• Klassiskt Julbord – Viktväktarna

    Hej

    Ja vad är klassiskt julbord för dig och vad är det för mig? Det är väldigt olika, för det som min familj brukade ha som klassiskt julbord har jag märkt att det är inte helt samma för BQ,s familj då vi firar ju med dem. Något som de faktiskt inte har på sitt julbord är Jansons frestelse med ansjovis och det är väl det som är det mest klassiska med ett julbord. Jag brukar alltid göra egen som vi har själva sedan och då tänkt jag delge er viktväktarnas fettsnålare variant på klassikern

    ➤ Vad är ditt klassiska julbord?

    Jansons Frestelse – Viktväktarna

    6 portioner = Hela receptet
    Points = per portion: 3

    Ingredienser

    • Potatis 1 kg
    • Lök 1 st, gul
    • Margarin flytande 80% 1 tsk
    • Ansjovisfilé, konserv 12 st
    • Matlagningsbas 4% (typ Milda mat) 2½ dl
    • Mjölk 0,5% 1½ dl
    • Ströbröd (skorpmjöl) 2 msk

    Instruktioner

    1. Sätt ugnen på 200°.
    2. Strimla potatis i matberedare. Strimla lök och fräs den mjuk, utan att den tar färg, i margarin.
    3. Varva potatis, lök och ansjovis (spara spadet) i en ugnsform. Börja och sluta med potatis.
    4. Blanda samman mjölk, matlagningsgrädde och ansjovisspad och häll det över potatisen. Strö över ströbröd och tillaga i ugn ca 50 min.

    √ Receptkälla Viktväktarnas Jansons Frestelse

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre – Viktväktarna

    Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är image-1.png

    Rostad rödbetssallad med Pepparrot

    Nästa rätt att ha på julbordet som jag tycker är det mest klassiska det är rödbetssallad. Det finns två varianter hos Viktväktarna som jag tänkte tipsa er om. I år tänkte jag nog testa den med pepparrot för den har jag inte gjort innan.

    Här rostar man rödbetorna och blandar sedan ut dem med creméfraichen. Efter man rostat rödbetorna blandar man dem tillsammans med äpple och lök ner i fraichen. Man toppar sedan med rostade senapsfrön, pepparrot och groddar. Lite modernare och tuffare smak på en rödbetssallad.

    8 portioner = Hela receptet
    Points = per portion: 1

    Ingredienser

    • Rödbetor, färska 500 g
    • Rapsolja 2 tsk
    • Lök 1 st, röd/röda
    • Äpple 2 medelstora
    • Fraiche 5% 1 dl
    • Senapsfrön 1½ msk
    • Pepparrot 1 bit(ar)
    • Alfalfagroddar 2 dl, eller rödbetsgroddar

    Instruktioner

    1. Sätt ugnen på 200° och varmluft.
    2. Skala och klyfta betor tunt. Blanda med olja och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen tills de mjuknat och fått ordentligt med färg, ca 20 minuter. Ta ut och låt svalna.
    3. Finhacka lök och tärna äpplen. Blanda med betor och fraiche och smaka av med salt. Lägg över i en skål.
    4. Rosta senapsfrön i en torr panna tills de börjar poppa.
    5. Toppa rödbetssalladen med färskriven pepparrot, groddar och rostade senapsfrön.

    √ Receptkälla Rödbetsallad med Pepparrot

    Rödbetssallad med yoghurtdressing

    Här vi annan variant av rödbetssallad som viktväktarna har. Här använder man sig av yoghurtdressing. En fräsch och god smak tillsammans med rödbetor och majonnäs. Den är också enkel och snabb att tillaga. En toppenbra variant att ha till ditt klassiska julbord.

    10 portioner = Hela receptet
    Points = per portion: 1

    Ingredienser

    • Turkisk yoghurt 3,5% 2 dl
    • Majonnäs, lätt 30% 1 msk
    • Ättikssprit ½ msk
    • Salt 2 krm
    • Peppar 1 krm
    • Socker 1 krm
    • Rödbetor, färska 500 g, förkokta
    • Äpple 1 medelstor(t)/medelstora, rött

    Instruktioner

    1. Blanda ihop yoghurt, majonnäs, ättika, salt, peppar och socker till en dressing.
    2. Hacka rödbetor och äpple och blanda med yoghurtdressingen. Låt stå en stund och smaka av.

    √ Receptkälla Rödbetssallad med yoghurtdressing

    Dagens tema i Decemberutmaningen är KLASSISK

     Min Decemberutmaning

     Mer från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    7
  • Ellos alltid stilsäkert – Håller måttet

    Pernilla Wahlgren Kollektion

    Jag sitter här och drömmer mig bort på outfit inför stundande jul och nyår. Jag hade utan tvekan kunna burit dessa outfits ovan vid de tillfällena. Klänningen är från Pernilla Wahlgrens Kollektion inne på Ellos. Jag gillar hennes tänk hon alltid gör kring sina plagg. Det framhäver de kvinnliga formerna snyggast och det är snyggt mönster och detaljer på alla plagg. Kollar man runt på hennes kollektion och design så vill man ju typ ha allt. Blusen och kjolen anser jag skulle göra sig snyggt på nyår tillsammans med ett par svarta strumpbyxor och skorna. Man kan även ha skorna till klänningen också.

    Ellos är alltid stilsäkert och håller måttet

    Kläderna finns inne på Ellos och det är en webbshop som enligt mig alltid är stilsäker. Jag har shoppat från dem sedan jag var tonåring. Det har ju ändrats en del sedan man börja shoppa där. Nu tar ju shopen in mer stilsäkert och mer märkeskläder. Som jag vill minnas hade ju Ellos mest sitt egna märke i början. Jag har även köpt vinterkläder där till Bellis som också varit bra så jag kan inte annat än säga att det är en bra butik. Nackdelen för mig nu är att det jag hittar på shopen är alltid det som är lite högre prisklass på.

    ➤ Har du köpt något nytt till jul och nyår berätta vad!

    ➤ Har du shoppat på någon butik eller kanske hittat värsta fyndet på loppis?

    ➤ Vad tycker du om Ellos och brukar du shoppa där?

    √ En favorit på webshoppen  Joelle Blus

    √ Modetips från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    9
  • Decemberutmaning 3 – Adventsmys

    Hej

    De senaste dagarna som ni ser är mycket mys, mys och åter mys. Jag har gärna på en brasa på teven med instrumental julmusik eller annan lugnande musik om dagarna. Det är verkligen avkopplande och som ni ser verkar Bella också tycka det. Fler som frågat igen och jag är fortsatt sjukskriven för utmattningssyndrom och värk i leder och kroppen. Jag blir jag nog sjukskriven ett tag till. Hur jag mår beror på den dagen ni frågar mig.

    De senaste har varit bra dagar för jag mår bra över att jag kommit igång och kunna gå lite raskare igen och att det känns bra av flera anledningar. Just ja har gjort vinterdesign på naglarna och ja de är väl lite neutrala och som sagt tema vinter. Jag har bokat tid den 22:a och då ska jag göra fräscha nya julnaglar sedan och såklart i rött.

    Decemberutmaning dag 3

    Idag den TREDJE DECEMBER är ADVENTSMYS dagens tema som decemberutmaningen har som kategori.

    / Se utmaningen hos Christel

    Idag är det första advent och det är tänkt att Bellis och jag ska baka något juligt i form av lussebullar eller pepparkakor att frysa ner till närmare julen. Bellis vill också att vi ska sätta upp granen och inte mig emot. den får gärna komma upp så tidigt det bara går och tas ner så sent som det bara går också. På tal om advent så ser ni vår adventpyntade centrumrondell ovanför. Den tänder alltså ett ljus för varje advent, sedan sänks ljusen ner några hack för varje advent. Det blir som en vanlig adventsljusstake i 4 olika storlekar på ljusen. Bella och jag var ut på en långpromenad i går och då förevigade jag den både i dagsljus och i kvällsljus när snön yrde omkring. Jag får fota den någon annan gång då ljusen lyser och är i olika storlekar.

    ➤ Vad ska ni göra idag på första advent?

     Min Decemberutmaning

     Mer från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    4
  • Västanfors Julmarknad i Fagersta

    Hej

    Julmarknad är alltid mysigt att gå på och här vid Västanfors Hembygdsgård som bara ligger ett par mil ifrån oss är det så fint att vara vid. Det är ett jättemysigt ställe intill Strömsholms kanal. Det finns så mycket att titta på där också och de utökar alltid lite efterhand möjligheter att göra. Den här gången hade de utökat med mer lekmöjligheter för barnen.

    Häng med ska jag berätta

    Västanfors Julmarknad vid Hembygdsgården

    Fagersta Hembygdsgård i Västanfors kan man få njuta av en julmarknad där man säljer hembakat. De har även all julens delikatesser, hemkokt, hantverk, lotterier, tunnbrödsrullning och mycket annat. Man satsar även på barnaktiviteter. När vi var där var det häst och vagn till en mindre summa. Det fanns julmuseum att besöka. Samt lotterier som jag skrev ovan. De hade även dans runt granen och det är ju uppskattat av både barn som vuxna. Man drömmer alltid tillbaka till då man själv var liten och gick på julmarknader. Det vill man och hoppas man också att man kan förmedla tillbaks till Bellis.

    Det ger en onekligen julkänslor

    Att gå runt där och kika på allt julig kan ju inte annat än ge en julkänslor det måste jag ju erkänna. Samt alla är så glada i omgivningen som är också. De som håller i dans kring granen är inbjudande för att barnen ska vilja vara med och dansa. De bjöd på fläskpannkaka som de grillade på ett stort stekbord och det luktade ju också gott. De grillade brända mandlar och de bakade tunnbröd. Ni kan ju förstå alla goda dofter som möte en när man gick där på hembygdsgården.

    ➤ Ska ni gå på någon julmarknad i år?

    √ Fotar med Nikon

    √ Mer foto från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    6
  • Pulkabacken – Decemberutmaning 2

    Hej hopp i pulkabacken!

    Idag har det varit och är fint vinterväder och Bellis, Bella och jag bestämde oss för att ta en promenad och ta oss till lekparken nära oss som har en bra variant på pulkabacke. BQ i sin tur har samlat i hop skräp och återvinning som han varit till tippen med. Hann fick undan en hel del, så skönt. Man får börja julstäda lite då och då mellan varven. Fastän vi är inte dem som har något som heter ”julstäda” egentligen utan vi håller efter hela tiden.

    Häng med oss utför i backen

    En fryslort och inte tillräckligt fort

    Bella är verkligen en frusen vovve och stå still kan man inte göra för då börjar man frysa och pipa direkt. Hon har också det varmaste täcket man kan ha från designen Canelana som jag skrev om i ett annat blogginlägg ni kan läsa om här Canelanas ulltäcke – Bra på många sätt. Det är ull i som är extra värmeisolerande och skönt för vovven. Hon fryser om sina ben och tassar, men det är ju inte så mycket att göra åt, dem måste hon ju ha fria. Fast man känner då man tar av henne täcket att hon är varm och go på ryggen.

    Bellis var nöjd och belåten och tyckte att det var roligt i backen och tjo och tjim typ. Sedan kom det fler barn och de hade pulka och tefat med sig och de går ju lite fortare. Då var det lite missnöje att hennes bob inte gick lika fort trots att hon var jättenöjd innan. När det är lite missnöje och kyla så får man också värma sig. Vovven får man värva med att springa runt och gå runt med vid backen. Samt dottern får man värma med god varm dryck och någon muffins eller kaka det är alltid uppskattat. Nästa gång får vi kanske ta madrassen eller vårt tefat med oss det brukar kunna gå lite fortare.

    Decemberutmaning dag 2

    Idag den ANDRA DECEMBER är KALENDER dagens tema som decemberutmaningen har som kategori.

    / Se utmaningen hos Christel

    Jag personligen har inte någon egen kalender trots att jag hade bestämt mig för att köpa mig en te-kalender eller lakrits-kalender i år. Det blev inte så, man får spara in på det man kan då man är sjukskriven. Jag lockas dock alltid av att köpa mig en sminkkalender från CAIA, Rituals m,m. Det skulle ändå inte gynna mig för jag är känslig mot produkter och skulle säkert inte kunna använda hälften av deras produkter ens. Bellis däremot hon har fått välja sin adventskalender själv och hon ville ha den här godiskalendern från Willys. Förra året köpte jag en adventskalender till henne som innehöll olika pop-it figurer i varje lucka. I år var jag ute för sent så godiskalender fick det bli.

    ➤ Vad har ni för adventskalender i år och varför valde ni just den?!

    Min Decemberutmaning

    Mer från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    5