• Cesarsallad – Viktväktarna

    När jag är ut och äter en lunch eller middag så tar jag oftast en sallad då jag vill hålla mig på den nyttiga vägen såklart. Då är ju caesarsalladen ett toppen koncept om du frågar mig just för att den är en klassiker och man vet att dem alltid är goda.

    4 portioner = Hela receptet
    Points = per portion
     8

    Viktväktarna har inget direkt klassiskt recept på cesarsallad på vad jag kan hitta, men de har sitt egna recept och tänkte delge det med er. När man kollar på salladen utöver viktväktarna får man istället tänka kcal och det kommer en vanlig cesarsallad upp i ”ungefär”310 kcal per 100 gram.

    INGREDIENSER

    • 2 ägg
    • 1 baguette (à 10 cm)
    • 3 tsk dijonsenap
    • 3 tsk olivolja
    • 1 klyfta vitlök
    • 600 g kycklingfilé
    • 80 g bacon
    • 2 msk lättmajonnäs
    • 1 msk citron, pressad
    • 6 msk parmesanost, riven
    • 2 ansjovisfiléer
    • romansallad

    GÖR SÅ HÄR

    1. Hårdkoka ägg och spola dem i kallt vatten. Skala och skär dem i klyftor.
    2. Sätt ugnen på 200°.
    3. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Skiva baguette tunt. Blanda senap, 1 tsk olja och pressad vitlök i en skål. Pensla det på båda sidor av brödet och lägg på plåten. Tillaga i ugn tills de är gyllenbruna och krispiga ca 10 minuter, vänd dem en gång under tiden.
    4. Bryn kyckling i resterande olja ca 2 minuter per sida och lägg över dem i en ugnsfast form. Stek klart i ugnen i ca 10 minuter tills de är genomstekta. Låt vila i 5 minuter och skiva sedan upp.
    5. Knaperstek bacon, låt det rinna av på hushållspapper.
    6. Blanda majonnäs, citronsaft, 2 msk finriven parmesan och finhackade ansjovisfiléer till en dressing.
    7. Blanda sallad, ägg, kyckling och bacon i skålar. Blanda varsamt ner dressingen. Toppa med resterande parmesan och senapscrostinin och ev. nymalen svartpeppar.

    RECEPTKÄLLA – Caesarsallad med kyckling och senapscrostini

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    8
  • Muffins med persika och banan

    Goda Muffins

    När ni ska fika nästa gång är det ju toppenbra om man kan sätta fram lite nyttigare fikabröd och något som säkert barnen också tycker om.

    jordgubbar eller annan frukt/bär är gott som extra till fikastunden, då blir det ett lite extra inslag på fikabordet som går äta med gott samvete.

    10 portioner = Hela receptet
    Points = per dessertportion:
     5

    Receptkälla ➜ Muffins med persika och banan Viktväktarna

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre

    Ingredienser

    • Persika 2 st
    • Socker 45 g
    • Ägg 1 st
    • Margarin flytande 80% 50 g
    • Mjölk 0,5 % 1dl
    • Vetemjöl 200g
    • Bakpulver 1 tsk
    • Vaniljsocker 1 tsk
    • Banan 1 st

    Gör så här

    Sätt ugnen på 200°. Skiva persikorna tunt. Lägg undan 20 skivor och blanda resterande med socker.

    Vispa upp ägg och blanda ner margarin och mjölk. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Mosa bananen och blanda ner i äggsmeten tillsammans med mjölblandningen och persikorna.

    Fördela smeten i 10 muffinsformar och lägg på persikoskivor. Sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna under bakduk.

    Tips: Det går också bra att använda konserverade persikor. Lått vätskan rinna ur och lägg dem sedan torrt på ett hushållspapper så de är så torra det går när ni ska använda dem i bakningen sedan.

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    11
  • Cheesecake med apelsin och vanilj

    Dessert-tips

    Denna cheesecake är supergod till dessert. Den var så syrlig och frisk i smaken då färskosten gjorde sig tillsammans med apelsinen. Denna dessert kan jag verkligen rekommendera som en god dessert till någon festlighet.

    10 portioner = Hela receptet
    Points = per dessertportion:
    8

    Ingredienser

    • Småkakor 12 st, t ex havreflarn
    • Margarin flytande 80% 50 g
    • Äggula 3 st
    • Socker ½ dl
    • Kvarg vanilj 7,5% 2 dl
    • Färskost 7% 100 g, t ex Philadelphia
    • Vaniljsocker 1 tsk
    • Apelsin 1 st, 2 msk saft och 1 msk rivet skal

    Gör så här

    Smula kakorna, havrekakor och blanda med margarin. Tryck ut degen i en rund form.

    Vispa äggulor och socker, blanda ner kvarg, färskost, vaniljsocker, apelsinsaft och skal, Häll smeten i formen och ställ in i frysen 4-5 timmar.

    Låt den tina ca 30 minuter före servering. Servera med frukt och bär.

    √ Receptkälla Receptkälla➜ Frusen cheesecake med apelsin 

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    7
  • En solig tisdag 2024

    Hej

    Idag har jag dessa två töser hemma som sällskap. Bellis ska tillbaks till skolan igen i morgon. Det sällskapet plus att det är sol idag. Det är 15 minusgrader udag, lite för kallt kanske, men ändå härligt. Bella har gått med på att ha på västen nu också. ”Finns ett inlägg här En törn för självförtroendet om ni vill läsa hur vi tänkt kring det innan”. Vi har ändrat taktik för det ska fungera. Vi sätter på västen utanför dörren när vi kommit ut då verkar hon tycka det är mer ok och inte lika olycklig som innan. Det verkar som hon förknippar något obehag med att gå i trappen när hon har västen på. Fast allt är ju relativt, hon ser ju inte sprudlande glad ut att ha den på. Det fungerar i alla fall för är det över femton minus så lär hon ha västen.

    ➤ Har ni sol idag och hur kallt har ni?

    Söta som få, men har aldrig varit med om en hund som får så långa klor snabbt.
    Jag klippte dem förra veckan och kort, nu är de lika långa igen. Fast har klippt ner dem igen nu. Ville berätta för det ser ej bra ut på bilden med så långa klor.

    Solens strålar ger energi

    Solen är en energikälla och idag på promenaden fick det mig att tänka lite framåt. Energi framåt att tänka att jag ska börja gå till badhuset när nacken är lite bättre för att bada bastu och bubbelpool som en del framåt i mitt mående. Det måste ju ändå vara ett vinnande koncept. Då kommer jag vilja gå på morgonen typ vid nio innan massa folk kommer. Jag känner att det inte är något socialt alls det handlar om då utan mer som friskvård och avkoppling. Det blir inte avkopplande om det är massa folk där. Får nästan kolla med badhusets personal då det är minst folk i regel.

    √ Mer tips från sweetwordsbymirre

    √ Mer om sweetwordsbymirre – Bella

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    9
  • När fler anledningar är avgörande

    Hej

    Söndag och tanka energi för en ny vecka med allt vad det innebär. Imorgon ska jag på medicinsk massage för min värk och på torsdag ska jag på KBT-terapi. Det är det som jag vet den här veckan. Jag tycker det är delvis lite ensamt i veckorna, men även också skönt. På tal om sakna så saknar jag att göra mina naglar. Jag har slutat med det tillfälligt av tre anledningar egentligen.

    Varför då?

    Det är fler anledningar till att spara

    Ja för att svara på frågan så får vi spara in pengar på fler saker nu när jag är sjukskriven. Jag får inte dålig sjukpenning men såklart märks det av skillnad mot att vara sjukskriven och inte vara det. Man får vara mer medveten och tänka på vad man verkligen behöver och inte behöver. Just nu är inte naglar på salong viktig prio. Såklart saknar jag dem för det är finare och jag känner mig finare i det. Jag får ta tag i dem igen då jag börjar jobba och får igång inkomsten som den brukar vara.

    Andra grejen till att jag inte kan göra naglarna är faktiskt för att min nacke klarar inte av att sitta still i samma statiska hållning som det kräver i en timma som det tar ungefär. Tredje anledning till att spara in pengar är för att jag också vill bidra och sätta undan pengar till vår kommande semester i sommar.

    Vart bär semestern av i sommar ?

    Det är inte bestämt än, men vi har ju pratat om Grekland och vi hoppas väl på det. Av olika anledningar kanske det inte går av min skada i nacken. Det kan innebära risker vid flyg. Det vet vi inte nu i dagsläget. Som jag mår nu så skulle jag inte få flyga och det får vi se längre fram hur allt ter sig. Vi kanske helt enkelt inte har råd heller med tanke på att min inkomst inte varit som den brukar. Jag kan inte bidra med allt som sig bör för en komplett reskassa. Vi vill ju göra något speciellt just denna sommar för BQ fyller jämt. Därför har vi också börjat kolla på att boka sommarhus med jacuzzi eller pool. Hyra lite lyxigare boende denna sommar i vårt fina Sverige.

    Det behöver inte vara sämre!

    Det blir inte lika dyrt som en utlandsresa, men heller inte samma prisklass som vi annars brukar betala för en vecka. Det känns ju lite orättvist att Greklandsresan kanske inte blir av delvis på grund av mig. Fast jag kan ju inte klandra mig själv. Jag har ju inte valt att bli sjukskriven och få skada på nacken. Jag har också sagt att BQ och Bellis kan åka själva om jag inte bör åka. Det vill de inte, men Greklandsresan ska ju inte bara vara mitt fel så att säga. Därför letar vi nu stug- och sommarboende med de alternativ jag sa. Man har sina törnar och motgångar i livet. I slutändan går man ut starkare av dem och kan se tillbaks på dem sedan. För det finns alltid ett före, mitt i och efter.

    Om någon undrar så är min byxdress jag har på mig från Pernilla Wahlgren kollektion från GEKÅS.

    √ En förklaring till mitt mående

     Läs mer om Utmattningssyndrom på 1177 

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    14