Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

  • Ida Warg Brun Utan Sol recension – Så tycker jag

    Ida Warg Brun Utan Sol Self-Tanning Mousse

    Brun Utan Som med Ida Warg är en av de brun utan sol-produkter jag använt längst. I det här inlägget berättar jag varför jag föredrar brun utan sol framför att pressa i solen och delar med mig av mina erfarenheter av Ida Wargs produkter. Jag älskar sommaren. Ljusa kvällar, värme, semesterkänsla och allt det där som hör årstiden till. Däremot är jag ingen soldyrkare och har aldrig varit. Jag tycker om att vistas utomhus när vädret är fint, men jag är inte särskilt intresserad av att ligga och pressa i solen för att bli så brun som möjligt. För mig handlar sommaren om att må bra, inte om att jaga den mörkaste solbrännan.

    Sola med måtta

    Jag tycker absolut att det är helt okej att sola i normala mängder, så länge man skyddar huden med solskydd och använder sunt förnuft. Solen är en naturlig del av sommaren och många uppskattar att få lite färg. Det jag däremot inte riktigt förstår är när jakten på att bli brun blir ett projekt i sig. Jag känner flera personer som gärna pressar i solen så fort tillfälle ges. En del rullar upp shorts eller byxben och drar ner linnen och tröjor för att få så mycket färg som möjligt. Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra, men personligen tycker jag att det ibland kan upplevas som mindre professionellt i vissa arbetsmiljöer.

    Att vara en förebild i förskolan

    Jag arbetar inom förskolan och möter barn upp till sex års ålder varje dag. Vi är där för att ge barnen trygghet, omsorg och lärande, och samtidigt vara goda förebilder. Barn observerar mycket mer än vad många tror. De lägger märke till hur vi klär oss, hur vi pratar och hur vi beter oss. Därför tycker jag att det är viktigt att vi vuxna signalerar att vårt fokus ligger på arbetet och barnen, inte på vårt utseende eller på att bli så bruna som möjligt.Om man sedan tittar på lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet blir frågan ännu mer relevant. Där börjar många barn och ungdomar bli mer medvetna om sitt utseende och påverkas lätt av ideal som de möter både i verkligheten och på sociala medier.

    Därför tycker jag att det är viktigt att vuxna visar att värdet hos en människa inte sitter i hudfärg, solbränna eller utseende. Vi behöver hjälpa barn och unga att fokusera på betydligt viktigare saker än att jaga perfekta skönhetsideal.

    Ida Warg Brun Utan Sol Self-Tanning Mousse

    Därför väljer jag brun utan sol

    Ida Warg Brun Utan Sol har under flera år varit mitt självklara val när jag vill få en naturlig sommarbränna. Utan att behöva ligga och pressa i solen. Eftersom jag inte är särskilt intresserad av att sola mig brun har brun utan sol blivit ett självklart alternativ. På så sätt kan jag få en fin och naturlig färg utan att behöva ligga och pressa i solen i flera timmar. För mig handlar sommaren mer om att njuta av värmen, vara ute i naturen och umgås med familj och vänner än att försöka bli så brun som möjligt. Jag tycker också att brun utan sol är ett betydligt skonsammare alternativ än överdriven solning.

    Vi vet idag att för mycket sol kan bidra till både förtida hudåldrande och ökad risk för hudskador. Jag har tidigare skrivit om vikten av att skydda håret mot solens strålar, Något som också är en viktig del av att ta hand om sig under sommaren. Därför känns det bra att kunna få en somrig hudton utan att utsätta huden för mer sol än nödvändigt. Dessutom uppskattar jag att resultatet blir jämnare och mer kontrollerat. Med rätt brun utan sol-produkt kan jag själv bestämma hur mycket färg jag vill ha. Underhålla resultatet på ett enkelt sätt. Jag slipper också att tänka på att ligga ute i solen under de varmaste timmarna på dagen. Under flera år har jag använt produkter från Ida Warg, och det är fortfarande de produkter jag oftast återkommer till när jag vill få en naturlig och hållbar sommarbränna.

    Min recension av Ida Warg Brun Utan Sol

    Jag använder både deras Self-Tanning Mousse och deras brun utan sol-produkt för ansiktet. Det jag gillar mest är att produkterna ger en jämn och naturlig färg. Resultatet blir inte orange eller flammigt, utan ser fräscht och naturligt ut. En annan fördel är doften. Alla som har använt brun utan sol vet att många produkter har en ganska stark och speciell BUS-doft. Ida Wargs produkter luktar inte heller helt doftfritt, men betydligt bättre än många andra alternativ jag har testat genom åren. Färgen håller dessutom bra och bleknar relativt jämnt, vilket gör att resultatet ser snyggt ut längre.

    Så använder jag Ida Warg Brun Utan Sol

    När det gäller ansiktet brukar jag vara försiktig. Om jag använder produkten för ofta tycker jag att linjer, porer och andra detaljer i huden kan framträda lite tydligare. Därför använder jag vanligtvis brun utan sol i ansiktet ungefär en gång i veckan. Det räcker för att ge mig en fräsch ton utan att resultatet blir för starkt.På kroppen använder jag däremot produkten betydligt oftare under sommaren. När sommarsäsongen är i full gång applicerar jag brun utan sol på kvällen för att behålla en jämn och fin färg. På det sättet får jag den solkyssta look jag vill ha utan att behöva spendera timmar i solen.

    Min slutsats

    Jag kommer förmodligen aldrig att bli någon soldyrkare. Jag tycker om sommaren precis som den är och känner inget behov av att bli så brun som möjligt. För mig handlar sommaren om att njuta av värmen, vara ute i naturen, umgås med familj och vänner och må bra. Vill jag ha lite extra färg väljer jag brun utan sol istället. Ida Wargs produkter har fungerat väldigt bra för mig under flera år och är fortfarande några av mina favoriter när det gäller att få en jämn, naturlig och snygg sommarbränna.

    Hur tänker du kring solning? Är du en soldyrkare eller föredrar du brun utan sol?

    Produkter jag använder:

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    6
  • Lätt äppelpaj – Viktväktarna

    Då du är sugen på äppelpaj men vill samtidigt hålla nere både kalorier och Points? Då är den här lätta äppelpajen ett perfekt alternativ. Trots att receptet är lite lättare får du ändå ett gyllene och krispigt havresmul samt mjuka, saftiga äpplen med smak av kanel. Dessutom är pajen enkel att baka med ingredienser som många redan har hemma. Servera den gärna ljummen med en klick vaniljkvarg för en extra god dessert eller fika. Oavsett om du följer Viktväktarna eller bara vill njuta av en lättare äppelpaj, är det här ett recept som passar året om.

    Ingredienser

    För en pajform (6–8 bitar):

    • 5–6 äpplen
    • Kanel
    • 1 dl havregryn
    • 0,5 dl vetemjöl
    • 0,5 dl mandelmjöl (eller mer havregryn)
    • 30 g lättmargarin
    • Sötningsmedel efter smak

    Gör Så Här

    1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Först skalar du äpplena och skär dem i klyftor. Därefter lägger du dem i formen. Strö sedan över kanel.
    3. Blanda havregryn, vetemjöl och mandelmjöl i en skål.
    4. Tillsätt margarinet och arbeta ihop till ett smuligt täcke.
    5. Smaka eventuellt av med lite sötningsmedel om du vill ha en sötare paj.
    6. Fördela smuldegen över äpplena.
    7. Grädda mitt i ugnen i cirka 25–30 minuter, eller tills pajen fått en gyllene färg.
    8. Låt svalna några minuter före servering. Pajen är god både ljummen och kall.

    Per bit (om du delar i 8):

    • cirka 90 kcal
    • ungefär 2–3 ViktVäktar-poäng

    Serveringstips

    • Vaniljkvarg 0,2 % fett: låg i poäng och passar perfekt.
    • Lättvispad vaniljkesella fungerar också bra.

    Inspirationen till det här receptet kommer från en paj som en kollega bjöd på. Jag blev nyfiken på om det gick att göra en lättare variant med färre kalorier och lägre ViktVäktar-poäng.

    Lätt äppelpaj med krispigt havresmul och saftiga äpplen i en rektangulär form på mörk köksbänk.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    8
  • Erik-Larsgården och semesterlängtan

    Sommarhelg vid Erik-Larsgården med fika vid vattnet och sommarkänslor

    Vilken fantastisk helg vi har haft! Solen har strålat från en klarblå himmel, temperaturen har varit behaglig och naturen visar sig från sin allra vackraste sida. Efter den här helgen känns det faktiskt som att sommaren äntligen har anlänt på riktigt. Vi har besökt Erik-Larsgården en plats som jag gärna återvänder till. För er som missat det har jag även skrivit om vårt tidigare besök på det mysiga caféet vid vattnet, där ni kan läsa mer om den mysiga miljön och den vackra omgivningen Vi har försökt ta vara på det fina vädret så mycket som möjligt och njutit av lugna stunder ute i naturen. Det är något särskilt med de första riktiga sommardagarna som får både kropp och själ att må lite bättre.

    Fika på mysiga Erik-Larsgården

    En av helgens höjdpunkter var utan tvekan vårt besök på Erik-Larsgården. Det är en plats som jag alltid tycker om att återvända till och som bjuder på en alldeles speciell atmosfär. Det som gör Erik-Larsgården så mysigt är inte bara det charmiga caféet utan också det fantastiska läget precis intill vattnet. Att sitta där med en kopp kaffe, njuta av utsikten och känna sommarvinden är verkligen avkoppling på hög nivå. På Erik-Larsgården finns dessutom gott om hembakat fikabröd, vilket alltid uppskattas. Jag tycker att det märks när saker är bakade med omsorg och kärlek. Priserna är dessutom väldigt rimliga, vilket gör att man kan unna sig en mysig fikastund utan att det känns alltför dyrt. Det är verkligen ett ställe jag gärna rekommenderar till den som vill njuta av en lugn stund i en vacker miljö.

    Sommarkänslor efter ett besök på Erik-Larsgården

    Efter helgens utflykt till Erik-Larsgården känns det som att sommarkänslorna har infunnit sig på allvar. Träden är gröna, vattnet glittrar i solen och kvällarna blir allt ljusare. Det är precis den här tiden på året som jag längtar efter under de mörka vintermånaderna. Att kunna vara ute länge på kvällarna och känna värmen från solen ger en helt annan energi. Jag tror faktiskt att vi nu kan räkna det som sommar.

    När semestern känns alldeles för långt borta

    Samtidigt som jag njuter av sommarkänslorna finns det en sak som känns lite mindre rolig – semestern. I år får vi inte semester förrän vecka 29. Vanligtvis brukar jag gå på semester vecka 27 eller 28, så det känns som att ledigheten ligger lite väl långt fram den här gången. När man räknar efter inser man att det fortfarande är över en månad kvar. Hualigen! Jag ska erkänna att det känns ganska surt när man ser att vissa redan börjar gå på semester eller snart får göra det. En del har dessutom möjlighet att vara lediga under stora delar av sommaren. Lärare har exempelvis ofta längre sammanhängande ledighet än många andra yrkesgrupper.

    Samtidigt vet jag att de flesta av oss inte har den möjligheten. Många arbetar långt in på sommaren innan det äntligen blir dags att stämpla ut och få några veckors välbehövlig vila.

    Jag känner mig sliten

    Om jag ska vara helt ärlig så känner jag mig ganska trött just nu. Det har varit en lång period med arbete, vardagsrutiner och allt som hör livet till. Även om helgerna ger lite återhämtning så räcker det inte alltid hela vägen när man har gått länge utan någon längre ledighet. Just nu känner jag verkligen att jag behöver semester. Inte bara för att vara ledig, utan för att få möjlighet att återhämta mig på riktigt, samla energi och bara få vara. Kanske är det därför som besöket på Erik-Larsgården kändes extra värdefullt den här helgen. För några timmar kunde man släppa alla måsten och bara njuta av nuet.

    Nu räknar vi ner till vecka 29

    Trots att semestern känns långt borta försöker jag fokusera på allt det fina som finns här och nu. Helgens besök på Erik-Larsgården, det vackra vädret, naturen, sjön och de ljusa kvällarna är sådant som gör väntan lite lättare. Sommaren är faktiskt redan här, även om semestern fortfarande ligger några veckor fram i tiden. Nu får vi helt enkelt fortsätta njuta av de små guldkornen i vardagen och börja nedräkningen mot vecka 29. Samt då mina vänner då drar vi kosan mot Höga Kusten och då tänker jag minsann släppa iväg alla måsten och bara njuta. Hur ser det ut för er? Har ni redan gått på semester eller är ni som jag och fortfarande mitt i väntan?

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    2
  • Kycklinggryta med paprika och tomat

    Snabblagat och gott

    En smakrik och lättlagad kycklinggryta med paprika, lök och tomat i en krämig sås. Perfekt som vardagsmiddag när du vill ha en mättande måltid med få ingredienser och låga SmartPoints. Servera med sallad, blomkålsris eller vanligt ris efter smak.


    Näringsvärde för grytan / Per portion

    Kalorier: 250 kcal
    Viktväktarpoints: 4 points


    Serveringsförslag med grytan / Per portion


    Med sallad
    Total måltid: ca 250–280 kcal
    4 points

    Med blomkålsris
    Total måltid: ca 280–310 kcal
    4 points

    Med vanligt sris

    Total måltid med ris: ca 430-470 kcal
    Med 50 g okokt ris (ca 150 g kokt): 8 points Med 60 g okokt ris (ca 180 g kokt): 9 point


    Ingredienser (4 portioner)

    600 g kycklingfilé
    1 gul lök
    1–2 paprikor
    1 burk krossade tomater (400 g)
    1 dl Arla Mat 4 %
    1–2 dl vatten
    Salt och svartpeppar
    1 tsk paprikapulver
    1–2 vitlöksklyftor eller 1 tsk vitlökspulver


    Tips: För extra mättnad utan fler points, tillsätt mer paprika, zucchini eller champinjoner i grytan. Samt smaka av med dina favoritkryddor. Här finns inga begränsningar.

    Gör Så Här

    Skär kycklingfiléerna i bitar. Hacka löken och paprikan. Stek kycklingen tills den får lite färg. Tillsätt lök och paprika och låt fräsa några minuter.
    Häll i krossade tomater och vatten.

    Krydda med salt, peppar och eventuellt paprikapulver och vitlök. Låt grytan sjuda i 10–15 minuter tills kycklingen är genomstekt. Rör ner 1 dl Arla Mat 4 %. Låt bli varmt men koka inte för hårt.

    Smaka av och servera.

    En rätt med inspiration av

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    4
  • Mina lediga tisdagar är inte så lediga längre

    Ni som följt bloggen ett tag vet att jag flera gånger skrivit om vikten av återhämtning. Mina lediga tisdagar har blivit en viktig del av den balansen. Det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag tror att vi behöver hitta små pauser i vardagen för att orka med allt som livet innehåller. Mina lediga tisdagar ger mig möjlighet att hinna ikapp, andas och samla ny energi. Även om den här dagen inte direkt blev lugn så gav den ändå den där känslan av återhämtning som kommer när man får ordning på saker, hinner andas och känner att man tagit hand om både hemmet, familjen och sig själv.

    Tvättmaskinen har fått jobba övertid

    En stor del av dagen har gått åt till tvätt. Maskin efter maskin har rullat på och nu är precis all tvätt undanröjd. Tvättkorgarna står tomma och allt har hittat tillbaka till sina platser. Jag tror faktiskt att tvättmaskinen förtjänar lite semester nu efter dagens arbetspass. Resten av veckan ska den få vila och det som eventuellt tillkommer får vänta till helgen. Ibland är det verkligen skönt att bara få bort allt på en gång och känna att man börjar om från noll.

    Mina lediga tisdagar fylls snabbt med sysslor

    Utöver tvätten har jag även storstädat hela lägenheten. Ni vet den där känslan när man är klar och allt doftar rent, golven är rena, ytorna fria från småsaker och hemmet känns sådär extra omhändertaget.Just nu känns lägenheten så fräsch som den bara kan vara. Jag älskar verkligen känslan efter en ordentlig storstädning. Allt känns lättare och lugnare när omgivningen är i ordning.

    Hemmadag för Izzy

    Samtidigt har Izzy varit hemma från skolan idag. Hon är inte direkt sjuk, men hon har varit lite ljummen, haft lätt feber och känt sig smått matt under dagen. Min känsla är att hon får vara hemma även i morgon för att verkligen få vila upp sig ordentligt. Förhoppningsvis är hon sedan redo att gå tillbaka till skolan på torsdag.Det är vid sådana här tillfällen jag är extra tacksam över att vara ledig på tisdagar. Att kunna finnas där när hon behöver en lite extra betyder mycket. Vi brukar dessutom lösa det bra genom att BQ ofta jobbar hemifrån någon av dagarna om det behövs.

    När Izzy börjar bli piggare brukar vi också kunna låta henne vara hemma själv kortare stunder. Då har vi förberett allt som går att förbereda – mat finns färdig att värma, dryck står framme och allt är ordnat för att hon ska känna sig trygg och omhändertagen även om vi behöver vara på jobbet.

    Egentid och nya naglar efter 3,5 år

    Mitt i allt har jag faktiskt också unnat mig lite egentid idag. Efter tre och ett halvt års uppehåll gjorde jag mina naglar igen. Det kändes nästan lite ovant först, men samtidigt väldigt roligt. Det är något speciellt med att fixa naglarna. Man känner sig lite extra fin och ompysslad. Jag som haft naglar tidigare vet ju också vad de klarar av i vardagen, så det känns inte särskilt främmande egentligen. Den här gången valde jag en ljus och diskret somrig touch i gult och med små detaljer av yvå vita blommor på vardera hand. Precis lagom mycket färg för att kännas somrigt utan att ta över.

    Jag tycker faktiskt att de blev riktigt fina. Sådär lagom neutrala att jag känner att jag kan trivas med dem i fyra veckor innan det är dags för nästa besök. Förr brukade jag ofta tröttna redan efter ungefär två veckor när jag valde mer färgstarka alternativ, så idag känner jag mig betydligt mer hemma i de lugnare tonerna.

    Färg är fint – men allt passar inte mig

    Min chef hade för övrigt samma knalliga färg på sina naglar som färgen på de nya byxorna jag nyligen köpte. Det var verkligen jättesnyggt på henne och hon passade fantastiskt bra i det. Men för min egen del hade den färgen nog bara fungerat just den dagen när jag bar byxorna. Annars tror jag att jag hade känt mig lite väl färgstark och sprakande. Men det där är ju verkligen en smaksak. Vi trivs alla i olika färger och uttryck. Vissa älskar starka nyanser medan andra, som jag, oftast dras mot det lite mjukare och mer diskreta. Oavsett vilket så var hon verkligen fin i färgen.

    Därför uppskattar jag mina lediga tisdagar

    Nu börjar den här intensiva men produktiva tisdagen gå mot sitt slut. Tvätten är klar, lägenheten är storstädad, Izzy har fått vila och jag har till och med hunnit unna mig lite egentid. Egentid i form av träningspass hemma på 45 minuter och en powerwalk på 55 min. Så ser man det så har jag ju faktiskt fått mycket unnartid idag också. Det känns faktiskt ganska skönt att kunna sätta punkt för dagen med känslan av att ha fått mycket gjort. Nu tänker jag knyta ihop säcken, krypa ner i sängen och försöka få några timmars sömn. I morgon väntar nämligen en tidig morgon med öppning på jobbet klockan 06.30.

    Så med det sagt önskar jag er en fin kväll och hoppas att ni får en lugn och skön onsdag.

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

    ”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

    På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

    4