Senapsrostad potatissallad


Senapsrostad potatissallad
Mycket god senapsrostad potatissallad slår faktiskt de flesta jag gjort innan då det är jättegott att blanda citron och dijonsenap till en dressing som är smakbas till potatissalladen.

Salladen är dessutom perfekt att förbereda i förväg. Smakerna utvecklas när den får stå en stund och den passar därför utmärkt att servera både till vardagsmiddagar och vid sommarens grillfester.

Senapsrostad potatissallad är dessutom perfekta salladen att ha med sig till stranden eller till en annan utflykt du tänkt dig.

4 portioner = Hela receptet
Points = per portion: 4

Ingredienser
- Färskpotatis 800 g
- Rapsolja ½ msk
- Senap (dijon) 1 tsk
- Citron ½ st
- Honung, flytande 2 tsk
- Kapris 2 msk
- Salladsost (feta) 10% 150 g
- Flingsalt 1 tsk
- Basilika 1 kruka(or)
- Spenat, färsk 70 g

Gör Så Här
Sätt ugnen på 200°. Skrubba och klyfta potatis, lägg i en plastpåse. Blanda ihop olja, senap, lite pressad citron och hälften av honungen.
Häll över potatisen tillsammans med kapris i påsen och skaka runt så att allt täcks av dressingen.
Fördela potatisen i en ugnsfast form och lägg ner hela osten. Pensla den med resterande honung och riv över citronskal.
Sätt in i ugnen ca 30 minuter tills potatisen är mjuk och gyllene. Strö över flingsalt och blanda runt. Lyft över i en serveringsskål eller fat och blanda ner basilika och spenat.
Senapsrostad potatissallad kommer falla dig i smaken den är verkligen god.
/ Receptkälla Originalreceptet



Bloggens bilder är mina egna fotografier
Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Stuga vid vattnet – därför väljer vi det


När vi planerar våra semestrar bokar vi nästan alltid en stuga vid vattnet. Många tror kanske att det beror på att vi älskar att bada och spendera dagarna i vattnet, men sanningen är faktiskt en annan. För mig handlar det om något mycket djupare än så. Jag är uppvuxen i en kuststad och har haft havet som en naturlig del av min vardag sedan jag var liten. Kanske är det därför jag känner ett särskilt lugn när jag har vatten omkring mig. Det finns något rogivande i ljudet av vågorna, doften av salt havsluft och den öppna horisonten som får mig att må bra.

Varför en stuga vid vattnet ger mig lugn
Kanske är det uppväxten vid kusten som gjort att jag känner så här. Jag växte upp i Oskarshamn och även om jag trivs där jag bor idag kan jag fortfarande sakna närheten till havet och kustlivet. Det är något speciellt med att ha havet som en naturlig del av vardagen. Om du inte känner till Oskarshamn kan du läsa mer om staden och dess vackra skärgård här. Kanske är det bara en del av min personlighet. Vad anledningen än är känner jag mig alltid mer avslappnad när havet finns i närheten. Därför fortsätter vi att leta efter en stuga vid vattnet när det är dags för semester. För mig handlar det om helheten – närheten till havet, kustmiljöerna och möjligheten att tillbringa dagarna på det sätt som jag trivs bäst.



Stuga vid vattnet för en badkruka
Det kanske låter motsägelsefullt, men jag är faktiskt ganska mycket av en badkruka. Jag är sällan den första som hoppar i vattnet och kan tveka länge innan jag tar ett dopp. Därför är det inte badmöjligheterna som är den största anledningen till att jag vill bo nära vatten. Istället älskar jag att bara sitta och titta ut över havet. Att lyssna på måsarna, känna vinden mot ansiktet och doften av havet ger mig en känsla av lugn och avkoppling som är svår att beskriva. Jag behöver egentligen inte mer än så för att trivas. Att sitta på en brygga eller promenera längs strandkanten ger mig ofta mer än ett dopp i havet. Kanske är det därför en stuga vid vattnet passar mig så bra, trots att jag inte är den största badentusiasten.

Sandstränder framför insjöar
Om jag får välja mellan hav och insjö väljer jag nästan alltid havet. Sandstränder, öppna vyer och den speciella känslan som kustmiljöer ger tilltalar mig betydligt mer. Det betyder inte att insjöar inte kan vara vackra, för det kan de verkligen. Men för mig finns det något alldeles särskilt med havet som jag inte hittar någon annanstans. Det känns öppnare, friare och mer levande. Kanske är det den ständiga rörelsen i vattnet eller de långa vyerna mot horisonten som gör skillnaden. Oavsett årstid tycker jag att havet har en speciell dragningskraft. Även en mulen dag kan en promenad längs stranden ge mig mer energi än många andra platser i naturen. Dessutom vem älskar inte sand mellan tårna från en badstrand? Jo det gör jag?!



Jag älskar inte att sola
I ett tidigare inlägg skrev jag om solning och brun utan sol, och ni vet redan att jag inte är den som gärna ligger timmar i solen för att bli brun. Du kan läsa det inlägget här om du vill veta mer om mina tankar kring brun utan sol. Jag har faktiskt aldrig varit den som ligger still på stranden en hel dag. Efter en stund vill jag göra något annat, oavsett hur fint vädret är. Jag tycker mer om att läsa en bok, ta en promenad, fotografera eller upptäcka nya platser i området där vi semestrar. Jag tror också att vi alla kopplar av på olika sätt. För vissa är en dag på stranden den perfekta semestern, medan jag trivs bättre när dagarna får innehålla lite variation. Det viktigaste för mig är att känna mig ledig och kunna göra det som känns bra för stunden.

Promenader längs kusten ger energi
För mig är en stuga vid vattnet mer än bara ett boende. Det är en plats där jag kan koppla av, njuta av utsikten och ladda batterierna. Något av det bästa jag vet på semestern är att ta långa promenader längs strandpromenader och kuststråk. Att få motion samtidigt som man njuter av vackra vyer är svårslaget. Landskapet förändras hela tiden och varje promenad känns unik. Det är också ett fantastiskt sätt att rensa tankarna och bara vara i nuet en stund. När det gäller Oskarshamn saknar jag också stadspulsen som är där, det är en sommarstad och på sommaren är sommarstäder svårslagna.

Hur är ni? Måste ni också ha vatten nära på semestern eller trivs ni lika bra mitt i skogen? Jag älskar båda, som hundmänniska älskar jag lugnet i skogen också. Så är nog lite av båda!



Bloggens bilder är mina egna fotografier
Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Potatis- och köttfärsgratäng


Mycket god gratäng
Potatis- och köttfärsgratäng är en riktig vardagsfavorit hemma hos oss. Den krämiga såsen och den smakrika fyllningen gör rätten både enkel att laga och god att servera till hela familjen.
4 portioner = Hela receptet
Points = per portion: 5
Ingredienser
- Potatis 600 g
- Purjolök 1 medelstor
- Vitlök 1 klyfta
- Rapsolja 2 tsk
- Nötfärs 5% 400 g
- Färskost 11% 200 g
- Vatten 4 dl
- Mjölk 0,5% 2 dl
- Grönsaksbuljongtärning 1 st
- Paprikapulver ½ msk
- Bladpersilja 1 knippe

Gör Så Här
Sätt ugnen på 200°.
Skala och koka potatis nästan klar.
Skiva purjolök. Hetta upp olja i en panna och bryn färs, purjolök och pressad vitlök. Krydda med salt och peppar.
Blanda ost, vatten, mjölk och buljongtärning i en kastrull. Koka upp och smaka av med peppar och paprikapulver.
Skiva upp potatisen och varva med färs i en ugnsfast form. Häll såsen över och gratinera i ugnen ca 20 minuter.
Toppa med hackad persilja.
√ Receptkälla ➜ Potatis och köttfärsgratäng
√ Mer recept från sweetwordsbymirre



Bloggens bilder är mina egna fotografier
Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Skolavslutning, känslor och middag på Unamás


Skolavslutning, avsked och nya kapitel. Den här veckan har varit fylld av känslor, både hemma och på jobbet. Det är märkligt hur vissa perioder i livet verkar samla flera milstolpar på en och samma gång. Just den här veckan har varit fylld av sådana stunder. Stunder som fått mig att stanna upp och inse hur fort tiden faktiskt går. På förskolan har det varit dags att säga hej då till barn som vuxit och utvecklats under flera år, samtidigt som Izzy nu avslutat mellanstadiet och står redo att ta steget vidare till högstadiet. Två helt olika världar, men med samma känsla av stolthet, vemod och förväntan inför det som väntar runt hörnet.

Skolavslutning och ett känslosamt farväl till mellanstadiet
Nu har Izzy avslutat mellanstadiet och till hösten väntar högstadiet. Det känns nästan overkligt när jag tänker tillbaka på hennes år i skolan och hur snabbt tiden har gått sedan dess.En dag som vi länge sett fram emot, men som också visade sig bli betydligt mer känslosam än jag hade räknat med. Jag minns fortfarande när hon började skolan, och nu står hon här redo för nästa kapitel.Skolavslutningen var så fin. När eleverna sprang ut till tonerna av Håkan Hellströms Din Tid Kommer gick det inte längre att hålla tillbaka tårarna. Texten, stunden och känslan av att en epok faktiskt var över träffade rakt i hjärtat.

