Bloggutmaning,  Våra resor

Glitterkorn och sammanfattning

Våra resor 2023

Det här året har inte varit någon hit för mig, stundtals pissigt. Jag vill därför inte minnas tillbaka och se åter på det som en årsresume månad för månad som jag brukar göra varje årsslut. Jag tänker istället minnas tillbaka och visa er våra resor vi varit iväg på. För dem vill jag verkligen minnas tillbaks på. Vissa av resorna kommer inte i ordning direkt efter varandra för rätt månad, det får vara så.

Spikens Fiskehamn

När vi semestrade i Lidköping besökte vi ⇛ Spikens Fiskehamn En självklar plats att besöka då man är på semester i Lidköping. Vi tog oss dit och det låg ju bara några kilometer från stugan. Hade man haft cyklar med sig hade man kunnat cyklat dit och haft en dag utan att använda bilen. När vi var på plats fick man sommar- och semesterkänsla direkt av hamn, båtar och den där härliga ”Vi på Saltkråkan-känslan”. Jag i min blåa klänning kände mig som Malin i Saltkråkan där för ett tag. Spikens hamn hade verkligen mycket att erbjuda och det fanns butiksbodar som sålde hantverk, inredning, kläder, husgeråd, smink, ostar och allt möjligt man kan tänka sig. Det fanns även café, restauranger med god mat och även såklart färsk fisk. Överallt man kunde äta hade man utsikt mot vackra Vänern.

Läs mer om vår vistelse här ⇛ Spiken och Svalnäsbadet

Skara Sommarland en dag att minnas

När väderprognosen visade sol åkte vi en av dagarna till Skara Sommarland. Det var kallt i luften men soligt väder, dock visade prognosen lite regn. Det var 5 mil till Skara Sommarland från stugan i Lidköping och vi åkte tidigt så vi kom dit strax efter de öppnat för dagen. Vi började med karusellerna och jag tycker att Skara Sommarland har ett bra utbud med karuseller som lockar barn i alla åldrar. När vi ätit lunch så entrade vi sedan vattenlandet och där var ju allt folk, kändes det som. Vattenlandet var så mycket större än man trodde och det var det bättre vattenlandet vi varit på måste jag nog säga.

Ni kan läsa om vår dag på Skara Sommarland här ⇛ Nu var det dags för Skara Sommarland

Läckö slott på Kållandsö

En av dagarna på semestern så vi styrde kosan mot ⇛ Läckö slott , på slottet har de varje dag guidade turer runt om på slottet. Det finns även aktiviteter för barnen som är utsatt vissa tider på dagarna. Slottet ligger i anslutning till en udde i Ekens skärgård och ligger då på Kållandsö. Området runt slottet är jättevackert och det bara ångar historia då man kliver in på vägen upp till slottet.

Slottet har en medeltida historia och ursprung. År 1298 gav man grunden till slottet av biskopen Brynolf Algotsson från Skara, vidare sedan fortsatte man att utveckla slottet genom åren som blev en grund till Läckö slott 1527. Det blev en plats som leds av vanvård i många årtionden och 1652 övertogs det av sonen till Jacob Pontusson som också haft sin själ i slottet. Sonen till Jacob Pontusson vid namn Magnus Gabriel gjorde stora ombyggnader på slottet och det är det som vi idag får uppleva som slottet.

Läs om vår vistelse här ⇛ Som spön i backen och Läckö slott

Ett besök till Borås Djurpark!

Syrran med familj bor bara 4 mil från Borås så vi bestämde att vi skulle ta en heldag på Borås Djurpark tillsammans och bara vara. Vid Borås Djurpark kan man besöka Bondgården, Simbas Land, Afrikanska Savanen, Dino parken, Nordiska Skogen, Djungelriket. Det är intressant att se och läsa om alla djuren. Mer om djuren och dess olika områden kan du läsa om på deras hemsida.

Jag fastnade mest för den Nordiska Skogen där man kunde se och läsa om de djuren som man själv också känner till vad det är och kan relatera till. Det är också alltid såklart roligt att se djuren från Afrika och få se hur de ser ut. Roligt på Borås Djurpark var att de hade en s.k Dinopark. Dinoparken känns som man kliver in en tidsmaskin och man får verkligen se hur stora dinosaurierna var. När man läser om att det funnits djur som väger uppåt 8 ton och var 12 meter höga, då känns det helt overkligt att förstå!

