• Planera din egen tid och dina mål framåt!

    Ta hand om dig själv det finns bara en du ❥

    Hej

    Veckan har rullat på och den ena dagen har varit bättre och även tvärtom än den andra. Jag älskar och gå runt i myskläder och bara vara som läget är nu. Den här veckan har jag börjat kika på fler serier både från Netflix och från SVT-play. Ska skriva och berätta om dem när jag sett klart dem och ge tips på dem jag anser var bra. De dagarna som nacken varit i schack så har jag och Bella gått lite längre promenader, vi får anpassa oss efter mig helt enkelt. Man får njuta extra av de stunderna.

    Ska berätta lite hur jag får min vardag att fungera som sjukskriven

    Ta en fotopromenad, det får dig att må bra en stund

    En vanlig vardag kan vara jobbig

    En vanlig vardag är väl egentligen ingenting spännande att skriva om, då skulle man kunna skriva samma sak varje dag. Fast för min del för att det ska kännas lättare så är det ju viktigt att jag skapar mina egna rutiner där det ingår det jag gör för att ta mig vidare. Det är viktigt att hålla kvar sina rutiner för att lätt kunna få en fungerande vardag när man börjar jobba igen efter en sjukskrivning. Då pratar jag om en längre sjukskrivning. En kortare sjukskrivning brukar vara lätt och komma tillbaks till vardagen igen efter ett par dagar med rätt sov rutiner igen.

    Ta en fika med en vän och prata bort tiden en stund

    Sätt ihop din egen tidsplan med delmål

    Börja även i god tid att se över rutinerna för att övergången ska vara lättare. Det handlar om planering och vilja. Jag är en person som gillar motion, rutiner och äta rätt kost som gör att man har rutiner på sitt mående. Jag håller det nu med som sjukskriven för det är jättelätt att halka in i dåliga vanor när man inte mår bra. Det är mer vanligt än man tror att det blir så. Jag skulle må sämre sedan när rutiner och vardagen är i gång igen när sjukskrivningen är över och jag behövde ta tag i mer än jag skulle behöva. Jag anser då att man skapar mer problem än man behöver då det är rätt lätt egentligen att hålla kvar i sina rutiner bara man försöker.

    Vi kan också ha olika mående och må jättedåligt i ångest som exempel som gör att allt känna bara piss och man orkar inte. Det är fullt förståeligt och man gör så gott man kan. Fast en del i ens steg framåt från att ta sig vidare i en sjukskrivning och i ett dåligt mående är just rutiner och att man försöker återgå till den vardagen då man trots allt mådde bra. Det kan vara tufft så även för mig. Fast trots allt så måste man ju ta sig vidare annars så kommet man ju ingenstans utan bara står och stampar i sand som sjunker och man tar sig inte vidare.

    Bra tips att ta sig vidare

    • Försök få in vardagliga rutiner
    • Ät frukost, lunch, mellis och middag
    • Rör på dig varje dag och utöka efterhand hur du orkar
    • Frisk luft är bra för ditt mående
    • Gör sådant du mår bra av
    • Ha lite kontakt med kollegor för att det ska bli lättare att komma tillbaks till arbetet
    • Gå ner på stan i de doser du orkar för att känna att du anpassar dig
    • Planera in tid för övergången till arbetet startar igen för att ha en tidsplan tills du är där
    • Gör en personlig tidsplan där du har dina mål. Ändras målen gör du en ny för att du ska se att du gör framsteg.
    • Sömn är så viktigt, planera dina dagar för att även få in rätt sovrutiner.

    Lycka till med din tidsplan – Vi är kämpar

    Några tips man kan ta med sig som också egentligen är ganska självklara men även så mycket viktigare än man tror. Alla kan man inte göra på en gång. Sätt därför upp mål, delmål och slutmål vart du ska vara inom en viss tidsplan. Blir det inte så, känn dig då inte misslyckad utan korrigera om målen och gör en ny tidsplan. Då kanske du satt för stora mål framåt och får backa bakåt några steg. Att planera sin tidsplan och sina olika delmål är ett sätt att ta sig vidare. Jag har dagar jag bara går osminkad i myskläder, men jag väljer också att ta dagar med mer fint klädd där jag också sminkat mig finare bara för att få känna mig lite extra den dagen. Det kan också göra att man får en gnutta gnista att ta sig vidare framåt.

    Lycka till med din tidsplan och jag ska fortsätta med min.

    √ En förklaring till mitt mående

     Läs mer om Utmattningssyndrom på 1177 

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    15
  • Snabb ris- och grönsaksgryta

    Middagstips

    Grönsaker blandade tillsammans i en gryta är alltid gott och här kan man ju också variera grönsakerna och även byta ut riset mot bulgur. Det här är en god gryta med härliga och goda smaker tillsammans med wokade grönsakerna.

    4 portioner = Hela receptet
    Points = Per portion: 6

    Ingredienser

    Ingredienser
    Wokgrönsaker 1000 g
    Rapsolja 1 msk
    Ris, okokt 2 dl
    Krossade tomater 1 förp
    Grönsaksbuljong 2 dl
    Oregano ½ msk
    Gräslök 1 knippe

    Gör Så Här

    Fräs grönsakerna i olja i en gryta. Tillsätt ris, tomatkross och buljong. Låt det koka på svag värme ca 15-20 min. Rör om då och då. Krydda med salt, peppar och oregano. Strö över klippt gräslök och servera.

    ANTECKNING: Servera med en klick lättyoghurt och chilliflakes strött ovanpå!


    √ Receptkälla Snabb ris och grönsaksgryta

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    1
  • Pasta Alfredo -Viktväktarna

    Middagstips

    Pasta Alfredo är en favorit bland pastarätterna och här har man i parmesan och spenat för att få den ännu godare och matigare. Man kan blanda i kyckling och tärna i mindre bitar i själva såsen. Eller som jag blanda allt annat och ugnsbaka kycklingen och lägg den ovanpå allt sedan.

    4 portioner = Hela receptet
    Points = per portion: 9

    Ingredienser

    • Pasta okokt (typ spaghetti) 200 g, tagliatelle
    • Kycklingbröstfilé 600 g
    • Margarin flytande 80% 2 tsk
    • Lök 1 st, gul/gula
    • Vitlök 2 klyfta(or)
    • Margarin flytande 80% 1 tsk
    • Matlagningsbas 4% (typ Milda mat) 2½ dl
    • Kycklingbuljongtärning 1 st
    • Spenat, förvälld/fryst 70 g
    • Parmesanost 1 dl

    Gör så här

    Koka pasta enligt anvisning på förpackningen. Häll av pastavattnet, men spara lite vatten till sidan av.

    Strimla kyckling och bryn i margarin. Salta och peppra. Skala och hacka lök och vitlök, fräs mjukt och glansigt i margarin i en kastrull. Tillsätt grädde och buljongtärning.

    Lägg i kyckling och låt puttra tills den är klar. Blanda ner pastan i kycklingsåsen och spä ev. med lite pastavatten. Rör ner spenat och riven parmesan och blanda runt. Krydda med peppar och servera.

    Tips Pasta alfredo brukas även ätas som förrätt i Italien, gör då lite mindre portioner och servera utan kycklingen.

     Pasta Alfredo med kyckling

    √ Mer recept från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    9
  • Ett besök till polisen

    Hej

    Idag skiner solens strålar här i minus femton grader. Det bara krispar och gnistrar. Jag har varit till polisen i ett ärende och nu har jag ätit lunch. Skönt att det är fredag idag och på spåret ikväll Bellis tycker också det är roligt med på spåret och tävla i DUO-appen.

    ➤ Har ni tävlat i DUO-appen i på spåret?

    Alltid annan känsla man får då

    Varför var jag till polisen då? Jo, för att jag noterade typ i julas att mitt id-kort gått ut i oktober. Det var slarvigt av mig att missa det. Därför behövde jag ha BQ med mig som kunde intyga med sitt legitimation och sin underskrift att jag är jag. Vi fick ju då således boka in tid en dag då han jobbar hemifrån som idag.

    Vilka kan godkänna att jag är jag då enligt polisen?!

    • Make eller maka
    • Sambo boende på samma adress
    • Vårdnadshavare
    • Myndigt Syskon
    • Mor eller far föräldrar
    • Myndigheter
    • Myndigt barn

    Jag tycker alltid då man skriver sin underskrift och på pass-fotot att man alltid  skriver och ser annorlunda ut. Dessutom får man ingen förvarning då bilden tas. Jag fick i alla fall se resultatet och BQ tyckte att det var jättefint. Jag tyckte jag såg arg ut och lite oförberedd. Det är inte jag, för jag brukar se gladare och snällare ut. Fast jag vet ju att det ska vara så, man ska se helt neutral ut och ha stoneface. Nu är det gjort i alla fall och jag har åtgärdat mitt id-kort och polisen fick 400kr från mig.

    ➤ Hur brukar ni känna om ert körkort eller id-kort?!

    Julen ska städas ut

    Nu är det dagar kvar av ”julen” och jag har städat undan det mesta. Julgardiner i köket och röda juleljus i dekoration har jag plockat bort. Samt tomtar, det var inte så många för jag sätter inte fram så mycket. Vi har advent i fönstren kvar och julgranen. De åker ner till veckan, men vi förhalar det lite till då jag tycker det blir så mörkt och tomt. Bellis har väldig separation från sin adventsstjärna, sitt julpynt och granen. Vi får plocka ner det då hon är i skolan igen. Skolan börjar åter igen på onsdag och det ska bli skönt för jag behöver min fria egna tid för återhämtning i sjukskrivningen och Bellis behöver komma till sina rutiner. Läggningstiderna har blivit lite för sena och det är för lite aktiviteter då jag inte kan på samma sätt nu och BQ jobbar. Vi gör så gott vi kan och vi här spelat mycket vanliga sällskapsspel i alla fall.

    När börjar ni jobba igen och när börjar barnen i skolan där ni bor?

    √ Mer tips från sweetwordsbymirre

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    9
  • Chokladmuffins med banan

    Fikatips

    Chokladmuffins är alltid gott och något som är bra att ha hemma i frysen och bjuda på vid besök. Här tipsar jag om Chokladmuffins med banan från viktväktarna.

    11 Portioner = Hela receptet
    Points = per muffins
    1

    Ingredienser

    • Banan 450 g, ca 4 st väl mogna
    • Ägg 4 st
    • Kakao 25 g
    • Choklad mörk 20 g

    Gör så här

    1. Sätt ugnen på 175°.
    2. Lägg banan, ägg och kakao i en matberedare och kör till en slät puré. Fördela smeten i 11 muffinsformar och sätt in i mitten av ugnen 15-20 minuter tills de inte är kletiga (kolla av med provsticka). Låt svalna på galler.
    3. Smält chokladen och ringla ut över muffinsen. Låt svalna innan servering. På mina muffins är det små mindre chokladbitar, blir väl någon points mer om man gör så.

     Chokladmuffins med banan

    √  sweetwordsbymirre – Viktväktarna

    Välkommen åter och ser fram emot att ses igen

    Jag har fått godkänt av viktväktarna att lägga ut deras recept

    sweetwordsbymirre.se

    10