampsbanor och äventyr i en skog nära campingen. Dessutom ligger det bra till så man har nära till centrum till nöjeslivet men även till shopping och vimlet. Jag är inne på att hyra stuga där för några nätter i sommar när vi åker ner igen till Oskarshamn.



Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Nu är vi äntligen i Oskarshamn !




Nu är vi hem i Oskarshamn resten av påsken och vi kommer hem igen på tisdag. Då startar jag jobbet redan klockan 6:30 på morgonen. Det är fint att träffa mamma och pappa igen trots att de har sina åkommor som är tufft att se att de har fått sämre status i ❥ Mamma har ju ett pågående demens ärende som man inte vet än hur det kommer te sig med den förrän vi (sjukvården) hittat en nivå som kan fungera ett tag. Pappa är gammal och hör och ser dåligt.

Hur går det med Izzy efter operationen?
Ni har frågat om hur Izzy mår efter operation och det har gått fint. Den kraftiga värken hon hade före operationen försvann efter operation. Hon har fortfarande ont men inte lika mycket. Innan operation var ju värken outhärdligt. Nu är det ju hanterbar och går att finna sig i. Det gäller att hon tänker sig för bara att inte glömma att hon har gips. Jag har fått säga åt henne då och då. Som några exempel att inte pressa i armen för mycket i jacken eller tröjan. Eller att hålla en ryggsäck i den armen istället för den andra. Fast det går som sagt och hon är jätteduktig ❥





Vi bor på vandrarhem
Vi bor på vandrarhem i centrala Oskarshamn då vi är här. Det går inte bo hos mamma och pappa nu. Det är hemtjänst där flera gånger per dag, samt att de har andra dygnsrutiner än oss. De lägger sig redan klockan 8 på morgonen och vaknar tidigt. Samt att det har fått det så trångt. De har för mycket prylar överallt att det kommer vara ett hästjobb att ta hand om sedan. Vi känner då att det är skönare att bo någon annanstans. Det är också skönt på sitt sätt att man träffar dem och dagarna och sedan får vi också lite egentid i Oskarshamn på kvällarna här.





Här spelades serien Eagles in
Det tog vi nytta av idag och när vi åkte från dem så tog vi oss till ➜ Kolberga och tog promenad runt där trots stormen. Där är jag uppvuxen från jag var liten tills jag börja gymnasiet. Efter det flyttade vi till lägenhet rätt så centralt i Oskarshamn nära Gotlandsfärjan. I Kolberga är det tryggt och ett område jag gärna skulle vilja flytta hem till igen. Här finns det normalpris villor men även lyxvillor. Har ni sett serien ➜ Eagles från Oskarshamn så filmar de därfrån. Jag känner såklart igen mig överallt. En av lyxvillorna som de visar, där Elias och Felicia Kroon bor i är jättenära där jag bodde. Även Gymnasiet de visa från serien är också där jag gick. Vi bodde i en normalvilla nära havet. Samt vi som bodde i det kvarteret hade tillgång till brygga, den ni ser på fotot. Där plaska man runt ofta med kompisarna i området. Många hoppa i och bada även från kajen. Men det våga aldrig jag.

Det är tämligen S T O R M här, det blåser så pass att det går inte vara ute knappt. Jag tänkte ta mig ut på en rask powerwalk förrut. Jag fick ge upp det för jag är rädd om min nacke. Nu spelar vi bingolotto, vi hoppas på vinst. Sedan hoppas vi att vi sover gott i natt trots att det låter som rutorna ska blåsa sönder emellanåt.



Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Påskpynt och uppvaktad




Helgen har passerat den också och vi har fortsatt firat mig. Igår hade vi besök av två vänner som uppvakta mig och vi fika och hade en trevlig eftermiddag. Jag fick den där fina fluffiga tuppen av dem. Den heter ➜ Tupp-Fluff och kommer från Wikholms Form. Den finns till försäljning på vår blomsteraffär här i stan. Jag länkar till den på ➜ Fröken Fräkens sida – Smakfull inredning på nätet. Tiden går fort och det är redan påsk. Julen vara ända intill PÅSKA säger dem. Fast allvarligt det är 3 månader sedan det var julafton och nyårsafton, det känns obegripligt.

I dag har jag uppföljningssamtal med min chef för att prata om hur det är för mig på jobbet angående min nacke och utmattning. Det är tredje samtalet nu tror jag sedan jag kom tillbaka efter min sjuksrivning. Det är bra att man har sådana samtal ❥. Vi kommer även idag få reda på hur personalen kommer vara i höst. Vi kommer ha en omorganisation igen. Det brukar bli så ungefär var 3-5 år. Man har fått tycka till i det hela, sedan har ledning och facket haft möte om det. Ja du, vet inte vad jag tycker om det alls. Det är lite som att bli vald sist på idrotten. Jag menar synd om den person som kanske ingen skriver att den vill jobba tillsammans med.


Bilder på mig från igår med klänning och klädd för uppvaktningsbesök och i lördags efter mitt frisörbesök 
Nu har vi pyntat litegrann
Igår fick mitt ”ormhassel” hängas upp i vardagsrumsfönsret med fina påskdekorationer. Jag har haft dyra fina ➜ gammelrosa påskfjädrar i den innan, men hittar inte på dem. Jag väljer att inte köpa nya eftersom vi ska resa bort över påsken. Det här är billiga fjädrar som jag köpte på Hemköp, tyckte att de får duga. Kanske jag hittar på mina fjädrar. Eller så får jag för mig att åka köpa nya ändå på blomsteraffären, får se hur jag känner i dag efter jobbet. Köpte även färg för att färglägga ägg. Tänkte att Izzy och jag kunde göra det någon dag här. Hon och jag äter mycket ägg.


Min fina gren fick dekoreras med påskpynt i helgen. Grenen är trollhassel eller ormhassel! Någon som vet?! 




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler