Någon har fyllt år – Midsommarbarn




Veckan har gått i ett svep och jag har hunnit med en hel del. Fast först vill jag tacka er alla för alla kommentarer angående min SJ-Biljett och kostnaden jag åkte på ändå. Den fakturan är betald nu och jag lägger den helt åt handlingarna. För att svara på hur det fungerar så är det så att jag måste omboka ny resa innan avgång annars förlorar den sitt värde och då har man bara en skuld. Kort och gott alltså tycker Sj. Jag kan fortfarande tycka att man blir lurad, men så är det i alla fall. Ni kan läsa om det ➜ Blir så less på Sj här!

Nu är tanken om inget förändras tänkt att vi ska ut och resa igen och åka till Oskarshamn i påsk, så jag hoppas på det. Har även hunnit med powerwalks, promenader och träning i det fina vårvädret som är. Vissa dagar har det varit kallt. Vi hade otroligt regnväder en dag med hagel t.o.m!





Någon har fyllt år – Midsommarbarn
Ja nu var det ju så att någon fyllt år och det är jag minsann. Jag fyllde år i torsdags och det firades av mina två hjärtan BQ och Izzy samt på jobbet. På jobbet fyllde även ett barn också år samtidigt så det firade vi så både han och jag fick lite extra. De andra pedagogerna och barnen sjöng för oss. Alla barnen ställde sig upp, så gulligt. Samt det bjöds på en stor bricka med olika frukter, samt popcorn. Så mysigt och rart.

Av BQ och Izzy fick jag blommor, gott lakritsgodis från ➜ LAKRIDS BY BÜLOW . Otroligt god lakrits, som man får äta med andakt och en bit då och då bara, annars blir det lite väl lyxigt. Samt en parfym som jag luktat på som luktar himmelskt gott. Det hade BQ snappat upp att jag sagt och köpte den åt mig. Den heter ➜ Euphoria magnetic elixir – Calvin Clein








Nu blev du Emma Stone mamma!
Sedan idag var det då dags för att gå till frisören och se vad man kunde göra. Vi kom i alla fall fram till att 1dm behövdes klippas bort. För jag har faft så extremt blondt hår innan och då fäster inte färgen lika bra på de partierna som är torra och porösa efter det längre. Nu har det vuxit ut så pass mycket friskt hår att vi kunde klippa upp det så pass mycket så det torra försvann. För då tog ju både uppklippningen och förkortning på längden bort det. Mitt krav var att jag måste kunna sätta upp håret, vill inte alltid ha ”samma” frisyr.

Jag kommer också kunna fortsätta att underhålla håret med ➜ Wellas Colourmask Caramell glaze för att det ska hållas snyggt. Det för att bevara färgen att se snygg ut, men även för att glesa ut på färgning och även vårda håret hela tiden.


Jag valde denna bild nedan som inspiration på färg och längd, visst var det likt. Det var t.o.m så Izzy sa, men MAMMA det ser ut ut som dig! Det är skådespelaren ➜ Emma Stone. Att jag ser ut som henne det vet jag inte, men ser drag och likheter. Lite samma hudton, ansiktsform, kindben och som Izzy sa ÖGONEN mamma!




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Bra serietips och vårvindar




Ussch och fy helgen redan över, det känns sådär. Samt vi börjar med en måndag med APT, jag jobbar därför till 18:30 imorgon. Det ser jag inte fram emot alls. Jag börjar sist på min avdelning, klockan 9. Det är en kollega som börjar redan klockan 6, så hon har väldigt lång dag. Vi har öppningsvecka denna veckan då blir det så. Vi har fyra veckors rullschema så det innebär att en vecka har vi öppning kl 06, en vecka stängning 18:15 och en vecka 17 tid som senast och en light vecka då vi är kvar senast till 16:30. Den här veckan då som sagt har vi öppning och då innfaller alltid APT på den veckan.

UPDATE: Angående mitt förra inlägg om mitt hårproblem, ➜ Då kommer fåfängan in så känner jag att jag lämnar det åt därhän tills helgen och går efter vad min frisör säger. Oavsett vilket så blir det fint. Känner jag att färgen börjar tappas (om vi beslutar att inte färga det) för mycket får man bara korrigera färginpackningen och mixtra i med olika (brun och koppar) nyanser tills jag kan färga igen, inte värre än så! – Jag får lämna det åt intet just nu, JO JAG VET jag har inte bra tålamod!!




