Ugnsbakad tacogratäng med cottage cheese



Ibland är det enklaste just det som är det allra godaste. Här är just ett sådant recept där det är just så. En enkel och proteinrik tacogratäng som passar perfekt till vardagen. Kryddig nötfärs, grönsaker och krämig cottage cheese gratineras i ugnen till en riktigt god middag med låga points och mycket smak. Ett lättare alternativ till klassisk tacogratäng, men fortfarande lika krämig och smakrikt.

- Antal portioner: 4
- Points per portion: 5
- 300–350 kcal per portion

Ingredienser
- 500 g nötfärs 5%
- 1 gul lök
- 1 paprika
- 1 liten zucchini
- 1 påse tacokrydda utan socker
- 200 g krossade tomater
- 200 g cottage cheese
- 1 dl riven lättost
- Sallad till servering

Gör så här
- Sätt ugnen på 200°C.
- Stek lök och färs tills färsen fått färg.
- Tärna och tillsätt paprika, zucchini, krossade tomater.
- Krydda med tacokrydda
- Lägg allt i en ugnsform
- Klicka över cottage cheese och toppa med lättost.
- Gratinera 15–20 minuter

Ibland kan det blir lite vätska efter att den varit i ugnen då zucchini gärna släpper ut mer vätska, men det är bara låta rinna av.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Kommentarer
★ Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv ★
Så gott det låter. Perfekt rätt tänker jag att slänga ihop och göra. Får kanske prova receptet
sweetwordsbymirre
Ja det var jättegott och smdigt och snabbt att göra =D
Madde
Så gott det lät. Behöver mer sådana tips då jag försöker hålla nera kaloriintaget, men ändå behöver mycket protein.
Hannas krypin
Så gott och enkelt det låter och den där rätten tänker jag att barnen säkert också uppskattar.
sweetwordsbymirre
Ja väldigt gott
dixiwonderland.com
Använder alltid keso i lasagne nu för tiden 😀 Mer protein och man sparar så mycket kalorier.
sweetwordsbymirre
Vad gott och ja blir ju protein
petra
Denna vil jag prova jag försöker tänka på kaloriintaget o öka proteinet , kram
sweetwordsbymirre
Jättegott väl värt att testa
Mamma C
Verkligen en god och smarrig rätt.
Carin
Karoleen
Tavk för tipset, jag älskar paj men också tacos. Vi ska äta tacos ikvälll men tänker att man kanske kan göra denna med resterna till matlådor i veckan. Smidigt och gott. Försöker äta mycket protein och då är ju keso perfekt! 🤩
sweetwordsbymirre
Roligt att du peppas på att göra receptet, tycker jag absolut, =D
sweetwordsbymirre
Ja väldigt gott