Klassisk Hamburgare – Viktväktarna


Smaka gott ute
Hamburgare går göra på så många olika sätt och man kan hitta nyttigare varianter och även klassiska, det är bara att välja. Idag lägger jag ut klassisk hamburgare för hela familjen i enlighet med viktväktarna. Jag brukar kunna ta bort brödet och bara ta sallad och grönsaker till istället för att det ska inte kännas lite övermäktigt.
4 portioner = Hela receptet
Points = Per hamburgare: 9Ingredienser
- Lök 1 st, gul
- Nötfärs 5% 500 g
- Ägg 1 st
- Rapsolja 2 tsk
- Lök 1 st, röd
- Tomat 2 st
- Hamburgerbröd 4 normalstoa
- Gurka inlagd 8 skivor
- Sallad 4 dl
Gör så här
Finhacka lök och blanda ihop med färs och uppvispat ägg. Forma till 4 burgare. Värm olja i en panna och stek burgarna tills de fått fin färg och är genomstekta. Skiva upp lök och tomat. Rosta eller stek insidan på bröden och fyll dem med burgarna, sallad, tomat, lök och ättiksgurka.
/ Recepkälla ➜ Klassisk hamburgare enligt Viktväktarna – Fler tips på recept av hamburgare och då även nyttigare alternativ kan ni läsa på viktväktarnas hemsida här ➜ Burgare i alla lägen



Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

Tro på ditt tillfrisknande

Bild tagen precis nu februari -2024 
Hej
Snön vräker verkligen ner utanför fönstret och bilarna är snögubbar. Det visar – 4 grader ute och det är väl egentligen ganska så perfekt snögubbs-väder för barnen på förskolan och skolan. Bellis har alltid bra kläder, vi är noga med vad vi köper för kläder åt henne. Dock så har vi en extra uppsättning så hon kan skifta från en dag till den andra så kläderna hinner att torka emellan, likaså med vinterstövlar. Svårt att hinna få det helt torrt över kvällen, natten annars.

Ensamt och skillnad från i fjol
Jag kollade igenom gamla bilder från i fjol och då var det barmark och plusgrader ute samma tid förra året. Det såg superhärligt ut och så mycket lättare att ta sig fram. Jag hör dock till dem som älskar vintern och det gör jag nu med. Det som fått mig att ändra mig just i år, det är ju för att det är risker för mig när jag är ute och går i detta vädret. Risk att jag sträcker mig så nacken blir sämre. Även då man är sjukskriven så är det så mycket mer långsamt och ensamt.

Därför känner jag mig mer instängd denna vintern. Hade det varit vår, sommar eller höst hade jag ju kommit ut mer på ett annat sätt. Bara att ta en promenad och sätta sig i solljus sådär som Bellis och jag gör nedan blir ju ett sätt att komma ut. Det ger ju ingen inspiration till att göra nu när det öser av snö utanför.


Bilder från Februari 2023 
Att försöka hålla fast vid det man hade
För att fortsatt hålla mig i form gör jag lätta träningspass som jag gör här hemma. Jag får äta väldigt sunt och äter mig ej proppmätt. Minskar på kalorier och kolhydrater i min vardag. Jag håller faktiskt min vikt trots att jag inte kan gå och löpa som jag gjorde innan. Därför får jag tänka mer medvetet nu än innan. Det är dock väldigt lätt att göra tvärtom istället då man är sjukskriven. Jag menar att man lägger allt åt sidan och man tänker ”Jag tar tag i det sedan då du mår bra igen”, den menningen har jag fått av flera sedan jag blev sjukskriven.

De menar ju bara väl att jag ska ta tiden nu att vila och ta tag i allt annat sedan. Det är en viss poäng i det, men ändå inte. Viss dagar vilar jag och ligger i soffan eller sängen och kikar på film eller serier. Vissa dagar är jag ute och går och för in lätt träning.


Piffa upp en sjukskrivning med lite färgglatt 
Gör det du kan för att må bättre
Nej det fungerar inte så för mig. Att göra det man kan och får det är rätt för mig. Man ska inte belasta sig och inte trötta ut sig så man blir sämre. Fast något kan man göra och för mig är det att korrigera kosten så att jag håller vikten och formen. Samt träna det jag kan, det blir för jobbigt sedan att ta tag i allting sedan när vardagen och jobbvardagen kommer tillbaka igen. Då räcker det att komma tillbaks till en vardag med jobb och de rutinerna igen. Kroppen behöver träna även vid sjukskrivning och för mig är det lätt träning och avslappning. Ett uträknat träningsprogram som är för mig och mina smärtor och problem. Skulle jag inte göra dem skulle jag inte komma vidare alls.

Nu säger jag inte att man inte ska vila, för har man jätteont ska man vila. Det jag säger är att man ska smyga in träning och stretching av musker i den mån man orkar och kan för smärtan. Lätt träning bygger upp och stabiliser dig och på det sättet kommer man också framåt. Sedan är vi alla olika, vi får göra precis som vi själva vill. Fast frågar du min fysioterapeut och min friskvårdbehandlare så är det just ett lätt träningsprogram jag ska göra då jag har ont för att påskynda processen och också förebygga så det inte blir sämre eller permanent.

Fler användbara länkar ❥
√ Massage Hemma – Curam
√ Läs mer om Biofrost


Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

Indisk Färsgryta – Viktväktarna


Middagstips
Ikväll gjorde vi en jättegod färsgryta med Viktväktarna. Smakrik med fräscha ingredienser och potatis som en extra touch i grytan. Den här rätten kommer vi göra om fler gånger.
Psst jag glömde ha i Haricots verts, därför ni ej ser dem på bilden. Jag fick koka upp dem efteråt och ha i
/ LÅT ER SMAKAS
4 portioner = Hela receptet
Points = per portion: 5
√ Receptkälla Indisk Färsgryta
√ Mer recept från sweetwordsbymirre
Ingredienser
- Lök 1 st, gul
- Ingefära 5 cm, färsk
- Potatis 200 g
- Ris, okokt 2 dl
- Rapsolja 2 tsk
- Nötfärs 5% 400 g
- Vitlök 2 klyftor
- Tikka masala, utan socker
- 1 msk Spiskummin
- 1 tsk Gurkmeja
- 1 förp cocktail Tomater, hela konserverade
- Vatten 2 dl
- Haricots verts 150 g
- Koriander 1 kruka
Gör Så Här
- Skala hacka lök. Skala och riv ingefära fint. Skala och tärna potatis.
- Koka ris enligt anvisning på förpackningen.
- Hetta upp olja i en gryta och fräs löken tills den är mjuk. Blanda ner färs, pressa ner vitlök och blanda ner ingefära. Låt fräsa med en stund. Blanda ner kryddorna och låt fräsa med 1 minut.
- Blanda ner potatis, tomater och vatten i färsgrytan. Låt koka upp och sjud sedan under lock ca 15 minuter. När det återstår ca 5 minuter, blanda ner haricots verts. Spä ev. med mer vatten. Smaka av med salt och peppar och toppa med hackad koriander.
- Servera med ris.
Anteckning
Servera gärna med en klick matlagningsyoghurt. Det är också gott att byta ut ris mot naanbröd.



Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept


Fiskgratäng med dill och citron


God middag
Fiskgratäng blir så extra god då man gör den själv och den här var också extra god tillsammans med rödkålen som var en extra touch. Det här är en rätt som fungerar alla årstider, men när vi åt den kändes den väldigt somrig.
/ LÅT ER SMAKAS
4 portioner = Hela receptet
Points = per portion: 8
√ Receptkälla ➜ Fiskgratäng med dill och citron
√ Mer recept från sweetwordsbymirre
Ingredienser
- Torsk 500 g
- Cocktailtomater 1 ask
- ½ Purjolök
- Matlagningsbas 4% (typ Milda mat) 2 1⁄2dl
- Fraiche 5% 1dl
- Dill 2msk
- Chilisås, tomat 1msk
- Citron 1⁄2 st, saft
- Hummerfond 1 msk
- Ost riven 17% 1dl
- Potatis 800g
- Rödkål, färsk 200g
- Salladslök 3 st
- Balsamvinäger 2 msk
- Olivolja 1⁄ 2 msk

Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Skär fisken i mindre bitar och lägg i en form. Krydda med salt och peppar. Skiva purjolöken och fördela ut runt fisken tillsammans med körsbärstomaterna.
Rör ihop matlagningsbas, fraiche, hackad dill, chilisås, citronsaft och fond. Häll såsen över fisken och avsluta med den rivna osten. Ställ in i ugn ca 20 min.
Koka potatisen. Strimla rödkål och salladslök. Blanda balsamico med olivolja, smaka av med salt och peppar. Blanda med kål och salladslök. Servera fiskgratängen med potatis och kålsallad.
Tips Ge din kålsallad extra piff genom att lägga i bitar av apelsin och hackad bladpersilja


Välkommen åter och ser fram emot att ses igen
Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept


Kikärtsbiffar – Viktväktarna
Middagstips
Kikärter är så gott och man kan ju göra mycket med det och ha kikärter till flera olika recept. Vi hade inte bulgur till då när vi lagade dem. Här kommer ett recept från Viktväktarna som de har dilltzatziki och bulgur till.
4 portioner = Hela receptet
Points = per portion: 7
Ingredienser
- Bulgur, okokt 2 dl
- Spenat, förvälld/fryst 100 g
- Kikärter, konserv 400 g
- Lök 1 st, gul
- Ägg 1 st
- Ströbröd (skorpmjöl) ½ dl
- Margarin flytande 80% 1 msk
- Gurka ½ st
- Fraiche 5% ½ dl
- Gräddfil 12% ½ dl
- Vitlök 1 klyfta(or)
- Dill 2 msk
Gör Så Här
Börja med att tina spenaten. Koka bulgurn. Lägg kikärtor i en mixer tillsammans med spenat och lök. Mixa snabbt ihop till en färs. Det gör inget om inte alla ärtor är helt mosade, det blir bara godare då.
Rör i ägg och ströbröd. Krydda med salt och peppar. Forma färsen till biffar. Stek biffarna gyllenbruna på båda sidorna i margarin.
Dela gurkan på hälften och ta bort kärnorna. Hacka gurkan fint och blanda med fraiche, gräddfil, vitlök och dill. Smaka av med salt och peppar.
Servera biffarna med bulgur och sås.
√ Kikärtsbiffar med dilltzatziki
√ Mer recept från sweetwordsbymirre


Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept
Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

Skaffat ny BLOGLOVIN, LÄGG TILL MIG DÄR