Isiga vindar och tips på bra serie
I morse när jag var ut på promenad så såg jag fler vårtecken lite här och var, så härligt. Det var dock inte så skönt ute som man kan tro. Det var isiga vindar och man hade behövt haft mössa och vantar. Jag missa det och sådana gånger får jag ont i både öron och huvud. Man måste lära sig att svettas in våren, precis som talesättet säger. Samt även som ett annat talesätt säger man ska köra med lager på lager. Bättre att ha mössa, vantar, och extra kläder att kunna ta av än att inte ha extra lager alls.

I helgen har vi kikat på senaste ➜ BECK 54 – I skuggorna och nya avsnittet av ➜ HUNDARNA, blandade känslor. Vi har inte tyckt Beck varit sådär jättebra de senaste och det var lite så fortsatt. Fast får sträcka mig till att den här var bättre än de senaste som varit så vill nog säga att Aftonbladets betyg på ➊➋➌➍➎ stämmer bra. Fast ändå så är det alltid mysigt med filmkvällar och att kika på Beck så den äran ska den ha. Hundarna istället håller verkligen måttet och jag vill nog ge det senaste avsnittet ➊➋➌➍➎. Serien har bra handling och mycket bra skådespeleri. Därför måste säga att det är bästa serien vi sett på länge!

Nu är det läggdags och vi inleder ytterligare en vecka, som dessutom innebär att jag fyller år. Det är nämligen min födelsedag den 26:e mars!


Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept !
”Jag kan redigera mina foton i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Då kommer fåfängan in!




Jag har stött på patrull med mitt hår. Håret mår inte helt 100% bra. Därför att jag har varit helblekt och blonderad i flera år och håret har tagit mycket stryk. Jag valde då att ändra om till mellanblond i höstas. Har nyansering på i kopparfärg. Det är det inget fel på. Det är skonsamt sätt att fasa bort det blonda. Mitt hår tog så mycket stryk av blonderingen att det nu är torrt och matt. Det måste således växa ner för att få ny kraft.

SYNS EJ PÅ FOTONA, så det behöver ni ej påpåeka.

Tär på håret att skifta hårfärg
Vilket vi också tar hänsyn till. Jag har minskat och färgar inte ofta, använder sällan värmeskydd, använder fukt och mjukgörande masker och har färgmasker för det ska se ”färgat” ut. Fast nu orkar jag inte hålla på såhär längre känner jag. Håret är inte snyggt och det ser endast snyggt ut då man stylar det. När det är helt orört efter dusch ser det så matt och tråkigt ut!

Jag borde lärt mig en läxa för flera år sedan då jag gjorde samma fast gick från mörk till ljus. Det vart precis samma och då klippte jag en kort pixiecut för att få börja om helt enkelt. Jag trivdes ju dock med den pixie-frisyren och hade den i flera år. Då klipptes allt slitet och torrt bort och jag kunde börja om. Jag var nog sådär kortklippt i 5 år kanske! Det är något helt annat att ha sådan frisyr, man kan få hur mycket volym som helst. På bilden nedan har jag nyss duschat och håret är lätt blött, så mycket volym utan att ha stylat.




Det är även lätt att säga bild 3, men jag har inte fullt så tjockt hår. Mitt skulle bli plattare. Krävs mycket styling för att få så fylligt som bild 3. Bild 2,3 har de korrigerat mitt utseende liiiite, men inte på bild 1 och 4

Originalkort från i höstas och har som sagt 7-8 cm längre nu! 

Det får bli en cliffhanger
Jag kommer inte gå tillbaka till blond igen nu på ett bra tag. Mitt hår skulle inte klara av det. Jag fråga då ChatGPT om vilka frisyrer jag skulle kunna byta till. På bild 3 är det inte så stor skillnad mot vad jag har idag, jag har kanske 7-8 cm längre. De föreslog dessa och jag säger direkt NEJ till bild 2 för jag vill inte ha pixiecut igen. Vill egentligen inte klippa det kortare alls. Som jag känner nu lutar det åt nummer 4, för jag tror att jag kan vara nöjd med det och känna att jag får mer volym. Samt det är en väldygt snygg frisyr.

Som det lutar åt nu ett tag så kommer vi bara färga bottenfärg på lördag då jag ska dit så får jag sedan köra med färginpackning i längderna ett tag tills jag tycker håret är med på banan igen. Det kan ta en månad eller ett ½ år, visar sig. Då känner jag också att det är bra att klippa bort så jag kommer till bra kvalité snabbare än att vänta för länge. Det är trots allt bara hår och det växer. Samt man är inte bara snygg när man har långt hår. Det kan vara både sexigt och urläckert med kortklippta frisyrer så länge de inte blir ”tantiga” ! I bästa fall är det bättre kvalité på det än jag tror och vi inte behöver klippa mer än nödvändigt.

Ni kommer få se efter jag varit iväg till helgen nästa vecka ❥





Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept !
”Jag kan redigera mina foton i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥

Lite rolig fakta om mig!




Ja, nu var det lördag och start för MELLO igen. Det är väl egentligen inget som är något för mig om jag ska säga. Fastän Izzy tycker omd et så man kikar och är Solidarisk med henne. Idag ska vi tydligen heja på Grezula, för det är hennes favorit ikväll. Inte mig emot, för han är trots allt lite utmärkande och han sjunger också väldigt bra.

Idag har jag varit till min frisör Anna igen och hon har förbättrat på utväxten på mig med varmbrun nyans. Hon har lagt i en kopparfärg igen, som är en bra bas. Jag kan då med min färginpackning korrigera hur stark kopparfärg jag vill ha sedan. Det blir så bra så bra. Jag känner mig väldigt JAG i den här färgen som vi gör nu, saknar inte mitt blonda hår just nu. Hon klippte också gardinlugg och rundforma till topparna och finputsa dem. Jag klipper håret varannan gång, men hon brukar finputsa uppklippningen.





Här sitter jag och har planering på jobbet, samt JA det står ljusstake kvar där inne på kontoret/samtalsrummet! 
❥ Jag jobbar 75% på mitt jobb idag som pedagog på en förskola. Skulle aldrig kunna tänka mig att börja jobba 100% igen då kroppen slits väldigt mycket. Framför allt huvud, axlar knä och tå. Min kropp säger ifrån och jag orkar helt enkelt inte.
❥ Jag älskar att jobba med barn, men mitt drömjobb vore att jobba på Café, blomsteraffär eller som receptionist på ett hotell. Det verkar så givande och roligt måste jag säga. Vet att det också är slitsamt, det är alla jobb på olika vis. Roligaste jobbet någonsin vore att få jobba med hundar, jag hade älskat det varje minut.
❥ Jag är verkligen en musiknörd och har varit det sedan tonåren om inte innan det också. Jag älskar att gå på konsert och det har genom året varit en av årens största händelser. Musik som jag inte tröttnar på är låtar med
- Eminem
- Green Day
- Kent
- The Ark
- Against Side Grinder
- In Flames
- The Cranberries
- TATU



❥ Min favoritårstid är vår och höst. Jag älskar då det inte är för varmt och det är lite krispig luft ute som det är både på höst och vår. Sedan tycker jag om alla årstider. Sommaren när man har semester och är ledig. Även sommarkvällarna, de är oslagbara. Jag skulle därför inte vilja vara utan någon årstid, alla har sitt speciella. Bara man ser det possitivt.
❥ När man tänker till högtid så är min absoluta favorit utan tvekan julen. Jag är verkligen den där som älskar ALLT med julen. Fast jag tycker även om midsommar, just för att det är så vackert med det som kommas skall. Jag älskar midsommar med somrig fin klänning och krans i håret. Samt känslan det ger oss tillsammans just den dagen.
❥ Både jag och BQ är väldigt noga med vår egentid på kvällarna då tösen somnat. Vi älskar att kika på filmer och serier. Vi har verkligen betat av många av dem som går. Vi har streamingtjänsterna Viaplay, Tv4 play, Netflix och Disney plus. Samt även tillgång till SF Anytime och såklart då SVT Play



