Tipspromenad och en helg till ända


Igår var det söndag kväll och den där känslan fanns där igen. Inte den allra värsta sortens söndagsångest som nästan tar över hela kroppen, men den där lågmälda, ständigt närvarande känslan som ligger och skaver lite under ytan. Idgår var den varit extra påtaglig. Kanske för att helgen faktiskt varit bra. Kanske för att man hunnit känna lite balans och då blir kontrasten till måndagen ännu tydligare.

Samtidigt försöker jag påminna mig själv om att helgen faktiskt varit fin och att vi fått mycket gjort utan att jag känt mig helt dränerad efteråt. Det känns som att min utmattning ändå varit lite mer i balans, även om det verkligen varierar från dag till dag. Ena veckan kan man känna sig nästan som vanligt och nästa vecka slår tröttheten till som en vägg igen. Det är svårt att förklara för någon som inte upplevt det själv, hur mycket energi som går åt bara till att fungera normalt.



APT på måndagar borde förbjudas
Idar väntar APT på jobbet, och bara tanken på det gör mig trött. Vi jobbar redan långa pass och ibland känns det verkligen som att arbetsgivare glömmer bort hur mycket energi det faktiskt kräver att hålla ihop en hel arbetsdag. När man redan går på reservenergi blir varje extra timme enormt påtaglig. Jag kommer nog aldrig förstå varför man lägger APT på en måndag. Det är ju nästan det sämsta möjliga alternativet. Hela veckan ligger fortfarande framför en och man hinner knappt återhämta sig från helgen innan det är dags att köra igång på högvarv igen. Det hade varit så mycket mer rimligt att lägga det på en torsdag. Då hade man åtminstone bara haft fredagen kvar innan helg. Nu känns det mest som att veckan börjar med ett energiminus.

Balkongfix och grillpremiär
Men mitt i allt det där har helgen ändå innehållit många små fina saker. Jag har fixat lite mer med blommorna på balkongen och det börjar faktiskt kännas riktigt mysigt där ute nu. Det är något speciellt med den här tiden på året när man börjar göra ordning uteplatser och balkonger igen. Lite jord under naglarna, nya blommor och känslan av att sommaren faktiskt är på väg. Vi hade också grillpremiär i helgen, och det känns nästan som ett officiellt startskott för den varmare årstiden. Det spelar egentligen ingen roll vad man grillar – bara doften av grill och att kunna sitta ute gör så mycket för humöret. Det är sådana där små saker som ändå hjälper en att landa lite i nuet.

Tipspromenad med Lotta
Igår gick vi också Korpens tipspromenad och Lotta var med. Det var riktigt svåra frågor den här gången, sådär så man ibland bara fick stirra på alternativen och chansa lite halvt desperat. Men jag lyckades ändå få 8 av 12 rätt och BQ fick 7 av 12, så jag känner mig ändå ganska nöjd. Nu återstår det att se om det leder någonstans i tävlingen och om det kanske blir något pris. Man vet ju aldrig. Det är ändå lite charmigt med sådana där små lokala tävlingar där man går omkring och funderar på frågor samtidigt som man får frisk luft och vardagsmotion utan att tänka så mycket på det.



Kastanjemannen – bättre än väntat
Vi har också börjat följa Kastanjemannen på Netflix. Jag tycker faktiskt den är bättre än vad jag trodde från början. Mörk, obehaglig och ganska spännande utan att kännas för överdriven. BQ är inte riktigt lika såld än, men jag tror kanske att han kan ändra sig ju fler avsnitt vi ser. Vissa serier behöver några avsnitt innan man verkligen fastnar. Det är också lite mysigt att ha en serie tillsammans att följa på kvällarna. Särskilt när vardagen annars mest känns som jobb, måsten och försök att få energin att räcka till.

Nedräkning till sommaren
Nu är det bara tre veckor kvar tills barnen går på sommarlov. Det känns helt galet att det redan är så nära. Och tre veckor efter det går jag och BQ på semester. Bara tanken på semester känns nästan overklig just nu, men samtidigt väldigt välbehövlig. Man märker också att barnen börjar bli större och att sommarloven förändras. Det är märkligt det där med barn i Izzys ålder. Hon vill inte vara på fritids längre, vilket man ju verkligen kan förstå. Samtidigt undrar man lite vad det egentligen är meningen att de ska göra hela dagarna istället. Delvis för stor för vissa saker men fortfarande för liten för att vara helt självständig hela sommaren. Hon brukar gå på sommarkollo en vecka och vi får väl se hur hon känner inför det i år. Hon är ju i en känslig ålder nu och fyller 13 i höst. Det märks att mycket förändras både i humör, tankar och behov av frihet. Det är nog en ålder där man både vill vara stor och liten samtidigt.

Så trots söndagsångesten har det egentligen varit en fin helg. Vi har fått saker gjorda, hunnit umgås och haft små stunder som ändå betyder mycket. Balkongblommor, grillpremiär, tipspromenad och en ny serie att följa. Det är kanske just sådant man får försöka hålla fast vid när måndagen känns tung.

Och någonstans där framme väntar ändå sommaren.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Ledig fredag och känslan av helg


Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig – men ändå precis så som man behöver. Den här veckan bytte jag bort min lediga tisdag mot fredag istället, och det visade sig faktiskt vara ett riktigt bra beslut. Att vakna upp till en extra ledig fredag gav en mjuk känsla av lugn redan från morgonen, som om helgen började lite tidigare än vanligt. Ibland är det just de små förändringarna i vardagen som gör störst skillnad. En ledig fredag. En promenad i regnet och solen. Ett lugnare tempo. Och känslan av att faktiskt hinna andas lite. Regnet hängde i luften och vi blev tämligen blöta under promenaden, både jag och fyrbenta sällskapet. Men det gjorde ingenting. Det finns något fint i de där stillsamma stunderna när regnet smattrar mot regnjackan, skorna blir genomvåta och världen känns lite ångsammare än annars.



Långpromenad med fina Lotta
Igår fredag och idag lördag tog jag en ordentlig långpromenad tillsammans med Lotta bara hon och jag. Vädret har varit helt okej igår, med solen som tittade fram stundtals och gav den där härliga känslan av vår som sakta håller på att bli sommar. Idag har det däremot regnat större delen av dagen och vi blev verkligen dygnsura under promenaden. Kläderna var blöta, skorna likaså och pälsen såg ganska bedrövlig ut när vi kom hem. Men trots det var det faktiskt riktigt skönt att komma ut. Det finns något lugnande med regn och långa promenader när man ändå inte har några tider att passa. På tidig kväll igår hade vi dessutom en härlig middag ute på balkongen. Det är något speciellt med årets första middagar utomhus – även om det fortfarande är lite svalt i luften så känns det verkligen som att sommaren är på väg. Ljuset stannar kvar längre om kvällarna, fåglarna hörs överallt och allt känns lite lättare.

Det är sådana här dagar jag vill stanna kvar i lite längre. Inga stora planer eller måsten, bara lugna promenader, god mat och fint sällskap. Ibland är det faktiskt de enklaste stunderna som blir de allra bästa minnena.

Små saker som gör dagen lite extra mysig
Jag unnade mig också och köpte chai latte igår som verkligen är så gott. Små saker i vardagen kan faktiskt göra väldigt mycket för känslan av ledighet och lugn. Jag gick dessutom ner på stan i lugn och ro igår– en dag då jag egentligen annars skulle ha jobbat. Det gav verkligen en extra känsla av ledighet. Att kunna göra några ärenden utan stress och utan känslan av att behöva skynda sig direkt efter jobbet var så skönt. Man märker verkligen hur mycket lugnare allt känns när man faktiskt har tid att bara strosa runt och ta saker i sin egen takt. Det är också något väldigt mysigt med de här dagarna när jag är ledig samtidigt som BQ jobbar hemifrån, vilket han också gjorde igår.

Det blir ett lugn hemma på ett speciellt sätt, även om han arbetar. Och igår var även Izzy ledig från skolan, så hela dagen fick en sådan där mjuk och harmonisk känsla som man gärna vill spara lite extra länge.



Sommarfynd till garderoben
Bellis och jag har dessutom fyndat lite nya plagg till sommaren på Sellpy och Vinted. Jag ska visa våra fynd sedan! Det är faktiskt väldigt praktiskt nu när vi nästan har samma storlek. Jag har oftast XS eller S, medan hon har XXS och XS – men hon kan även ha vissa plagg i S och jag kan ibland ha XS. Det gör att om något inte passar henne perfekt så kan jag ofta använda det istället, och tvärtom. Det blir både smidigt och roligt att kunna dela garderob på det sättet. Hon behöver dessutom fylla på sin sommargarderob lite efterhand, så då känns det extra bra att kunna hitta fina plagg begagnat ibland. Självklart köper vi inte bara second hand, men vi gillar att variera oss och blanda nytt med begagnat.

Därför gillar vi second hand
Det finns många fördelar med att handla second hand. Dels kan man göra riktigt fina fynd till bra priser, men det känns också som ett mer miljövänligt sätt att handla. Kläder får längre livslängd istället för att bara användas kort tid, och man bidrar till mindre onödig konsumtion. Dessutom är det alltid lite extra kul att hitta unika plagg som kanske inte finns kvar i vanliga butiker längre. Jag tänker också att vissa plagg som kostar 100 till 1500kr som nytt kan man fynda till bra kvalité även på seconhand.
Jag har beställt en klänning från Vila via Vinted som jag tänkt man kan ha på midsommarafton. Kommer göra sig snyggt till mitt kopparfärgade hår får jag för mig. Klänningen är den här från VILA – viMalina L/S Maxi Dress


Från Höga Kusten och stugaren i fjol 
Längtan till Höga Kusten
Just nu längtar vi lite extra mycket till vår semester på Höga Kusten. Vilka glada och härliga minnen vi har därifrån. Det handlar egentligen inte bara om själva resan, utan om hela upplevelsen. Den fantastiska omgivningen, lugnet, naturen och den mysiga stugan vi hyrde gjorde att vi fullständigt älskade stället. Det var en sådan plats där man verkligen kunde koppla av och bara vara. Det känns dessutom som att det fortfarande finns så mycket kvar att upptäcka där uppe. Höga Kusten har något speciellt – och vi ser verkligen fram emot att få återvända och utforska ännu mer.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler



När man väcker lusten tillbaka




Pheew nu var måndagen gjord efter att man varit sjukskriven. Det är också en rivstart in i verksamheten igen. Vi har PUD och har suttit stor del av dagen med målplaner och annat planerande som måste göras. Man blir verkligen supertrött i huvudet av det och nacke och huvud skriker efter en hel dag. Fast tycker att vi fick mycket gjort och vi som ska bli nya arbetslaget till hösten fick prata lite om våra känslor och tankar. Alltid pirrigt då man ska bli nya kollegor igen. Den här veckan jobbar jag t.o.m onsdag sedan tar jag mig lite långledigt, det blir skönt. Man blir också extra trött då man varit sjukskriven, så är det ju.





Motivationen kommer tillbaka
Nu knoppar det väldigt mycket ute och det på gott och ont såklart. Det är ju såklart väldigt vackert och det är den här årstiden som egentligen är mest tacksam att ta fram kameran och ut och fotografera. Inspirationen finns också där och jag vill bara ut och fota. Då kommer också bloggintresset tillbaka åter. Jag känner att jag haft en väldig bloggsvacka som inte jag tagit mig ur. Fast nu då jag varit hemma och vabbat samt varit sjukskriven så kom den tillbaka. Jag fick reflektera över mycket. Hunnit laga mer maträtter och fick fota bilder etc. Bloggsvackan kanske inte ni märkt av för jag har trots allt bloggat. Fast jag har inte haft samma lust till det. Inte känt mig så peppad och motiverad.

Främst vill jag att mer och mer intresse för fotograferandet ska komma mer och mer åter. För jag älskar verkligen det och är också duktig på det. Nu den senaste tiden har jag inte gett mig den äran att få känna så.






Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Vår valborg i bilder












Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥
Havslätt badplats, Skor från Bagheera




Ja, nu har man jobbat en dag igen efter vi kom hem från Oskarshamn och man kommer in i det snabbt. Man får alltid jobba upp det lite igen med barnen då man varit borta, men så är det för alla. Att jobba på förskola är A och O att vara en närvarande pedagog. Jag hade också en hel del att göra på mina planeringstimmar så dagen räckte precis till för att hinna med allt. Efter jobbet var Izzy och jag (som för övrigt var med mig på jobbet idag) till Intersport, Bagheera bland annat för att kika på skor till henne och mig. Hon behövde även en vindjacka nu när det blir varmare och varmare. Samt en som hon kan ha en fleecetröja under om hon fryser.

Vi hitta både jacka och skor. Jag köpte mig de här rosa skorna ovan från Bagheera. Super-sköna skor som man bara kan dra på sig. Skon heter ➜ Flow – Bagheera och är en sko man kan ha både inomhus och utomhus. Skon har en sula med dämpning för att den ska vara extra skön för fot och kropp. Materialet i sulan anpassar sig också efter foten för ytterligare en extra komfort. Jag är nöjd och Izzy köpte liknande fast svarta.





Favorit badplatsen Havslätt
Såklart försökte vi även få till kvalitetstid i Oskarshamn då vi var där och inte bara vara hemma hos mamma och pappa. Ja förstå mig rätt det är också kvalitetstid, men läser ni tidigare inlägg förstår ni vad jag menar. När vi vinkat av mamma och pappa så åkte vi en sväng och sög in det fina vädret som var då vid min favorit badplats ➜ Havslätt By The Sea, där har man varit mycket genom åren. Jag bodde väldigt nära där då vi bodde i huset i Kolberga som jag skrev om i tidigare blogginlägg ➜ Nu är vi äntligen i Oskarshamn, underbart! Här finns både café, restaurang och glassbar, så TIPS är att boka övernattningar där. Kika ni i fronten på typ alla bilder så syns Gotlandsfärjan med på dem. På fler av bilderna kan ni också se ➜ Blå Jungfrun – Nationalpark.




En bit bakom färjan kan ni se Blå Jungfrun som skymtar som en liten bula 




Verkligen en sommaridyll – Havslätt
På ➜ Havslätts Camping, möter man en superhärlig badplats med nybyggda fräscha bryggor. Man ser bara glittrigt vatten och vackra vyer runt om hela området. Man kan boka både stugor, glamping tält och campingplatser. Det finns allt man kan önska sig och även roliga utmaningar som femkampsbanor och äventyr i en skog nära campingen. Dessutom ligger det bra till så man har nära till centrum till nöjeslivet men även till shopping och vimlet. Jag är inne på att hyra stuga där för några nätter i sommar när vi åker ner igen till Oskarshamn.



Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar i ChatGPT”
På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Välkommen åter
Jag ser fram emot att höra från er igen ❥