Kycklingsallad med ädelost och bacon


En snabb rätt
När man ska iväg någonstans är denna sallad den perfekt. Salladen var enkelt att göra, tog mig bara 20 minuter. Man kan även ha fullkorns-baugetter till också, det är ingen nödvändighet. Det är dock i enlighet med receptet. Salladen som mättar dig gott och är även sunt för magen och kroppen, en räddare för din utflykt.
Om salladen delas på 4 personer blir det:
- Ca 315 kcal per portion utan bröd.
- Ca 445 kcal per portion med bröd.
- Per portion blir det 4 points / VV
Ingredienser
- 550 g minutkyckling, strimlad
- 1 msk olivolja
- 2 klyftor vitlök
- 0.5 msk grillkrydda
- 1 förp kycklingbacon
- 0.5 st romansallad
- 1 st gurka
- 250 g körsbärstomater
- 1 st röd lök
- 1 st äpple
- 30 g ädelost 30 %
- 1 msk crema di balsamico
- salt
- svartpeppar
- 4 st minibaguetter fullkorn
Gör så här
Lägg strimlad kyckling i en skål och blanda med olivolja. Pressa i vitlök. Häll i grillkrydda och blanda så att kycklingen får kryddor runt omkring sig.
Stek i en stekpanna. Stek kycklingbacon knaprigt. Bryt salladen i bitar och lägg på ett fat. Skala och skiva gurka, skär tomaterna i bitar, hacka rödlök och skiva äpplet tunt.
Blanda med salladen. Lägg på den stekta kycklingen. Krossa bacon till ett strössel och strö över.
Smula över ädelost. Ringla över crema di balsamico och krydda ev med salt och peppar.
Servera med baugette


Receptkällor – Viktväktarna
√ Kycklingsallad med ädelost och bacon
√ Mer recept från sweetwordsbymirre




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler
Mors dag i Norberg – en dag fylld av familjetid


Vår mors dag i Norberg blev precis så mysig som vi hade hoppats på. I år fick jag en alldeles underbar mors dag. En sådan där dag som inte behöver vara märkvärdig för att bli perfekt. Solen visade sig från sin bästa sida, vi fick umgås med familjen och dagen bjöd på både god fika, shopping och många fina stunder tillsammans. Ibland är det just de här dagarna som blir de allra finaste att minnas. Om ni har följt bloggen ett tag kanske ni känner igen namnet Elsas Konditori. Jag har faktiskt skrivit om Elsas Konditori tidigare, vilket ni kan läsa om här, och det är fortfarande en av mina absoluta favoriter när vi besöker Norberg. Därför var det självklart att börja vårt mors dagsfirande just där.

Mors dag i Norberg började på Elsas Konditori
Dagen började med att vi träffade BQ:s bror och hans fru för att åka till Norberg tillsammans. Första stoppet blev självklart Elsas Konditori, ett café som jag tidigare skrivit om här på bloggen och som jag gärna återkommer till. Det är något speciellt med Elsas. Redan när man kliver in möts man av den charmiga miljön och känslan av historia. Konditoriet grundades redan år 1916 av Elsa Anderson och räknas idag som ett av Sveriges mest välkända och anrika konditorier. Efter den tragiska branden år 2015 byggdes verksamheten upp igen och idag kan besökare återigen njuta av den mysiga atmosfären och de fantastiska bakverken. Vi slog oss ner för en härlig fika och njöt av både sällskapet och den mysiga miljön. Det blev en lugn start på dagen där vi hann prata, skratta och bara ta vara på stunden tillsammans.



Shoppingfynd under vår mors dag i Norberg
Efter fikat strosade vi runt en stund i Norberg och njöt av den mysiga atmosfären. Jag tycker om att gå i små butiker utan någon särskild plan. Det är ofta då man hittar de bästa fynden. Den här gången fick två plagg följa med hem. Först hittade jag ett par limegröna linnebyxor från Gina Tricot. Färgen är ganska djärv, men samtidigt väldigt somrig. Jag tror att de kommer passa perfekt tillsammans med en vit topp eller ett svart linne. När jag senare provade byxorna hemma upptäckte jag att de var lite för stora. Jag måste nog inse att jag faktiskt har storlek XS numera. Eftersom det inte gick att prova kläderna i butiken fick jag chansa lite. Trots det kommer byxorna säkert att användas under sommaren.

Klänning från Pernilla Wahlgrens kollektion
Mitt andra fynd blev en klänning från Pernilla Wahlgrens kollektion. Jag fastnade direkt för modellen och färgerna. Det känns som ett plagg som passar både till vardag och sommarens utflykter. Jag tycker alltid att det är extra roligt när man hittar kläder som både är bekväma och snygga. Därför känns jag väldigt nöjd med dagens shopping.



Ett besök på populära Klockargården
Nästa stopp blev Klockargården, som alltid är värd ett besök när man är i Norberg. Klockargården är en välkänd butik som lockar besökare från hela landet. Här tillverkas bland annat egna tvålar, doftljus och spaprodukter, men det finns också ett stort utbud av inredning, presenter, delikatesser, te och kaffe. Det är en sådan butik där man gärna går flera varv eftersom man hela tiden upptäcker nya saker. Vi passade på att shoppa lite smått och gott och hittade bland annat en avslutningspresent till Isabelles mentorer. Nu när skolavslutningen närmar sig känns det fint att kunna visa uppskattning till de personer som har funnits där och stöttat under året.

Personliga kort till Isabelles mentorer
När vi kom hem fortsatte förberedelserna inför skolavslutningen. Jag och Izzy satte oss tillsammans och skapade två personliga kort till mentorerna. Det blev en mysig stund där vi pysslade och funderade över vad vi ville skriva. Jag tycker att personliga kort gör så mycket. Oavsett hur liten eller stor en present är så betyder några handskrivna ord ofta allra mest.

Det känns fint att kunna ge något som kommer direkt från hjärtat.



En sen lunch med mina två favoriter
Som avslutning på dagen blev jag dessutom utbjuden på en sen lunch av mina två favoriter. Efter en dag fylld av aktiviteter var det skönt att slå sig ner och bara njuta av god mat och trevligt sällskap. Det blev ett perfekt avslut på en redan fantastisk dag. Det är lätt att tänka att mors dag måste firas med stora presenter eller avancerade planer, men för mig handlar dagen egentligen om något helt annat.

Tid tillsammans.
- Skratt runt ett fikabord.
- En promenad i vårsolen.
- Omsorg i de små sakerna.
- Och just därför blev den här mors dagen så otroligt fin.

Tack för en underbar mors dag i Norberg
När jag tänker tillbaka på vår mors dag i Norberg känner jag framför allt en stor tacksamhet. Dagen bjöd på mysig fika, shopping, fina samtal och många härliga stunder tillsammans med familjen. Det värmde också hjärtat att få hjälpa till att välja presenter till Isabelles mentorer och skapa personliga kort tillsammans med Izzy. Sådana stunder betyder mer än man ofta tänker på.

Som avslutning på vår mors dag i Norberg blev jag dessutom utbjuden på en härlig sen lunch av mina två favoriter. Det var det perfekta slutet på en riktigt fin dag. För mig handlar mors dag inte om stora presenter, utan om kärlek, gemenskap och tid tillsammans med dem man tycker om. Vår mors dag i Norberg blev precis så – enkel, genuin och fylld av fina minnen.

Hur firade ni mors dag i år? Berätta gärna i kommentarsfältet.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler
Hårvård mellan frisörbesök – Så är mitt sätt!


Hårvård mellan frisörbesök – Mitt sätt att hålla håret friskt
Idag tänkte jag dela med mig av min hårvård mellan frisörbesök och berätta om dagens frisörbesök, mina favoritprodukter och varför jag fokuserar mer på hårkvalitet än stora färgförändringar. Den här gången blev det ingen stor förändring utan snarare en uppfräschning. Den stora förändringen gjorde jag ju i höstas. Då gick jag från platinablond till att slutligen bli kopparfärgad. Vi klippte lite lätt i uppklippningen för att ge håret mer form och liv, men behöll längden. Färgen fick också vara kvar i de varma toner jag trivs så bra med just nu. Under besöket funderade jag en stund på om jag skulle ljusa upp håret igen, men valde att låta bli. I höstas var jag väldigt platinablond innan jag började resan mot ett mer naturligt och varmare hår. Sedan dess har kvaliteten på håret blivit så mycket bättre. Det känns starkare, friskare och betydligt mer välmående än tidigare. Därför vill jag fortsätta fokusera på hårkvalitet istället för att utsätta håret för mer slitage.

Därför är hårvård mellan frisörbesök viktigt
Många tänker att det viktigaste för håret sker hos frisören, men sanningen är att den dagliga hårvården mellan frisörbesöken spelar minst lika stor roll. Hur vi tvättar, vårdar och skyddar håret påverkar både kvaliteten, glansen och hur länge färgen håller sig fin. Genom att ta hand om håret hemma kan man ofta förlänga tiden mellan frisörbesöken samtidigt som håret ser fräscht och välvårdat ut. För mig handlar hårvård mellan frisörbesök om att hitta produkter som både vårdar håret och hjälper till att bevara färgen.

Färginpackning hjälper mig att behålla färgen
En produkt som jag gärna använder är Wella Color Fresh Mask. Det är en färginpackning som både vårdar håret och tillför pigment. När man färgar håret kan färgen med tiden tappa lite av sin intensitet. Då tycker jag att en färginpackning är ett perfekt komplement. Den hjälper till att fräscha upp nyansen, ge mer glans och få håret att se nyfärgat ut längre. Jag har skrivit om färginpackningar tidigare eftersom jag verkligen tycker att de gör stor skillnad mellan frisörbesöken.

Fördelar med färginpackning
- Fräschar upp hårfärgen
- Ger mer glans och lyster
- Återfuktar håret
- Hjälper håret att kännas starkare
- Förlänger tiden mellan färgbehandlingar
- Bidrar till ett mer välvårdat hår


Mina bästa tips för hårvård mellan frisörbesök. Läs om färginpackning, detoxschampo, hårkvalitet och hur du håller håret friskt längre 
Kevin Murphy Maxi.Wash – Detoxschampo
Något som jag vill börja använda regelbundet är ett detoxschampo. Jag har blivit nyfiken på Kevin Murphy Maxi.Wash som är framtaget för att rengöra håret på djupet. Med tiden samlas rester från stylingprodukter, torrschampo, mineraler från vatten och andra beläggningar på hårstråna. Ett detoxschampo hjälper till att avlägsna dessa skikt och ger håret en ordentlig nystart. Det som är viktigt att känna till är att ett detoxschampo inte tar bort hårfärgen. Däremot rengör det håret på djupet och hjälper till att nollställa hårstråna.När håret är rent från gamla beläggningar kan efterföljande behandlingar som toning, glossing, färg eller färginpackning ofta ge ett bättre och mer intensivt resultat.

Även personer som inte färgar håret har nytta av ett detoxschampo. Håret utsätts dagligen för produkter, föroreningar och andra yttre faktorer som med tiden kan påverka både känslan och utseendet. Många rekommenderar därför att använda detoxschampo ungefär en gång i månaden. Själv tänker jag att det skulle passa perfekt att använda samma vecka som man ska till frisören.

Mitt fokus framåt är starkt och välmående hår
Just nu känner jag mig väldigt nöjd med mitt hår. Den största skillnaden jämfört med tidigare är faktiskt inte färgen utan kvaliteten. Jag vill fortsätta bygga upp ett starkt och friskt hår genom bra hårvård mellan frisörbesök, använda färginpackning för att behålla färgen och lägga till ett detoxschampo i min rutin för att ge håret en ordentlig rengöring då och då. I längden tror jag att det är just de små vanorna som gör störst skillnad för både hårets hälsa och utseende.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Wella Color Brilliance min recension efter frisörbesöket


Wella Color Brilliance – Håret nytt liv
Jag var nyligen till frisören och hade egentligen ett helt annat ärende i tankarna. Jag ville nämligen hitta ett alternativ till min vanliga hårspray som tyvärr har gått upp enormt mycket i pris den senaste tiden. När man använder stylingprodukter varje dag märks sådana höjningar ganska snabbt, så jag bad om tips på en likvärdig spray som ändå kunde ge bra stadga utan att kännas för tung. Frisören rekommenderade då en spray från Wella. Eftersom jag har väldigt tjockt hår men samtidigt fina hårstrån behöver jag ganska mycket stadga för att hålla luggen på plats hela dagen. Många sprayer blir antingen för svaga eller för hårda och stela. Wellas spray var faktiskt överraskande bra. Den var inte riktigt lika skarp och kraftfull som min tidigare favorit, men nästan. Den höll ändå håret snyggt på plats samtidigt som håret kändes lite mjukare och mer naturligt.

I samband med besöket fick jag även med prover på Wella Color Brilliance shampoo och balsam – och jag märkte faktiskt skillnad direkt efter första tvätten. Jag är ju nöjd som jag nyss skrev om med de produkter jag brukar använda, men var roligt att man såg så tydlig skillnad.



Wella Color Brilliance shampoo – för färgat hår med glans
Wella Color Brilliance shampoo är framtaget speciellt för färgbehandlat hår och ska hjälpa till att bevara hårfärgens lyster längre. Det jag reagerade på direkt var hur rent håret kändes utan att bli torrt eller strävt. Många shampoos kan ge en ganska ”belagd” känsla efteråt, men här kändes håret lätt, fräscht och nästan nytvättat längre. Shampoot innehåller ingredienser som ska hjälpa till att skydda hårfärgen samtidigt som håret får mer glans och mjukhet. Jag som redan varit nöjd med mina tidigare hårprodukter blev faktiskt förvånad över att jag ändå kunde känna en tydlig skillnad.

Wella Color Brilliance balsam – mjukt hår utan att tynga ner
Balsamet i samma serie kompletterade verkligen shampoot på ett bra sätt. Det gjorde håret mjukt och lätt att reda ut utan att tynga ner det, vilket annars lätt kan hända när man har tjockt hår med fina hårstrån. Efteråt kändes håret både friskare och mer följsamt. Jag upplevde också att håret fick en fin glans utan att se fett ut. För mig är det viktigt att produkter återfuktar utan att håret tappar volym, och där tycker jag faktiskt att Wella lyckades riktigt bra.

Mina tankar om Wella Color Brilliance
Det är alltid svårt att byta hårprodukter när man hittat favoriter man trivts med länge. Men ibland blir man faktiskt positivt överraskad. Wella Color Brilliance shampoo och balsam gav mitt hår en renare och fräschare känsla direkt, samtidigt som håret blev mjukt, glansigt och lättare att hantera.Sprayen från Wella fungerade också bättre än jag först trodde, särskilt med tanke på mitt ganska krävande hår. Även om jag fortfarande tycker att min gamla spray hade lite starkare stadga så var detta absolut ett bra alternativ.

Jag kommer definitivt fortsätta testa fler produkter från Wella framöver.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Potatis och purjölöksgratäng – Viktväktarna


Denna goda potatis- och purjolöksgratäng är krämig, smakrik och fylld med härliga smaker. Purjolöken ger en mild och mjuk karaktär medan paprika och morötter tillför en fin naturlig sötma som balanserar gratängen perfekt. Resultatet blir en varm och rustik rätt som passar lika bra till vardag som till helgmiddag. Gratängen är god att äta precis som den är, men passar också utmärkt tillsammans med exempelvis grillad kyckling.

Ingredienser (4 portioner)
- 600 g potatis
- 2 morötter
- 1–2 paprikor
- 1 stor purjolök
- 2 vitlöksklyftor
- 2 dl matlagningsgrädde 4 %
- 2 dl lättmjölk
- 1 dl riven lightost
- salt
- svartpeppar
- lite timjan eller oregano
Per portion
5 Points
Cirka 260 kcal
TIPS: Byter du ut ut morötter och paprika mot broccoli blir det lite lägre points och kcal. Det går också öka mängden broccoli och minska lite på potatis kan du komma ner lite i points och kcal också. Jag personligen tycker att rätten har redan låga points och kcal att jag njuter av sötman som morötter och paprika ger gratängen.

Med broccoli
Per portion
4 Points
Cirka 230 kcalGör Så Här
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva potatisen tunt.
Dela paprika i tärningar och skiva morötter runt. Skär purjolöken i skivor och skölj noga.Lägg allt i en ugnsform.
Blanda grädde, mjölk, pressad vitlök och kryddor.
Häll över i formen.Strö över lightost.
Grädda mitt i ugnen ca 45–55 minuter tills potatisen är mjuk och gratängen fått färg.
Servera med sallad och kyckling som är 0 points eller ät den rakt av som den är. Oavsett vilket kommer du vara mätt och belåten.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