❥ Jag använder flera olika produkter för att mitt hår ska må bra och att det ska bli så friskt som det bara kan bli. Nyaste tillskotten kan ni se i listan nedan. Jag tycker verkligen att det är bra produkter och kan rekomendera dem.
- K18 HeatBounce
- K 18 – AirWash – Torrschampoo
- Kevin Murphy Everlasting Colour Leave-In
- NIGHT.SHIFT Hydrating Overnight Serum
❥ Vi älskar verkligen kuststäder. Det gör förvisso många andra också, för det är alltid så fullbokat på sommaren. Speciellt på Västkusten, men även Östkusten. Förra året var vi ju på Höga Kusten och det lutar verkligen åt att åka dit i år också. Det som det i så fall kan falla på är att vi nu denna sommar har ren elbil. Det är färre laddmöjligheter uppåt. Vi ska läsa på och kolla igenom allt det där. Vår nya bil klarar ju många mil innan man behöver ladda, men det måste ändå finnas nära till hands när man är på semester.
❥ Jag har alltid varit den jag alltid varit. Dock har jag märkt efter min sjukskrivning att jag lärt mig när det är dags att backa. Förr kunde jag tjafsa emot mer än vad jag gör nu när det behövdes. Numera så väljer jag bort det många gånger för att jag vet att jag kommer sedan må så dåligt efteråt.


MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG
√ Mer Blogginlägg från sweetwords



Välkommen åter Jag ser fram emot att höra från er igen
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept
Det är en plåga att ha det framför sig




Söndag och dagen innan en ny jobbvecka. Jag känner mig inte alls taggad för det faktiskt. Känner mig utömd och deppig. Känner att jag hinner inte vila ikapp mig på helgerna för att orka en hel vecka innan man får vara ledigt igen. Visst jag är ledig på tisdagar, men då är det oftast så mycket i hemmet man måste göra. Samt en vardag går väldigt fort. Såklart sover jag ut, tar powerwalks och unnar mig avkoppling då den dagen. Fast det räcker ändå inte till. Känner mig sliten och trött faktiskt.

Att ha det framför sig är självplågeri!
I helgen har vi haft lilla LOTTA, hon piggar ju alltid upp. Hon är alltid så glad och den där lilla dammvippan till svans viftas på nästan hela tiden. Hon är så gudomligt söt och go! Vart jag än går så vill hon ha koll på mig, kan låta drygt, men det är faktiskt gulligt. Förklaring till min utrötthet och deppighet är nog att jag känner mig otillräklig. Samt att jag har läkartid på fredag för jag har ont fortsatt i min högra armbåge efter min vurpa i slutet av november. Jag blir alltid deppig då, HATAR ovisshet och vänta på tider och svar. Samt att jag har tid för mammografi på tisdag veckan efter denna.

” Ja, du kan absolut gå på mammografi när du har mens, men det är ofta bättre att boka om tiden om dina bröst är extra ömma under mensen. Eftersom svullnad och ömhet kan göra undersökningen mer obekväm och försvåra det att upptäcka eventuella förändringar. Många upplever att det är lättast att undersöka brösten själv precis efter mens, när de är mjukare, vilket kan vara bra att ha i åtanke även för den regelbundna mammografin. ”

Ovissheten äter upp ens tankar
Jag har inte fått min mens heller. Vilket beror på all stress nu. JA, för jag vet att jag inte är gravid, PUNKT!!! Det är bara så typiskt för de rekomenderar att man inte bor göra mamorgrafi vid mens. Just för man kan vara väldigt öm i brösten. Jag fick avboka för en månad sedan för jag hade just mens. Nu kommer den inte som den skulle gjort. Så nu vet jag ju inte om jag måste avboka eller inte igen, SUCK. Att ha detta framför sig är bara självplågeri. Det ska då krångla mer än vad det behöver. Fast denna gång kommer jag nog gå oavsett mens eller inte, orkar inte omboka ytterligare en gång till faktiskt. Fram tills man får svar eller gjort undersökningen så cirkulerar ju många tankar i huvudet.


MISSA INTE MINA ANDRA BLOGGINLÄGG
√ Mer Blogginlägg från sweetwords



Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept