Klassresa till Vässarö – ett minne för livet

Pappa till ena tjejen här, Patrik, har skickat detta fotot till mig 
Klassresan till Vässarö blir ett minne för livet för min dotter och hennes klasskamrater. Trots min oro inför resan efter hennes tidigare handledsskada har dagarna fyllts av segling, paddling, bad och gemenskap innan högstadiet väntar i höst.Jag har varit så orolig inför hennes klassresa, precis som jag skrivit om tidigare här på bloggen när hon bröt handleden tidigare i år. Det har verkligen legat och gnagt i mig länge eftersom handleden fortfarande känns ganska skör. Som förälder är det svårt att bara släppa kontrollen helt, särskilt när barnen ska iväg på aktiviteter där det händer mycket hela tiden.

Samtidigt har jag försökt påminna mig själv om hur viktig en sådan här klassresa faktiskt är.


Mentor till Izzy har skickat de flesta bilderna här 
Nu är alla 6:e klassare iväg på klassresa till Vässarö och det verkar verkligen vara en upplevelse de kommer bära med sig länge. Hon har berättat att de idag både seglat och paddlat kanot, och bara det hade ju fått mitt mammahjärta att slå dubbla slag hemma i soffan. Men hon låter så glad och stolt när hon berättar om allt de gör. Igår badade hon dessutom för första gången på länge och bastade tillsammans med sina kompisar. Bara en sådan sak känns så stort efter allt som varit tidigare under året. Det har också grillats, skrattats och gjorts massor av roliga aktiviteter tillsammans.

Och vet ni? Jag inser mer och mer hur nyttigt det här är för henne.

Klassresa till Vässarö blev ett fint avslut på 6:an
Det här känns verkligen som ett perfekt sätt att knyta ihop säcken innan högstadiet börjar i höst. Jag kan knappt förstå att det bara är ett par veckor kvar tills hon går ut 6:an. Hur gick det ens till? Det känns fortfarande som igår hon var liten och höll min hand på väg till lågstadiet. Min “bebis” ska alltså börja högstadiet. Det är faktiskt helt ofattbart. Samtidigt känns det så fint att hon kommer få börja tillsammans med sina två bästa vänner. De går egentligen i hennes parallellklass idag, så hon har verkligen saknat att inte få gå tillsammans med dem under de här åren. Därför känns det extra tryggt och roligt att de nu äntligen får hamna i samma klass framöver.

Jag tror verkligen att det kommer göra övergången till högstadiet mycket lättare för henne.


Foto som pappa Patrik skickat till mig, en av vårdnadshavarna som är med på klassresan 
Om Vässarö och klassresor för skolklasser
Wässarö är en populär ö i Stockholms skärgård som många skolklasser, scoutgrupper och företag åker till för läger, klassresor och olika typer av friluftsaktiviteter. Där finns möjlighet att prova på aktiviteter som segling, paddling, bad, bastu och gegmenskapsövningar ute i naturen. För många 6 har klassresan till Wässarö nästan blivit som en tradition och ett sista gemensamt minne innan klassen splittras och eleverna börjar högstadiet på olika håll. Det är verkligen lätt att förstå varför så många uppskattar platsen. Kombinationen av skärgård, natur, aktiviteter och gemenskap verkar skapa minnen för livet för barnen.



Vardagen fortsätter här hemma
Medan hon lever sitt eget lilla äventyr där ute på klassresa fortsätter vardagen precis som vanligt här hemma. Vi knegar vidare med jobb, hemmasysslor och allt det där som aldrig riktigt tar paus. Jag har faktiskt nyss varit ute på en lång promenad, vilket var precis vad jag behövde för att rensa tankarna lite. Det blir så tomt hemma när barnen är borta, även om man samtidigt är glad för deras skull. Nu ska jag snart göra en riktigt god potatis- och purjolöksgratäng som ska få stå och gotta till sig ordentligt i ugnen. Receptet tänkte jag lägga upp här på bloggen senare, för den kommer bli en favorit här hemma skulle jag trode. Mitt i allt det där vardagliga försöker jag landa i att hon börjar bli stor på riktigt.

Det är både fint, vemodigt och lite svårt att förstå på samma gång.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Två fyllda Sellpy påsar efter en rensardag hemma


Vissa dagar känns extra viktiga för både hemmet och själen och idag har det verkligen varit en riktig rensardag hemma. Vi har städat, organiserat och försökt skapa lugn inför att en ny vecka nu börjar. Det är något speciellt med känslan efteråt när hemmet känns lättare, renare och mer harmoniskt. Jag har tidigare skrivit om både mina andra rensardagar hemma. Hur jag använder Sellpy för att sälja vidare kläder och saker. Idag blev ännu en sådan dag där jag verkligen kände hur skönt det är att rensa ut och skapa ordning här hemma.

Två fyllda Sellpy-påsar
Under dagen har jag gått igenom garderober, lådor och sådant som bara blivit liggande. Det är så lätt att samla på sig mer än man egentligen behöver och ibland behöver. Man behöver stannar upp ooch rensa ut. Nu står två fyllda Sellpy-påsar redo och det känns nästan som en liten nystart. Jag tycker verkligen om tanken på att kläder och saker kan få komma vidare. Istället för att bara bli liggande hemma utan användning. Att sälja via Sellpy passar mig också väldigt bra eftersom det sparar så mycket tid jämfört med att sälja allt själv styckvis. Jag tycker dessutom att det blivit ett bra sätt att kombinera återbruk med att samtidigt hålla bättre ordning hemma.

Därför gillar jag att använda Sellpy
En av anledningarna till att jag tycker så mycket om Sellpy är för deras Sellpypåsar man kan beställa. Man kan rensa hemma i lugn och ro. Fylla sina påsar och sedan låta Sellpy ta hand om fotografering, annonsering och försäljning.

Det finns flera fördelar med att använda Sellpy:
- Man får ordning och mer plats hemma
- Kläder och saker får ett nytt liv
- Det är ett mer hållbart sätt att konsumera
- Man slipper lägga tid på att skapa egna annonser
- Det känns bra att återanvända istället för att kasta

Jag tycker också att det blir lättare att hålla garderoben mer genomtänkt när man faktiskt rensar med jämna mellanrum. Då ser man tydligare vilka plagg man verkligen använder och tycker om. Istället för att garderoben bara fylls på med saker som blir hängande utan att användas. För mig handlar en rensardag hemma inte bara om att städa. Utan också om att skapa mer lugn och ordning både i hemmet och i vardagen



Städning och fix inför en ny vecka
Förutom rensningen har vi också städat och fejat här hemma idag. Ni vet den där känslan när man vill börja veckan med rena ytor. Ha ordning och lite lugn omkring sig. Jag märker verkligen hur mycket bättre jag mår när hemmet känns harmoniskt. Det behöver absolut inte vara perfekt. Fast just känslan av att ha fått undan saker och gjort fint gör så mycket för energin. Söndagar brukar ofta bli sådana dagar här hemma. Lite fix, lite tvätt, lite organisering och samtidigt försöka landa mentalt inför veckan som kommer. Efter en lång rensardag hemma känns det extra skönt när allt är i ordning inför måndagen.

Mammahjärta inför Izzys klassresa
Samtidigt som vi hållit på hemma idag har känslorna varit lite överallt. I morgon åker Izzy på klassresa till Stockholm. Där de ska bo ute på landet och göra massa roliga aktiviteter tillsammans. Och ja… jag har faktiskt gråtit några gånger idag. Det är så konstigt när man plötsligt stannar upp och inser hur stor ens barn börjar bli. Man vill ju alltid finnas där för att trösta, stötta och hjälpa till om något skulle kännas jobbigt. Nu ska de iväg på egna äventyr istället och tydligen ska de även åka segelbåt. Vilket både känns jätteroligt och lite nervöst för mammahjärtat. Samtidigt vet jag hur viktiga sådana här minnen är och jag hoppas verkligen att de får fantastiska dagar tillsammans. Det är bara jag som måste vänja mig vid att tiden går lite för fort ibland.

En dag med både känslor och nystart
Så dagens rensardag hemma blev egentligen lite av allt på samma gång. Städning, organisering, återbruk, mammahjärta och tankar inför en ny vecka. Kanske är det precis det livet är ibland. Lite kaos, lite nostalgi, lite tårar och samtidigt en väldigt fin känsla av att få landa hemma .Efter en lång rensardag hemma och börja om på nytt igen. Jag tror faktiskt att sådana här dagar behövs ibland. Dagar där man får stanna upp, gå igenom både hemmet och tankarna lite samtidigt. När man rensar hemma känns det nästan som att man också rensar huvudet på stress och måsten. Det blir lättare att andas när allt omkring en känns lite mer i ordning.

Samtidigt blir man också påmind om hur snabbt livet går. Ena stunden är barnen små och nästa stund ska de iväg på klassresor. Segla segelbåt och skapa egna minnen utan mamma vid sidan om hela tiden. Det är fint men också väldigt känslosamt. Nu ska jag försöka landa lite i soffan efter dagens rensardag hemma. Njuta av känslan av ett rent och organiserat hem och bara försöka samla energi inför veckan som väntar. Trots alla känslor idag så känns det ändå väldigt fint i hjärtat att veta att Izzy får uppleva så många roliga saker tillsammans med sina vänner.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Sommarlätt Potatissallad Viktväktarna


Lätt Potatissallad
Potatissalladen är både fräsch och smakrik med krispiga sockerärter, rostade pinjenötter och en len honungssenapsdressing som ger en härlig balans mellan sötma och syra. Den passar perfekt till sommarens grillmiddagar, buffébord eller som en lättare lunch en varm dag. Salladen är enkel att laga men känns ändå lite extra lyxig och färgglad på bordet.
4 portioner
Points/portion: 2
Ca 220 kcal per portionIngredienser
Lätt potatissallad
- 800 g färskpotatis
- 1 rödlök
- 150 g sockerärtor
- 2 msk pinjenötter
- 2 msk persilja
Dressing
- 1 msk dijonsenap
- 1 msk vatten
- 2 tsk rapsolja
- 2 krm salt
- 1 krm svartpeppar
Gör Så Här
Koka potatisen i saltat vatten. Låt svalna och dela den. Skala och hacka eller skiva löken, halvera sockerärtorna och blanda med potatisen. Rosta pinjenötterna i torr panna, akta så att de inte bränns. Hacka persilja. Blanda alla ingredienserna till dressingen och vänd ner i potatissalladen, blanda försiktigt. Strö över pinjenötter och persilja.

Receptkälla Sommarmat viktväktarna ➜ Lätt potatissallad






Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Vi firade Förskolans dag med skapande


Vi firade Förskolans dag med skapande aktiviteter, målning och lekfullt lärande på förskolan. Nu är ännu en vecka till ända och den har verkligen varit full av både lärorika, roliga och intensiva dagar. Veckan har präglats av APT, fortsatt arbete med målplaner samt firandet av Förskolans dag. Det har varit långa dagar men också väldigt givande, med många fina stunder tillsammans med barnen och kollegorna. Under veckan har mycket fokus legat på utvecklingssamal,vårt fortsatta arbete med målplaner. Det är viktigt för oss pedagoger att regelbundet reflektera över verksamheten, utveckla arbetssätt och planera framåt för att skapa bästa möjliga förutsättningar för barnens utveckling och lärande. Även om sådana veckor kan vara väldigt intensiva känns det alltid värdefullt när man får möjlighet att diskutera pedagogik, barnens behov och verksamhetens utveckling tillsammans.



Skapande aktiviteter under Förskolans dag
Den här veckan firade vi Förskolans dag med glädje, skapande aktiviteter och gemenskap. Barnen fick bland annat prova olika målningstekniker och utforska färger, kreativitet och lek tillsammans.vilket är en väldigt uppskattad dag både för barn och pedagoger. Förskolans dag handlar om att uppmärksamma förskolans betydelse och allt fantastiskt arbete som sker varje dag inom verksamheten. Det är en dag fylld av glädje, gemenskap, lek och lärande där barnen får delta i olika aktiviteter och känna stolthet över sin förskola. För oss pedagoger blir det också ett fint tillfälle att lyfta fram det viktiga pedagogiska arbetet vi gör tillsammans med barnen varje dag.Vi hade bland annat en station där barnen fick arbeta med målning och prova olika målningstekniker. Barnen fick experimentera med färger, material och olika sätt att skapa på, vilket väckte både nyfikenhet och kreativitet.

Det är pedagogiskt viktigt eftersom skapande aktiviteter hjälper barnen att
- Utveckla sin fantasi och kreativitet
- Träna finmotorik och koncentration
- Utforska färg, form och teknik
- Stärka självkänslan genom eget skapande
- Uttrycka känslor och tankar på olika sätt
- Skapande under förskolans dag

Besök hos 5-årsgruppen
Jag gick även över med barnen som snart börjar i 5-årsgrupperna så att de fick hälsa på. Vi firade Förskolans dag med skapande aktiviteter, målning och lekfullt lärande på förskolan även med dem.Barnen fick testa deras olika stationer. Det blev ett väldigt uppskattat besök där barnen fick möjlighet att bekanta sig med den nya miljön och träffa både pedagoger och barn från grupperna. Sådana övergångar är viktiga för att skapa trygghet inför kommande förändringar och hjälpa barnen att känna sig förberedda och delaktiga. Barnen var väldigt nyfikna och stolta över att få prova på de nya aktiviteterna. På vår förskola har vi 11 avdelningar och vi är fördelade i olika skepp. Vi har fyra avdelningar för barn i åldrarna 1–2 år, fyra avdelningar för barn i åldrarna 3–4 år samt tre rena 5-årsgrupper.

Till hösten kommer tre avdelningar att stängas ner eftersom barnantalet minskar, precis som i övriga landet. Då kommer även en ombyggnation att göras så att avdelningarna blir större.



Fredagens utflykt till handelsträdgården
Idag fredag gick jag och en annan pedagog på utflykt tillsammans med barnen till en större handelsträdgård. Syftet med utflykten var att barnen skulle få uppleva närmiljön och samtidigt lära sig mer om hur odling fungerar och vilken teknik som används inom odling och växthus. Det blev många spännande frågor och barnen var väldigt engagerade.Möte med sköldpaddorna En av dagens stora höjdpunkter var när barnen fick träffa sköldpaddorna – Liten, Mellan och Klumpe-Dunsen. Barnen fick både mata och klappa dem, vilket skapade stor glädje och fascination.

Det är pedagogiskt viktigt att barn får möta djur för att
- Utveckl empati och omsorg
- Stärka förståelsen för natur och djurliv
- Skapa lugn och närvaro
- Väcka nyfikenhet och frågor
- Ge barn konkreta upplevelser genom alla sinnen

Det blev verkligen en jättetrevlig utflykt och barnen pratade länge om sköldpaddorna efteråt. Superhärligt väder. Vi hade dessutom helt fantastiskt väder under utflykten. Solen sken och det gjorde hela dagen ännu härligare. Barnen kunde njuta av naturen, röra sig fritt och upptäcka miljön med alla sina sinnen.Sådana dagar ger verkligen mycket energi.




Shopping och blandade känslor
Jag har även köpt lite nya kläder under veckan och är i stort sett väldigt nöjd med allt jag köpte – förutom de två gröna klänningarna. Den ena klänningen som är med skarp grön färg är Izzys och den har någon kostig form vid bysten så hållningen ser ej bra ut då man har den på sig. Den andra gröna klänningen är väldigt pulsig vid midjan. Det ser ut som det är utrymme för att fylla upp för en gravidmage. Känns lite tråkigt när man tycker om modellen från början. Materiaet på den olivgröna är också lite stumt och grövre så inte lämplig för en varm sommardag. Jag är lite inne på att skicka tillbaka de båda gröna. Det som är snyggt på min gröna är vid själva dekollteget och mönstret på den. Jag hade nog egentligen kunnat ha en storlek mindre. Men annars är jag väldigt nöjd med resten av köpen.

Izzys klassresa nästa vecka
Nästa vecka ska Izzy åka på klassresa till Stockholm tillsammans med sin klass. De blir ungefär 75 barn och 10 (kanske några fler vuxna) vuxna som följer med. Det verkar bli en riktigt rolig resa med många aktiviteter samlade på ett och samma ställe. Barnen kommer få umgås utanför skolan och skapa nya minnen. Prova olika aktiviteter stärka gemenskapen i klassen uppleva något nytt tillsammans Det kommer säkert bli både intensivt, roligt och väldigt minnesvärt för alla barnen. Det är blandade känslor här hemma, ena stunden vill hon med, andra inte. De ska bo i olika stugor som är indelade i ett visst antal barn. Hon ska bo i en stuga för 6 personer där det är två 3 rum fördelade i den stugan. Hon kommer bo där tillsammans med dem som just nu är hennes bästa vänner i skolan.



Sammanfattning av veckan
Det har verkligen varit en innehållsrik vecka fylld av:
- Pedagogiskt arbete
- Planering och APT
- Förskolans dag
- Utvecklingssamtal
- Skapande aktiviteter
- Övergångsbesök till 5-årsgrupperna
- Lärorika utflykter
- Djurmöten
- Härligt väder
- Shopping
- Förväntningar inför nästa veckas klassresa

Trots långa dagar känner jag mig väldigt tacksam över alla fina stunder veckan har bjudit på.




Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler


Mitt i stressen finns ändå hjärtat kvar

Jag kommer inte ihåg men mitt hår är antingen fuktigt eller behöver borstas därav lite ruffig look, regn om vartannat vet ni. Ingen vidare & haft mousse i då håret sedan blivit blött av regn. 
Vet ni, idag ska jag faktiskt FIRA! – Nu är jag äntligen klar med vårens utvecklingssamtal med vårdnadshavarna. Samtalen är verkligen en fin och viktig del av arbetet och jag uppskattar mötena och samarbetet så mycket. Samtidigt kräver de mycket tid, fokus och energi, särskilt när allt annat i verksamheten också rullar på i full fart. Under den här perioden har vi dessutom arbetat intensivt med målplaner, överinskolning med nya barn till hösten, PUD, APT och planering inför Förskolans dag. Det är många delar som ska hinnas med samtidigt och ibland känns det nästan som att dagarna behöver fler timmar. Men mitt i allt är det också väldigt givande att se allt arbete vi gör tillsammans och hur mycket engagemang som finns i verksamheten.

Nu börjar jag ändå känna att jag kan landa lite i arbetet igen och andas ut efter en intensiv period. I morgon väntar Förskolans dag och om allt går enligt plan blir vi även klara med målplanerna på fredag. Då känns det faktiskt som att jag kan gå in i helgen med känslan av att ha avslutat ett stort kapitel och få njuta lite av att ha hunnit ikapp. Det känns verkligen välförtjänt just nu 🌸



Det märks att terminen börjar gå mot sitt slut
Det har varit en intensiv period den senaste tiden. Mitt i alla utvecklingssamtal, målplaner, möten, planeringar och allt som ska hinnas med innan sommaren märker man också hur barnen påverkas av tempot runt omkring. Hela gruppen känns mer uppspelt just nu och energin är hög nästan hela dagarna. Det märks att det är mycket som händer. Rutiner och regler som vi arbetat upp under hela året och som tidigare fungerat så fint, verkar vissa dagar nästan vara bortblåsta. Barnen lyssnar sämre, konflikterna kommer tätare och tålamodet hos både stora och små är inte riktigt där det brukar vara. Och egentligen är det kanske inte så konstigt — vi känner nog alla av att vi börjar närma oss slutet på en lång termin

Vi räknar ner mot sommaren
Jag ska vara ärlig och säga att de senaste veckorna känner jag verkligen av både stressen och pulsen i kroppen. Den där känslan när man försöker räcka till överallt samtidigt och samtidigt finnas där fullt ut för barnen. Det har varit ganska tufft den senaste tiden och jag tror faktiskt att vi alla är rätt slutkörda just nu. Men mitt i allt detta finns ändå så mycket fint. Alla skratt, kramar, kloka tankar och små stunder som påminner om varför man älskar sitt arbete ❤️ Nu hoppas jag att vi snart får möjlighet att landa lite, andas ut och känna att vi faktiskt gjort ett fantastiskt jobb genom hela våren 🌸

Detta påminner ju verkligen om det då man idag fick detta av ett barn som slutar. Så oerhört sött med en perosnlig teckning, samt så sött ” Min Mirre”, hjärtat! Dessa gånger fäller man tårar. Det kommer jag göra nu när vi släpper iväg flera till sommlovet börjar för dem. Supergulligt också att hon har skrivit Isabelle också, här smälter man ju till en isglass. Vad 16 är vet jag inte, fniss! ❤️, tror att hen bara vill visa att hen kan skriva siffor.






Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!
”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