Det blev inte mindre känslosamt när Izzys mentorer skulle ta farväl av sina elever. Jag såg hur deras ögon fylldes av tårar när de kramade om sina numera före detta elever och önskade dem lycka till vidare mot högstadiet. När det sedan var Izzys tur att krama sina mentorer såg jag att även hon blev sentimental. Och då kom förstås mina egna tårar igen. Det är något speciellt med människor som följer våra barn under flera viktiga år. De blir en del av barnens vardag, utveckling och minnen. Jag kan ju skarpt relatera till det som också är pedagog.

Izzys skolavslutning blev en dag att minnas
Trots alla känslor var det framför allt en väldigt fin dag. Izzy var glad från början till slut och strålade verkligen hela dagen Hon hade själv valt sin nyinköpta outfit och jag tyckte att den blev så fin. Det var riktigt snyggt att matcha eleganta kjolen med en enkel t-shirt. Avslappnat men samtidigt festligt och somrigt. Efter skolavslutningen åkte vi hem och firade med en god minitårta i chocklad. Ett enkelt men mysigt sätt att uppmärksamma en stor dag i livet.



Farväl till barnen på förskolan
Som om inte skolavslutningen var nog känslosam blev även dagen idag speciell. Två barn som jag haft på min avdelning sedan de skolades över som blivande treåringar gick idag på semester och kommer inte tillbaka till vår avdelning efter sommaren. Jag har följt dem under flera år, sett dem växa, utvecklas och ta stora kliv i sin vardag. Därför blev det naturligtvis lite känslosamt när vi sa hej då inför sommaren. Som pedagog får man vara med om många fina möten, men också många avslut. Varje barn lämnar små avtryck och minnen efter sig.



Middag på Unamás i sommarkvällen
Efter gårdagens skolavslutning avslutade vi dagen med middag på Unamás. Det blev ett väldigt trevligt avslut på dagen. Vi satt ute och njöt av den ljumma sommarkvällen medan en skön vind svepte genom uteserveringen. Precis sådana där kvällar man vill stanna kvar lite extra länge och bara njuta av stunden.Unamás erbjuder en varierad meny med bland annat hamburgare, tacos, street food-inspirerade rätter och andra smakrika alternativ. Menyn känns modern och avslappnad samtidigt som det finns något för de flesta smaker.

Maten var riktigt god och hela sällskapet var nöjt med sina val. Det märks att restaurangen satsar på smakrika råvaror och välkomponerade rätter. Servicen var trevlig och atmosfären avslappnad, vilket gjorde att kvällen blev precis så mysig som vi hade hoppats på. Efter en dag fylld av både glädje och känslor blev det ett fint sätt att landa tillsammans som familj.

Nu knyter vi ihop veckan
När jag summerar den här veckan känner jag framför allt tacksamhet. Tacksamhet över att få följa barn, både hemma och på jobbet, genom olika faser i livet. Tacksamhet över alla fina människor som finns omkring dem. Och tacksamhet över att få vara med när nya kapitel börjar. Det har varit en vecka fylld av både skratt och tårar, av avslut och nya början. Och nu känns det faktiskt väldigt skönt att knyta ihop denna sentimentala vecka och ta helg.




Bloggens bilder är mina egna fotografier
Viss bildredigering och kreativ styling kan förekomma
för att förstärka ljus, färg, komposition och stämning.Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

Rabarberkaka – Viktväktarna


Gott i Sommar
Rabarber är så gott och man kan göra så mycket varianter med rabarber. En enkel kaka att göra och som passar både på stranden som picknick och på fikabordet en varm sommardag. Här har ni viktväktarnas recept på rabarberkaka.
Baka och njut av en tugga eller två!
12 portioner = Hela receptet
Points = per portion: 5Ingredienser
- Vetemjöl 3 dl
- Majsmjöl ¾ dl
- Bakpulver 2 tsk
- Äggula 1 st
- Kvarg naturell 10% 1 dl
- Sylt ½ dl
- Rabarber 7 stjälk(ar)
- Socker ½ dl
- Äggvita 1 st
- Socker 2 msk
- Rapsolja 1 tsk
Gör Så Här
Blanda samman de båda mjölsorterna med bakpulver, äggula, kvarg och äppelmos till en smidig deg. Tryck ut degen i en smord springform och låt vila i kylskåp ca 1 timme. Dela rabarbern i bitar och blanda med socker och lägg i pajskalet. Vispa äggvitan till hårt skum och tillsätt socker. Klicka ut marängen och grädda i ugn 175° ca 40-45 min.

MISSA INTE MINA ANDRA RECEPT
√ Mer recept från sweetwords


Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept
Välkommen åter och ser fram emot att ses igen