Läs om vår dag vid Borås Djurpark ⇛ En heldag med moster

Här kan ni läsa mer om våra dagar i Lidköping

En dag med oss i Lidköping

Sammanfattning från stugan i Kollandso

Steam Hotell i Västerås

På hösten en söndag till måndag bokade vi in oss på ett av Sveriges vackraste hotell kan jag lova. När vi gick in på hotellet mötes man direkt av dofter av öppen brasa och någon doft av tallbarr. Det var så tjusigt så du kan inte ens ana utan att ha upplevt det själv. Interiören är ju så unik och vacker att man bara baxnar bakåt typ. Vi åkte dit för att BQ fått det av sin chef när han gjort en bra upphandling på jobbet. Så fint och tacksamt gjort och vi är så tacksamma för det.

Läs mer om vår vistelse här ⇛ Vår vistelse på Steam Hotell

Framme i Gropen i Dalhalla

Efter 2 timmars bilresa hemifrån var vi framme och på plats i ⇛ Dalhalla. Konserten började kl 20 och vi var där runt 18:50. Då hade såklart mycket folk redan kommit, så man kunde inte strosa runt lite som jag och Madde kunde förra året när vi var där ⇛ Dalhalla ett minne för livet! I år hade vi bokat platser närmare scenen, bara 3-4 bänkrader ifrån ståplatserna. Det gjorde ju såklart upplevelsen än så mycket mäktigare!

Artisterna uppträdde i en trio av tre. De uppträdde i ungefär en timme var, och sedan var det 25 minuters paus mellan artisterna. Det ledde till en härlig, lång kväll på plats. Konserten började klockan 20 och vi åkte därifrån närmare 01 på natten. Vi kom sedan hem runt 03, så det var verkligen en lång kväll att minnas. Speltid på artisterna fick jag höra var 3,45 h och som det såg ut var arenan fullsatt och det var tryck och glädje rakt igenom hela kvällen.

Läs om vår kväll i Dalhalla här ⇛ Dalhalla – En kväll som slår annat!

Äntligen få se Johnossi vid Folketspark vid Mälaren

Vi börjar lite baklänges kan man säga och vi kliver direkt till kvällen när vi var laddade för att äntligen se Johnossi. Man fick först lyssna till ett förband som var helt okej. Jag tycker att de var lite för skramliga och hade på tok för hög volym när de spelade. BQ gillade dem bättre än mig, men några av låtarna var bra. Klockan 21 var det äntligen dags och de vi väntade på skulle börja spela. Det var helt suveränt bra och man satt och njöt hela tiden.

På slutet gick vi fram framför scenen och det gjorde ju konserten såklart ännu bättre. Låtarna man väntat på var ju av hög klass och dunket i brösten och stämningen det ger. Det är svårt att slå om man inte ser dem live. John, som är frontman och sjunger, är så charmig på sitt sätt. Lite kaxig, men även kärleksfull och det är en anledning till att jag gillar bandet.

Se vår kväll med Johnossi här ⇛ Häng med oss på Johnossi i Västerås!

Leksand Sommarland

Intill Siljans Strand ligger ⇛ Leksand Sommarland, ett sommar- och nöjesland med flera olika aktiviteter såsom karuseller, motorstyrda aktiviteter och fler olika actionfyllda aktiviteter. Sommarlandet startades 1984 och har varit mycket populärt sedan dess. Det är välkänt och besökare från alla håll och kanter i landet åker dit varje sommar. Enligt Leksand Sommarland själva har de cirka 140 000 besökare varje år. Leksand Sommarland har också ett ⇛ Leksandresort där man hyr ut stugor intill sommarlandet och det är också en populär kombination som många besökare vill göra.

Läs om vår vistelse här ⇛ Leksand Sommarland

Vår hotellvistelse i Gävle

I april fick jag hotellvistelse av BQ i födelsedagspresent och han bokade juniorsviten. Det är ett större lite finare rum med exempelvis Netflix och Viaplay-tv, bara en sån sak. Rummet var verkligen jättefint. Vårt hotellrum låg med utsikt över Gavleån och ⇛ Elite Grand Hotel Gävle ligger centralt och nära både då till centrum och centralstation. Hotellet är 4-stjärnigt och inne på Hotellet ligger restaurangen ⇛ Grands Veranda, toppenfint ställe. Restaurangen har panoramafönster som också vätter ut mot Gävleån. Här serverar man mat som är klassisk men har en touch av det trendiga.

Läs mer om vår tripp i Gävle här

Elit Grand Hotell i Gävle med relax och Harrys

Fortsatt vistelse på Elite Grand Hotell

Kika in hos Christels Decemberutmaning – Dagens tema Glitter och Sammanfattning

#decemberutmaning23xxx

√ Mer foto från sweetwordsbymirre

√ Sweetwords tolkning –  Decemberutmaning

Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

sweetwordsbymirre.se

Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Bellis och sambo sedan 24 år tillbaks till min partner BQ. Välkomna hit.