Våra resor

Erik-Larsgården och semesterlängtan

Sommarhelg vid Erik-Larsgården med fika vid vattnet och sommarkänslor

Vilken fantastisk helg vi har haft! Solen har strålat från en klarblå himmel, temperaturen har varit behaglig och naturen visar sig från sin allra vackraste sida. Efter den här helgen känns det faktiskt som att sommaren äntligen har anlänt på riktigt. Vi har besökt Erik-Larsgården en plats som jag gärna återvänder till. För er som missat det har jag även skrivit om vårt tidigare besök på det mysiga caféet vid vattnet, där ni kan läsa mer om den mysiga miljön och den vackra omgivningen Vi har försökt ta vara på det fina vädret så mycket som möjligt och njutit av lugna stunder ute i naturen. Det är något särskilt med de första riktiga sommardagarna som får både kropp och själ att må lite bättre.

Fika på mysiga Erik-Larsgården

En av helgens höjdpunkter var utan tvekan vårt besök på Erik-Larsgården. Det är en plats som jag alltid tycker om att återvända till och som bjuder på en alldeles speciell atmosfär. Det som gör Erik-Larsgården så mysigt är inte bara det charmiga caféet utan också det fantastiska läget precis intill vattnet. Att sitta där med en kopp kaffe, njuta av utsikten och känna sommarvinden är verkligen avkoppling på hög nivå. På Erik-Larsgården finns dessutom gott om hembakat fikabröd, vilket alltid uppskattas. Jag tycker att det märks när saker är bakade med omsorg och kärlek. Priserna är dessutom väldigt rimliga, vilket gör att man kan unna sig en mysig fikastund utan att det känns alltför dyrt. Det är verkligen ett ställe jag gärna rekommenderar till den som vill njuta av en lugn stund i en vacker miljö.

Sommarkänslor efter ett besök på Erik-Larsgården

Efter helgens utflykt till Erik-Larsgården känns det som att sommarkänslorna har infunnit sig på allvar. Träden är gröna, vattnet glittrar i solen och kvällarna blir allt ljusare. Det är precis den här tiden på året som jag längtar efter under de mörka vintermånaderna. Att kunna vara ute länge på kvällarna och känna värmen från solen ger en helt annan energi. Jag tror faktiskt att vi nu kan räkna det som sommar.

När semestern känns alldeles för långt borta

Samtidigt som jag njuter av sommarkänslorna finns det en sak som känns lite mindre rolig – semestern. I år får vi inte semester förrän vecka 29. Vanligtvis brukar jag gå på semester vecka 27 eller 28, så det känns som att ledigheten ligger lite väl långt fram den här gången. När man räknar efter inser man att det fortfarande är över en månad kvar. Hualigen! Jag ska erkänna att det känns ganska surt när man ser att vissa redan börjar gå på semester eller snart får göra det. En del har dessutom möjlighet att vara lediga under stora delar av sommaren. Lärare har exempelvis ofta längre sammanhängande ledighet än många andra yrkesgrupper.

Samtidigt vet jag att de flesta av oss inte har den möjligheten. Många arbetar långt in på sommaren innan det äntligen blir dags att stämpla ut och få några veckors välbehövlig vila.

Jag känner mig sliten

Om jag ska vara helt ärlig så känner jag mig ganska trött just nu. Det har varit en lång period med arbete, vardagsrutiner och allt som hör livet till. Även om helgerna ger lite återhämtning så räcker det inte alltid hela vägen när man har gått länge utan någon längre ledighet. Just nu känner jag verkligen att jag behöver semester. Inte bara för att vara ledig, utan för att få möjlighet att återhämta mig på riktigt, samla energi och bara få vara. Kanske är det därför som besöket på Erik-Larsgården kändes extra värdefullt den här helgen. För några timmar kunde man släppa alla måsten och bara njuta av nuet.

Nu räknar vi ner till vecka 29

Trots att semestern känns långt borta försöker jag fokusera på allt det fina som finns här och nu. Helgens besök på Erik-Larsgården, det vackra vädret, naturen, sjön och de ljusa kvällarna är sådant som gör väntan lite lättare. Sommaren är faktiskt redan här, även om semestern fortfarande ligger några veckor fram i tiden. Nu får vi helt enkelt fortsätta njuta av de små guldkornen i vardagen och börja nedräkningen mot vecka 29. Samt då mina vänner då drar vi kosan mot Höga Kusten och då tänker jag minsann släppa iväg alla måsten och bara njuta. Hur ser det ut för er? Har ni redan gått på semester eller är ni som jag och fortfarande mitt i väntan?

Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept!

”Foton kan redigeras i Photoscape, Canva eller lätta småändringar (styling) i ChatGPT”

På sweetwordsbymirre.se gäller Copyrights regler

2

Hej, välkomna till mig. Jag heter Mirre och jag är skribent här på sweetwordsbymirre. Jag lägger ut mycket recept från Viktväktarna, så ni kan njuta av dem här inne. Jag har även stort fokus på foto, resor, bakning, mode och andra tips. Jag är uppvuxen på Östkusten och vackra staden Oskarshamn. Numera är jag dalkulla och bor i södra Dalarna. Mamma till Izzy född 2013 och sambo sedan 2001 med min partner BQ. Välkomna hit.

Kommentarer

  • Amanda

    Vad fint det ser ut att vara vid Erik- Larsgården, det är verkligen härligt att kunna sitta utomhus och fika. Förstår också att du längtar till semestern och få åka till höga kusten. Har aldrig varit där men det ser så fint ut där 🙂

  • Tezzis

    Jag förstår att du längtar efter semestern. Det gör jag också. Jag har en sen semester i år, går på semster vecka 29 jag med. Fördelen med att ha semster så sent är att då kommer många tillbaka från sin semster. Själv så föredrar jag faktiskt sen semster.
    Såna där cafer är mysiga tycker jag. Det finns inte många fik som gör sitt eget fikabröd, synd nog.

  • dixiwonderland.com

    I år så tror jag det är en fördel att ha sen semester. Jag har semester när alla hundarna går på sommarlov så det blir 3 veckor för mig med start i mitten av Juli. Men då vädret är skit här nu så är jag glad att jag fortfarande jobbar. Tror sommarvärmen kommer dröja till Juli/Augusti och man vill inte ha semester när det är grå himmel och kallt ute. Så försök se det lite positivt att ni förmodligen kommer få bättre väder 😀

  • Karoleen

    Jag går på semester v30. Jag känner precis som du att det är väldigt långt till semestersn men också att jag är helt slut i kropp och knopp. Jag är trött när jag vaknar, jag är trött när jag åker till jobbet, jag är trött på jobbet, jag är trött när jag kommer hem och jag är trött när jag går och lägger mig. Huu… Men man fortsätter kämpa på, det måste man ju göra, man kan inte bara sluta och ge upp..

    Ett besök på Erik-Larsgården låter väldigt trevligt! Man behöver passa på att besöka trevliga stälen i närheten när man kan! Tack för tipset!

  • ★ Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv ★

    Ja det är ju olika hur det blir med semestern för alla. Gällande lärare så har de 45 timmars arbetsvecka istället och sedan jag numera har semestertjänst kan jag säga att fördelarna är betydligt bättre med semester än att jobba 45 h i veckan. Utöver det får man som lärare inte ta ut semester när man vill utan den är bestämd när man får vara ledig, det betyder att jag haft kollegor som inte kunnat fira släktingar som fyllt 80 år för de inte fått ledigt mitt i termin osv. Så finns egentligen inget att vara avundsjuk på. En jag vet fick inte ens gå på begravning för det var mitt under terminen.

    • sweetwordsbymirre

      Jag vet inte om jag egentligen skrev att jag var avundssjuk på att lärare har så som du skriver eller längre ledighet. Mer ett konstanterade. Jag är nöjd med sättet jag jobbar och tillgång till det jag har. Nu misstolkar du nog min text eller väljer att tolka in mer än jag skriver. Jag skriver att jag är lite sliten och behöver semester och önskar att det var snart som min semester är, för det känns långt dit. Varför jag skriver om läraryrket är för jag vet inte vilka andra som har längre semester. Jag ifrågasatt inte hur de jobbar eller bristen på ledighet. Så det får du nog tolka om i texten.

  • fighterwomen09

    Vilket mysigt café – Erik-Larsgården 😊. Förstår att du fick sommar känslor där med den idyllen. Ja, när det är hembakta saker. Då vet man att det är seriöst & dem som jobbar där vill sina fika gäster något extra.

    Går inte att jämföra sig med andra arbets grupper. T.ex. lärare. Vist, den har längre semester. Men dem jobbar åxå mer än 40 Tim i veckan med.
    Sen dem som har semester vid midsommar. Kommer få ha en längre höst än vi som går sent på semester, så.

    Jag har åxå sen semester. Har alltid det varje år. I år har jag lagt v.30-34. Men kan hända att jag får gå v.29. Men jag får se 🙂.
    Ja, får göra det bästa av det. Njuta när det är midsommar 🌺🌿. Å såna grejer.

    Ta hand om dig & va rädd om dig❣️🤗

  • Angelica Elversson

    Men oh så härligt med en utflykt! Det kan man verkligen behöva!
    Du ska se att tiden kommer gå snabbt tills det är semester!

    Bara ta vecka för vecka så är du snart där! 😀

    Har du något du brukar göra direkt när du får semester?

  • Annika

    Och det där är ett ställe jag inte besökt en endaste gång. Trots att jag bott i både Hedemora och Krylbo.
    🤪
    Men får ta o göra det nån gång när jag är uppåt o hälsar på släkten

  • marianne

    På ett tidiage jobb hade vi tidig eller sen sommarsemester, det var inte en chans att välja några perioder förutm de, enda fördelen med sen semester är at man har den kvar att se fram emot, den som spar han har….
    Det ser jättefint ut på Erik- Lars gården, nästan som i en saga, jag förstår att du trivs där och att den ger dej en känsla av att sommaren börjat.

    • sweetwordsbymirre

      Ja det är jättefint där. Ja så har min karl på sitt jobb, antingen tidig eller sen, samt att en av dem måste vara på plats på varje avd så företaget är i rull hela tiden.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *